بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
کد خبر : ۱۲۵۸۴۲
رییس کمیته سیاست خارجی در دوره های هفتم و هستم مجلس با اشاره به نقش تفکرات افراطی در تکمیل چرخه ایران هراسی در جهان و منطقه گفت: تندروهای مجلس به صورت ناخودآگاه در راستای منویات سفارت انگلیس حرکت کرده و امکان پیاده سازی برنامه های آنها را فراهم می کنند.

حشمت الله فلاحت پیشه ضمن حضور در خبرگزاری پانا و در پاسخ به سوالات خبرنگاران این خبرگزاری در خصوص نقش تفکرات افراطی در تکمیل چرخه ایران هراسی در منطقه و جهان گفت: ورود برخی نمایندگان تندرو مجلس به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را بزرگترین آفت برای کشور می دانم.

وی ضمن بیان این مطلب افزود: برخی افراد در مجلس سابقه خوبی در سیاست خارجی ندارند و ورود این افراد به سیاست خارجی را آفتی برای سیاست خارجی و امنیت ملی کشور می دانم. این افراد در راستای مفاد 15 گانه ماده 41 منشور سازمان ملل متحد گویی در جایگاه انگلیسی ها نشسته و برای کشورها تصمیم گیری می کردند.

کارشناس امور سیاسی افزود: کاری که اینها در عمل انجام می دادند تحریم دیپلماتیک ایران بود تا ایرانی ها نتوانند صدای خود را به دنیا برسانند. برای مثال طرح بستن سفارتخانه ها که این افراد مطرح کردند از جمله مواردی بود که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح می شد.

کاش تندروها تاوان مواضع خود را بدهند

فلاحت پیشه با اشاره به تعطیلی سفارت انگلیس در تهران ادامه داد: پس از حوادث سال 88 دستهای فرهنگی انگلیس در ایران قطع شده بود و ما می دانستیم بسیاری از وابستگان سفارت انگلستان در ایجاد آن ناآرامی ها نقش داشته اند. جمهوری اسلامی این دستها را قطع کرده و سفارت انگلیس به شدت محدود شده بود. در واقع دیپلمات های انگلیسی در سفارت خود محصور شده بودند و بهترین اتفاق برای آنها این بود که به همراه سفارتخانه خود کرکره باقی سفارتخانه ها را نیز پایین بکشند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم تصریح کرد: تندروهای مجلس به صورت ناخودآگاه در راستای منویات سفارت انگلیس حرکت کرده و این امکان را برای آنان فراهم کردند.

وی افزود: کاش مکانیزمی در ایران طراحی می شد که افراد تندرو تاوان تندروی های خود را پس بدهند و به جای آنکه غرامت سفارت انگلیس از جیب دولت جمهوری اسلامی و بیت المال پرداخت شود، از جیب همین افراد پرداخت می شد.

فلاحت پیشه در ادامه بیان داشت: در این قضیه کسانی که به سفارت آسیب وارد کردند باید مورد بازخواست قرار می گرفتند و غرامت سفارت را هم خودشان می پرداختند. هنگامی که چنین مکانیزمی نداریم باید منتظر باشیم تا درآینده نیز این اتفاق تکرار شود.

وی تصریح کرد: طرح دیگری که این افراد در مجلس مطرح کردند خروج از NPT بود که دقیقا به معنای تحمیل راه کره شمالی به ایران بود زیرا بدون NPT برنامه هسته ایران به هیچ وجه مشروعیت پیدا نمی کرد.

بهانه های لازم برای جنگ را به دست قدرت های استکباری می دادند

تحلیل گر امور بین الملل در ادامه این گفت وگو اظهار کرد: قانون الزام دولت به تکمیل چرخه سوخت هسته ای را خود من در مجلس هفتم انشا کردم که رای آورد. در آنجا اشاره کردیم تکمیل چرخه سوخت هسته ای در قالب مقررات داخلی، اساسنامه آژانس و مقررات بین المللی و باید به صورت مسالمت آمیز انجام شود که به این ترتیب قانون مجلس به جمهوری اسلامی اجازه تخطی از قوانین NPT را نمی دهد.

فلاحت پیشه بیان داشت: این طرح نماینده های مجلس برای خروج جمهوری اسلامی ازNPT ، یعنی آنها عملا پرونده ایران از ذیل ماده 41 که تحریم بود خارج، و به ذیل ماده 42 که تنبیه و جنگ بود ارجاع می دادند. که البته خوشبختانه تلاش های این افراد نتیجه نداشت.

وی با اشاره به طرح دیگری که تندروهای مجلس برای تصویب آن تلاش کردند گفت: طرح سومی که این افراد برای تصویب آن در مجلس تلاش کردند و حتما باعث درگیر شدن کشور به جنگ می شد؛ طرحی بود که امضای 160 نماینده پای آن بود و دولت جمهوری اسلامی را ملزم به بستن تنگه هرمز می کرد. در آن زمان در مصاحبه ای گفتم البته نماینده حق دارد طرح امضا کند اما خوب است این آقایان مسئولیت مستقیم جنگ را نیز به عهده بگیرند و این قضیه مثل ماجرای سفارت انگلیس به گردن دولت نیفتد.

این افراد با این کار دنیا را در مقابل ایران قرار می دادند؛ یعنی امنیت 50 درصد انرژی جهان را به خطر می انداختند و بهانه های لازم برای جنگ را به دست قدرت های استکباری می دادند. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر