بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
مستطيل شيشه اي تالار

پدیده ای جدید در بورس

امروز هم صبر کردیم تا معاملات بازار سرمایه تمام شود اما دریغ از یک اتفاق خوشایند یا یک روند امیدوار کننده، امروز بازار سرمایه نشان داد که با این محرک ها نمی توان تغییر روند داد و باید به دنبال رفع مشکل اساسی بود.
کد خبر : ۱۲۹۳۲۲
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 93.05.11 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 119 واحد افت به رقم 55264 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 590 واحد کاهش عدد 145078 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 203 واحد افت به رقم 74637 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وخارزم" با 10 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فارس" با 38 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 3 واحد افت به رقم 791 واحد رسید.

در این شرایط امروز "پکویر" با 0.1 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "مارون" با 0.94 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1458 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1250 میلیارد ریال رسید.

امروز هم صبر کردیم تا معاملات بازار سرمایه تمام شود اما دریغ از یک اتفاق خوشایند یا یک روند امیدوار کننده، امروز بازار سرمایه نشان داد که با این محرک ها نمی توان تغییر روند داد و باید به دنبال رفع مشکل اساسی بود. مشکلی که بیشتر جنبه داخلی دارد تا خارجی چراکه فعلاً عدم اعتماد و اطمینان معلول اتخاذ برخی سیاست های درونی است.

بنابر گزارش بورس نیوز، در شرایط فعلی کمتر شرکتی تمایل به ارایه گزارش مثبت و اعلام تعدیل سود دارد چراکه به جرأت می توان گفت که اغلب تعدیل های مثبت اعلامی در این بازار سوخت شده و به جای تأثیر مثبت بیشتر تأثیر منفی روانی داشته چراکه بازگشایی نماد شرکت ها پس از تعدیل سود با نوسان منفی سبب ایجاد هیجان منفی و ناامیدی سهامداران می شود.

چند نکته صرفاً جهت اطلاع

گروه پتروشیمی: تلاش های بسیار و فراوانی شد که موجب تغییر نگاه فعالان و سرمایه گذاران به این صنعت پس از افزایش نرخ خوراک آنها به 13 سنت شود اما غافل از اینکه سرمایه ترسو است و بازگرداندن آن پس از فرار امری دشوار و سخت است. فعلاً که تا به اینجای کار اقدامات حمایتی از این صنعت نمودی در قیمت سهام این شرکت ها نداشته و نتوانسته تغییر روندی در این گروه ایجاد کند اما به نظر می رسد در میان مدت و بلندمدت این اقدامات بتواند بر سودآوری شرکت های پتروشیمی تأثیر مثبت داشته باشد از همین رو شاید تغییر روند در قیمت سهام تا تغییر سودآوری در شرکت ها به طول بیانجامد.

گروه خودرو: کاری به زیان های انباشته شرکت های این گروه نداریم، کاری به پی بر ای های بالای این گروه نداریم، کاری به سودهای نداشته یا بسیار اندک آنها نداریم اما چه بخواهیم و چه نخواهیم باید قبول کنیم که فعلاً روند بازار سرمایه به سهام این گروه وابسته شده چرا؟ چون انتظار آتی سهامداران نسبت به سودآوری تولیدکنندگان این گروه که بیشترین وابستگی را به اتفاقات خارجی خصوصاً بحث مذاکرات هسته ای دارند آنقدر افزایش پیدا کرده بود که می توان گفت به نوعی اکثر فعالان بازار سرمایه را درگیر خود کرده به عبارت ساده تر یا فعالان بازار سرمایه سهام این گروه را دارند و یا منتظر ایجاد فرصت مناسب برای خرید سهام آنها هستند پس در صورتیکه قیمت سهام این گروه افزایش پیدا کند می تواند عاملی باشد برای افزایش حجم معاملات در دیگر گروه ها چون سهامداران این گروه می توانند با فروش سهام خودرویی اقدام به شکستن میانگین خرید خود در دیگر سهام موجود در پرتفوی نمایند و آن دسته از سهامدارانی که منتظر خرید سهام خودرویی می باشند می توانند از افزایش حجم معاملات در این گروه برای خرید سهامشان استفاده نمایند که این چرخه در مجموع سبب افزایش هیجان خرید و رونق در بورس می شود و این دلیل لیدری خودرویی ها در شرایط فعلی بازار سرمایه می باشد.

اما متأسفانه آنچه که فعلاً در بین مسئولین خصوصاً بهارستان نشینان به چشم می خورد حساسیت بیش از حد به نرخ محصولات خودرویی است البته این موضوع نه تنها بد نیست بلکه جای تقدیر هم دارد اما ای کاهش این حساسیت برای تمامی صنایع بود به هر حال باید قبول کنیم سهمی که خودرو در زندگی مردم دارد بسیار کمتر از سهم شیر و لبنیات می باشد ولی در شرایط فعلی دلواپسی هایی که برای نرخ خودرو ایجاد شده برای نرخ شیر و لبنیات که رابطه مستقیم با سلامت جامعه دارد ایجاد نشده است.

گروه بانکی: افت قیمت های سهام این گروه دیگر برای اهالی تالار عادی شده البته در وضعیت فعلی بورس نیز این روند اصلاً غیر منطقی نیست اما نکته نگران کننده برای گروه مذکور آن است که هیچ دورنمایی هم برای آنها نمی توان متصور بود، یک زمانی صحبت از آزاد شدن نقدینگی های بلوکه شده این گروه نزد بانک های خارجی و تأثیر آن بر سود شرکت های فعال در این گروه بود اما متأسفانه این خبر نیز امروز رنگ باخته است.

گروه روی: به نظر می رسید تبعات رشد قابل توجه قیمت جهانی فلز روی تأثیری هرچند اندک بر شرکت های فعال این گروه داشته باشد که اینگونه نشد. امروز اهالی تالار با آب و تاب خبری را بین یکدیگر مخابره می کردند که حاکی از تفاهم "کروی" با شرکت تهیه و تولید به جهت دریافت 83 هزار تن خاک بود که می تواند بر سود "کروی" تأثیرگذار باشد، اما باید به اهالی تالار یادآوری کرد که عاقبت افزایش نرخ سیمان و تعدیلات قابل توجه در برخی از این شرکت ها چه نتیجه ای داشت؟ افزایش 15 درصدی محصولات لبنی به کجا رسید؟ حذف محدودیت صادرات پتروشیمی ها نتیجه اش چه شد؟ متأسفانه بازار سرمایه فراموش کار است و همچنان برخی از اهالی تالار احساس می کنند که با ایجاد جو و هیجان می توان روند یک گروه را تغییر داد.

نه، به هیچ عنوان چنین نیست و در این بازار که تحلیل جواب درست و منطقی نمی دهد نباید از جو هیجانی انتظار پاسخ مورد نظر راداشت، البته در اینکه چنین اتفاقاتی می تواند بر سودآوری شرکت ها تأثیر داشته باشد شکی نیست اما انتظار برای نمود این تغییرات بر قیمت سهام شرکت ها ...

در پایان ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که بالاخره این تعدیلات مثبت و این اتفاقات روزی در قیمت سهام شرکت ها خودنمایی خواهد کرد اما اینکه هر تغییر روند و هر حرکت صعودی را بازگشت و پایان نزول بدانیم هم درست نیست.

فعلاً باید قبول کنیم که بازار "جذاب نگر" شده به این معنی که فارغ از نگاه بنیادی فقط سهامی خریداری می شود که از نگاه اکثریت بازار در قیمتی جذاب باشد اما مشکل اساسی آنجایی خودنمایی می کند که فرق بین سهام جذاب با سهام غیر جذاب و یا همان گران خودمان تنها 4 یا 5 درصد می باشد آن هم بدون احتساب کارمزد کارگزار و این همان دلیل اصلی موجود در بورس برای انتظار از جذاب تر شدن سهام جذاب می باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱
سلام کارشناس عزیز چرا بی ربط تحلیل می فرمایید کدام تصمیم برای حمایت از سهام پتروشیمی وقتی پردیس بعد از 6ماه تعدیل منفی حدود 50در صدی می دهد دیگر اعتمادی به بازار می ماند .چطور یک کارخانه 50 درصد تعدیل منفی دارد وکارخانه مشابه تعدیل مثبت پس این همه نشان از باند بازی در این بازار است ومردم هم فهمیده اند وحاظر به سرمایه گذاری نمی باشند
ahmad
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۴
با عرص سلام و احترام

خبری از بانک دی پر حاشیه ندارید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۷
وضعیت بازار حاصل رسانه های ترسو و چاپلوسی مثل شما هم هست که زبان بر دهان فرو بسته اید و از ترس ، یک نقد درست و حسابی در مورد ... نداشته اید و وضعیت را به اینجا رسانیده اید
راستی شما که اینقدر ترسو هستید چرا رسانه شدید؟!!!!!!!!!
برای چاپلوسی جا بسیار هست
ناشناس
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱
شما که اینقد با شهامتی چرا ... گذاشتی ؟!!!
احسان
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۵
جناب با شهامت خوب بود قبل از آنکه دهان بگشایی کمی به گذشته و اخبار این سایت نگاه میکردی.حرف مفت و بی جان زدن شاید حساب نداشته باشه اما کتاب داره
حسین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲
شما از همون آدمهایی هستید که نون را به نرخ روز میخورید و کاری به حق و حقوق سهامداران خرد ندارید...
هاشم
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴
متاسفم ماهمه چیز داریم اماجنم نداریم همه بازارها متعادله الابورس که درچنین موقعیتی بایدصعودی باشه که نیست به 2دلیل یکی سیاسی دوم عدم تحلیل صحیح ،ازنظرسیاسی بزرگان سیاست منافع شخصیشان برمنافع ملی میچربدازنظرتحلیل اقتصادی یامنطقه ای درهر2 موردما وضعیت بسیار خوبی داریم درعراق وسوریه پیروزیهای چشمگیری نصیبمان شده ازنظراقتصادی مشکلان مابمراتب کمترشده پس بازارچه مرگشه که خوب نمیشه ؟رانت دولتی!فقط وفقط همین ، وگرنه اکثرشرکتهای روی بودجه شانرا2000دلاربستندالان حدود2300دلاره چرادرقیمت سهم مشهودنیست چون سهامدارعمده بفکرچاق کردن خودشه مشت نمونه خروار.