بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷
موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان برگزار کرد:

گرد همایی فعالان بازار سرمایه با محوریت بررسی صنعت خودرو

این گرد همایی به همت موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان جهت بررسی بازار سرمایه با محوریت بررسی صنعت خودرو و مباحث پیرامون تحلیل وضعیت آتی صنعت خودرو با حضور مدیران صنعت خودرو و مدیران شرکت های سرمایه گذاری و مدیران پرتفو و صندوق های سرمایه گذاری در روز شنبه مورخ 93.3.17 در محل شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان تشکیل گردید
کد خبر : ۱۲۵۵۰۳
نویسنده :
جمشیدی-کیوان فر
این گرد همایی به همت موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان جهت بررسی بازار سرمایه با محوریت بررسی صنعت خودرو و مباحث پیرامون تحلیل وضعیت آتی صنعت خودرو با حضور مدیران صنعت خودرو و مدیران شرکت های سرمایه گذاری و مدیران پرتفو و صندوق های سرمایه گذاری در روز شنبه مورخ 93.3.17 در محل شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان تشکیل گردید.

افراد حاضر در این جلسه:

گرد همایی فعالان بازار سرمایه با محوریت بررسی صنعت خودرو

در این جلسه ابتدا دکتر صیدی گزارشی بنیادی ازاین صنعت ارايه نمودند وصنعت خودرو را یک صنعت دارای مزیت در کشور معرفی کردند. به گفته ایشان، مهمترین مولفه در این صنعت تقاضای بالای آن می باشد زیرا زمینه برای تقاضای بالقوه و هم بالفعل آن مهیا می باشد. مجموعه ایران خودرو و سایپا طی دوماه اول سال 400 هزار دستگاه را پیش فروش کرده اند که بیشتر آن تحویل فوری ونقدی بوده و ظرف مدت یکماه تسویه می شوند.شماری از مشتری ها علاقمند به ارتقا سواری های خود به مدل بالاتر که در واقع تقاضای بالفعل این بازار است.

به گفته ایشان صنعت خودرو در ایران با توجه به رشد ارز هم اکنون از شرایط مناسبی به لحاظ قدرت رقابت برخوردار است و در حال حاضر صادرات خوبی به کشورهای همسایه در حال انجام است که در بازار کاملاً رقابتی انجام گرفته و از تقاضای خوبی برخوردار است. در ادامه،ایشان در مورد تکنولوژی قطعه سازی صحبت کردند.

به باور ایشان تکنولوژی به کار رفته در سالن های رنگ وبدنه ایران خودرو و سایپا از تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار است واین تکنولوژی، غربی یا در بعضی موارد ژاپنی می باشد. در بخش تکنولوژی قطعه سازی که داخلی می باشد ما شاهد قطعه سازان توانمندی هستیم که حتی در بعضی موارد این قطعات صادر نیز می شوند.

ایشان این صنعت را دارای گردش مالی بالایی می دانند.چنانکه در بعضی مقاطع در سال، این گردش به حدود 30 تا 40 هزار میلیارد تومان هم می رسد.دربخش تولید و طراحی و خدمات پس از فروش هم از نیروی انسانی ماهر بهره می بریم. تمامی این آیتم ها می تواند به عنوان مزیت نسبی این صنعت در نظر گرفته شود.

گرد همایی فعالان بازار سرمایه با محوریت بررسی صنعت خودرو

ایشان همچنین به مشکل بهای تمام شده خودرو اشاره نمودند که به واسطه نیروی انسانی مازاد متورم است. بطور مثال،خودرو سازان ما دو برابر نیروی مورد نیازشان پرسنل دارند و پرداخت هایشان نسبتاً بالا می باشد. قطعه سازان ما هم تقریباً همین حالت را در بخش پرسنلی خود دارند. بنابراین قطعه باقیمت بیشتری به خودرو ساز میرسد و خودروساز نیز با قیمت بالاتر، خودرو را تولید می کند و به بازار عرضه می کند. البته با توجه به برنامه تولید پرتیراژ محصولات امسال انشاء الله قیمت تمام شده کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

مشکل دوم،سیاسی بودن این صنعت و حواشی های ایجاد شده برای خودرو ساز است. ایشان در مورد تعامل با خودرو سازهای خارجی نیز،از فراهم شدن زمینه مناسب صحبت کردند و با بیان اینکه این مورد همچنانکه در قدیم وجود داشته و در آینده هم ادامه خواهد داشت مانند ژاپنی ها و آمریکایی ها.

دریکی دو سال اخیر بدلیل تحریم ومشکلات در نقل و انتقال پول، این تعامل دچار مشکلات بیشتری شد ولی با برداشته شدن تحریم ها اوضاع قطعا بهتر شده وخواهد شد.ریيس جمهور در دافوس، صنعت خودرو را یکی از مهمترین صنایع عنوان کردند.

ایشان، این را نوید بخش پیشرفت در صنعت خودرو سازی قلمداد کردند و لازمه این پیشرفت را ارائه محصول جدید دانستند.ایشان اظهار امیدواری کردند که از نیمه دوم سال جاری و در سال 94سود این صنعت رشد قابل توجهی خواهد داشت. به گفته ایشان شرکتهای خودروسازی بحران را پشت سر گذاشته اند و 75 درصد این گردنه خطرناک را طی کرده اند و می توانند به راحتی به فروش سه میلیون خودرو در سال برسند.

پس از ایشان مالکی معاون سرمایه گذاری شرکت سایپا به بیان وضعیت شرکت سایپا پرداخت و گفت: 90 درصد خودرو در دستان سایپا وایران خودرو می باشد و این دو شرکت سال 93 را بهتر از سال91 و 92 شروع کرده اند. برای پیشرفت در این صنعت، تنوع خودرو و بالا بردن تیراژ محصول لازم می باشد وبحث دیگر، ورود محصولات چین و کره می باشد. در این زمینه با کشور کره صحبت شده که خودرو سراتو تا آخر سال در سایپا تولید شود. البته در این شرکتها زیان انباشته هم وجود دارد که با اصلاح ارزش دارایی این مورد پوشش داده می شود.

همچنین پارسا قائم مقام ساپکو و رئیس هیات مدیره محور خودرو نیز گفت : بدلیل پایین آمدن تیراژتولید خودرو، خودرو سازان و بالطبع آن پایین آمدن تولید قطعه، مشکل نقدینگی برای قطعه سازان بوجود آمد که امیدواریم با بالارفتن تیراژ،این مشکل نیزحل گردد.

دفتری قائم مقام شرکت سایپا دیزل نیز تنها مشکل این شرکت را مشکل نقدینگی عنوان کرد و گفت خوشبختانه با پیش فروش محصولات این وضعیت در حال بهبود می باشد .

در ادامه دکتر شواخی به ارائه گزارش تحلیلی وضعیت شرکت ایران خودرو پرداختند که فایل پیوست دربرگیرنده گزارش ایشان می باشد. به اعتقاد ایشان در صورت تولید حدود 550 هزار دستگاه خودرو در ایران خودرو و در صورت عدم افزایش نرخ، این شرکت می تواند 1413 ریال سود داشته باشد. جدول زیر سود و زیان این شرکت را نشان می دهد:

گرد همایی فعالان بازار سرمایه با محوریت بررسی صنعت خودرو

همچنین جناب آقای عزیزی نقش نیز به ارائه وضعیت شرکت زامیاد پرداختند و وضعیت این شرکت را مناسب ارزیابی نمودند و طی گزارش تحلیلی سود این شرکت را 345 ریال در صورت تداوم وضعیت موجود بدون افزایش نرخ و 806 ریال با افزایش 5 درصدی نرخ و فعالیت در ظرفیت اسمی ارزیابی نمودند . جدول زیر برآورد سود این شرکت را با سناریوهای مختلف نشان می دهد:


گرد همایی فعالان بازار سرمایه با محوریت بررسی صنعت خودرو

اشتراک گذاری :
ارسال نظر