بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲
کد خبر : ۱۲۵۷۶۹
محمد‌حسين بابالو: در بازار محصولات پتروشيمي شرايط خوبي حكمفرما نيست. حجم تقاضاي موثر كاهش يافته و در كنار كاهش قيمت‌ها، خريداران احتياط مي‌كنند و تمايلي به خريد ندارند. هم‌اكنون صبر و انتظار ميهمان بازار شده و با توجه به دورنماي افزايش عرضه‌ها در بورس و روند نزولي قيمت‌ها، شرايط سختي در بازار حاكم شده است.عرضه‌ها در بورس كالا در حال افزايش است كه اين روند رو به رشد مي‌تواند پتانسيل ديگري براي نزديك شدن قيمت‌ها در بورس و بازار باشد.

در روز دوشنبه شاهد عرضه 10 هزار و 933 تن انواع محصولات پليمري در بورس كالاي ايران بوديم. پلي‌استايرن مقاوم (‌7240 و 1540) پلي‌استايرن انبساطي (200 و 400‌)، پلي‌اتيلن سنگين دوراني، پلي‌اتيلن سنگين فيلم، پلي‌اتيلن سبك فيلم، پلي پروپيلن شيميايي و نساجي، پلي‌اتيلن سنگين بادي، پلي‌اتيلن سنگين اكستروژن EX3، پلي‌اتيلن سبك خطي و اكريلونيتريل بوتادين استايرن عرضه‌هاي ديروز را تشكيل مي‌دادند. همچون گذشته غالب مواد پليمري با جذابيت بسيار بالايي رو‌به‌رو شد. بيشترين حجم تقاضا را پلي‌اتيلن سنگين اكستروژن EX3، پلي‌اتيلن سبك فيلم 0190، پلي‌اتيلن سنگين بادي BL3 و پلي‌استايرن‌ها تشكيل دادند. با توجه به نوسانات بازار، در روز گذشته شاهد افزايش عرضه محصولات پتروشيمي تبريز بوديم كه عرضه پلي‌استايرن مقاوم 7240، پلي‌استايرن معمولي 1540، پلي‌استايرن انبساطي 400 و پلي‌استايرن انبساطي 200 و پلي‌اتيلن سنگين دوراني 3840UA را شامل مي‌شد. البته عرضه پلي‌استايرن انبساطي 200 و پلي‌استايرن انبساطي 400 هر يك 50 تن بود كه اين حجم عرضه شايد كافي نباشد. به‌صورت نسبي در اين هفته حجم عرضه‌ها در بورس از روند آرام و روبه رشدي برخوردار بوده كه روزهاي پاياني هفته و زمان سنتي عرضه محصولات پليمري مي‌تواند چهره اين بازار را بيش از پيش روشن كند. دورنماي پيش روي بورس هنوز هم افزايش عرضه هاست كه با توجه به عرضه نقدي آنها، تاثير محسوسي بر بازار داخلي خواهد داشت.


بازار داخلي محصولات پليمري
كمتر از يك ماه است كه قيمت‌ها در بازار غيررسمي مواد پتروشيمي در مسير كاهشي قرار دارد. اين روند نزولي كه به نزديك‌تر شدن قيمت‌هاي بورس و بازار منتهي شده در بيشتر انواع محصولات پتروشيمي ديده مي‌شود. به نظر مي‌رسد اين روند نزولي ادامه‌دار باشد كه ضعف بيشتر بازار و توجه بيشتر خريداران به بورس را باعث مي‌شود.
هم اكنون حجم عرضه‌ها در بورس افزايش يافته و به نظر مي‌رسد اين روند رو به رشد باز هم ادامه يابد. اين شرايط دقيقا در بازار غيررسمي نيز ديده مي‌شود و با افزايش حجم عرضه در بازار داخلي هم رو‌به‌رو هستيم. اين در حالي است كه با كاهش نسبي قيمت دلار جذابيت صادرات كاهش داشته و پتانسيل قدرتمندي براي كاهش قيمت‌هاي پيشنهادي در بازار داخلي است. موجودي انبارهاي فروشندگان نيز غالبا پر است و تقريبا تمام انواع پركاربرد محصولات پتروشيمي و پليمري به وفور وجود دارد. تمامي اين موارد پتانسيلي براي كاهش بيشتر قيمت‌ها به تبع شرايط مطلوب عرضه است. هنوز دورنماي عرضه مثبت است و با توجه به پيگيري‌هاي مسوولان و برخي خبرها مي‌توان به افزايش عرضه‌ها در بورس كالا هنوز هم اميدوار بود. شرايط تقاضا اصلا جذاب نيست و با توجه به ضعف بنيه مالي خريداران و توليدكنندگان داخلي، تقاضاي موثر به ندرت ديده مي‌شود. از طرفي شرايط توليد داخلي اصلا مطلوب نيست و توليد كارخانجات كم شده كه مهم‌ترين‌ دليل كاهش تقاضا در بازار است. اين موارد در حالي وخيم‌تر مي‌شود كه با توجه به كاهش نسبي قيمت‌ها در بازار طی هفته‌هاي اخير بسياري از خريداران جانب احتياط را در پيش گرفته و در حد ضرورت خريد مي‌كنند. رفتارهاي محافظه‌كارانه خريداران در كنار دورنماي افزايش عرضه‌ها و احتمال كاهش بيشتر قيمت‌ها، توانسته بازار را شديدا تضعيف كند.
همان‌گونه كه ذكر شد قيمت‌ها در غالب محصولات پليمري در مسير كاهشي قرار دارند. افزايش عرضه‌ها در بورس نيز هشداري براي كاهش بيشتر قيمت‌ها است. اين روند نزولي غالب محصولات پليمري در حالي است كه بسياري از انواع پليمرها به تبع كاهش عرضه توسط برخي توليدكنندگان خاص با كم شدن زمينه (كاهش عرضه) و افزايش شديد قيمت‌ها رو به رو است. با توجه به نوسان قيمت ارز و احتمال عرضه مجدد، حتي واردات اين قبيل محصولات نيز خطرناك است و بازار برخي انواع خاص شرايط شكننده و خطرناكي پيدا كرده است كه افزايش بيشتر حجم عرضه‌ها را چه در بازار و چه در بورس مي‌طلبد.
به عقيده يكي از فعالان بازار قيمت‌ها رو به پايين است و او ضعف تقاضا را مهم‌ترين‌ دليل كاهش قيمت‌ها مي‌داند. وي گفت: در روزهاي ابتداي هفته عرضه‌ها بيشتر مربوط به كالاهايي بود كه خريداران از طريق سايت بهين ياب معرفي نمي‌شدند بنابراين تاثير چنداني در بازار نداشت. او در پاسخ به سؤالي در مورد افزايش حجم خريد گفت: كاهش قيمت نتوانسته به عنوان فاكتوري براي افزايش تقاضا و بهبود حجم معاملات عمل كند، حجم خريد افزايش نداشته و خريداران احتياط مي‌كنند. هم‌اكنون فاصله قيمت‌ها بين بورس و بازار كاهش پيدا كرده و براي برخي گريدها فاصله قيمت تمام‌شده در بورس و بازار بين 100 تا 900 تومان متغير است. برخي پتروشيمي‌ها همچون پتروشيمي بندر امام عرضه مطلوبي دارند و برخي كاملا برعكس عمل مي‌كنند كه نوسان قيمت‌ها به اين دليل است. او معتقد است: قيمت تمام محصولات پتروشيمي به جز توليدات پتروشيمي تبريز كاهش محسوسي داشته‌اند.
يكي ديگر از فعالان بازار با تاييد كاهش قيمت‌ها و ضعف تقاضاي موثر، افزايش عرضه را دليل اصلي كاهش قيمت‌ها دانست و گفت: وضعيت بازار جالب نيست و در روزهاي گذشته تغييري در وضعيت خريد ايجاد نشد. با توجه به روند رو به پايين قيمت‌ها، بازار به كاهش بيشتر قيمت مشكوك است بنابراين خريداران جانب احتياط را رعايت مي‌كنند.





اشتراک گذاری :
ارسال نظر