بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۶
گزارش اجمالی بورس نیوز از هشتمین نمایشگاه بورس

5 نکته از نمایشگاه / مشارکت شرکتها زیاد و مردم کم

آنچه که در این دوره مشاهده شد، این است که صرف هزینه های گزاف تبلیغات و غرفه سازی ها متناسب با این تعداد بازدید و مخاطب نبود. از این رو به نظر می رسد هفت میلیون کد سهامداری آمار قابل اتکایی نباشد؛ چراکه دارندگان بیش از نصف این تعداد کد معاملاتی را مالکان سهام عدالت و ترجیحی که اکثراً ناآشنا به بازار سرمایه هستند، تشکیل می دهند. پس بهتر است برای آمار مخاطبان این نمایشگاه از اعلام آمار هفت میلیونی پرهیز کنیم و مخاطب واقعی را تخمین بزنیم .
کد خبر : ۱۲۵۵۰۰
نویسنده :
کیوان فر
همه چیز مهیا شد برای بزرگترین گردهمایی بازیگران بازار سرمایه در هشتمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه. تلاش های شبانه روزی بسیاری از پرسنل نهادهای متولی، شرکت های مدیریتی و نظارتی، کارگزاری ها، سرمایه گذاری ها و در مجموع 360 شرکت داخلی و خارجی از 9 کشور دنیا، تا نمایشگاه بین المللی تهران را همانند بزرگراه چمران که در همسایگی آن قرار دارد، مملو از جمعیت، پرازدحام و با ترافیک بازدیدکنندگان همراه سازد.

به گزارش بورس نیوز، 18خرداد ماه جاری این نمایشگاه هشتمین دوره خود را در حالی با سروصدای زیاد نسبت به سالهای گذشته آغاز کرد که در افتتاحیه نمایشگاه بسیاری از حضار داخل سالن همایش ایستاده نظاره گر مراسم بودند. اما در سالن ها آنچه که بیش از هر موضوع دیگری مشاهد می شد، جای خالی بازدیدکنندگان و مردم عادی در سالن ها و غرفه ها بود؛ بطوریکه در نمایشگاه امسال نسبت به سالهای گذشته، غرفه ها خلوت تر به نظر می رسید.

به هر ترتیب چهار روز این دوره از برگزاری نمایشگاه چهارشنبه مورخ 21 خرداد ماه جاری به پایان رسید؛ گرچه اما و اگرهای فراوان و انتقادات بسیاری را از خود بر جای گذاشت که شاید توجه به آنها و تلاش برای رفع آنها جهت دوره بعدی خالی از لطف نباشد تا نه تنها اهداف برگزاری آن محقق گردد، بلکه سطح رضایتمندی غرفه داران و بازدیدکنندگان نیز افزایش یابد.

نکته اول؛ جای خالی پنج شنبه و جمعه

در وهله اول آنچه که بیش از هر نکته دیگری شرکت کنندگان و غرفه داران و نیز بازدیدکنندگان را اذیت می کرد، روزهای برگزاری نمایشگاه بود. چراکه بر خلاف سال های گذشته، دوره اخیر روزهای پنج شنبه و جمعه را به خود ندید و این نکته برای بخشی از جامعه که زمان به عنوان یکی از مهمترین و حساس ترین فاکتورها در کار آنها محسوب می شود، اهمیت ویژه ای دارد.

گرچه برای جبران این نقص ساعت بازدید از 16 به 18 بعداز ظهر هر روز افزایش یافت تا افراد بتوانند پس از پایان مشغله روزانه خود در نمایشگاه حضور داشته باشند. اما شاید بهتر باشد برای این نمایشگاه چارچوبی در نظر گرفته شود. چراکه هر ساله زمان برگزاری نمایشگاه متغیر بوده؛ یک دوره در فصل زمستان برگزار شد که تاریکی زودهنگام و مشغله افراد برای انجام کارهای قبل از عید مانع از حضور پررنگ آنها در نمایشگاه می شد. زمانی هم در سالن های در حال تعمیر نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد که به هر ترتیب مشکلاتی را برای غرفه داران و بازدیدکنندگان در پی داشت و شاید تغییر مداوم زمان برگزاری آن چندان مطلوب نباشد و بهتر است با نظرسنجی از اهالی بازار و بررسی دقیق تر و کارشناسی شده بهترین زمان و نیز مناسب ترین مکان را برای آن برگزید.

البته در این مقوله حتما نیاز به همکاری مدیریت نمایشگاه بین المللی هست که ظاهرا همکاری لازم را با سازمان بورس انجام نداده  و ساز خود را همچون گذشته نواخته است .


نکته دوم؛ خلوتی غرفه های پرهزینه

خلوت بودن نمایشگاه نیز موردی است که شاید با افتتاحیه پر سرو صدای آن و نیز غرفه سازی های پرهزینه چندان قابل برآورد نبود. طبق آمارها جامعه سهامداری ایران حدود هفت میلیون است که اکثراً مربوط به سرپرستان خانواده ها می شود که با احتساب خانواده های دو نفره، حداقل 14 میلیون نفر را درگیر بازار سرمایه می سازد. اما آنچه که در این دوره مشاهده شد، این است که صرف هزینه های گزاف تبلیغات و غرفه سازی ها متناسب با این تعداد بازدید و مخاطب نبود. از این رو به نظر می رسد هفت میلیون کد سهامداری آمار قابل اتکایی نباشد؛ چراکه دارندگان بیش از نصف این تعداد کد معاملاتی را مالکان سهام عدالت و ترجیحی که اکثراً ناآشنا به بازار سرمایه هستند، تشکیل می دهند. پس بهتر است برای آمار مخاطبان این نمایشگاه از اعلام آمار هفت میلیونی پرهیز کنیمو مخاطب واقعی را تخمین بزنیم .

نکته سوم؛ آقای وزیر، آقای رییس، آقای مدیر منتظرتان بودیم

امسال هرچه صبر کردیم نه از حضور وزیر اقتصاد در سالن ها خبری شد و نه از حضور رییس سازمان بورس، مدیر عامل شرکت بورس و فرابورس و نه بورس کالا البته خبر دادند که مسولین از یکی از سالن ها بازدید کرده اند اما آنجایی متعجب شدیم که فهمیدیم آن سالن محل حضور اغلب بانک های خصوصی و بزرگ بوده است. علت عدم بازدید وزیر اقتصاد از غرفه ها را مشغله کاری دانستیم اما آقای رییس و آقایان مدیر عامل شرکت های بورس و فرابورس شما متولی این نمایشگاه بودید و غرفه داران میهمانان شما، حقشان بی توجهی و تفاوت قائل شدن از سوی شما نبود آنها منتظرتان بودند.

5 نکته از نمایشگاه / مشارکت شرکتها زیاد و مردم کم

نکته چهارم؛ هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه چه بود؟

این مورد نیز یکی از مهمترین موضوعاتی است که بایستی به دنبال پاسخ آن بود. سوال اصلی این است که براستی هدف از برگزاری این نمایشگاه چه بود؟ به صورت کلی اولین و اساسی ترین پاسخ به این سوال را می توان چنین عنوان کرد که ارایه ابزارهای جدید و معرفی آخرین دستاوردها هدف اصلی از برگزاری یک نمایشگاه است. اما به نظر می رسد در این نمایشگاه جای هدف اصلی آن یعنی ارایه ابزارهای جدید و متنوع مورد نیاز بازار و خدمات جذاب همراه با تخفیفات ویژه خالی بود. اما نیاز است در نمایشگاه بازار سرمایه محصولات و ابزارهای کاربردی نوین معرفی شود. حال آنکه این امر در غرفه نهادهای متولی بازار سرمایه و زیرمجموعه های آن نیز قابل مشاهده نبود. به عنوان مثال غرفه سازمان بورس، شرکت های بورس و فرابورس، کانون کارگزاران و نهادهای سرمایه گذاری نیز به نوعی از این هدف مهم غافل بودند و حضور آنها بیشتر حالت تشریفاتی داشت تا فرصتی برای معرفی خدمات جدید و یا مکانی برای برگزاری میزهای تحلیل صنایع و پاسخگویی به بازدیدکنندگان جهت رفع ابهامات موجود در بازار سرمایه. حال آنکه این امکان فراهم بود که از حضور نمایندگانی از بورس های 9 کشور دنیا در این دوره از نمایشگاه برای آشنایی فعالان بازار سرمایه با دستاوردها و خدمات آنهااستفاده بهتری می شد.

گرچه نمی توان از کلاس های آموزشی و پنل های تخصصی برگزار شده در غرفه های کارگزاری ها و شرکت های تأمین سرمایه چشم پوشید، اما لازم به نظر می رسد تا حداقل کلیت این دوره ها به صورت مجموعه صوتی و یا تصویری جامع گردآوری شده و در یک سایت برای عموم مردم در کشور قابل دسترس باشد تا بازنشر اطلاعات و نتایج آنها به سهولت در دسترس افرادی باشد که امکان حضور در این دوره از نمایشگاه بورس را نداشتند؛ چراکه طی این دوره تلاش ها و هزینه های گزافی صرف گردید، در حالیکه دستآوردی جذاب و خروجی مطلوبی از آن مشاهده نشد.

نکته پنجم؛ نمایشگاهی برای عرض اندام بانک ها، نه بورس

این نمایشگاه در حالی به عنوان گردهمایی صنعت مالی تلقی می شود که امسال حضور پررنگ بانک ها و استقبال مخاطبان از آنها را بیش از بورسی ها شاهد بودیم و به نظر می رسد این امر بیشتر ناشی از خدماتی است که آنها به مردم ارایه می کنند؛ گرچه همین خدمات در شعب بانک ها در سراسر کشور نیز ارایه می شود.

 طی چند ماه گذشته حجم عمده پول از بازار سرمایه و بورس به سمت سپرده های بانکی با نرخ سودهای بیش از 23 درصد سوق یافت و شاید چندان صحیح نباشد که همزمان دو رقیب دیرینه را در یک نمایشگاه و کنار یکدیگر تبلیغ کرد. حال آنکه بزرگترین غرفه های نمایشگاه نیز متعلق به صنعت بانکداری بود.

نکته آخر؛ اهالی بازار دل و دماغ نداشتند

در مجموع از سیستم تهویه هوا، نظافت نامناسب و گردوغبار موجود در داخل سالن ها و نیز قطعی مکرر سیستم های روشنایی که بگذریم، وضع نه چندان دلچسب معاملات هفته گذشته همزمان با روزهای برگزاری هشتمین نمایشگاه بورس دل و دماغی برای اهالی بازار سرمایه باقی نگذاشته بود تا انتظار استقبالی درخور تلاش ها و تمهیدات اندیشیده شده و نیز هزینه های صرف شده را داشته باشیم. چراکه طی هفته اخیر شاخص کل با کاهش 830 واحدی حدود1.1 درصد افت کرد.

در پایان امید آن می رود که کم و کاستی های موجود در این دورهتا حد امکان با برنامه ریزی هرچه بیشتر برای سال آتی مرتفع گردد تا در نهمین دوره نمایشگاه بورس نتایج مطلوب تری حاصل شده و بتوانیم حضور پرشور مخاطبان را برای بازدید از آن شاهد باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
NETHERLANDS
يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۳:۵۰
سلام
بنده هم با نظر شما جهت تهیه دوره های آموزشی به صورت مجموعه صوتی و یا تصویری شدیدا موافقم.
خود من با اینکه در نمایشگاه شرکت کردم اما به دلیل تداخل ساعت کلاس ها و ... ، نتوانستم از همه کلاس ها استفاده کنم.
لطفا شما این مورد را به گوش مسئولین برگزارکننده برسانید.
با تشکر