بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸
کد خبر : ۱۲۵۲۸۰

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در سومین روز نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه از غرفه خبرگزاری دانشجویان ایران بازدید کرد.

دکتر علی صالح‌آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در جریان این بازدید از ابلاغ دستورالعمل صندوق‌های بازارگردانی در روز گذشته خبر داد و برنامه‌های این سازمان برای حمایت از بازار سرمایه را تشریح کرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این‌که مقررات صندوق بازارگردانی در روز گذشته ابلاغ شده و طی هفته آینده اولین صندوق ایجاد می‌شود افزود: برای اولین بار در بازار سرمایه این امکان فراهم شده است تا شرکت سرمایه‌گذاری و هلدینگ بتوانند مدیر صندوق شوند.

وی با بیان این‌که در این صندوق 80 درصد کارمزدهای موجود تخفیف داده شده است افزود: امکان این که صندوق بازارگردانی ایستگاه مستقل متصل به سامانه معاملات داشته باشد فراهم شده ،همچنین امکان این که این صندوق بتواند تسهیلات بانکی را دریافت کرده و حتی مازاد بر سقف سایر شرکت‌ها تسهیلات دریافت کند نیز ایجاد شده است.

صالح‌آبادی با بیان این‌که هشت گروه برای ایجاد این صندوق ابراز آمادگی کرده‌اند افزود: در حال حاضر گروه‌های مختلف سهامداران عمده شرکت‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که این صندوق‌ها را شکل دهند. بنابراین طی هفته آینده اولین صندوق‌های بازارگردانی شکل می گیرد که این صندوق ها می تواند به نقدشوندگی بازار کمک کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص سرمایه این صندوق توضیح داد: سرمایه صندوق‌های بازارگردانی حداقل پنج میلیارد تومان و یا یک در هزار ارزش بازار شرکتی است که می‌خواهد بازارگردانی کند در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال اگر کسی بخواهد هلدینگ خلیج فارس را با ارزش بازار 35 هزار میلیارد تومان بازارگردانی کند یک در هزار آن 35 میلیارد تومان می‌شود لذا باید سرمایه این صندوق 35 میلیارد تومان باشد.

وی با بیان این‌که هر صندوق می تواند یک یا چندین سهم را بازارگردانی کند ادامه داد: این صندوق می تواند هم سهام وارد کرده و هم پول وارد کند و ترکیبی از سهام و پول را وارد بازار می‌کند.

صالح‌آبادی در ادامه از ابلاغ مقررات بازار بلوک خبر داد و گفت: مقررات بازار بلوک روز گذشته ابلاغ شد تا این بازار به بهبود وضعیت بورس کمک کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح داد: در این بازار کسانی که قصد دارند بلوکی از سهام را جابه جا کند در بازار بلوک این کار را انجام می دهد.

وی به مزیت بازار بلوک اشاره کرد و ادامه داد:‌ مزیت بازار بلوک نسبت به وضع موجود این است که در حال حاضر بلوک ها در جریان عادی بازار معامله شده و الزاما باید تسویه نقدی صورت دهند ولی در بازار بلوک می‌تواند تسویه خارج از پایاپای داشته باشد که این یک مزیت اضافی برای این بازار است.

صالح‌آبادی با بیان این‌که در حال حاضر معاملات به سه دسته خرد، بلوک و عمده تقسیم می شود، عنوان کرد:‌ بازار بلوک یک تسهیل جدید در معاملات بازار است و کسانی که می‌خواهند بلوک جابه‌جا کنند در این بازار می‌توانند راحت‌تر مشتری پیدا کنند.

به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، بازار بلوک طی امروز و فردا در بازار سرمایه اجرایی می‌شود.

وی به برنامه‌های سازمان بورس برای حمایت از بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی بورس معاون اول رییس جمهور موضوع افزایش صادرات و تولیدات شرکت‌های بورسی را مطرح کرد که در این راستا با دولت در حال پیگیری هستیم و سعی می کنیم ابهامات موجود در صنایع را برطرف کنیم.

صالح‌آبادی ادامه داد: از سوی دیگر قول‌هایی داده بودیم از جمله این که گاز صنعت پتروشیمی که به عنوان سوخت استفاده می کنند مشابه سایر صنایع باشد که این موضوع در دستور دولت قرار گرفته و امیدواریم به جمع بندی برسیم که این موضوع می تواند اثر مثبت در بازار سرمایه داشته باشد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه در خصوص علت مشکلات نرم افزار معاملاتی بورس در ماه‌های اخیر گفت: هسته اصلی نرم افزار بورس مشکلی نداشته و نرم افزارهای جانبی دچار مشکل بوده‌اند ولی با این حال به دنبال ارتقای سیستم نرم افزاری موجود معاملات در داخل و یا از خارج هستیم که این موضوع درحال پیگیری است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر