بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸
شاخص کل امروز اولین صعود خود را پس از پایان ماه مبارک رمضان تجربه کرد، هرچند که رشد حدود 71 واحدی آن بسیار ناچیز بود و مانع از آن شد تا نماگر بازار سرمایه از مدار 74 هزار واحدی عبور کند.
کد خبر : ۱۲۹۴۲۷
نویسنده :
جمشیدی
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 93.05.13 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 65 واحد افزایش به رقم 55330 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 61 واحد رشد عدد 145139 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 71 واحد افزایش به رقم 74709 واحد رسيد.

همچنین در این روز گسترش نفت و گاز پارسیان با 21 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل بانک پاسارگاد با 19 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحد افزایش به رقم 792 واحد رسید.

در این شرایط امروز سهامی ذوب آهن اصفهان با 0.27 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل نفت ایرانول با 0.17 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1026 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 528 میلیارد ریال رسید.

شاخص کل امروز اولین صعود خود را پس از پایان ماه مبارک رمضان تجربه کرد، هرچند که رشد حدود 71 واحدی آن بسیار ناچیز بود و مانع از آن شد تا نماگر بازار سرمایه از مدار 74 هزار واحدی عبور کند.

براساس گزارش بورس نیوز، طی معاملات امروز سهام اغلب شرکت های بورسی با رشد قیمتی همراه شدند و در برخی موارد حتی تا تشکیل صف خرید نیز پیش رفتند، اما عدم بازگشت اطمینان و اعتمادی استوار در دل سهامداران باعث شد صف های خرید سهام تا پایان معاملات واگذار شوند و روندی متعادل برای سهام آنها حکمفرما شود.

برهمین اساس می توان گفت کلیت بازار سهام در سومین روز معاملاتی هفته جاری برخلاف دیروز در مسیری مثبت سپری شد و بورس کمی از روند منفی روز گذشته خود فاصله گرفت.

اما نکته ای که از روند این روزهای بازار سرمایه می توان دریافت، سردرگمی سرمایه گذاران است؛ چراکه به نظر می رسد هنوز سهامداران به جمع بندی و نتیجه گیری کلی برای انتخاب بهترین گزینه سرمایه گذاری نرسیده اند و فعلاً در حال تعیین مسیر سرمایه گذاری خود هستند.

از این رو معامله گران امروز به کسب بازدهی مثبت چهار درصدی و حتی کمتر از آن بسنده کردند و چندان تمایلی به سهامداری نداشتند و همانطور که بدان اشاره شد، صف های خرید سهام شرکت های بورسی چندان پایدار نبود و خیلی زود توسط سهامداران آن واگذار شد.

همچنین طی معاملات روز جاری سهام شرکت های فعال در گروه خودرو و ساخت قطعات با رشد دسته جمعی همراه شد و روندی خلاف دیروز را در پیش گرفتند.

براساس این گزارش، نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری نیز پس از اعلام تعدیل مثبت حدود 34 درصدی براساس عملکرد 9 ماهه سال مالی جاری، امروز تنها با رشد قیمتی حدود یک درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت و روند معاملات آن نیز تأثیر مثبت حدود 15 واحدی بر صعود شاخص کل بر جای گذاشت.

بانک پاسارگاد نیز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی و فوق العاده سهامداران و تقسیم سود نقدی 32 تومانی به ازای هر سهم با افت قیمتی به بورس بازگشت و در نهایت "وپاسار" بیش از 19 واحد تأثیر منفی بر روند روز جاری شاخص کل گذاشت.

علاوه بر این، "توریل" نیز پس از 13 روز توقف نماد و برگزاری مجمع عمومی فوق العاده سهامداران با رشد قیمتی به بازار سهام بازگشت.

در مجموع به نظر می رسد سهامداران همچنان نسبت به پتانسیل های این بازار برای اعطای بازدهی به آنها و نیز عملکرد حقوقی ها و متولیان بازار سرمایه بی اعتماد هستند و برای انتخاب سهام مورد نظر خود تعلل می کنند، چراکه علیرغم انتشار گزارشات مناسب عملکرد میاندوره ای شرکت های بورسی و اخبار مثبت موجود در تمامی جنبه ها همچنان بورس به روند نه چندان مناسب خود ادامه می دهد.

در پایان این گزارش می افزاید، امروز در حالی بیش از 463 میلیون و 389 هزار سهم در بورس و فرابورس معامله شد و ارزشی به مبلغ یک هزار و 317 میلیارد ریال را به خود اختصاص داد که در میان صنایع مختلف بورسی فعال امروز، بیشترین حجم معاملاتی در صنعت شیمیایی با معامله بیش از 264 میلیارد و 593 میلیون سهم رقم خورده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر