بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۰
کد خبر : ۱۲۷۵۰۲
رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی، موجود فعلی این صندوق را 40 میلیارد و 168 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: 2 میلیارد و 800 میلیون دلار از این مبلغ به بخش‌های صنعت و كشاورزی اختصاص می یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدصفدر حسینی با ارائه گزارشی درباره عملكرد صندوق توسعه ملی به رئیس جمهور و اعضای هیئت امنای این صندوق گفت: مجموع منابع صندوق توسعه ملی تا پایان اردیبهشت ماه 93 به میزان 40 میلیارد و 168 میلیون دلار است.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی اظهارداشت: بر اساس قانون بودجه سال 93، باید 2 میلیارد و 800 میلیون دلار از این مبلغ به بخش‌های صنعت و كشاورزی اختصاص یابد.

صفدر حسینی با بیان اینكه 200 میلیون دلار در قانون بودجه سال 93 در اختیار صندوق فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است، درباره برنامه سال 93 این صندوق گفت: 7 میلیارد دلار در سال 93 از محل منابع صندوق توسعه ملی در صنایع بالادستی نفت سرمایه گذاری می شود كه این سرمایه گذاری هم صادراتی است و هم طول دوره بازگشت این منابع بسیار كمتر از طرح های دیگر است.

وی با اعلام اینكه 2 میلیارد دلار در سال 93 از محل منابع این صندوق برای سرمایه گذاری در بخش پالایشگاه ها و پتروشیمی در نظر گرفته شده است خاطرنشان كرد: سرمایه گذاری در این حوزه نیز مزیت نسبی دارد چون پتروشیمی بیشتر جنبه صادراتی دارد.

حسینی از در نظر گرفتن 2 میلیارد دلار برای تکمیل چرخه تولید فولاد به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و در بخش دیگر این گزارش گفت: طرح های نیروگاهی بخصوص آنها كه تكنولوژی بخار سیكل تركیبی و نیز مرتبط با انرژی‌های نو است، حوزه ای جاذب برای سرمایه گذاری و اولویت مناسبی محسوب می شوند.

وی با یادآوری جلسات متعدد با وزیر راه و شهرسازی برای تخصیص منابع صندوق توسعه ملی به پروژه های راه و شهرسازی در چارچوب ساز و كارهای صندوق توسعه و مجوزهای قانونی، اظهار داشت: یک میلیارد دلار برای حمل و نقل و خرید هواپیما و خرید واگن و همچنین یک میلیارد دلار برای اسكله بندر شهید رجایی و بندر چابهار در نظر گرفته شده است.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی درباره جزئیات تخصیص منابع ریالی این صندوق به بخش آب و كشاورزی، به تخصیص معادل ریالی یک میلیارد و 500 میلیون دلار به پروژه های استان خوزستان، 500 میلیون دلار به پروژه های سیستان و بلوچستان و مجموعا 8 میلیارد دلار برای استحصال و بهره برداری منابع آبی کشور اشاره كرد.

صفدرحسینی با بیان اینكه تاكنون بخش كشاورزی برابر 5 هزار میلیارد تومان و صنعت نیز 3 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی استفاده كرده اند، افزود: در سال 93 با مجموعه اقدامات صورت گرفته و با حمایت بانک مركزی در زمینه گشایش اعتبار طرح ها، تحرك خوبی در كشور ایجاد می شود.

وی با اشاره به تأكید هیئت عامل صندوق توسعه ملی نسبت به توزیع اعتبارات صندوق در حوزه هایی كه تأثیرگذاری و منافع توسعه ای بیشتری دارند، از اعمال اصلاحاتی در فرآیند ارائه تسهیلات و اصلاح نظام نامه های ارزی و ریالی و قراردادهای عاملیت با بانک ها خبر داد.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی در مورد اعلام نرخ سود تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی نیز نرخ تسهیلات برای مناطق محروم، 7 استان کشور، کمیته امداد امام خمینی (ره) و فعالیت های دانش بنیان را 4 واحد درصد كمتر از سایر نرخ‌ها اعلام كرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر