بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
در نشست کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی مطرح شد

جرم پتروشیمی سود آوری است / اعتراض به صندلی های خالی

نشست کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران بعد از ظهر امروز با حضور تعدای از اعضای این اتاق ، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان سازمان بورس و شرکت بورس در حضور فعالان و سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی بازار سهام برگزار شد.
کد خبر : ۱۲۸۰۸۵
نویسنده :
آموخته
نشست کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران بعد از ظهر امروز با حضور تعدای از اعضای این اتاق ، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان سازمان بورس و شرکت بورس در حضور فعالان و سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی بازار سهام برگزار شد.

بنابر گزارش بورس نیوز دراین جلسه که با موضوع بررسی شرایط کنونی بورس و راهکارهای برون رفت از رکود در بازار سرمایه برگزار شد شرکت کنندگان به بیان نظرات و دیدگاه های خود در این خصوص پرداختند.

براین اساس یکی از موضوعات مشترک و محورهای اصلی که فعالان بازار سرمایه از آن به عنوان یکی از عوامل اصلی روند نزولی شاخص های بورس و ایجاد نااطمینانی در بازار سرمایه از آن نامبردند بحث افزایش نرخ خوراک واحد های پتروشیمی توسط مجلس شورای اسلامی بود که دراین خصوص موسوی لارکانی نایب رییس مجلس شورای اسلامی سخنانی را بیان کرد که بسیار جالب توجه بود.گزیده این سخنان به شرح ذیل می باشد:

نرخ پیشنهادی دولت 20 سنت برای گاز بود 

علی رغم نظراتی که در خصوص افزایش نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی توسط مجلس وجود دارد اما این دولت بود که از مجلس درخواست افزایش قیمت ها را داشت و حتی نرخ 20 سنت را پیشنهاد داده بود که در مجلس به 13 سنت تعدیل شد.البته تعداد زیادی از نمایندگان هم با تعدیل نرخ خوراک پتروشیمی ها مخالف بودند که این موضوعات ثبت و ضبط هم شده است.

جرم پتروشیمی سود آوری است 


همچنین سید علی حسینی مشاور مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس نیز عنوان کرد : بعد از روی کار آمدن دولت جدید به سرعت گریبان صنایع به جرم سودآوری فشرده شد که بدترین سیاست برای دامن زدن به رکود در بازار بود.

نرخ گاز در دنیا بر اساس قراردادهای 10 ساله بسته میشودو ایران شانس آورده که توانسته گاز با نرخ 40 سنتی صادر کند.در حال حاضر پاکستان گاز 8 سنتی ایران را خریدار نیست. قطر حاضر به فروش گاز 7 سنتی به ما است. پتروشیمی ها اصلاً نمی خواهند از دولت گاز بخرند پس اصولاً گاز 13 سنتی از کجا آمد؟

نرخ صادرات گاز محرمانه است 


امور بین الملل شرکت نفت با اعمال فرمول منهای 5 درصد قیمت فوب به ما نرخ گاز را اعلام
می کند ولی با کمال تعجب 10 درصد بالاتر از قیمت جهانی به ما خوراک می دهد.قیمت صادرات نفتی را امور بین الملل نفت معتقد است که محرمانه می باشد.

سود پتروشیمی راحت جابجا می شود 

شورای عالی بورس بیاید این اطلاعات محرمانه را بگیرد و هر عددی که بود روی 5 درصد تخفیف فوب به پتروشیمی ها و پالایشگاهها بفروشد.سود 220 تومانی پالایشگاه با هر اعلامیه ای از سوی ملی پالایش و پخش می تواند 500 تومان و یا یک ریال شود.

بنابر این گزارش نکته مهمی که در این جلسه وجود داشت تاکید شرکت کنندگان در جلسه بر عدم اتخاذ سیاست های دخالتی دفعتی توسط مسولین بود چراکه اینگونه تصمیمات نه تنها سبب بی اعتمادی سرمایه گذاران می شود بلکه حضور سرمایه گذار خارجی را نیز با مشکل مواجه می کند.


خروج بورس از رکود در دستور کار شورای عالی بورس 

در ادامه این جلسه: سید حسین سلیمی نماینده اتاق بازرگانی ایران تلاطم قیمت ها در بازار سرمایه را از خاصیت های بورس اعلام کرد و گفت:در شورای عالی بورس موضوع بررسی خروج بورس از رکود مطرح شده است در این میان باید پرسید که آیا برای تامین مالی صنایع باید طرف تقاضا به هر قیمتی حمایت شود بدون آنکه طرف تولید مورد توجه قرار گیرد؟چه باید کرد تا صنایع کمترین آسیب را از تصمیمات حکومتی ببینند؟


تورم 14 درصدی عجیب است 


به گفته وی رشد 30 درصدی نقدینگی در گردش جامعه در حالی رخ داده که تورم نقطه به نقطه مطابق با آمارهای بانک مرکزی به حدود 14 درصد رسیده است که در نوع خود رخداد عجیبی در اقتصاد کشور است.


رویکرد نمایندگان مجلس در خصوص بورس صحیح نیست 

از سوی دیگرمعتضدی عضو کمیسیون مالی و سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران با انتقاد به رویکرد برخی نمایندگان مجلس مبنی بر رشد پرشتاب کل بازار سرمایه در سال های گذشته عنوان کرد: در نیمه دوم سال 91 که آغازگر روند صعودی بازار سرمایه بود، گروه فلزات اساسی در مجموع 17 درصد از کل ارزش بازار را در دست داشت.

در زمان آغاز روند نزولی بازار که در دی ماه پارسال شروع شد این ارزش به 12 درصد کاهش یافت.به این ترتیب بانک ها نیز سهم 14 درصدی خود از ارزش کل بازار را به 12 درصد کاهش از دست دادند.کانه های فلزی از 9 درصد به 8 درصد ،چند رشته ای ها بدون تغییر ؛وسایل ارتباطی از 8 درصد به 4 درصد ،مخابرات از 7 درصد به 3 درصد کاهش یافت اما این درحالی بود که فرآورده های پالایشی از 5 درصد به 10درصد و سهم 10درصدی شیمیایی ها نیز به 24 درصد افزایش یافته است.

به عبارتی دیگر 35 درصد حجم کل بازار سرمایه در اختیار دو صنعت پتروشیمی و پالایش قرار گرفته است.

وی افزود: در زمان اوج روند صعودی بازار سهام (بین دوره اول مهر ماه 91 تا اول دی ماه 92)،گروه پتروشیمی و پالایشی 550 درصد بازدهی را برجای گذاشته و این در حالی است که چنین بازدهی برای کلیت بازار سهام و در سایر صنایع بورسی وجود نداشته است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه موافق تصویب افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها در مجلس بوده است،گفت: در حالی طی مدت مذکور تغییرات شاخص به 224 درصد و ارزش بازار به 195 درصد رسیده که در دوره افت بازار از دی ماه پارسال تا 20 تیرماه جاری در کانه های فلزی که هیچ مصوبه تهدید آمیزی برای آنها در بودجه دولت وجود نداشته باید بازدهی منفی 31 درصد را نظاره گر باشیم.همینطور دیگر صنایع از جمله بانک ها با 17 درصد افت ارزش،فلزات اساسی با 24 درصد،پتروشمی با 16 درصد و پالایشی ها با 14 درصد افت ارزش بازار سهام.

دولت عامل افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها بود


به گفته وی اعمال برخی دستورها از جمله محدودیت سقف فروش سهام یا توقف نماد معاملاتی پتروشیمی ها و یا باز و بسته کردن نماد معاملاتی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس مانع از ریزش واقعی پتروشیمی ها شد و تاثیری که باید روی این گروه در آن زمان ایجاد می کرد را به زمان های دیگر موکول کرد که به هر حال اعمال این تاثیر در آن زمان به مراتب بهتر بود.

هیچکس به اندازه رشد دلار در بورس بازدهی نداشته است 

محمود زاده نماینده سرمایه گذاری دانایان پارس نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت گذشته و حال بازار سرمایه اظهار داشت:در سال 89 کل ارزش بازار سرمایه بالغ بر 120 هزار میلیارد تومان بوده اما در حال حاضر این ارزش به 360 هزار میلیارد تومان رسیده است.

دلار اما در این میان به مرتب رشد بیشتری از بازار بورس داشته است.از سال 89 تا کنون کسی در بازار سهام به اندازه رشد دلار سود نکرده ضمن آنکه فرمول محاسبه شاخص را هم در سالهای قبل  تغییر دادند.در همه جای دنیا فرمول شاخص قیمت مبنای بازار است.در بحث افزایش سرمایه شرکت ها نیز تا زمانیکه ثبت نگردد وجوه جمع آوری شده برای چندین ماه در حساب بانک مسکوت می ماند در حالیکه باید راهکاری برای به جریان انداختن آن وجود داشته باشد.

براساس گزارش بورس نیوز اگرچه این جلسات کارشناسی برای بیان نظرات و ارایه راهکار به جهت حل موضوعات و مشکلات بازار سرمایه می تواند راهگشا باشد اما تا مادامی که اهالی بازار سرمایه نگاه شخصی و منفعت طلبانه به موضوعات دارند و در این جلسات کارشناسی هرکس سعی در بیان مشکلات موجود در پرتفوی خود دارد و کلیات بازار سرمایه و منافع تمامی سهامداران مدنظر قرار نمی گیرد نمی توان امید به بهبود شرایط و رفع موانع موجود در بازار سرمایه داشت.

اعتراض به صندلی های خالی 

شایان ذکر است که در این جلسه صندلی های دکتر پور ابراهیمی، دکتر حسن نژاد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضا کمیسیون اقتصادی خانه ملت و نیز دکتر حسین عبده تبریزی عضو شورای عالی بورس خالی بود که همین موضوع نارضایتی شرکت کنندگان در این جلسه را درپی داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر