بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۵
کد خبر : ۱۲۷۰۹

علاقمندی هنگ کنگ به سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: با توجه به اقتصاد رو به رشد کشورهای آُسیایی، به نظر می رسد که هنگ کنگ علاقمند به سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد نهاوندیان امروز در دیدار با هیئت هنگ کنگی در تهران گفت: طی سی سال اخیر در مرحله گشودگی اقتصاد چین، هنگ کنگ بیشترین نقش را در سرمایه گذاری و خصوصی سازی این کشور داشت. در این دوره سی ساله، اکثر صنایع کوچک و متوسط این کشور به چین انتقال داده شد و اقتصاد هنگ کنگ عمدتا اقتصادی متکی به بخش خدمات شد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: هم اکنون بیش از 90 درصد اقتصاد هنگ کنگ را بخش خدمات تشکیل می دهد به این معنا که 90 درصد اقتصاد 200 میلیارد دلاری هنگ کنگ را بخش خدمات تشکیل می دهد.

وی تصریح کرد: اقتصاد ایران نیز در مرحله انتقال تاریخی قرار دارد که با توجه به جمعیت جوان و نیاز به تولید فرصتهای شغلی و ثانیا به دلیل سرمایه گذاری وسیع بر روی منابع انسانی، ایران می تواند در بهره گیری از تجربه واحدهای کوچک و متوسط، گسترش بخش خدمات برای ایجاد اشتغال و نیز ایجاد درآمد حاصل از صدور خدمات از تجربه هنگ کنگ استفاده کند.

نهاوندیان گفت: در حال حاضر با توجه به علاقمندی رو به رشد موجود در اقتصادهای آسیایی، طبیعی است که چین و هنگ کنگ علاقمند به سرمایه گذاری در منابع انرژی باشند.

وی اظهار داشت: هنگ کنگ به طور طبیعی علاقمند به همکاری در بخش خدمات با شرکتهای ایرانی است؛ ضمن اینکه زمینه برای مذاکرات و حضور سرمایه گذاران این کشور در بخش خدمات حمل و نقل، بیمه و بانک در ایران فراهم است.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: با توجه به نقش رو به رشد اقتصاد ایران در منطقه، به طور طبیعی هنگ کنگ مایل است در این منطقه با آینده روبه رشد حضور داشته باشد؛ لذا این فرصت سفر هیئت هنگ کنگی به ایران می تواند برای ایجاد ارتباط اقتصادی مستقیم بین دو کشور مفید باشد.

وی افزود: زمینه ای که می تواند به دریافت اطلاعات از اقتصاد و قوانین سرمایه گذاری ایران توسط سرمایه گذاران کمک کند گردشگری است؛ البته باید فرآیند صدور روادید را نیز سهل تر کرده و شرایطی آسان نظیر عبور و مرور چینی ها در ایران فراهم شود.

نهاوندیان تاکید کرد: اتاقهای بازرگانی می توانند اطلاعات مربوط به اعتبارسنجی و رتبه بندی شرکتها را مورد مطالعه قرار داده و در مواردی که اختلاف نظر میان سرمایه گذاران دو طرف وجود دارد ،مراکز داوری یاری رسان باشند تا روابط در تمامی زمینه ها سالم و مطمئن باشد.

در ادامه اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق مشترک ایران و چین روابط اتاق ایران و چین با اتاق چینی های مقیم هنگ کنگ را دارای قدمتی 8 تا 10 ساله دانست و گفت: در این مدت زمان ارتباط خوبی برقرار شده است و هم اکنون 6هزار عضو فعال در این رابطه وجود دارد.

وی تصریح کرد: ارتباط تجاری مستقیم ایران با هنگ کنگ 600 میلیون دلار بوده و 500 میلیون دلار نیز ارتباط تجاری غیرمستقیم از طریق امارات و برخی از کشورهای دیگر صورت می گیرد.

عسگراولادی ادامه داد: تلاش ما بر این است که به سمتی در روابط اقتصادی با هنگ کنگ پیش رویم که مبادلات غیرمستقیم را به مستقیم تبدیل کرده و حجم کار را به مرز 2 میلیارد دلار برسانیم.

در ادامه چان یاو نام، رئیس هیئت هنگ کنگی نیز با تشریح موقعیت کشورش گفت: هم اکنون هنگ کنگ اولین سرمایه گذار خارجی در چین به شمار می آید و از سی سال قبل که چین سیاست اقتصاد باز را در پیش گرفته، هنگ کنگ نقش موثری در به ثمر رسیدن این سیاست داشته است.

وی افزود: هنگ کنگ علاوه بر سرمایه گذاری و عهده گرفتن تامین مالی برخی پروژه ها در چین، به صدور خدمات و دانش فنی نیز پرداخته است این درحالی است که 6 میلیون چینی درآمد مستقیم خود را از شرکتهای هنگ کنگی به دست می آورند.

چان یاو نام تصریح کرد: زمانیکه چین اقتصاد باز را برای خود برنامه ریزی کرد، توانست اقتصاد متکی به دولت را به اقتصاد بخش خصوصی تبدیل کند که البته ایران نیز این راه را در پیش گرفته است.

همچنین احمدیان، نماینده منطقه آزاد چابهار نیز با تشریح موقعیت این منطقه گفت: چابهار یکی از 6 منطقه آزاد ایران است که با توجه به قوانینی که دولت برای آن وضع کرده می تواند زمینه خوبی برای حضور سرمایه گذاران هنگ کنگی باشد.

وی تصریح کرد: یکی از این زمینه ها ترانزیت و تجارت است چراکه این منطقه ورودی کریدور شمال- جنوب است که یکی از 15 منطقه استراتژیک در صنعت حمل و نقل دردنیا از سوی سازمانهای بین المللی معرفی شده است.

احمدیان گفت: به دلیل ویژگی های منحصر به فرد چابهار، دولت ایران طی 5 سال اخیر شتاب بیشتری به اجرای پروژه های زیربنایی داده که از جمله آن می توان به توسعه بندر شهید بهشتی و بندر شهید کلانتری اشاره کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر