بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
راهکار پیشنهادی برای بهبود شرایط کنونی در چند مقوله قابل بررسی است راهکار ابتدایی، ورود یک شوک به بازار سرمایه می باشد که بتواند اثرگذار باشد. راهکار مکمل نیز، بیمه کردن سهام افراد سهامدار می باشد به گونه ای که در زمان چنین اتفاق هایی سهام افراد بیمه گردد و بیمه، ضرر آنها را جبران کند همچنین راهکار دیگر، واکنش سریع و مؤثر نمایندگان به وضعیت فعلی بازار سرمایه و یا وضعیت شبیه به این در آینده باشد.
کد خبر : ۱۲۶۸۰۷
نویسنده :
اعتماد
با تداوم حدوداً شش ماهه روند نزولی قیمت ها در بازار سرمایه، شاخص کل بورس طی روز گذشته با افت 691 واحد به کانال 70 هزار واحدی رسید. تداوم این افت قیمت ها در بازار سرمایه و عدم حمایت مؤثر بر وضعیت کنونی بورس منجر به بی اعتمادی سهامداران نسبت به وضعیت کنونی بازار سرمایه شده است.

در همین راستا، نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: متأسفانه سیاست های بازار سرمایه، شفاف و بر پایه علم روز نمی باشد. در واقع وضعیت بازار سرمایه باید به گونه ای باشد که شاهد رشد و یا کاهش بی رویه قیمت سهام در بورس نباشیم و روند بازار به صورت متعادل، عادی و با شیب ملایم حرکت کند مگر اینکه شرایط اضطراری و ناخواسته ای به وجود بیاید که وضعیت بورس را تحت تأثیر خود قرار دهد که در حال حاضر مسئله اضطراری به وجود نیامده است حتی مقوله تحریم ها و بحث تنش های اقتصادی نیز نهادینه شده است و حالت فوق العاده ای بر کشور حاکم نیست.

نکو تصریح کرد: بنابراین در شرایط عادی نباید شاهد این اتفاقات ناگوار در بازار سرمایه باشیم اگرچه بنده وضعیت اخیر بازار سرمایه را ناشی از سیاست های ناکارآمد اقتصادی و مدیریتی در سطح کلان و حتی در رده های پایین تر می بینم.

وی تأکید کرد: شرایط بازار سرمایه نباید به گونه ای باشد که شاخص با شیب تند افت و یا صعود کند زیرا در نهایت این امر، به ضرر سهامداران تمام خواهد شد و منجر می شود که سهامداران دچار سردرگمی، یأس و ناامیدی و بی اعتمادی نسبت به بازار سرمایه شوند و در نهایت باعث خروج سرمایه آنها گردد.

شوک نیاز بازار سرمایه

نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: راهکار پیشنهادی برای بهبود شرایط کنونی در چند مقوله قابل بررسی است راهکار ابتدایی، ورود یک شوک به بازار سرمایه می باشد که بتواند اثرگذار باشد. راهکار مکمل نیز، بیمه کردن سهام افراد سهامدار می باشد به گونه ای که در زمان چنین اتفاق هایی سهام افراد بیمه گردد و بیمه، ضرر آنها را جبران کند همچنین راهکار دیگر، واکنش سریع و مؤثر نمایندگان به وضعیت فعلی بازار سرمایه و یا وضعیت شبیه به این در آینده باشد.

راهکار منطقی برون رفت از شرایط فعلی ارایه شود

نکو اظهار داشت: قطعاً نمایندگان مجلس نسبت به مسایل مختلف از جمله وضعیت کنونی بازار سرمایه حساسیت دارند و با توجه به کمیسیون های تخصصی که وجود دارد، نمایندگان مرتبط با کمیسیون خود، ورود پیدا می کنند و بنده نیز وضعیت بازار سرمایه را در حال حاضر، در مرحله هشدار اعلام می کنم و به مسئولین مربوطه هشدار می دهم که نسبت به وضعیت به وجود آمده، جلسه فوق العاده تشکیل بدهند و به صورت اضطراری از نمایندگان و دولتمردان دعوت کنند تا سریعتر هم اندیشی برای ارایه راهکار منطقی صورت گیرد و سهامدارانی که بیشتر از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند و با هزاران امید وارد بازار سرمایه شده اند بیشتر از این ناامید نشوند.

وی در خاتمه افزود: نمایندگان سعی می کنند که نسبت به شرایط کنونی بازار سرمایه احساسی رفتار نکنند و به صورت منطقی و حساب شده وارد شوند. همچنین احتمالاً طی هفته آینده این قضیه در مجلس مطرح می شود. در همین راستا، کمیسیون مربوطه از جمله کمیسیون اقتصادی با دعوت از مسئولین در نظر دارد نسبت به این موضوع اقدام کند و توضیحات آنها را بخواهد که نهایتاً به راه حل منطقی بیانجامد در نتیجه چنانچه پاسخ قانع کننده ای توأم با راه حل برای برون رفت از سوی مسئولین مربوطه ارایه شود احتمالاً مجلس هم قانع خواهد شد در غیر اینصورت باید تدبیر دیگری اندیشید. به نظر بنده بازار سرمایه نباید تا این حد زیان ده باشد. بنابراین مسئولین مربوطه برای جبران زیان های وارده باید اقدامات جدی انجام دهند و پاسخگو باشند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر