بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۸
در مدت 6 ماهه حضور بنده به عنوان مدیر عامل، در این شرکت توانستیم اقدامات مدیریتی مطلوبی را صورت داده و موفق به رشد 73 درصدی میزان قیر تحویلی به مشتریان شدیم که عملکرد خوبی در این شرکت به شمار می آید.
کد خبر : ۱۲۶۲۹۲

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت نفت پاسارگاد رأس ساعت 15:00 روز پنج شنبه مورخ 1393.03.29 درمحل پژوهشگاه صنعت نفت با حضور اکثریت سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای خالق به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان هاتف و جدیدی و به دبیری آقای دلاویز تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس آقای جهان فر و نماینده موسسه حسابرسی آقای فرزافر نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط مهندس محسن دلاویز مدیر عامل شرکت و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی1392.12.29

2- تقسیم 4000 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت

4- انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

مجمع نفت پاسارگاد

اعضاء هیأت مدیره

مجمع نفت پاسارگاد

حاشیه مجمع:

بر اساس گزارش خبرنگار بورس نیوز مدیر عامل شرکت نفت پاسارگاد در جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام جهت تصویب صورت های مالی عملکرد سال منتهی به 29 اسفند 92 از رشد 38 صادرات در سه ماهه اول سال خبر داد و گفت: در مدت 6 ماهه حضور بنده به عنوان مدیر عامل، در این شرکت توانستیم اقدامات مدیریتی مطلوبی را صورت داده و موفق به رشد 73 درصدی میزان قیر تحویلی به مشتریان شدیم که عملکرد خوبی در این شرکت به شمار می آید.


محسن دلاویز با اشاره به رشد 51 درصدی سود انباشته شرکت اظهار داشت: سود خالص شرکت از مبلغ 1.925.979 میلیون ریال به 2.643.763 میلیون ریال در سال مالی منتهی به 29اسفند 92 رسیده است که رشد 38 درصدی را شاهد بودیم.

وی از رشد 38 درصدی جمع حقوق صاحبان سهام شرکت خبر داد و اظهار داشت: کلیه اقدامات و تلاش های صورت گرفته سبب شد تا هم اکنون کاهش 15 درصدی بدهی های ثابت و جاری شرکت را شاهد باشیم.

دلاویز در خصوص قراردادهای بلند مدت این شرکت گفت: نفت پاسارگاد هم اکنون با عقد قراردادهای بلند مدت با وزارت راه و شهر سازی و شهرداری ها توانسته است برای دفع مشکلات معابر و خیابان ها به آبادانی کشور کمک نماید.

وی ادامه داد: اولویت اول آسفالت خیابان های کشور است و این شرکت با توجه به توانمندی های داخلی خود و در راستای جلب رضایت مردم و منافع ملی همواره در تلاش است. تا تضمین فروش سالیانه 1 میلیون تن قیر را در داخل انجام دهد.

دلاویز در ادامه سخنان خود با تأکید بر صدور به بازارهای بین المللی گفت: به زودی با ورود به بازارهای بین المللی و حذف رانت خواران حاشیه سود مناسبی را در پیش خواهیم داشت.

وی در این خصوص افزود: این شرکت در آینده نزدیک دفاتری در دبی و سنگاپور راه اندازی کرده و آیین نامه اعطای نمایندگی را در کشورهای مختلف به جهت رشد حاشیه سود برای سهامداران در دستور کار قرار خواهد داد.

این مقام مسئول در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت در جمع سهامداران گفت: به لطف خدا و همت تمامی پرسنل توانستیم تولید قیر در سال گذشته 2 میلیون تن در بودجه سال 93 افزایش دهیم که 30 درصد این میزان در کمتر از سه ماه از سال مالی جاری محقق شد.

وی در ادامه به سهامداران گفت: تا زمانی که به عنوان مدیر عامل در این شرکت حضور دارد، متعهد می شوم که شرکت هیچ مسئله یا پرونده باز و مبهمی نداشته باشد و کلیه مسایل و قراردادهای باز گذشته را حل و فصل نمایم و اجازه نخواهم داد که حقوق سهامداران و بازنشستگان پایمال شود.

لازم به ذکر است، آنچه انجام شد آنچه خواسته ایم نبود، آنچه که توانستیم بود.

در خاتمه مدیر عامل در خصوص افزایش سرمایه شرکت اظهار داشت: در راستای اجرای برنامه افزایش سرمایه بررسی و آماده سازی گزارش توجیهی افزایش سرمایه در دستور کار بوده و به محض آماده سازی، برای دریافت مجوز افزایش سرمایه از سازمان بورس اقدام خواهد شد.

تاریخچه شرکت:

بر اساس بند (ك) تبصره 5 قانون بودجه سال 1381 کل کشور و در اجراي اصل يکصد و بیست و هفدم قانون اساسی جمهوري اسلامی ايران دولت موظف گرديد بخشی از مطالبات صندوق بازنشستگی کشوري و سازمان تأمین اجتماعی را از طريق واگذاري اموال ، دارائیها و سهام متعلق به دولت درسازمانها و شرکتهاي دولتی تأديه و تسويه نمايد. بر همین اساس و به موجب تصمیم نامه نمايندگان ويژه رئیس جمهور به شماره 28082 ت 27128 ه مورخ 1381.06.12 (بعنوان تصمیم هیأت وزيران تلقی می گردد ) ، مالکیت اموال منقول وغیر منقول تأسیسات مربوط به کارخانه هاي قیرسازي شرکتهاي پالايش نفت شیراز ، بندرعباس ، اصفهان ، تبريز ، تهران ، آبادان و شازند اراك متعلق به شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده هاي نفتی ايران به نسبت 46.5 درصد به صندوق بازنشستگی کشوري و53.5 درصد به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شد تا پس از تعیین قیمت و توافق طرفین نسبت به تحويل و انتقال قطعی اموال اقدام گردد.

بعد از تصمیم نامه فوق الذکر مقرر گرديد واحد قیرسازي اصفهان پس از تحويل به سازمانهاي تأمین اجتماعی و بازنشستگی کشوري به صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت واگذار گردد.

در اين رابطه سازمانهاي اخیر الذکر به منظور اداره و بهره برداري از دارائی هاي مذکور اقدام به تأسیس شرکت نفت پاسارگاد (سهامی خاص) نمودند که طی شماره 205566 مورخ 1382.04.18 در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. بعد از اين مرحله شخصیت حقوقی شرکت دراجراي مصوبه مجمع عمدومی فوق العاده مورخ 1387.07.05 به سهامی عام تغییر يافته و در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است. مرکز اصلی شرکت در تهران می باشدو از تاريخ 28 بهمن 1386 تولیدات شرکت از طريق شرکت بورس کالا به مشتريان عرضه میگردد. ضمناً شرکت از تاريخ 1391.09.22 در فرابورس ايران پذيرفته شده است .

موضوع فعالیت شركت طبق اساسنامه :

فعالیت اصلی شرکت طبق ماده 2 اساسنامه عبارت است از :

1- خريد ، فروش ، واردات و صادرات مواد اولیه و فرآورده هاي نفتی.

2- تولید و توزيع فرآورده هاي نفتی و اخذ و ايجاد شبکه نمايندگی در داخل و خارج از کشور.

3- خريد و فروش خدمات صنعتی و فنی در حوزه فرآورده هاي نفتی.

سرمایه و سهامداران شركت

سرمايه نقدي شرکت مبلغ 200 میلیارد ريال منقسم به 600.000.000 سهم با نام هر يك به ارزش 1000 ریال می باشد که کل مبلغ مذکور از طرف صاحبان سهام پرداخت گرديده است.

با توجه به پذيرش شرکت در تاريخ 1391.9.22 در فرا بورس ايران و عرضه 4.8 درصد از سهم شرکت در تاريخ 1391.12.7 اسامی سهامداران و تعداد سهام آنان در تاريخ 1392.12.29 و مقايسه آن با سال قبل به شرح زير می باشد :

مجمع نفت پاسارگاد

هر یك از كارخانجات به شرح نمودار زیر در تحقق تولید سال 1392 مشاركت داشته اند:

مجمع نفت پاسارگاد

دلایل عمده كاهش تولید در سال 1392 (نسبت به سال قبل و بودجه سال 1392):

فرايند تولید قیر ، تابعی از فروش و متعاقبا برداشت محصول و تخلیه مخازن کارخانجات می باشد لذا دلايل کاهش تولید در سال 1392 به شرح ذيل می باشد :

* پر بودن مخازن در ابتداي سال 92

* ورود ديگر رقبا از زنجیره هاي ارزش قیر مانند خريداران در حوزه تولید

* ورود تامین کنندگان خوراك به تجارت قیر و عرضه قیر در طول سال با قیمت پايین

* کاهش سهمیه خوراك دريافتی از پالايشگاها

* عرضه وکیوم باتوم در بورس

فروش و صادرات

مقايسه عملکرد فروش و صادرات شرکت با دو سال گذشته و بودجه به شرح بدول زير می باشد:

مجمع نفت پاسارگاد
مجمع نفت پاسارگاد

مقايسه فروش داخلی به تفکیك کارخانجات طی سنوات 1389 لغايت 1392 به شرح جدول زير می باشد :

مجمع نفت پاسارگاد

نمودار مقایسه اي مقدار و مبلغ فروش داخلي طي سنوات 1389-1392 به شرح زیر مي باشد:

مجمع نفت پاسارگاد

عملکرد در حوزه فروش صادراتی:

جدول صادرات به تفکیك کارخانجات طی سنوات1389 -1392 به شرح جدول زير می باشد :

مجمع نفت پاسارگاد

نمودار مقدار و مبلغ فروش صادرات طي سنوات 1389-1392 :

مجمع نفت پاسارگاد

خلاصه وضعیت صادرات در سال 1392:

واحد صادرات در سال 1392 با وجود چالش ها و مشکلات و فشارهاي موجود، توانست به سطح فروش صادراتی به میزان حدود 690 هزار تن دست يابد که حدود 76 درصد از برنامه محقق گرديد.

میزان فروش صادراتی ثبت شده در بورس کالاي ايران در سال 92 بیش از 1.100.000 تن بوده که در مقايسه با بودجه 120 % از آن تحقق يافته است.

برداشت صادراتی صورت گرفته در سال 92 میزان 690 هزارتن بوده که موفق به تحقق حدود 80 درصد نسبت به سال 91 شده است.

دست آورد های واحد صادرات در سال 1392:

* ثبت میزان برداشتی به میزان 690 هزار تن با وجود مشکلات موجود از جمله تشدید تحریم ها در نیمه اول سال 1392

* کسب 38 درصد سهم بازار در قایسه با شرکت رقیب

* تغییر در تخفیفات برداشت به منظور افزایش مزیت رقابتی شرکت در مقابل رقبا و ترغیب مشتریان به افزایش خرید

* ایجاد تسهیلات و فراهم نمودن شرایط مناسب جهت فروش نقدی

* افزایش قابل ملاحظه سهم فروش نقدی از 10 درصد در سال 1391 به حدود 60 درصد در سال 1392

* ارائه ترم تحویل Exw به جای FCA به جهت جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی

* افزایش برداست صادراتی بندر امام خمینی از 7.000 تن در سال 1391 به بیش از 60.000 تن در سال 92 در حدود بیش از 8 برابر

* راه اندازی ترم پرداخت LC

* عقد قرارداد با شرکت يونیورسال به منظور تسهیل فرآيند صادرات براي مشتريان و افزايش تعداد مشتريان

بازاریابي

عملكرد درحوزه تحقیقات بازار:

جدول فروش داخلي سال 1392 شركت نفت پاسارگاد و جي(میزان معاملات دربورس)

مجمع نفت پاسارگاد

جدول فروش صادراتي سال 1392 شركت نفت پاسارگاد و جي(میزان معاملات دربورس)

مجمع نفت پاسارگاد

سهم بازار داخلی در پنج سال گذشته به شرح زير بین دو شرکت مزبور تفکیك شده است :

مجمع نفت پاسارگاد

عملكرد درحوزه بازاریابي :

* شرکت در نمايشگاه ها

- نمايشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی تهران ، ارديبهشت ماه 1392

- نمايشگاه بین المللی نفت وگاز فارس- شیراز ، مهر ماه سال 1392

- نمايشگاه راه و شهرسازي تهران، آذر ماه سال 1392

* ارائه طرق پیشنهادي بهت طراحیِ ارتباطات يکپارچه بازاريابی / سند هويت سازمانی / مديريت ارتباط با مشتريان

* تهیه لیست کنفرانس ها و نمايشگاههاي داخلی 1393 و خاربی 2014 و تصمیم گیري در خصوص حضور شرکت

* اولويت بندي مشتريان بر اساس شاخص هاي مورد نظر واحدهاي ستادي

* تهیه لیست مجلات معتبر بین المللی در زمینه قیر

* شرکت در ششمین کنفرانس قیر آسیا مالزي

امور مالي

پراکندگی جغرافیائی کارخانجات شرکت، لزوم برقراري سیستم هاي کنترل مناسب را اجتناب ناپذير می نمايد بر همین اساس امور مالی ضمن طراحی و برقراري کنترلهاي مناسب و تجديد نظر و توسعه مداوم کنترلهاي ايجاد شده ، شرايط حصول به اهداف برنامه ريزي شده در راستاي چارچوب برنامه استراتژيك مالی را با اهم اقدامات انجام شده به شرح زير فراهم نموده است :

اداره امور نقدینگي :

مديريت نقدينگی شرکت بر پرداخت بموقع تعهدات شرکت و اجتناب از نگهداري وجوه مازاد تکیه دارد. شرکت طی سال مدالی 1392 با پرداخت بدیش ا ز 21.301 میلیارد ريال، مصارف خود را به گونه اي مديريت نموده است که کمترين هزينه از بابت کمبود نقدينگی به شرکت تحمیل شود. از پرداختهاي عمده ، پرداخت به شرکت پخش و پالايش به میزان 16.881 میلیارد ريال و بازپرداخت تسهیلات دريافتی به مبلق 1.908 میلیارد ريال را می تدوان نام

برد. ضمناً شرکت با دريافت تسهیلاتی به میزان 608 میلیارد ريال با استفاده از مديريت نقدينگی موفق به کسب 185 میلیارد ريال سود سپرده و نیزبا تغییر در سیاست فروش از طريق توانمندي مشتريان و فروش اعتباري با پشتوانه ضمانتنامه بانکی موفق به کسب 443 میلیارد ريال درآمد گرديده است.

وضعیت تسهیلات در طی سال مالی مورد گزارش:

مجمع نفت پاسارگاد

در راستاي اجراي تکلیف مجمع عمومی عادي سالیانه سال 1391 مبنی بر اقدامات لازم جهت تامین ارز و تسويه تسهیلات مالی ارزي اخذ شده از بانك توسعه صادرات ايران با در نظر گرفتن صرف و صلاح شرکت ، مبلغ 29.229.958 يورو ارز تامین شد که مبلغ 4.891.539 يورو از آن به نرخ ارز منشا داخلی و مابقی با نرخ ارز اتاق مبادلات ارزي تامین و تسويه گرديد .

مقایسه عملكرد سال 1392 با بودجه و عملكرد سال قبل :

مقايسه عملکرد واقعی سال جاري ، بودجه و سال قبل به شرح زير می باشد:

مجمع نفت پاسارگاد

تجزیه و تحلیل سود و زیان سال 1392 در مقایسه با سال 1391

الف) فروش

مجمع نفت پاسارگاد

محاسبه انحراف نرخ و مقدار فروش در مقايسه با سال قبل:

مجمع نفت پاسارگاد

ب) بهاي تمام شده كالاي فروش رفته:

مجمع نفت پاسارگاد

پروژه ها

مجمع نفت پاسارگاد
مجمع نفت پاسارگاد
مجمع نفت پاسارگاد
مجمع نفت پاسارگاد
مجمع نفت پاسارگاد

لیست افتخارات سال 1392

*اخذ گواهینامه های شرکت SGS(Ms-Hse & Iso18001 &Iso14001 & Iso9001 Ts29001 /Iso )

*تمدید گواهینامه مدیریت کیفیت آزمایشگاه 17025 IEC /ISO

*اخذ گواهینامه CE توسط شرکت Dedal

*کسب مقام 60 بین صد شرکت برتر ایرانی (IMI100)

*کسب تقدیر نامه 4 ستاره در جایزه تعالی صنعت پتروشیمی

*کسب مقام برتر شرکت در جایزه قهرمانان صنعت نفت

*کسب رتبه برتر در اولین دوره جایزه ملی مدیریت

*مشارکت در جشنواره ملی تجلی تلاشگران کیفیت کشور

*کسب مقام نخست در جشنواره برترین شرکت های ایران (Topex)

*اخذ گواهی تایید صلاحیت/پروانه کاربرد علامت استاندارد ایران

*اخذ لوح تقدیر از وزارت راه و شهر سازی شهر شیراز

*اخذ پروانه استاندارد اجباری توسط کارخانه شیراز

*اخذ پروانه بهره برداری توسط کارخانه شیراز

*اخذ لوح تقدیر واحد نمونه کیفی توسط کارخانه های تبریز و شیراز و اراک

*اخذ لوح تقدیر واحد تولیدی نمونه توسط کارخانه تبریز

*اخذ لوح تقدیر واحد نمونه صادرات توسط کارخانه تبریز و شیراز

*اخذ لوح تقدیر واحد برتر زیست محیطی توسط کارخانه شیراز

*اخذ تقدیر نامه سازمان استاندارد توسط کارخانه آبادان

برنامه و پیش بیني هاي سال آتي

حوزه تولید،فروش و صادرات

مجمع نفت پاسارگاد

صورت سود و زیان:

مجمع نفت پاسارگاد

آدرس وبسایت شرکت:

http://www.pasargadoil.com/

اشتراک گذاری :
ارسال نظر