بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶
شرکت صنایع شیر ایران ( پگاه ) براي هشتمین سال متوالی است که در ردیف صد شرکت برتر ایران قرار می گیردو براي اولین بار رتبه اول صنایع غذایی و آشامیدنی را در بین 500 شرکت برتر ایران کسب نموده است.
کد خبر : ۱۲۶۳۳۷

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان ( سهامی عام ) رأس ساعت 10:00 روز چهارشنبه مورخ 1393.02.31 درمحل قانونی شرکت با حضور بیش از 82 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای اسدیان به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان زاهدی و هاشمی و به دبیری آقای سمیعی تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط مدیر عامل جناب آقای سمیعی و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی 1392.12.29

2- تقسیم 835 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب موسسه حسابرسیامجد تراز به عنان حسابرس اصلی و موسسه حسابرسی شراکت به عنوان حسابرس علی البدل و بازرس قانونی شرکت

4- انتخاب روزنامه اطلاعات و خراسان به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

مجمع شیر پاستوریزه پگاه خراسان
مجمع شیر پاستوریزه پگاه خراسان

* پیام هیأت مدیره:

با درود و سلام و احترام حضور سهامداران ارجمند، خداوند کریم را شاکر و مفتخریم که با الطاف و عنایات خاصه اش همچنین حمایت و اعتماد شما سهامداران عزیز و اعتقاد و عزم راسخ و تعهد و دلسوزي تمامی کارکنان متخصص و شریف ، موفق گردیدیم ، علیرغم وجود شرایط ویژه اقتصادي کشور و رقابت تنگاتنگ در صنعت تولید شیر و فرآورده هاي شیري، گام هاي موثري، فراتر از پیش بینی بودجه و اهداف تعیین شده برداریم.

سال 1392 با محوریت حماسه سیاسی، حماسه اقتصادي سپري شد بطوري که در بعد اول ملت بار دیگر حماسه سیاسی دیگري را خلق کردند ولی در بعد دوم شرکت هاي تولیدي با مسائل و مشکلات بسیاري روبرو بودند. مشکلاتی که با افزایش محدودیتهاي بین المللی، افزایش نرخ ارز، قفل شدن سیستم بانکی، افزایش نرخ سود بانکی و سایر موارد تشدید گردیده بود.

هیئت مدیره در سال 1393 ، همچون سال هاي قبل ، با استعانت از خداوند متعال و با رهنمود ها و حمایت هاي شما سهامداران معزز و با عزم استوار، مصمم تر از گذشته، ضمن حفظ و ارتقاء ارزش هاي بنیادین شرکت، استراتژي هاي خود را بر مبناي نوآوري، توسعه محصولات، چابک سازي عملیات، بهبود مستمر بهره وري، ارتقاء کیفیت محصولات، رشد سود آوري، تاکید بر تولیدات صادرات محور، کاهش قیمت تمام شده محصولات، جلوگیري از انواع اتلاف، حداکثر جذب شیر خام با کیفیت، ارتقاء سلامت و بالندگی مصرف کنندگان و استقرار کامل سیستم کنترل هاي داخلی اثر بخش، تدوین و با پشتوانه قابلیت ها و توانمندي هاي سرمایه هاي انسانی و منابع در اختیار، تمامی سعی و تلاش خود را معطوف نموده تا از ظرفیت موجود، در زمینه افزایش بهره وري استفاده نموده و همانند سنوات گذشته، نوید بخش افزایش ثروت سهامداران محترم و رونق اقتصادي براي کشور عزیزمان باشد و در این مسیر با عنایت خداوند متعال به این صنعت پر برکت و سالم، مشارکت و همدلی و استفاده از خرد جمعی و کار تیمی و رعایت اصول اخلاقی و رقابت سالم و همچنین ، با دعاي خیر شما سهامداران بزرگوار ، قطعا توفیقات اقتصادي چشمگیري حاصل خواهد شد و در کسب این افتخارات، از همه عزیزانی که ما را یاري نمودند، صمیمانه تقدیر و سپاسگذاري می نمائیم.

* جایگاه شرکت در صنعت:

شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان یکی از شرکتهاي وابسته به شرکت صنایع شیر ایران(پگاه)می باشد که با داشتن بیش از نیم قرن سابقه و تجربه ، در شهر مشهد و در صنعت تولید فرآورده هاي لبنی فعالیت می نماید. شرکت در سال گذشته در تولید و توزیع 13 گروه محصولات در حدود 103 نوع محصول لبنی و غیر لبنی فعالیت نموده ، از لحاظ جایگاه در بین شانزده شرکت تولیدي وابسته به شرکت صنایع شیر ایران، به لحاظ میزان دریافت و فرآوري شیرخام ، جایگاه چهارم را دارا می باشد و در حدود 9.4 درصد از کل دریافت شیر خام شرکتهای عضو گروه شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) را که معادل 1.064.819 تن بوده در سال جاری به عهده داشته است.

سهم فروش محصولات مختلف این شرکت از کل بازار داخلی و صادرات به شرح ذیل است:

مجمع شیر پاستوریزه پگاه خراسان

* جایگاه پگاه در بین شرکت های برتر ایران:

سازمان مدیریت صنعتی همه ساله براساس حجم فروش نسبت به بررسی و معرفی شرکتهاي برتر ایران اقدام می نماید . فهرست شرکت هاي برتر ، مجموعه اي متعلق به شرکت هاي بزرگ ایرانی است در این فهرست بر روي شناسایی آرایش بنگاه هاي بزرگ کشور در کنار یکدیگر تمرکز شده است ، به این دلیل که نگاه کلان ملی در شکل گیري این فهرست مورد نظر سازمان برگزار کننده است .

در این راستا شرکت صنایع شیر ایران ( پگاه ) براي هشتمین سال متوالی است که در ردیف صد شرکت برتر ایران قرار می گیردو براي اولین بار رتبه اول صنایع غذایی و آشامیدنی را در بین 500 شرکت برتر ایران کسب نموده است.

* در سال مالی 1391 رتبه شرکتهای پگاه به شرح ذیل بوده است:

صنایع شیر ایران رتبه 72 در بین صد شرکت برتر اول ، شرکت شیرپاستوریزه پگاه اصفهان رتبه 268 در بین صد شرکت برتر سوم و شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان رتبه 297 در بین صد شرکت برتر سوم که نشان از ارتقاء رتبه نسبت به سال قبل دارد.

* استراتژی شرکت:

استراتژي شرکت بر مبناي استفاده فرصتهاي ایجاد شده براي بهبود فرآیندهاي کاري و تجاري ، کاهش قیمت تمام شده افزایش بهره وري ، توسعه بازار و بازاریابی و افزایش سودآوري و مدیریت هزینه ها ، مدیریت بهینه نقدینگی و دارائیها ، افزایش فروش داخلی و صادراتی ، افزایش رضایت مشتریان ، افزایش تولید ، بهبود کیفیت ، نوآوري و تنوع محصولات ، افزایش رضایت و انگیزه کارکنان و صلاحیتهاي فردي و گروهی آنان که از طرف سهامدار عمده

( شرکت صنایع شیر ایران ) تعریف گردیده متمرکز است و در این راستا با استفاده از استراتژي شرکت یادشده و نیز تجربه و تخصص کارکنان شرکت تدوین شده است .

* محور های استراتژی شرکت:

1- ارتقاء سطح رضایتمندي ذینفعان شرکت از طریق ارائه محصولات بهتر ، خدمات برتر ، بهره وري بیشتر ، در زمینه سلامت و بالندگی مصرف کنندگان و افزایش ضریب امنیت مواد غذایی.

2- بازنگري فرآیندهاي اجرائی و ارزیابی مجدد ظرفیتها براي ارتقاء بهره وري و حذف فعالیتهاي بدون ارزش افزوده .

3- تقویت کمیته انرژي و کمیته کنترل ضایعات ، به منظور بررسی کاهش مصرف منابع تجدید ناپذیر و افزایش بهره وري در مصرف انرژي و کاهش ضایعات .

4- ارتقاء سطح کیفی محصولات با بررسی مجدد استانداردها و تطابق تولیدات تا سطح استانداردهاي جهانی .

5- بازنگري و بهینه سازي جریان اطلاعات براي ارتقاء سیستم قیمت تمام شده محصولات جهت کاهش قیمت تمام شده و مدیریت بر هزینه ها .

6- افزایش فعالیت ها در جهت توسعه روابط عمومی و فرهنگ سازي براي افزایش سرانه مصرف فرآورده هاي شیري .

7- تلاش براي یافتن بازارهاي صادراتی مطمئن و سودآور منطقه اي .

8- تلاش در جهت افزایش کیفیت شیرخام دریافتی با قیمت بهینه جهت تولید و عرضه فرآورده هاي شیري سالم و استفاده از بسته بندي هاي متنوع و جدید و با کیفیت بدون هیچگونه مواد افزودنی و با رعایت استانداردهاي ملی .

9- تقویت واحد تحقیق و توسعه براي تولید محصولات جدید همسو با سیاست هاي تدوین شده از سوي شرکت صنایع شیر ایران .

10- توسعه و گسترش راهکارهاي تامین منابع مالی و مدیریت بر وجوه نقد ، اعمال مدیریت بر مبناي بودجه و بهینه سازي هزینه ها به منظور افزایش کارایی و اثربخشی .

11- اصلاحات ساختاري و کیفی در منابع انسانی با ارتقاء سطح دانش ، آگاهی ، و چابک سازي در مهارتهاي نیروي انسانی بعنوان ارزشمندترین سرمایه هاي شرکت .

* تاریخچه:

کارخانه شیر و لبنیات پاستوریزه مشهد در تاریخ 1343.04.28 به شورت شرکت سهامی خاص تأسیس و طی شماره 531 در اداره ثبت شرکتهای مشهد ثبت و در تاریخ 1345.09.27 طبق پروانه شماره 43976 به بهره برداری رسیده است. فعالیت کارخانه شرکت از بدو بهره برداری در محل اولیه آن، واقع در مشهد، خیابان خواجه ربیع، جنب اداره دامپزشکیب آغاز و در سالهای بعد، با توجه به گسترش شهر و قرار گرفتن کارخانه در منطقه مسکونی و مشکلات زیست محیطی ناشی از پساب تولید، ادامه تولید در محل مذکور از خرداد ماه 1377 ممنوع و شرکت ملزم به انتقال کارخانه به خارج شهر گردیده و در محل زمین واگذاری از سوی استانداری واقع در شهرک صنعتی توس ، عملیات ساخت کارخانه آغاز و پس از آمادگی اولیه ساختمانها و تأسیسات تولید، در تیر ماه 1379، ماشین آلات و تأسیسات قابل استفاده به محل جدید کارخانه منتقل و از این تاریخ شرکت در محل جدید ادامه فعالیت داده است.

مالکیت بیش از 50 درصد سهام شرکت از سال 1363 به شرکت سهامی صنایع شیر ایران منتقل و بالطبع هیات مدیره منتخب مسئولیت اداره شرکت را به عهده گرفته است . از ابتداي تاسیس تا سال 1363 صد درصد سهام شرکت متعلق به بخش خصوصی ( اشخاص حقیقی بنیانگذار ) بوده و در تاریخ 13 آذر ماه 1382 مجمع فوق العاده تشکیل والحاق واحد خراسان شرکت سهامی 1382 بر اساس ارزش دفتري مورد تصویب قرار گرفته و طبق مصوبه نام شرکت سهامی صنایع شیر ایران به شرکت از تاریخ 1382.10.01 بر اساس ارزش دفتری مورد تصویب قرار گرفته و طبق مصوبه نام شرکت به "شیر پاستوریزه پگاه خراسان" تغییر یافته است . از تاریخ مذکور شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان با دو کارخانه شامل واحد شماره یک به آدرس جاده مشهد قوچان ، کیلومتر 13 ، حاشیه جاده و واحد شماره دو واقع در شهرك صنعتی توس ، انتهاي بلوار صنعت ، ضلع غربی نیروگاه توس ادامه فعالیت داده است. همچنین به دلیل کاهش شیر خام قابل دریافت و به جهت استفاده بهینه از نیروي انسانی و ماشین آلات و کاهش هزینه هاي سربار بنا به مصوبه هیات مدیره ، واحد شماره 2 واقع در شهرك صنعتی طوس از مورخ 1388.07.01 نعطیل و ماشین آلات آن به واحد یک منتقل گردید.

در سال 1383 به منظور ایجاد شرایط ورود سهام شرکت به بورس اوراق بهادار، بموجب مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 1383.03.21 نوع شخصیت حقوقی شرکت از (سهامی خاص) به (سهامی عام) تبدیل و مرابی طی اعلامیه شماره 2.48993 ن مورخ 1383.06.04 در اداره ثبت شرکتهای مشهد ثبت و در روزنامه رسمی شماره 17359 مورخ 1383.07.11 نیز آگهی گردید.

* فعالیت اصلی شرکت:

موضوع فعالیت شرکت طبق ماده 2 اساسنامه عبارت است از تهیه، تولید و توزیع شیر و فرآورده هاي آن، آبمیوه و سایر فرآورده هاي غذایی در چهارچوب قانون تجارت تعیین گردیده است. در سال مورد گزارش، فعالیت شرکت شامل تولید شیر پاستوریزه و استریلیزه ، انواع خامه استریلیزه، کره در بسته بندي هاي مختلف، انواع ماست، انواع پنیر یو اف و انواع دوغ و همچنین پودر شیر خشک و پودر آب پنیر و پودر MPC بوده است.

* سرمایه و ترکیب سهامداران:

سرمایه شرکت در بدو تأسیس مبلغ 32.472 میلیون ریال (شامل تعداد 1.082.400 سهم ، به ارزش اسمی هر سهم 30.000 ریال) بوده که طی یک مرحله به شرح زیر به مبلغ 81.180 میلیون ریال (شامل تعداد 81.180.000 سهم، به ارزش اسمی هر سهم 1000 ریال) در پایان سال مالی منتهی به 1383.12.29 افزایش یافته است.

مجمع شیر پاستوریزه پگاه خراسان

همچنین سهام داران دارای مالکیت بیش از 1درصد سهام شرکت در پایان سال منتهی به 1392.12.29 و تاریخ تأیید گزارش به شرح جدول زیر است:

مجمع شیر پاستوریزه پگاه خراسان

* شرکت از منظر بورس اوراق بهادار:

وضعیت معاملات و قیمت سهام

شرکت در تاریخ 1383.12.15 در بورس اوراق بهادار تهران در گروه صنعت مواد غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر با نماد غشان درج شده و سهام آن برای اولین بار در تاریخ 1384.03.23 مورد معامله قرار گرفته است.

وضعیت سهام شرکت طی 4 سال اخیر به شرح زیر بوده است:

مجمع شیر پاستوریزه پگاه خراسان

* اطلاعات مقایسه ای پیش بینی درآمد هر سهم و عملکرد واقعی

اطلاعات مربوط به پیش بینی درآمد های هر سهم شرکت برای سال مالی منتهی به 1392.12.29 و عملکرد .اقعی آن به شرح زیر بوده است:

مجمع شیر پاستوریزه پگاه خراسان

* رتبه کیفیت افشاء اطلاعات و نقد شوندگی سهام:

وضعیت رتبه بندی شرکت از لحاظ نقد شوندگی سهام و کیفیت افشاء اطلاعات در سال مالی منتهی به 1392.12.30 بر اساس ارزیابی سازمان بورس و اوراق بهادار تهران به شرح زیر بوده است:

مجمع شیر پاستوریزه پگاه خراسان

* آمار تولید و فروش:

در سال 1392 کل تولیدات شرکت به میزان 71.868 تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (58.736 تن) معادل 22.4 درصد افزایش داشته است.

در طول سال 1392 تولیدات شرکت بالغ بر 103 نوع محصول بوده است.

میانگین تولید محصول در سال 1392 بر اساس 312 روز کاری 230 تن و در سال 91، معادل 188 تن بوده است.

همچنین شرکت در سال 1392 تعداد 8 محصول را با بسته بندی جدید در راستای تکمیل سبد کالا به بازار ارائه نمود.

1- ماست 1.5 درصد چربی در اوزان 900 گرمی و دبه 2200 گرمی

2- شیر خرما استریل یک لیتری

3- شیر نارگیل استریل یک لیتری

4- دوغ کوزه ای 2.5 لیتری ساده و گازدار

5- دوغ 3800 و 1800 سی سی

6- سورماس 450 گرمی

7- دوغ لیوان 280 سی سی

8- ماست 3.2 درصد چربی 500 گرمی

آمار تولیدات شرکت در سال 1392 و وقایسه آن با سال قبل به شرح زیر می باشد:

مجمع شیر پاستوریزه پگاه خراسان

* اهم اقدامات انجام شده در طی سال 1392:

* برگزاري کلاسهاي آموزشی جهت کارشناسان، مراکز ودامداران در راستاي بهبود کیفیت شیر خام به میزان 400 نفر ساعت درجهت بهبود کیفیت شیر خام و بالا بردن ظرفیت دریافتی

* بازدید از دامداري ها و مراکز طرف قرارداد در جهت بهبود کیفیت شیر خام.

* باتوجه به تصمیمات کارگروه کنترل بازار کشور و مصوبات جلسات سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان با معاونتهاي توسعه بازرگانی داخلی و نظارت و بازرسی و اتحادیه هاي گاوداران و دامداران درخصوص خرید شیرخام و انعقاد قرارداد براساس تیپ ارسالی و دریافت نهاده هاي دامی طبق آمار اعلام شده در سال 92 طی دو مرحله مقدار 7168 تن سبوس ، 4434 تن جو ، 4434 تن ذرت و 3519 تن سویا از طریق اتحادیه دامداران و شرکت پشتیبانی امور دام دریافت و جهت دامداران و تعاونیهاي طرف قرارداد ارسال گردید .

* تجهیز وسایل آزمایشگاهی و برودتی در سکوهاي دریافت شیرخام و چاپ فصلنامه تامین و بهبود شیر خام

* توزیع 2000 تن کنسانتره بین دامداران و کسر از وجه شیرخام بطور اقساطی از طریق شرکت بازرگانی صنایع شیر.

* پرداخت مبلغ حدود 30 میلیارد ریال وام مساعده جهت دامداران و بازپرداخت اقساطی طی 6 ماه از وجه شیر خام دریافتی تحویلی از طریق بانک کشاورزي

* افتتاح و راه اندازي سکوي دریافت شیر خام مرکز خلیج فارس در شهرستان تربت جام با سرمایه گذاري حدود 10 میلیارد ریال توسط شرکت با مجوز هیئت مدیره محترم شرکت و ظرفیت دریافت روزانه 100 تا 150 تن شیر خام با قابلیت دریافت و تفکیک شیرهاي صنعتی و سنتی،داراي آزمایشگاه هاي میکرو بیولوژي . فیزیکوشیمیایی، مجهز به سردخانه و توان تولید پنیر اولیه.

* افزایش دریافت شیرهاي صنعتی به میزان 31 درصد کل شیر خام دریافتی با عقد قرارداد با مجموعه هاي صنعتی دامپروري قدس رضوي، موقوفات ملک، شرکت سوران، هلال احمر نیشابور و دامداران صنعتی

* تخصیص 3 میلیارد ریال به مرکز تعاونی فرآور ناز نیشابور جهت تجهیز و توسعه و افزایش ظرفیت به میزان 40 تن در روز به صورت اجاره به شرط تملیک 3 ساله

* تغییرات در سرمایه گذاری ها:

تغییرات در داراییهای ثابت در سال 1392 و مقایسه آن با سال قبل به شرح ذیل می باشد:

مجمع شیر پاستوریزه پگاه خراسان

* تغییرات در ساختار سرمایه و سیاست تأمین مالی:

تغییرات در حقوق صاحبان سهام در سال 1392 و مقایسه آن با سال قبل به شرح زیر می باشد:

مجمع شیر پاستوریزه پگاه خراسان

* برنامه های آینده شرکت:

1- تلاش در زمینه اجرای کامل دستور العمل کنترل های داخلی اثر بخش موضوع مصوبه مورخ 1391.02.16 هیأت مدیره محترم سازمان بورس و اوراق بهادار تهران و عملیاتی و اجرایی نمودن((منشور کمیته حسابرسی)) و ((منشور حسابرسی داخلی))

2- تلاش در جهت برنامه ریزي براي استفاده موثر از ظرفیت هاي موجود و حداکثر جذب شیر خام با کیفیت و تولید بیشتر محصولاتی که سهم مناسبی از بازار را دارا می باشند.

3- مدیریت بر ضایعات و اتلاف به عنوان یک فرآیند پویا و مستمر و تلاش در زمینه به حداقل رساندن ضایعات استاندارد.

4- تلاش در جهت عینیت بخشیدن به فعالیت و خلاقیت بیشتر در بخش هاي مختلف شرکت و اجراي بهینه فرهنگ سازمانی و افزایش بهره وري در کار.

5- تلاش در جهت برقراري نظم نوین و تعالی سازمانی

6- طراحی و بهبود ساختار سازمانی

7- بررسی و مطالعه در خصوص عوامل زیست محیطی داخلی و بیرونی

8- تلاش به جهت اجراي کامل چشم انداز ، ماموریت و اهداف شرکت

9- تدوین استراتژي و برنامه هاي عملیاتی جهت دستیابی به افزایش مصرف سرانه شیر و فرهنگ سازي در این زمینه

10- اجرای برنامه های تحقیقاتی و تقویت واحد R&D و به کارگیری روش ها و ساز و کارهای مناسب جهت ارتقاء کیفیت، متنوع کردن محصولات و کاهش هزینه های تولید و قیمت تمام شده محصولات

تمدید به موقع گواهینامه هاي بین المللی و تلاش در جهت اخذ گواهینامه هاي جدید مرتبط با فعالیت شرکت در زمینه ارتقاء

کیفیت و عملیاتی نمودن استاندارد هاي تدوین شده در تمامی ابعاد.

12- اجراي دقیق کلیه فرآیندهاي داخلی ، تصریح شده درنظام نامه کیفیت

13- اجراي دقیق نظام پیشنهادات به صورت کاربردي و عملیاتی نمودن پیشنهادات موثر

14- برنامه ریزي براي حفظ و توسعه و ایجاد برند ، در جهت گسترش بازار و ایجاد و تقویت برند محصولات داخلی و صادراتی

15- پاسخگویی و اطلاع رسانی صحیح و به هنگام ، مشتري محوري ، تکریم ارباب رجوع و سهام داران ارجمند

16- تاکید بر توسعه صادرات محصولات با حفظ سهم بازار داخلی و تنوع بخشی به محصولات با رعایت نیازهاي بازار

17- مدیریت بر وجوه نقد به منظور استفاده بهینه از منابع مالی موجود

18- ایجاد تعامل با بانکها و استفاده از تسهیلات مالی با حداقل سود بانکی، مربوط به صنایع کشاورزي و دامپروري در راستاي مدیریت بر هزینه هاي مالی.

19- بازنگري و ارتقاء روش ها و فرآیندهاي وصول مطالبات و ارائه راهکارهاي مناسب تر در راستاي تسریع در وصول مطالبات معوقه شرکت

20- تداوم و استمرار برنامه ریزي انجام شده در جهت کاهش قیمت تمام شده محصولات و مدیریت بر هزینه ها

21- مدیریت بر مصرف انرژي و کاهش هزینه هاي انرژي با مد نظر قراردادن مصرف بهینه

22- اجراي روش هاي منظم در زمینه افزایش انگیزه در کارکنان و پرورش سرمایه هاي انسانی و سیستم سازي براي تعالی سازمانی.

* ترازنامه:

مجمع شیر پاستوریزه پگاه خراسان

* صورت سود و زیان:

مجمع شیر پاستوریزه پگاه خراسان


* آدرس لینک شرکت:

http://khorasan.irandairy.ir/

اشتراک گذاری :
ارسال نظر