بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶
نشان برتر پربازده ترین سهم بورس طی هفته گذشته به شرکت فنر سازی خاور اعطا شد، چراکه بازدهی مثبت بیش از 210 درصدی این سهم تنها طی دو روز معاملاتی پایانی هفته گذشته، سهامداران "خفنر" را شگفت زده کرد
کد خبر : ۱۲۷۷۲۴
نویسنده :
جمشیدی
بازار سهام هفته گذشته را در مسیری صعودی آغاز کرد و به پایان رسانید؛ چراکه در پی تصویب هیأت وزیران مبنی بر کاهش 24 درصدی قیمت سوخت مصرفی واحدهای پتروشیمی و اعلام قیمت های نهایی خودرو از سوی شورای رقابت، میان فعالان بازار سرمایه بارقه های امید جهت بالندگی و رونق دوباره صنایع مطرح بورسی همچون پتروشیمی و خودرو ایجاد شد. علاوه بر این، دولت و نمایندگان مجلس نیز اقداماتی جهت حمایت از بورس انجام دادند.

براساس گزارش بورس نیوز، در پی حاکمیت روند مثبت در بورس شاخص کل در ابتدای هفته گذشته از کانال 70 هزار و 876 واحدی شروع به کار کرد و با عبور از دو کانال در نهایت در مدار 73 هزار واحدی ایستاد، به گونه ای که نماگر بازار سرمایه طی پنج روز معاملاتی هفته گذشته بازدهی مثبت سه درصدی را محقق ساخت.

براساس اطلاعات موجود، از میان 43 صنعت فعال در بورس طی هفته گذشته، 36 صنعت بازدهی مثبت را کسب نمودند و مابقی آنها یعنی هفت گروه با تحقق بازدهی منفی موجب کاهش سرمایه سهامداران خود شدند.

برهمین اساس صنعت خودرو و قطعات با بازدهی مثبت 16.23 درصدی عنوان پربازده ترین صنعت را به خود اختصاص داد.

در پی آن گروه سایر مالی با بازدهی مثبت بیش از 16 درصدی رتبه دوم را از آن خود کرد و در نهایت بازدهی مثبت بیش از 11 درصدی تک سهم صنعت محصولات چوبی یعنی فیبر ایران سبب شد تا این گروه در جایگاه سوم پربازده ترین صنعت قرار گیرد.

اما در مقابل صنعت پیمانکاری صنعتی با تحقق بازدهی منفی 5.5 درصدی به عنوان کم بازده ترین صنعت از میان سایر صنایع مطرح شد.

پس از آن گروه انتشار و چاپ با بازدهی منفی حدود پنج درصدی تک سهم آن یعنی شرکت افست و صنعت محصولات چرمی رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

معاملات هفته گذشته تالار شیشه ای در حالی به پایان رسید که بازدهی مثبت دستاورد 261 نماد بورسی بود، چهار نماد بدون بازدهی مثبت یا منفی همراه شدند و 119 نماد باقی مانده بازدهی منفی به دست آوردند.

براساس این گزارش، نشان برتر پربازده ترین سهم بورس طی هفته گذشته به شرکت فنر سازی خاور اعطا شد، چراکه بازدهی مثبت بیش از 210 درصدی این سهم تنها طی دو روز معاملاتی پایانی هفته گذشته، سهامداران "خفنر" را شگفت زده کرد.

این مجموعه قطعه ساز که نماد معاملاتی آن در تاریخ 11 تیر ماه جاری به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران متوقف شده بود پس از تقسیم سود نقدی 40 ریالی به ازای هر سهم میان سهامداران خود، طی 17 تیر ماه جاری با رشد قیمتی بیش از 210 درصدی به بازار سهام بازگشت.

پس از آن شرکت سرمایه گذاری نیروگاهی ایران سنا با بازدهی مثبت بیش از 28 درصدی و نیز افرانت با بازدهی مثبت بیش از 25 درصدی در جایگاه های بعدی قرار گرفتند.

این در حالی است که شرکت سرما آفرین از کسب بازدهی مثبت بی نصیب ماند و بازدهی منفی بیش از 23 درصدی را محقق ساخت.

در پی آن شرکت پشم شیشه ایران با تحقق بازدهی منفی حدود 15 درصدی و سیمان غرب با بازدهی منفی بیش از 13 درصدی رتبه های دوم و سوم کم بازده ترین سهم بورس در هفته گذشته را به خود اختصاص دادند.

براساس این گزارش، عنوان نقدشونده ترین سهام طی هفته گذشته به شرکت های پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان، بانک صادرات ایران و پالایش نفت بندرعباس اعطا شد و در مقابل شرکت های سازه پویش، کاشی حافظ و بهنوش در انتهای این جدول قرار گرفتند.

در پایان این گزارش می افزاید، در مجموع 62 هزار و 435 کد معاملاتی با جا به جایی بیش از سه میلیارد و 292 میلیون سهم طی 344 هزار و 593 دفعه معامله، ارزشی به رقم بیش از 10 هزار و 511 میلیارد ریال را رقم زد و از میان سهام شرکت های فعال بورسی شرکت سایپا با حجم معاملاتی بیش از 242 میلیون و 895 هزار سهمی به عنوان پرگردش ترین سهم و در مقابل شرکت سازه پویش به عنوان کم گردش ترین سهم انتخاب شدند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر