بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۱
بزرگترين شركت غيردولتي صنعت حفاري ايران براي پنجمين سال متوالي پس از حضورش در بازار سرمايه ايران مجمع عمومي خود را برگزار و رضايت سهامداران خود را براي كسب كارنامه اي موفق به دست آورد.
کد خبر : ۱۲۶۲۸۹
جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت حفاری شمال رأس ساعت 9:00 صبح روز شنبه مورخ 1393.03.31 درسالن همايش هاي پژوهشگاه نیرو و با حضور بیش از 84 درصد از سهامداران برگزار شد.

مهر تاييد سهامداران بر عملكرد بزرگترين شركت حفاري خصوصي ايران

هیات رئیسه مجمع با حضور آقای عزیزی به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان عزتی و خالق و به دبیری آقای محمد بیگی تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره كه توسط آقای هدايت اله خادمی مديرعامل حفاري شمال ارائه شد و نيز پس از قرائت گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی1392.12.29

2- تقسیم 750 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت

4- انتخاب روزنامه های اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

 اعضاء هیأت مدیره

مهر تاييد سهامداران بر عملكرد بزرگترين شركت حفاري خصوصي ايران

 پیام هیأت مدیره

ایران به عنوان کشوری مهم و تأثیر گذار در تولید منابع هیدرو کربوری، نقشی خاص در عرصه تصمیم گیری های بنیادین انرژی جهان داشته و طراحان استراتژی های کلان ایران با درک این تأثیر گذاری و جایگاه ممتاز کشور در سطح جهان برنامه های راهبردی را در راستای نیل به اهداف کلان کشور تدوین می نماید و برای تحقق بخشیدن به این اهداف و رسیدن به سر منزل نهایی شایسته است که ملیه صنایع، شرکت ها و سازمان ها عرم خود را جزم نمایند و در راستای این برنامه ها فعالیت های خود را طبقه بندی و در مسیر پیشرفت و توسعه گام بردارند.



در اساسی ترین برنامه راهبردی کشور، در سند چشم انداز 20 ساله ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری می توان به سه بند اساسی و مهم در توسعه صنعت نفت اشاره نمود:

· حفظ جایگاه ظرفیت دومین تولید کننده نفت خام در اوپک که مسالزم حفظ فاصله مناسب از نظر ایجاد ظرفیت تولید با سایر رقبای این جایگاه می باشد.

· دستیابی به جایگاه دوم جهانی در ظرفیت تولید گاز طبیعی با توجه به ضرورت استفاده از مخازن مشترک،

در حال حاضر شرکت حفاری شمال به عنوان شرکتی شناخته شده در صنعت حفاری منطقه شرکتی است که در بازار سرمایه (بورس) ایران و در بخش خصوصی عملیات اصلی حفاری چاه های نفت و گاز را انجام داده و به عبارتی پرچم دار صنعت حفاری در بازار سرمایه کشور است.

· نیل به جایگاه اول فناوری نفت و گاز در منطقه

همچنین در بخشی از برنامه پنجم توسعه نفت و گاز که در راستای تحقق برنامه های سند چشم انداز 20 ساله تدوین شده است می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

· افزایش سهم و ارتقاء جایگاه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در سطح منطقه و جهان، افزایش استحصال و استخراج نفت و گاز با اولویت میادین مشترک با کشورهای همسایه، افزایش ظرفیت پالایشی و افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی

· استفاده بهینه ار ذخایر هیدروکربوری کشور به عنوان پشتوانه و محرک توسعه اقتصادی کشور

· استفاده ار ظرفیتهای صنعت نفت و گاز برای دفاع از منافع ملی

· تحقق سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در صنعت نفت

· افزایش بهره وری در حوزه های مختلف صنعت نفت در جهت رشد تولید ناخالص داخلی

واضح و مبرهن است که برنامه های اجرایی صنعت نفت و شرکت های وابسته در بخش دولتی و خصوصی، باید به گونه ای باشد که اهداف فوق الذکر محق گردد. هرچند ممکن است در میان مدت، شرایط داخلی و خارجی کشور به گونه ای رقم بخورد که مسیر حرکت از راستای دستیابی به این افق منحرف شود، مهم آن است که برایند حرکتها در راستای نیل به اهداف مد نظر باشد.

اجرای این سیاست ها و استراتژی ها نیز البته تنها در پرتو دستیابی به فن آوری های برتر و توسعه زیرساخت ها در صنایع بالادستی نفت و گاز؛ ممکن و میسر است که اعتلای صنعت حفاری به عنوان مقدمه توسعه صنعت نفت جزیی لاینفك از زیرساخت های اساسی این صنعت محسوب می شود.

از سویی برنامه پنجم توسعه (1390 الی 1394) بر توسعه میدان های نفت و گاز در حدود تولید اضافی روزانه یك میلیون بشکه نفت خام و دویست میلیون متر مکعب گاز طبیعی تاکید دارد و از همین اساس در خشکی به در حدود 1500 حلقه چاه توسعه ای جدید و 840 حلقه چاه تعمیری و در دریا به حدود 600 حلقه چاه توسعه ای جدید و 350 حلقه چاه تعمیری جدید نیاز می باشد.

همچنین برای حفر این تعداد حلقه چاه تقریبا به 140 دکل حفاری در خشکی و 36 دکل حفاری در دریا نیاز می باشد که با توجه به آمار موجود تا پایان سال 1392 تعداد دکل های حفار در خشکی 113 و در دریا 29 دکل می باشد.

مهر تاييد سهامداران بر عملكرد بزرگترين شركت حفاري خصوصي ايران

یکی دیگر از مسائل مهم موجود میادین مشترک نفت و گاز می باشد که منافع ملی همه مردم ایران را در بر میگیرند، لذا مدیریت برداشت از این میادین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در سالهای اخیر با اینکه پرداختن به این موضوع از دغدغه های اصلی مسئولین بوده است ولی نتایج حاصله از عملکردها مطلوب به نظر نمیرسد.

براساس آخرین آمار، ایران در سه منطقه دارای 28 میدان مشترک با 7 کشور همسایه می باشد که از این تعداد 18میدان نفتی، 3 میدان گازی، و 6 میدان نفتی و گازی وجود دارد. از این تعداد 15 میدان در آب های خلیج فارس و 13مخزن در خشکی قرار دارند.

در طول مرز مشترک آبی ایران با کشورهای عربستان، کویت، امارت متحده عربی و عمان میدان های نفتی مهمی از جمله اسفندیار، فروزان، فرزاد A، فرزاد B میدان نفتی و گازی آرش، میدان نفتی فرزم ، میدان نفتی نصرت، میدان نفتی مبارک و میدان نفتی سلمان در وضعیت اشتراک با همسایگان جنوبی خلیج فارس قرار دارد که شتاب بخشی به توسعه تولید از این میادین با حفر چاه های بیشتر امروز یك " ضرورت انکار ناپذیر ملی " در صنعت نفت ایران قلمداد می شود.

هم اکنون نیز در دریای عمان، ذخایر انرژی نامتعارف (هیدرات های گازی) شناسایی شده که استحصال آن ها نیازمند دستیابی به تکنولوژی حفاری در آب های عمیق است، ذخایری که در صورت بهره برداری می تواند تضمین کننده منابع انرژی کشور در 100 سال آینده باشد. به موازات، اهمیت توسعه حفاری در حوزه دریای مازندران هم با وجود کشف اولیه میدان سردار جنگل به دلیل موقعیت استراتژیک این دریاچه عظیم و تأثیر آن در وزن کشی سیاسی و اقتصادی از لحاظ بین المللی قابل توجه می باشد.

با توجه به موارد اشاره شده در چشم اندار 20 ساله و برنامه پنجم توسعه و همچنین بدلیل گستردگی میدان های نفتی و گازی ایران در خشکی و دریا، لزوم توجه به صنعت حفاری به عنوان کلید فتح مخارن هیدروکربوری بیش از پیش خود را نمایان می سازد و حتی می توان گفت که مؤلفه های مهمی همچون امنیت انرژی و فراتر ار آن امنیت ملی ایران در حوزه اقتصاد نفت و گاز به گونه ای آشکار با توسعه و اعتلای صنعت حفاری ایران گره خورده است.

با شرحی که گفته شد اکنون می توان اهمیت و اثرگذاری شرکتی را تشریح کرد که طی چند سال اخیر موفق گردیده باتوسعه ناوگان حفاری دریایی خود و سرعت بخشیدن به توسعه میادین مشترک در پارس جنوبی با وارد کردن دو دستگاه دکل دریایی مدرن تحت مالکیت جمهوری اسلامی ایران به آب های نیلگون خلیج همیشه فارس ، دستیابی به رویای کشف مخارن هیدروکربوری در بخش داخلی و عمیق دریای خزر، صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور و توسعه میادین نفتی و گازی در خشکی ، گا مهمی در راستای تحقق اهداف و برنامه های کشور عزیزمان بردارد.

همزمان با فعالیت های فنی و عملیاتی گسترده؛ حضور حفاری شمال در بازار سرمایه ایران نیز بسیار قابل توجه بوده است؛ در یك سال گذشته و بر اساس سیاست های کلی سازمانی تلاش شد تا اطلاعات مطمئن و صحیحی با تکیه بر مستندات به بورس ارا ئه داده و از ارئه گزارش های غیر مستند که می تواند تأثیری منفی بر بازار بگذارد، خودداری شده است.

در حال حاضر شرکت حفاری شمال به عنوان شرکتی شناخته شده در صنعت حفاری منطقه شرکتی است که در بازار سرمایه (بورس) ایران و در بخش خصوصی عملیات اصلی حفاری چاه های نفت و گاز را انجام داده و به عبارتی پرچم دار صنعت حفاری در بازار سرمایه کشور است.

این شرکت در سال های اخیر همواره در رتبه بندی افشای اطلاعات، در میان 20 شرکت برتر بورسی قرار داشته است و سودآوری معقول و شایسته ای را هم برای سهامدارانش به ارمغان آورده است.

شرکت حفاری شمال به عنوان یك بنگاه اقتصادی حرفه ای، روند تحولات نظام های مدیریتی را با دقت رصد کرده و همواره تلاش کرده است تا خود را با شیوه های جدید و مدرن تفکر سازمانی همگام سازد، به گونه ای که تفکر استراتژیك را به جای مدیریت استراتژیك در تمامی سطوح سازمانی جاری و ساری نموده است.

در همین راستا حفاری شمال با درک تغییرات صورت گرفته در اندیشه مدیریت روزآمد جهان، به سوی داشتن سازمانی حرکت می کند که سرمایه اصلی اش تفکر و دانش موجود در آن است و بر این اساس راهبردهای مبتنی بر ارتقای ارزش های ناشی از تفکر و دانش در تمامی تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های حفاری شمال آشکار و مشهود است. راهبرد مدیریت سرمایه های فکری، راهبرد مسئولیت برای سرمایه دانش فردی، راهبرد خلق دانش برای نوآوری و آفرینش دانش جدید، راهبرد انتقال دانش و در نهایت مدیریت دانش ناب از جمله راهبردهایی است که حفاری شمال در مسیر نیل به اهداف و آرمان های کلان خود به کار می گیرد.

از سویی شرکت حفاری شمال به منظور همسو سازی با برنامه ها و اهداف کلان کشور و همچنین دست یابی به اهداف کلان خود،استراتژی های 9 گانه خود را (برای سال های 1392 الی 1394) به شرح ذیل تدوین نموده است:

· توسعه ناوگان حفاری با تأکید بر بخش دریایی

· نفوذ و توسعه در بازار خارجی

· توسعه مشارکت فنی و اقتصادی با سرمایه گذاران داخلی و خارجی

· توسعه سرمایه انسانی شرکت

· توسعه خدمات فنی جانبی

· توسعه روش های تأمین مالی با تأکید بر استفاده ار ابزارهای بازار پول و سرمایه

· طراحی و استقرار و به روز رسانی نظام حاکمیت شرکتی

· رهبری هزینه و استقرار نظام قیمت تمام شده

· افزایش قدرت چانه زنی از طریق ایجاد تمایز در کیفیت ارایه خدمات

در پایان دوره برنامه ریزی انجام شده برای تحقق این استراتژی ها، ناوگان حفاری شرکت مخصوصاً در بخش دریا، توسعه قابل توجهی خواهد یافت. شرکت حفاری شمال که هم اکنون به عنوان تنها شرکت حفاری خصوصی بین المللی ایرانی شناخته می شود، حضور خود را در بازارهای بین المللی حفاری گسترش خواهد داد. ضمن آنکه در کنار ارایه خدمات عملیات حفاری، به عنوان یك پیمانکار قوی در بحث ارایه خدمات فنی جانبی نیز شناخته خواهد شد؛ و در همین راستا نیز مشارکت خود را با سرمایه گذاران اقتصادی یا شرکای فنی افزایش خواهد داد. افق های پیش روی صنعت نفت و حفاری با درک چالش های آن نشان دهنده زمانه ای مطلوب برای شرکت های حرفه ای و آینده نگر است و در این میان حفاری شمال به روزها و روزگارانی بهتر می اندیشد.

ناوگان حفاری

این شرکت در حال حاضر با مالکیت 9 دستگاه سکوی حفاری خشکی سنگین و 3 دستگاه سکوی حفاری دریایی پایه دار ، دو فروند شناور یدک کش، 9 دستگاه پمپ تراک سیمانزنی و یك دستگاه نمودارگیری ار گل حفاری مسئولیت اجرایی عملیات حفاری به منظور اکتشاف، تولید و بهره برداری از مخارن نفت و گاز و نیز تعمیرات آنها و انجام خدمات فنی در داخل و خارج از کشور را بر عهده دارد . همچنین این شرکت هدایت و راهبری دستگاه نیمه شناور مدرن و فوق تخصصی ایران امیر کبیر را برای اولین بار بطور انحصاری در خاورمیانه و در آبهای عمیق داخلی دریای خزر و نیز هدایت و راهبری سه فروند شناور یدک کش 16000 اسب اخار را عهده دار می باشد.

شرکت حفاری شمال در حال حاضر خدمات فنی و حفاری گسترده ای را در رمینه حفاری، خدمات سیمانکاری و اسیدکاری، خدمات حفاری انحرافی، نمودارگیری از چاه ها، خدمات راندن لوله های جداری، خدمات ابزار و لوازم در گردش، مهندسی گل و سیمان ، مدیریت خدمات پسماند حفاری، خدمات چاه پیمایی ، کنترل عملیات حفاری (Mud Logging) و ... را به شرکت نفت خزر و شرکت دراگون اویل (Dragon Oil) در آبهای کشور ترکمنستان در دریای خزر، شرکت پترو پارس در خلیج فارس و شرکت نفت مناطق مرکزی در خشکی ارایه می نماید .

مهر تاييد سهامداران بر عملكرد بزرگترين شركت حفاري خصوصي ايران

عملیات حفاري در دریا

دكل دریایی پایه دار (Jack up) الیما در بخش بین المللی:

دکل مذکور در سال 1384 فعالیت خود را در آبهای بخش غيرايراني درياي كاسپين (به عنوان تنها قرارداد بین المللی صنعت نفت ایران در بخش حفاری) آغار کرده و طبق استانداردهای بین المللی موفق به حفر، تعمیر و تکمیل 47 حلقه چاه با متراژی بیش از 154754 شده است.

مدیریت و راهبري دستگاه نیمه شناور فوق مدرن ایران امیركبیر و انجام عملیات حفاري در آبهاي عمیق دریای خزر:

سکوی نیمه شناور ایران امیر کبیر سنگین ترین سازه دریایی کشور است. این سکو قادر به حفاری در آبهای تا عمق 1000 متر بوده و همچنین قابلیت حفاری از کف دریا تا عمق 6600 متری را دارد .تثبیت موقعیت سکو در محل حفاری توسط 8 لنگر 20 تنی و زنجیر انجام شده و در برابر طوفان های دریایی مقاوم است.

این شرکت مفتخر است با عنایت به ترک کشور توسط نیرو های شرکت های خارجی، با بهره گیری از نیرو های متخصص، متعدد و مجرب خود ، راه انداری، مدیریت و راهبری دستگاه فوق را برای اولین بار در کشور و خاورمیانه جهت حفاری در آب های عمیق دریای خزر عهده دار گردد.

متخصصین شرکت توانستند در سال 1391 اولین چاه اکتشافی را در آب های عمیق دریای خزر در میدان سردار جنگل حفر و به اولین مخزن هیدروکربوری در دریای خزر در بخش داخلی دست پیدا نمایند. عملیات حفاری دومین حلقه چاه اکتشافی در حال انجام شدن می باشد.

حفاري در آب هاي خلیج فارس توسط دستگاه هاي پایه دار سحر 1 و سحر 2

· دستگاه حفاری سحر 7 عملیات حفاری خود را در سال 1391 از روی میدان فرزاد شروع نمود و توانست در سال 1392 اولین چاه خود را تکمیل و توانسته تا پایان سال 1392 بالغ بر 9308 متر حفاری نماید.

· دستگاه حفاری سحر 2 عملیات حفاری خود را در سال 1392 میدان پارس جنوبی شروع نمود و با انجام عملیات حفاری بر روی 5 حلقه چاه بصورت همزمان (Batch Drilling ) توانسته تا پایان سال 1392 بالغ بر 11600 متر حفاری نماید.

عملیات حفاري در خشکی

شرکت حفاری شمال با مالکیت، مدیریت و راهبری 9 دستگاه سنگین HP2000 عملیات حفاری در خشکی را در اقصی نقاط کشور عزیزمان بر عده دارد. دستگاه های حفاری مذکور از ابتدای فعالیت خود تا پایان سال 1392 توانسته اند 73 حلقه چاه با متراژی بالغ بر 233462 متر تعمیر، تکمیل و حفر نماید.

شرکت از منظر بورس اوراق بهادار

وضعیت معاملات و قیمت سهام

شرکت در تاریخ 1388.4.10 در بورس اوراق بهادار تهران در گروه ( استخراج نفت بجز کشف ) با نماد "حفاری" درج شده و سهم آن برای اولین بار در 1388.4.31 مورد معامله قرار گرفته است.

وضعیت سهام شرکت طی یک سال اخیر به شرح زیر بوده است:

مهر تاييد سهامداران بر عملكرد بزرگترين شركت حفاري خصوصي ايران

وضعیت نقد شوندگی سهام و کیفیت اطلاعات شرکت :

مهر تاييد سهامداران بر عملكرد بزرگترين شركت حفاري خصوصي ايران

روند تغییرات پیش بینی واقعی EPSوDPS

مهر تاييد سهامداران بر عملكرد بزرگترين شركت حفاري خصوصي ايران

چشم انداز و مأموريت

آنچه به عنوان چشم انداز شركت حفاري شمال تعریف شده است، عبارتست از:

· ارج نهادن به منافع و خواسته هاي همه ذینفعان

· كيفيت اندیشی، خلاقيت، تعهد و احترام به خواسته هاي مشتریان

· تبدیل شدن به شریک استراتژیک مشتریان از طریق حذف كامل زمان تلف شده توليد

· شناخته شدن به عنوان الگوي كيفيت و بهره وري انجام كليه خدمات حفاري در منطقه

· ارائه كليه خدمات مربوط صنعت حفاري، با بالاترین استانداردها و كيفيت و راندمان و سازگار با محيط زیست

· شناخته شدن به عنوان یکی از برترین ارائه دهنده هاي خدمات حفاري در منطقه جنوب غرب آسيا

كه جمع بندي آن عبارتست از "الگوی کیفیت و بهره وري، در رديف برترين نامهاي تجاري در صنعت حفاري منطقه معتبر در سطح جهان"

همچنين در راستاي تبيين مأموریت این شركت حفاري نيز، موارد ذیل مطرح می شود.

· ارائه كليه خدمات مربوط به حفاري و تعميرات چاه هاي نفت، گاز و آب اعم از دریایی و خشکی به بازارهاي داخلی و خارجی با درنظرداشتن بالاترین استانداردهاي مربوط به HSE و تماميت دارایيها در كنار عنایت ویژه به سلامت كاركنان در محل عمليات

· فراهم ساختن خدمات جانبی حفاري و تعميرات چاه هاي نفت، گاز و آب

· توسعه و عملياتی كردن سودآوري كسب و كار در صنعت حفاري با توجه به ایمنی و نوآوري

كه می توان آنها را بدین صورت، جمع بندي نمود:" ارائه كليه خدمات صنعت حفاري با مطلوبترين كيفيت و بالاترين راندمان به صورتي سالم، ايمن و سازگار با محيط زيست، با اتكا به فناوري روز و مناسب و برخوردار از سرمايه انساني متخصص و كارآمد در راستاي ارزش آفريني براي ذينفعان".

تدوين اهداف كلان

1. افزایش سهم بازار در حوزه دریا و خشکی در عرصه های داخلی و خارجی

2. ارتقای سرمایه انسانی

3. ارتقای ظرفیت ناوگان حفاری (خشکی و دریا) و خدمات فنی جانبی

4. ارتقای نظامهای مالی، سازمانی و مدیریتی

تدوین برنامه های استراتژی

· توسعه ناوگان حفاری با تأکید بر بخش دریایی

· نفوذ و توسعه در بازار خارجی

· توسعه مشارکت فنی و اقتصادی با سرمایه گذاران داخلی و خارجی

· توسعه سرمایه انسانی شرکت

· توسعه خدمات فنی جانبی

· توسعه روش های تأمین مالی با تأکید بر استفاده از ابزارهای بازار پول و سرمایه

· طراحی و استقرار و به روزرسانی نظام حاکمیت شرعی

· رهبری هزینه و استقرار و به روز رسانی نظام حاکمیت شرکتی

· رهبری هزینه و استقرار نظام قیمت تمام شده

· افزایش قدرت چانه زنی از طریق ایجاد تمایز در کیفیت ارایه خدمات

در همين راستا پس از بررسي بازار هاي بالقوه و بالفعل منطقه در داخل و خارج از كشور و همچنين تحليل رقبا، بمنظور توسعه بازار حفاري استراتژي هاي بازار يابي نيز تدوين گرديد كه به شرح ذيل مي باشد :

مهر تاييد سهامداران بر عملكرد بزرگترين شركت حفاري خصوصي ايران
مهر تاييد سهامداران بر عملكرد بزرگترين شركت حفاري خصوصي ايران

صورت سود و زیان شرکت:

مهر تاييد سهامداران بر عملكرد بزرگترين شركت حفاري خصوصي ايران

آدرس وبسایت شرکت:

http://www.ndco.ir/

اشتراک گذاری :
ارسال نظر