بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸
به گفته کیانی زاده ارزش ذاتی این اوراق به قیمت جهانی سنگ آهن وابسته است و در صورت افزایش قیمت سنگ آهن احتمال افزایش بازدهی اوراق تا سقف 30 درصد وجود خواهد داشت.
کد خبر : ۱۲۸۰۸۷
عرضه اوراق سلف سنگ‌ آهن دانه بندی شده گل‌گهر در حالی با موفقیت به پایان رسید که تقاضای مازاد در سامانه معاملاتی وجود داشت.

طبق اعلام معاون عملیات و بازار شرکت تأمین سرمایه امید اوراق سلف گل گهر که برای نخستین بار در بورس کالای ایران توسط شرکت تأمین سرمایه امید عرضه شده بود دو روز قبل از پایان مهلت عرضه اولیه با موفقیت به پایان رسید در حالی که بیش از 60.000 تن تقاضای اضافی برای خرید در سامانه معاملات به ثبت رسیده بود.

کیانی زاده در خصوص اوراق سلف افزود: شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به منظور تأمین مالی بخشی از طرح های توسعه خود اقدام به پیش فروش 500.000 تن سنگ آهن دانه بندی شده از طریق اوراق سلف در بورس کالا نموده و بازدهی 25.5 تا 30 درصدی این اوراق را در سررسید یک ساله اوراق تضمین نموده است و خریداران اوراق می توانند نسبت به تسویه نقدی یا تسویه فیزیکی اوراق و تحویل سنگ آهن در سررسید اقدام نمایند. همچنین شرکت تأمین سرمایه امید به عنوان بازارگردان، بازخرید اوراق با نرخ روزشمار 23 درصد را تضمین نموده است.

وی افزود در معاملات ثانویه در صورت وجود خریدار دارندگان اوراق می توانند نسبت به فروش اوراق به بالاترین قیمت اقدام نمایند و در صورت عدم وجود مشتری شرکت تأمین سرمایه امید به عنوان بازارگردان اوراق را با نرخ روزشمار 23 درصد خریداری خواهد نمود. معاون عملیات و بازار شرکت تأمین سرمایه امید پیش بینی کرد با توجه به سود 25.5 تا 30 درصدی اوراق در سررسید خریداران بالقوه برای این اوراق بالاتر از قیمت بازارگردان وجود خواهد داشت و بنابراین احتمال اینکه سرمایه گذاران بتوانند اوراق را با نرخی مازاد بر 23 درصد به فروش برسانند بسیار زیاد است.

به گفته کیانی زاده ارزش ذاتی این اوراق به قیمت جهانی سنگ آهن وابسته است و در صورت افزایش قیمت سنگ آهن احتمال افزایش بازدهی اوراق تا سقف 30 درصد وجود خواهد داشت.

وی همچنین به قیمت بازار سنگ آهن اشاره کرد و افزود قیمت سنگ آهن در پایین ترین حد خود وجود دارد و احتمال افزایش قیمت سنگ آهن و در نتیجه افزایش بازدهی سود اوراق در بین دوره و سررسید تا سقف 30 درصد وجود خواهد داشت.

معاون عملیات و بازار تأمین سرمایه امید به مزایای اوراق سلف اشاره کرد و افزود از مزیت ‌های اوراق سلف می توان به کسب سود بالاتر از اوراق مشابه در بازار برای سرمایه گذاران، نقد شوندگی بالا و امکان انجام معاملات ثانویه برخلاف سایر اوراق سلف موجود، امکان پوشش ریسک شرکت های تولیدی با پیش خرید سنگ آهن برای تولیدات خود، تسهیل در مدیریت جریان وجوه شرکت های عرضه کننده به دلیل عدم وجود سود بین دوره در این اوراق، حذف واسطه های مالی و سرمایه گذاری مستقیم آحاد مردم در طرح های تولیدی کشور و در نتیجه کاهش هزینه تأمین مالی بنگاه ها اشاره نمود.

کیانی زاده ابراز امیدواری کرد با آشنایی بیشتر شرکت های تولیدکننده و سرمایه گذاران با این ابزار جدید تأمین مالی و رفع برخی موانع موجود در معاملات این اوراق، استفاده از ابزار مالی سلف استاندارد با توجه به قابلیت های بالقوه این اوراق در بازار سرمایه به سرعت گسترش یابد و باب جدید برای تأمین مالی شرکت ها گشوده شود.

لازم به ذکر است که معاملات ثانویه اوراق سلف از روز 1393.5.11 در بورس کالای ایران شروع خواهد شد و سرمایه گذاران علاقه مند می توانند برای خرید و فروش اوراق اقدام نمایند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر