بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵
مدیر عامل کارگزاری بانک سامان عنوان کرد:

تصمیمات مجلس بر افت قیمت سهام شرکت ها بی تاثیر نبود

به نظر می رسد مشکل بازار سرمایه در شرایط کنونی، کمبود نقدینگی می باشد این در حالی است که شاهد کم شدن حجم فعالیت بسیاری از سهامداران فعال در بورس طی مدت اخیر هستیم.
کد خبر : ۱۲۷۳۷۷
نویسنده :
اعتماد
بازار سرمایه طی روز گذشته مجدداً شاهد افت 201 واحدی شاخص کل بورس و ورود مجدد آن به کانال 71 هزار واحدی بود این در حالی است که با توجه به جلساتی که در خصوص حمایت از بورس برگزار شد انتظار می رفت روند شاخص کل بورس تغییر کند اما متأسفانه این تغییر روند بیش از دو روز به طول نینجامید. به نظر می رسد نیاز بازار سرمایه در شرایط کنونی، رفع ابهامات ثبات در تصمیم گیری های اتخاذ شده در خصوص صنایع مختلف و همچنین اعتمادسازی سهامداران می باشد.

در همین راستا، مهرآور، مدیر عامل کارگزاری بانک سامان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: به نظر می رسد مشکل بازار سرمایه در شرایط کنونی، کمبود نقدینگی می باشد این در حالی است که شاهد کم شدن حجم فعالیت بسیاری از سهامداران فعال در بورس طی مدت اخیر هستیم.

مهرآور تصریح کرد: کمبود نقدینگی نیز بنا به دلایل متعددی از جمله عدم ثبات در سیاست ها، اتخاذ تصمیمات یکباره مجلس شورای اسلامی، وجود ابهامات در بازار سرمایه بر می گردد. همچنین سیاست های انقباضی دولت و افزایش نرخ سپرده های بانکی حدود 22 درصد منجر شد که سرمایه گذار جهت سرمایه گذاری در بورس با توجه به بازدهی حدود 25 درصد دچار تعلل شود و حاشیه سود 3 درصدی برای او جذاب نباشد زیرا سرمایه گذار با توجه به نرخ بهره بانکی می تواند نرخ بازدهی مناسبی را بدون ریسک به دست آورد.

وی افزود: علاوه بر این، تصمیمات مجلس از جمله تغییر یکباره نرخ خوراک پتروشیمی منجر به نزول قیمت ها در بازار سرمایه شد. این در حالی است که هم اکنون صحبت ها حاکی از تعدیل و یا بازگشت نرخ خوراک به حالت اولیه آن می باشد بنابراین بازار سرمایه با وجود رفتارهای آزمایش و خط دچار صدمه شده است. همچنین ابهامات متعدد موجود در بازار سرمایه باعث سردرگمی سهامداران شده است. به عنوان مثال در مورد صنعتی مقرر می شود افزایش نرخ داشته باشیم اما پس از چند روز از گذشت تصمیمی مربوطه شاهد رد تصمیم مذکور هستیم این امر موجب بی اطمینانی در بازار سرمایه می شود و حتی باعث می گردد دیگر بازار نسبت به خبرهای خوش مذاکرات نیز واکنشی نشان ندهد در نتیجه سرمایه گذار ترجیح می دهد حتی با وجود قیمت های جذاب سهام، حداقل در شرایط کنونی وارد بازار سرمایه نشود.

مدیر عامل کارگزاری بانک سامان اظهار کرد: همچنین وجود شایعات در بازار سرمایه باعث تأثیر منفی بر روی برخی صنایع می گردد بنابراین انتظار می رود به جهت جلوگیری از آثار منفی شایعات بر روند بازار، شفاف سازی های مربوطه توسط مسئولین صورت بگیرد. به نظر می رسد که نتیجه مذاکرات با توجه به درایت مسئولین، مثبت باشد.

وی در خاتمه افزود: به نظر بنده سهامداران در بازار سرمایه مطابق روند هر ساله طی ماه رمضان، تمایل زیادی به خرید سهام ندارند اما به نظر می رسد بازار سرمایه تا هنگامیکه ابهام مذکور از بین نرود شاهد همین وضعیت خواهد بود. پیش بینی می شود که بازار سرمایه در نیمه دوم سال جاری مشروط بر رفع ابهامات بتواند بازدهی معقول 35 الی 40 درصدی را نصیب سهامداران کند و بطور کلی با حصول توافق نهایی مذاکرات، چشم انداز بازار سرمایه مثبت خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۱
عزیزم حرف جدیدی نداری لازم نیست خودتو نشون بدی . ناراحت نشی حا .