بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۲
برای این اوراق که با نام منتشر می شود، کارمزد معاملاتی همانند اوراق مشارکت و اجاره در نظر گرفته شده و طبق پیشنهاد سازمان بورس به سازمان امور مالیاتی کل کشور، مقرر گردیده معاملات آن معاف از مالیات باشد، اما در صورت تمایل سرمایه گذار به تحویل فیزیکی محصول در سررسید، شخص بایستی بابت تسویه کالایی مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند.
کد خبر : ۱۲۷۲۴۷
نویسنده :
کیوان فر
اوراق سلف سنگ آهن دانه بندی شده شرکت صنعتی و معدنی گل گهر با روش بازار گردانی جدید از دوشنبه هفته جاری در بورس کالا عرضه می شود.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه امید با اعلام این خبر افزود: برای اولین بار اوراق سلف مبتنی بر سنگ آهن دانه بندی شده به میزان 500 هزار تن به ارزش تقریبی 100 میلیارد تومان طی هفته جاری در بورس کالا عرضه می شود.

فاضلیان در نشستی که طی صبح روز جاری با حضور مسئولان شرکت صنعتی و معدنی گل گهر برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: دوره سررسید این اوراق یکساله بوده و به صورت ریالی منتشر می شود و حداقل سود در نظر گرفته شده برای آن در ابتدای زمان عرضه 23 درصد می باشد که در پایان سررسید این رقم حداقل به 25.5 و حداکثر به 30 درصد خواهد رسید. اما در صورتی که دارنده اوراق فوق در سررسید تمایل به تحویل فیزیکی داشته باشد، می توانند همانند سایر قراردادهای متداول در بورس کالا، نسبت به تحویل کالا اقدام نماید. بطوریکه در سررسید در صورت تمایل به تسویه فیزیکی، سرمایه گذاران می توانند درخواست خود را به بورس کالا ارایه کنند.

یک شرط برای تسویه فیزیکی

این مقام مسئول در بیان شرط تسویه فیزیکی این اوراق گفت: تسویه کالایی سنگ آهن دانه بندی شده مشروط به این است که حداقل سفارش انباشته این اوراق در تاریخ سررسید 50 هزار تن باشد که معادل 50 هزار ورقه می شود. حداقل خرید نیز یک ورقه معادل 5 تن سنگ آهن به ارزش تقریبی 10 میلیون ریال در نظر گرفته شده است که این ارزش بر مبنای قیمت روز بازارهای جهانی برای سنگ آهن دانه بندی شده و با نرخ دلار آزاد محاسبه می شود.

فاضلیان وجه تمایز اوراق سلف موازی استاندارد را با اوراق مبتنی بر بدهی در عدم پرداخت سود بین دوره اعلام کرد؛ بطوریکه در ذات این اوراق سرمایه گذاری مجدد دیده شده است.

وجود اختیار خرید و فروش همزمان، یک ویژگی مهم

وی از وجود دو اختیار خرید و فروش همزمان در این اوراق سخن گفت و افزود: یکی از ویژگی های این دارایی اختیار فروش برای دارنده اوراق در بازدهی زیر 25.5 درصد و اختیار خرید برای عرضه کننده در بازدهی بالای 30 درصدی است. به گونه ای که اگر قیمت سنگ آهن به صورت غیر منتظره ای کاهش یابد، به نحوی که در سررسید مقرر بازدهی اوراق کمتر از 25.5 درصد باشد، دارنده اوراق می تواند از اختیار فروش خود استفاده کرده و اوراق را به قیمتی متناظر با بازدهی 25.5 درصد به شرکت گل گهر عرضه کند.

وی ادامه داد: در مقابل، اگر قیمت سنگ آهن به طور غیر منتظره افزایش یابد، عرضه کننده در قیمت های متناظر با بازدهی 30 درصد و بیشتر می تواند اختیار خرید خود را اعمال کند. در این حالت سرمایه گذار برای تسویه فیزیکی باید مابه التفاوت قیمت سررسید اوراق سلف و قیمت روز را به عرضه کننده بپردازد یا تسویه نقدی کند. به گونه ای که بازدهی این اوراق همواره در محدوده ای بین 25.5 تا 30 درصد خواهد بود.

نحوه خرید اوراق با در اختیار داشتن کد معاملاتی بورس کالا

وی خرید این اوراق را از طریق مراجعه سرمایه گذاران به کارگزاری های فعال در بورس کالا و با دارا بودن کد معاملاتی مخصوص بورس کالا امکان پذیر دانست.

ثبات قیمت اوراق در پنج روز ابتدایی عرضه

مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه امید قیمت عرضه اولیه این اوراق را در پنج روز ابتدایی، ثابت اعلام کرد و درخصوص مبنای قیمت گذاری گفت: عرضه گسترده این اوراق از 16 تا 21 تیر ماه جاری به قیمت ثابت و برمبنای نرخ جهانی سنگ آهن در روز قبل از عرضه انجام می شود. اما پیش بینی این مجموعه به عنوان مشاور پذیرش و عرضه و نیز بازار گردان اوراق مذکور این است که قیمت ها تا پایان امسال به سقف در نظر گرفته شده برای نرخ سود دست یابد.

فاضلیان با اشاره به اینکه نوع محصول عرضه شده سنگ آهن صادراتی است، افزود: تعهد روزانه شرکت تأمین سرمایه امید برای بازخرید 10 درصد از کل حجم اوراق عرضه شده است و در صورت نبود متقاضی کل حجم این اوراق ظرف مدت حداکثر 10 روز بازخرید می شود. از این رو مشکلی بابت نقدشوندگی این اوراق متصور نیست.

کارمزد معاملاتی اوراق سلف سنگ آهن همانند اوراق اجاره و مشارکت

وی پیرامون کارمزد معاملاتی اوراق سلف سنگ آهن دانه بندی شده اظهار داشت: برای این اوراق که با نام منتشر می شود، کارمزد معاملاتی همانند اوراق مشارکت و اجاره در نظر گرفته شده و طبق پیشنهاد سازمان بورس به سازمان امور مالیاتی کل کشور، مقرر گردیده معاملات آن معاف از مالیات باشد، اما در صورت تمایل سرمایه گذار به تحویل فیزیکی محصول در سررسید، شخص بایستی بابت تسویه کالایی مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند.

برنامه های آتی تأمین سرمایه امید

طی این نشست خبری، عرضه اوراق مشارکت شرکت های صنعتی و معدنی چادرملو و سنگ آهن گهرزمین با مدل جدید بازار گردانی در فرابورس به عنوان برنامه های آتی شرکت تأمین سرمایه امید و در راستای سرمایه گذاری کوتاه مدت اعلام شد تا از طریق قرعه کشی، علاوه بر سود 20 درصد این اوراق نرخ سود بالاتری به سرمایه گذاران اختصاص یابد که این برنامه تا شهریور ماه سال جاری عملیاتی خواهد شد.


احداث چهار خط جدید در مجموعه "کگل"

تعهد روزانه شرکت تأمین سرمایه امید برای بازخرید 10 درصد از کل حجم اوراق عرضه شده است و در صورت نبود متقاضی کل حجم این اوراق ظرف مدت حداکثر 10 روز بازخرید می شود. از این رو مشکلی بابت نقدشوندگی این اوراق متصور نیست.
خرید اوراق سلف سنگ آهن

عضو هیأت مدیره شرکت معدنی و صنعتی گل گهر نیز طی این جلسه پیرامون این اوراق و جذابیت های آن گفت: با توجه به اینکه 45 درصد از ذخایر سنگ آهن کشور در اختیار "کگل" است و با برنامه احداث چهار خط 2.5 میلیون تنی کنسانتره، بایستی سرمایه گذاری جدیدی در مجموعهصورت گیرد که دو خط از خطوط مذکور مربوط به شرکت صنعتی و معدنی گل گهر است که طی سال جاری به بهره برداری می رسد و دو خط دیگر نیز مربوط به شرکت سنگ آهن گهر زمین می باشد که زمان بهره برداری از آنها اردیبهشت ماه سال آتی خواهد بود.

خرید اوراق سلف سنگ آهن

حسین ملاحسین آقا افزود: همچنین طبق برنامه های در نظر گرفته شده تا پایان امسال تولید 12.5 میلیون تن کنسانتره در شرکت اصلی و در سال آتی تولید 16.5 میلیون تن کنسانتره در شرکت های زیرمجموعه به ظرفیت فعلی اضافه خواهد شد.

وی از آغاز تولید خط یک گندله سازی طی سال جاری خبر داد و گفت: خط 2 گندله سازی نیز طی سال 94 به تولید خواهد رسید تا ظرفیت تولید این محصول تا سال آینده از پنج میلیون به 10 میلیون تن افزایش یابد.

وی در خاتمه سخنان خود دیگر برنامه های شرکت صنعتی و معدنی گل گهر را احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی در کارخانجات توسعه آهن فولاد و جهان فولاد اعلام کرد و احداث نیروگاه برق در سیرجان را از دیگر محل های سرمایه گذاری جدید "کگل" دانست که فرصتی مناسب را برای ورود سرمایه های کوچک به این صنعت فراهم آورده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر