بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷
در پی تلاش های دلسوزانه مدیریت و کارکنان در سال 92

پتروشیمی آبادان با کسب بالاترین رکورد مبلغ فروش و سود عملیاتی درخشید

به سهامدارن ارجمند اطمینان می دهیم که این شرکت همواره خود را متعهد و ملزم به رعایت، حفظ و افزایش ثروت سهامداران می داند و این مهم را با تلاش ادامه می دهد .افتخار شرکت تحقق انتظارات مشتریان ، کارکنان و سهامداران می باشد . بدون شک دستیابی به اهداف پیش بینی شده بدون در نظر گرفتن منافع ذینفعان شرکت امکان پذیر نخواهد بود
کد خبر : ۱۲۶۱۸۱

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی آبادان (سهامی عام) رأس ساعت 10:00 روز سه شنبه مورخ 1393.03.27 درمحل سالن تلاش با حضور بیش از 84 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای دکتر باقری به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان جعفری و شاه ولد و به دبیری آقای صدیق نژاد تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط مدیر عامل محترم جناب آقای صدیق نژاد و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی1392.12.29

2- تقسیم 2000 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب موسسه حسابرسی سخن حق به عنوان حسابرس و بازرس قانونی و اصلی و موسسه کوشا منش به عنوان حسابرس و بازرس علی البدل

4- انتخاب روزنامه اطلاعات و جهان صنعت به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

پتروشیمی آبادان

پتروشیمی آبادان

پیام هیأت مدیره:

با استعانت از خداوند متعال توانستیم علی رغم همه مشکلات پیش روي اقتصاد و صنایع کشور در سال 1392 شامل نوسانات شدید ارزي ،افزایش قیمت حامل هاي انرژي ناشی از اجراي فاز اول هدفمند سازي یارانه ها ، تحریم هاي شدید بین المللی علی الخصوص در مورد صنعت پتروشیمی به بالاترین سود عملیاتی در شرکت دست یابیم.

بدیهی است کسب این دستاورد مهم با وجود عدم امکان افزایش نرخ فروش محصولات شرکت در بورس کالا با وجود تقاضاي بالاتر براي گرید هاي خاص و افزایش شدید هزینه هاي قیمت تمام شده محصولات شرکت شامل مواد ، دستمزد و سربار تحقق یافته است . در این به دلیل تحریم ها بسیار حائز اهمیت می باشد VCM و EDC میان عدم امکان واردات مواد اولیه خوشبختانه علی رغم تمام محدودیت هاي صنعت در سال 92 هیئت مدیره توانستند با تلاش کارکنان ،متخصصان، مدیران و حمایت هاي سهامداران محترم ، پیشرفته ترین ماشین آلات و تجهیزات خطوط بسته بندي شرکت را خریداري نمایند که در آینده نزدیک در شرکت نصب و راه اندازي خواهد شد. همچنین بمنظور افزایش مقدار خوراك دریافتی از پالایشگاه آبادان کلیه مراحل مربوط به سفارش ساخت و خرید کمپرسور انجام گردیده و انشاالله در سال 1394 به بهره برداري خواهد رسید . بر همین اساس دستیابی به تولید ، فروش و سود پایدار در شرکت پتروشیمی آبادان از اهداف اصلی هیئت مدیره شرکت می باشد.

اهم دستاورد ها و اقدامات شرکت در سال 1392 به شرح ذیل می باشند :

1- انجام کلیه مراحل مربوط به سفارش و خرید دستگاههاي خطوط بسته بندي شرکت.

2- انعقاد قرارداد 2 ساله تامین خوراك با پالایشگاه آبادان .

3- توجه ویژه به تولید گرید هاي خاص PVC در شرکت که بیشترین تقاضاي بازار را باقیمت فروش بالاتر را نیز در اختیار دارند.

4-کسب بالاترین رکورد مبلغ فروش به مبلغ 2،254 میلیارد ریال .

5-کسب بالاترین سود عملیاتی و سود بعد از کسر مالیات به ترتیب به مبلغ 375 و 398 میلیارد ریال .

6-اجراي طرح طبقه بندي مشاغل و تصویب چارت سازمانی جدید.

7 - بهبود شاخص هاي سودآوري و عملیاتی شرکت به شرح ذیل :

پتروشیمی آبادان

پتروشیمی آبادان

به سهامدارن ارجمند اطمینان می دهیم که این شرکت همواره خود را متعهد و ملزم به رعایت، حفظ و افزایش ثروت سهامداران می داند و این مهم را با تلاش ادامه می دهد .افتخار شرکت تحقق انتظارات مشتریان ، کارکنان و سهامداران می باشد . بدون شک دستیابی به اهداف پیش بینی شده بدون در نظر گرفتن منافع ذینفعان شرکت امکان پذیر نخواهد بود.

باور داریم توجه سهامداران به عملکرد دوره و ارایه نقطه نظرات خود در بهبود هرچه بیشتر و بهتر عملکرد دوره آتی موثر خواهد بود و انتظار داریم با ارایه پیشنهادات سازنده خود، این مجموعه را یاري نمایند .امید است با حمایتها و راهنمایی سهامداران محترم و با تکیه بر الطاف خداوند متعال ، هیئت مدیره بتواند گام هاي موثر تري براي رشد و ارتقاي شرکت برداشته و آنچه که براي آینده برنامه ریزي شده به واقعیت تبدیل نمایند.

گزیده اطلاعات:

پتروشیمی آبادان

چشم انداز شرکت پتروشیمی آبادان :

اولین تولید کننده پی وي سی در خاورمیانه بوده ایم سرآمد و نوآور خواهیم شد.

بیانیه ماموریت پتروشیمی آبادان :

ما به عنوان اولین تولید کننده محصولات پتروشیمی خاورمیانه با برند معتبر در زمینه تولید انواع گرید هاي پی وي سی و محصولات جانبی با تکیه بر نیروي انسانی متخصص ، مجرب ، متعهد و مناسبترین تکنولوژي هاي موجود تولید pvc با رعایت کلیه الزامات و مفاد قانونی کشور و تعهد به محیط زیست به منظور تامین منافع ذینفعان و کمک به رشد افتصادي کشور در بازارهاي داخلی وخارجی وافزایش بازدهی سرمایه ها فعا لیت می نمائیم.

اهداف کلان :

1- توسعه پایدار و افزایش درآمد شرکت .

2- حفظ مزیت رقابتی شرکت از طریق تنوع محصولات .

3- بازنگري و ارتقاء سطح سیستم هاي سازمانی و منابع انسانی .

4- ارتقاء کیفیت ایمنی و حفظ محیط زیست .

مرور کلی بر وضعیت وتحولات صنعت مربوطه :

با توجه به اینکه میزان تقاضاي پی وي سی رو به افزایش است به تبع آن میزان تولید در این عرصه نیز افزایش داشته و هر ساله کارخانه ها و مجتمع هاي عظیم تولیدي به این عرصه اضافه شده اند شایان ذکر است که به دلیل افزایش مصرف پی وي سی در سایر بخش هاي اقتص ادي از جمله کشاورزي، ساختمانی، خودرو و دارو ضرورت دارد همگام با نیاز جامعه و بازارهاي مصرف نسبت به توسعه و نوآوري در بخشهاي تولید توجهات خاص نمود .

مرور کلی بر جایگاه شرکت در صنعت و وضعیت رقابتی آن :

تولید P.V.C بر اساس نیاز بازار و در گریدهاي مربوطه انجام می گیرد . فرایند تولید P.V.C می بایست بر اساس نوع فرایند و خوراك دریافتی از صنایع بالا دستی انجام گیرد ، پتروشیمی آبادان بر مبناي خوراك تحویلی از پالایشگاه آبادان (ضایعاتی که باید سوزانیده شود) طراحی و ساماندهی شده است. با عنایت به موارد فوق در تهیه مواد اولیه مقرون به صرفه دچار انحصار عرضه هستیم اما اخیرا با اضافه شدن تولید کنندگان جدید (پتروشیمی غدیر و پتروشیمی اروند) و همچنین پتروشیمی بندر امام موضوع رقابت پذیري به نحو چشمگیري خود را نمایان ساخته است .که این امر تا زمان ثبات تولیدکنندگان جدید تحت تأثیر لیسانس و دانش فنی، محصولات پتروشیمی آبادان خطري را متوجه نمی سازند. لهذا این امر فعلا شرایط رقابت را به دلایل زیر براي ما منتفی میسازد .

1. کیفیت قابل اطمینان محصولات پتروشیمی آبادان .

2. مصرف کنندگان متنوع و کوچک که عمري 50 ساله را با پتروشیمی آبادان داشته اند.

3. توان تولید گریدهاي مختلف P.V.C که دیگر براي سایر رقبا تولید آنها صرفه اقتصادي ندارد.

مرور کلی بر عملکرد شرکت ، میزان دستیابی به اهداف تعیین شده ودستاوردهاي مهم :

این شرکت با استفاده از امکانات تولیدي در زمینه افزایش مقدار تولید وهمچنین تنوع بخشی در تولید گریدهاي مختلف پی . وي . سی که براي شرکتهاي رقیب تولید آنها صرفه اقتصادي ندارد، می باشد ، استمرار حضور در بازارهاي داخلی و خارجی خود را تحکیم نموده است .

رویکرد سرمایه گذاري شرکت در زمینه تکمیل و نوسازي و توسعه زنجیره تولیدي و تأمین نیازهاي مستمر از داخل و همچنین حرکت به سمت پردازش بیشتر محصول و ایجاد ارزش افزوده می باشد .

سایر نکات مورد نظر شرکت:

پتروشیمی آبادان با حدود نیم قرن سابقه و اولین تولید کننده پی وي سی در ایران با وجود مزیت هاي نسبی زیر :

1- همجواري با پالایشگاه آبادان .

2- دسترسی به آبهاي دریاي آزاد .

3- دسترسی به امکانات ریلی .

4- دسترسی به فرودگاه بین المللی .

5- واقع شدن در جاده ي ترانزیت شمال و جنوب .

6- قرارگرفتن با منطقه ي آزاد اروند و همجواري با منطقه ویژه اقتصادي ماهشهر .

7- نیروي انسانی متخصص وکارآمد .

8- حمایتهاي بازارها و نهاد هاي کشوري بدلیل موقعیت خاص جغرافیایی و اجتماعی .

9- پتانسیل هاي مهم فنی و تولیدي در تامین نیازهاي صنایع پایین دستی و مشابه.

10- امکان استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی جهت سرمایه گذاري.

11- ارزش ذاتی داراییها و زمینهاي شرکت بدلیل شرایط جغرافیایی قطعاً آینده ي بسیار مطلوبی براي سرمایه گزاران و سهامدارن خود به ارمغان خواهد آورد، ارزش ذاتی فوق العاده بالاي شرکت پتروشیمی آبادان و فاصله زیاد موجود بین ارزش فعلی سهام آن با ارزش واقعی وذاتی، سرمایه هاي سهامداران را تعیین و امید به آینده را جهت سرمایه گذاري و مالکیت سهام آن افزایش می دهد .

موضوع فعالیت شرکت :

موضوع فعالیت شرکت طبق ماده 2 اساسنامه مورخ 1374.12.09 تولید P.V.C و سود محرق ( سود سوزآور ) و D.D.B می باشد .

قابل ذکر است با توجه به ایجاد و راه اندازي خط تولید P.V.C جدید در سال 1388 با ظرفیت اسمی سالیانه50.000 تن و اقدامات لازم جهت اصلاح پروانه بهره برداري به عمل آمده که در نتیجه پروانه بهره برداري شماره 28738-06 مورخ 1388.12.27 صادره توسط سازمان صنایع و معادن خوزستان به شرح زیر دریافت گردیده است.

پتروشیمی آبادان

سرمایه شرکت (مشتمل برسرمایه اولیه , تغییرات بعدي )ومحل تامین آن :

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 600 میلیون ریال بوده که طی چند مرحله بشرح زیر به مبلغ 160000 میلیون ریال (شامل تعداد 160 میلیون سهم به ارزش اسمی هر سهم 1000 ریال) افزایش یافته است.

پتروشیمی آبادان

آخرین افزایش سرمایه طی نامه شماره 32.50000 مورخ 1384.08.30 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید.

ترکیب سهامداران :

همچنین سهامداران داراي مالکیت بیش از 1% سهام شرکت در پایان سال مالی منتهی به 1392.12.29 و تاریخ تایید گزارش به شرح جدول زیر است:

پتروشیمی آبادان

شرکت از منظربورس اوراق بهادار:

شرکت در تاریخ 1374.12.21 در بورس اوراق بهادار تهران در گروه پتروشیمی با نماد شپترو درج شده و سهام آن برای اولین بار در تاریخ 1375.04.31 مورد معامله قرار گرفته است.

وضعیت سهام شرکت طی 3 سال اخیر به شرح جدول زیر بوده است:

پتروشیمی آبادان

جایگاه شرکت در صنعت

مرور کلی بر جایگاه شرکت و وضعیت رقابتی آن:

در جهان رو به افزایش است به تبع آن میزان تولید در این عرصه نیز رو به افزایش است و هر ساله کارخانه ها و مجتمع هاي عظیم به این pvc با توجه به اینکه میزان تقاضا عرضه اضافه می شود.

لذا بحث رقابتی بازار از اهمیت بالایی بر خوردار است با توجه به ظرفیت تولید بالا در ایران و بازار مصرف کم تر یعنی عرضه بیش از تقاضا در بازار داخل برنامه هاي ذیل از اهمیت زیادي برخوردار می باشد:

- برنامه ریزي جهت صادرات محصول.

- تنوع بخشی به تولید گریدهاي خاص.PVC

- افزایش کیفیت محصول.

- کاهش قیمت تمام شده .

- مشتري مداري.

- برند سازي.

- کسب رتبه ي بالاتر در سهم بازار داخلی و حضور فعال در بازار جهانی.

- اجراي پروژه هاي بازیافت گازهاي فلر .

- افزایش میزان خوراك دریافتی از پالایشگاه با اجراي پروژه نصب کمپرسور.

- ایجاد تنوع در تامین خوراك از مبادي مختلف

* آمارتولید وفروش، صادرات (مقداري، ارزي و ریالی)، واردات (ارزي و ریالی) شرکت هاي سرمایه پذیر طی 2سال اخیر ومقایسه عملکرد سال مالی مورد گزارش با بودجه مصوب سال مالی مذکور :

میزان فروش محصولات:

پتروشیمی آبادان

مبلغ فروش محصولات:

پتروشیمی آبادان

جدول فروش بر اساس نوع محصول:

پتروشیمی آبادان

سهم فروش محصول اصلی این شرکت از کل بازار داخلی و صادرات به شرح زیر است :

پتروشیمی آبادان

جدول تولید وفروش پی وي سی (تن):

پتروشیمی آبادان

جدول تولید بر اساس نوع محصول :

پتروشیمی آبادان

وضعیت تکنولوژي در صنعت در مقایسه با تکنولوژي موجود در سطح کشور و جهان :

با توجه به قدمت مجتمع پتروشیمی آبادان در بخش هاي تکنولوژي که مربوط به دهه هاي قبل است. در بخش هایی که جدیدتر هستند تکنولوژي مربوط به دهه 90 میلادي است. طی دوره ده ساله گذشته، تجهیزات مجتمع به صورت عمده با تجهیزات و دستگاه هاي جدید جایگزین شده است. طرح هاي بهینه سازي انجام شده طی مدت زمان پس از جنگ تحمیلی بخش عمده اي از مشکلات مربوط به قدمت تکنولوژي را مرتفع نموده مگر در بخش هایی که نیاز به تغییرات اساسی در فرآیند بوده است. پروژه هاي تعریف شده در شرکت عمدتاً باقیمانده نارسایی ها را هدف قرار داده و مرتفع خواهد نمود. در مواردي خصوصاً در واحد کلر در پی جایگزین کامل سیستم به منظور به روز نمودن تکنولوژي هستیم.

طرح هاي توسعه شرکت وشرکت هاي سرمایه پذیر :

1 - افزایش ظرفیت واحدهاي تولیدي و متعاقباً تأمین کمبود اتیلن مورد نیاز از طریق اتصال به خط لوله اتیلن غرب، جزء اولین اهداف بخش مهندسی و توسعه پتروشیمی آبادان است.

2 - افزایش خوراك دریافتی از پالایشگاه از دیگر اهداف این بخش می باشد.

3 - عدم تعارض با محیط زیست و رعایت الزامات حضور و فعالیت در جوار مناطق شهري به صورت یک الزام در نظر گرفته شده و به آن پرداخته شده است.

سه بخش ذکر شده در فوق شاکله فعالیتهاي بخش مهندسی و توسعه پتروشیمی آبادان را تشکیل داده است.

بر اساس موارد ذکر شده پروژههاي ذیل در این شرکت تعریف شده است:

1 - اتصال پتروشیمی آبادان به خط لوله اتیلن غرب در ماهشهر

2 - تعویض تکنولوژي و افزایش ظرفیت واحد کلرآلکالی

3 - پروژه توسعه ظرفیت واحد VC

4 - پروژه افزایش گاز خوراك از پالایشگاه آبادان

5 - پروژه افزایش خوراك پتروشیمی آبادان از طریق دریافت گازهاي ديبوتانایزر واحد CRU در پالایشگاه آبادان

6 - پروژه دریافت و استفاده از گازهاي Dry Gas واحد FCCU جدید پالایشگاه آبادان

7 - پروژه افزایش بازده در واحد PVC قدیم و ارتقاء کیفیت محصول

8 - پروژه بازیابی حرارتی واحد هاي الفین و واحد VC

9 - پروژه اصلاح بستهبندي محصول PVC

10- پروژه حذف مواد آلی فرار و بو از پساب صنعتی و محوطه تصفیه خانه پتروشیمی آبادان

11- پروژه واحد زباله سوز جدید براي ضایعات مایع

اطلاعات مقایسهاي پیش بینی هاي درآمد هر سهم و عملکرد واقعی:

اطلاعات مربوط به پیش بینی هاي درآمد هر سهم شرکت براي سال مالی منتهی به1391.12.29 و عملکرد واقعی آن به شرح زیر بوده است:

پتروشیمی آبادان

رتبه کیفیت افشاء اطلاعات و نقد شوندگی سهام:

وضعیت رتبه بندی شرکت از لحاظ نقد شوندگی سهام و کیفیت افشاء اطلاعات در سال مالی منتهی به 1391.12.30 بر اساس ارزیابی سازمان بورس و اوراق بهادار به شرح زیر بوده است:

پتروشیمی آبادان

برنامه های آتی شرکت :

تأثیرات تکمیل پروژهها بر عملکرد شرکت :

- از لحاظ مالی افزایش خوراك شرکت تأثیر درجه اول و مستقیم در درآمد شرکت خواهد داشت که پیش بینی میشود بیش از 30 % باشد ولی از لحاظ هزینه خرید این خوراك تأثیر آن در درجه دوم بوده و هزینه هاي شرکت را چندان افزایش نخواهد داد.

- بازیابی گازهاي واحد 500 از لحاظ مالی تأثیري مثبت و قابل توجه داشته و با توجه به پیش بینی افزایش نرخ سوخت در آینده نزدیک که ممکن است تا 5 برابر نیز باشد عدم اجراي این پروژه در آینده میتواند بخش عمده سود شرکت را ببلعد .

- اصلاح سیستم کیسه گیري علاوه بر تأثیر مستقیم بر قیمت فروش محصول که مثبت خواهد بود سهم بازار بیشتري را نیز براي شرکت در بازار رقابتی موجود بدست می آورد که حائز اهمیت است.

- ما بقی پروژهها همگی تأثیر مثبت غیرقابل اغماضی داشته و به خوبی شناسایی، دیده و تعریف شده اند. محدودیت منابع مالی عمده مشکل در اجراي سریع آنها خواهد بود و بهناچار به صورت گزینشی و با لحاظ صرفه و صلاح به انجام خواهند رسید و در طی برنامه اي پنج ساله که به صورت یک طرح جامع در دست تهیه است زمانبندي خواهند شد.

ترازنامه:

پتروشیمی آبادان

صورت صود و زیان:

پتروشیمی آبادان


آدرس وبسایت شرکت:

http://www.abadan-petro.com/

اشتراک گذاری :
ارسال نظر