بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳
کد خبر : ۱۲۸۳۶۰

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تحلیل منتشر شده در موسسه بین‎المللی مطالعات راهبردی (IISS)، وزارت دفاع آمریکا در گزارشی که ژانویه 2014 (دی 1392) تهیه کرده و به تازگی منتشر شده است، برآوردهای اطلاعاتی پیشین خود را مورد بازنگری قرار داده است.

بر اساس برآوردهای فوق، ایران سال 2015 می‎توانست موشک قاره پیما بالستیک (ICBM) را آزمایش کند اما "با وجود برنامه موشکی پیشرفته، شرایط کنونی صنعتی، تحقیق و توسعه و دهه‎ها تحریم باعث شده IISS در گزارش راهبردی سال 2010 با عنوان "قابلیت‎های موشک بالستیک ایران" پیش‎بینی کند تا آخر دهه کنونی [میلادی]، تهران قابلیت نظامی ICBM را نداشته باشد."

محقق این اندیشکده انگلیسی می‎نویسد: "همان طور که در گزارش تفصیلی سال 2010 تشریح داده شده است، ایران موفق به تولید طیف گسترده‎ای از موشک‎هایی با بُرد کوتاه و متوسط با سوخت مایع از روی مُدل اسکاد شده است. پیشرفته‎ترین آنها موشک با برد متوسط و سوخت جامد "سجیل-2" است که قابلیت حمل کلاهک 750 کیلوگرمی تا فاصله حدوداً 2200 کیلومتری را دارد. هیچ کدام از کشورهایی که هسته‎ای نیستند، موفق به ساخت موشکی با این برد نشده‎اند. اما سجیل-2 هنوز کاملاً آزمایش نشده است و به واحدهای نظامی تحویل داده نشده است. آخرین خبری که از آزمایش آن منتشر شده، مربوط به فوریه 2011 است."

در ادامه گزارش آمده است: "ایران دانش و زیرساختِ تولید ICBM را دارد اما بر اساس برآورد IISS، غیر محتمل است که یک ICBM عملیاتیِ ایرانی تا قبل از 2020 ساخته شود. مقامات ایرانی در صحبت‎های خود تاکید کرده‎اند که نمی‎خواهند موشک‎هایی با برد بیشتر از 2200 کیلومتر تولید کنند. حتی اگر ایران تغییری در تصمیمات خود بدهد، تحریم‎ها و کنترل صادرات، باعث دشوار شدنِ دست‌‎یابی تهران به منابع مورد وثوق برای سوخت سجیل و دیگر اجزای لازم برای برنامه موشکی می‎شود."

در پایان خاطر نشان شده است که این تغییر در برآورد، همزمان با مذاکرات 5+1 با ایران بر سر توافق جامع درباره برنامه هسته‎ای در وین در حال انجام است: "آمریکا اصرار دارد که توافق باید شامل برنامه هسته‎ای ایران نیز باشد زیرا قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل از ایران خواسته است تمام فعالیت‎های مرتبط با توسعه موشک‌های بالستیک که توانایی حمل سلاح هسته‎ای را دارد، متوقف کند."

این در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری تاکید کرد: "مذاکرات منحصر به بحث هسته‌ای است. ما یک تصمیم گرفته ایم که مذاکرات در موضوع هسته ای باشد. "


اشتراک گذاری :
ارسال نظر