بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵
مدیر مالی شرکت فرآوری معدنی ایران عنوان کرد:

بررسی تأثیر افزایش قیمت جهانی روی بر وضعیت "فرآور"

وضعیت کنونی بازارهای جهانی به گونه ای است که به نظر می رسد هنوز به تعادل نرسیده و از پتانسیل رشد برخوردار است.
کد خبر : ۱۲۸۸۵۱
نویسنده :
جمشیدی
قیمت جهانی فلز روی در حالی از یک ماهه اخیر با رشد همراه شده که تداوم این روند به متغیرهایی همچون مقدار تولید و مصرف کشور تولیدکننده اصلی این فلز یعنی کشور چین، میزان عرضه و تقاضای این محصول و نیز مقدار موجودی انبارهای آنها بستگی دارد.

مدیر مالی شرکت فرآوری معدنی ایران با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: وضعیت کنونی بازارهای جهانی به گونه ای است که به نظر می رسد هنوز به تعادل نرسیده و از پتانسیل رشد برخوردار است.

دواّجی به وضعیت بازارهای داخلی اشاره کرد و گفت: از یک سو سهم تولیدکنندگان داخلی از بازارهای جهانی بسیار ناچیز بوده و چندان بر روند قیمت های جهانی تأثیرگذار نیست و از سوی دیگر در بازارهای داخلی به دلیل مازاد تولید رقابت میان تولیدکنندگان وجود دارد.

وی در خصوص آثار مثبت احتمالی ناشی از افزایش قیمت های جهانی بر وضعیت سودآوری این مجموعه ابراز داشت: این روند صعودی طی بازه زمانی کوتاه مدت و تنها بر درآمدهای ناشی از فروش محصولات تولیدی بهای تمام شده کمتر، مؤثر واقع می شود. چرا به طور قطع در صورت تداوم رشد قیمت های جهانی فلز روی، متناسب با آن نرخ خرید مواد اولیه نیز افزایش می یابد و در نهایت برآیند این دو متغیر آثار مثبت با اهمیتی بر وضعیت سودآوری "فرآور" برجای نمی گذارد.

این مقام مسئول افزود: بودجه اولیه شرکت در حالی با نرخ LME دو هزار دلار تدوین شد که پس از اعمال تغییراتی در آن، متغیر مذکور به دو هزار و 50 دلار تعدیل یافت. این در حالی است که تعدیل مجدد آن به کشش بازار فروش محصولات و چگونگی روند آتی قیمت ها بستگی دارد.

مدیر مالی این شرکت تولید کننده شمش روی پیرامون وضعیت تأمین خاک معدنی مورد نیاز آن ابراز داشت: با توجه به محدودیت های موجود جهت تأمین خاک از شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، "فرآور" از سال گذشته اقدام به واردات مواد معدنی مورد نیاز خود کرده که این امر نیز با رشد قیمت های جهانی با افزایش هزینه همراه شده است.

دواّجی پیرامون فروش خارجی 76 درصدی "فرآور" بیان کرد: این شرکت در حالی طی سال های گذشته محصولات تولیدی خود را به کشورهایی همچون چین، کره جنوبی و ایتالیا صادر می کرده که اکنون پس از اعمال تحریم های بین المللی این امر تنها به کشور ترکیه امکان پذیر است. برهمین اساس انتظار می رود با گشایش روابط بین المللی، امکان تعامل دوباره با کشورهای خارجی نیز فراهم شود؛ هرچند که وضعیت تقاضا برای تولیدات "فرآور" در کشور ترکیه مناسب ارزیابی می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر