بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۴
کد خبر : ۱۲۷۱۸۶

در حال حاضر نماد 51 شرکت در بورس تهران معامله نمی شود که در میان آن نماد شرکتهای بزرگی همچون تایدواتر خاورمیانه، پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی اصفهان، آلومینیوم ایران و از همه مهم تر هلدینگ خلیج فارس دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، توقف نماد معاملاتی شرکت های بورسی فرآیندی است که همواره در بازار سهام و در دوران مختلف به دلایلی همچون برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، تعدیل پیش بینی سود هر سهم و ابهام در ارایه اطلاعات عملکردی متخلف صورت می گیرد.

اکنون نیز نماد 51 شرکت در بورس تهران متوقف است که در میان آن نام شرکتهای مهمی چون تایدواتر خاورمیانه، پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی اصفهان، آلومینیوم ایران و از همه مهم‌تر هلدینگ خلیج فارس دیده می‌شود.

این در حالی است که در شرایط رکودی بورس و کاهش قابل توجه قیمت سهام شرکتهای بورسی، به نظر می رسد که سهامداران از فرآیند توقف طولانی مدت نماد معاملاتی خوشحالند زیرا آنها از روند نزولی قیمت سهام خود در امان می مانند.

زیرا در شرایط فعلی نمادهای معاملاتی به دلیل روند منفی بورس حتی پس از ارایه تعدیل های مثبت با افت قیمت بازگشایی می شوند بنابراین سهامداران توقف را بر بازگشایی ترجیح می دهند.

اما در زمان رشد طلایی بورس، توقف طولانی مدت نماد نارضایتی اکثر سهامداران را در بر داشت زیرا نماد متوقف شده از رشد پرشتاب بورس بی نصیب می ماند و سرمایه های سهامداران در چنین فضای مثبتی بلوکه می شد.

آخرین وضعیت توقف نماد شرکتهای بورسی نشان می دهد که نماد بزرگ ترین شرکت بورسی به همراه 50 شرکت دیگر به دلایل مختلف به ویژه برگزاری مجمع عادی سالیانه متوقف است به طوری که نماد معاملاتی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در روز 28 خرداد ماه به منظور بررسی اطلاعات بیشتر، متوقف شده است.

به این ترتیب نماد هلدینگ خلیج فارس که در یکماه گذشته در صدر بیشترین تقاضای فروش قرار گرفته و با افت شدید قیمتی مواجه شده بود، توسط سازمان بورس متوقف شد تا اطلاعات آن مورد بررسی قرار گیرد.

این در حالی است که نماد این شرکت برای اولین بار در روز 29 اردیبهشت ماه به دلیل اقداماتی همچون خرید سهام شرکت پترول و اثرات مستقیم و غیرمستقیم ناشی از خرید سهام این شرکت بر سود هلدینگ خلیج فارس، اثرات ناشی از تسعیر 500 میلیون یورو مطالبات شرکت از ارز مبادله‌ای به ارز نرخ آزاد، افزایش ظرفیت پتروشیمی تندگویان به 90 درصد و نیز حل نسبی مشکل کشتی برای حمل محصولات پتروشیمی های پارس و بندر امام (ره) متوقف شده و بعد از تعدیل 45 درصدی سود، در دهم خرداد ماه مورد بازگشایی قرار گرفت.

اما به دلیل ابهام در اطلاعات ارائه شده و اعتراض سهامداران دوباره مورد توقف قرار گرفت این در حالی است که برخی از فعالان بازار علت اصلی توقف نماد هلدینگ را تاثیر گذاری شدید این شرکت در افت شاخص بورس می دانند و معتقدند که نماد این شرکت مهم به دلیل جلوگیری از افت شدید شاخص متوقف شده است.

علاوه بر هلدینگ خلیج فارس،نماد شرکت تایدواتر نیز از آبان 92 به دلیل تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم تاکنون معامله نشده و نماد آن همچنان متوقف است و مشخص نیست چه زمانی این شرکت قرار است مورد بازگشایی قرار گیرد.

از دیگر نمادهای حاشیه دار که به مدت طولانی متوقف شده است، پالایشگاه نفت اصفهان است که از اسفند 92 به دلیل برگزاری مجمع عمومی فوق العاده تا کنون متوقف شده است علاوه بر این نماد پر حاشیه پتروشیمی اصفهان نیز از تیر ماه 91 تا کنون متوقف بوده و این شرکت طولانی ترین توقف نماد شرکتهای بورسی را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که با گذشت دو سال از توقف نماد این شرکت، پتروشیمی اصفهان اطلاعات خود را در خصوص پیش بینی سال 92 و عملکرد سال 91 ارائه نکرده و باید عملکرد واقعی و صورتهای مالی سال 92 خود را ارائه کند.

در این میان نمادهای صنایع جوشکاب یزد،تراکتور سازی ایران،فیروزا،سخت آژند،نوسازی و ساختمان ایران،حمل و نقل بین المللی خلیج فارس،ایران خودرو دیزل،گروه بهمن،پارس خودرو،رادیاتور ایران،زامیاد،فنرسازی زر و خاور،گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو،روزدارو،کارت اعتباری کیش،سیمان هرمزگان،پتروشیمی آبادان،تولی پرس،پتروشیمی خارک،صنعتی رنگین،پتروشمی فارابی و کف به دلایل مختلف متوقف هستند.

شرکتهای نیروکلر،آلومینیوم ایران،فولاد کاویان،قند قزوین،قند اصفهان،قند لرستان و مرودشت به همراه فرآورده های نسوزآذر،کاشی اصفهان،ایران گچ،پارس الکترونیک،سرما آفرین،پشم بافی توس،ایران مرینوس،سرمایه گذاری گروه توسعه ملی،سرمایه گذاری توکافولاد،گروه صنعتی سدید و بانک اقتصاد نوین نیز در حال حاضر در بورس تهران معامله نمی شوند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر