بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۹
کد خبر : ۱۲۹۵۱۵
شفا آنلاين-پرسش: اخیراً مجموعه ای از استفتاءات پیرامون حجاب در بعضی از سایتهای خبری به آیت الله سیستانی نسبت داده شده . از جمله اینکه مرد حق اجبار همسر و دخترش را بر حجاب ندارد . و اینکه حضور در مجالس عروسی مختلط زنان و مردان و همراه با رقص و موسیقی جایز است . آیا اینها صحت دارد ؟

پاسخ: مقصود از اینکه شوهر و پدر حق اجبار بر حجاب را ندارند اینست که ـ بنابر احتیاط لازم ـ آنان نمی توانند بدون اجازه حاکم شرع از إعمال قوه ـ مانند گوش مالیدن و کتک و حبس ـ در امر به حجاب استفاده نمایند ؛ اما استفاده از روشهای مسالمت آمیز ـ حتی تند خویی اگر ملایمت موثر نباشد ـ جایز بلکه با مراعات شرایط یاد شده در رساله عملیه واجب است .

و نیز حضور در مجالس عروسی مختلط و یا مشتمل بر گناه های دیگر در صورتی جایز است که به هیچ وجه تایید عملی حرام محسوب نشود ؛ و شخص با حضورش به گناهی ـ مانند نظر حرام و گوش دادن به آواز ـ مبتلا نگردد ؛ و در اینصورت باید ـ طبق شرایط یاد شده در رساله عملیه ـ حاضرین را امر به معروف و نهی از منکر کند ؛ بلکه اگر احتمال تاثیر را هم نمی دهد باید ـ بنابر احتیاط لازم ـ با ترش رویی در مقابل گناه کاران ناراحتی و تنفر خود را از کار آنان اظهار نماید .

۲پرسش: آیا زن مؤمنه می تواند از روی باز و مستقیم و با خنده با نامحرم حرف بزند؟

پاسخ: چنانچه مهیج نباشد اشکال ندارد.

۳پرسش: بر سر گذاشتن کلاه گیس به نیت خوشگل تر شدن ومورد توجه بانوان قرار گرفتن در مجالس ویژه خانمها جهت پیدا شدن خواستگار، جایز است؟ و آیا چنان کاری عیب پوشی به حساب می آید؟

پاسخ: اگر تنها به نیت آرایش باشد و نه فریبکاری و عیب پوشی از چشم خواستگاران، چنان کاری اشکال ندارد.

۴پرسش: آیا بیرون گذاشتن قسمتی از روسری از زیر چادر برای زنان اشکال دارد؟

پاسخ: مانعی ندارد ولی موهایش را باید بپوشاند.

۵پرسش: آیا پوشیدن جورابی که ساتر است امّا پا را مجسّم می کند، جایز است؟

پاسخ: پوشیدن چنان جورابی فی حد ذاته جایز است.

۶پرسش: آیا یک زن جوان می تواند جوراب به رنگ پا که ساق پا را زیباتر نشان می دهد به عنوان حجاب بپوشد؟

پاسخ: پوشیدن چنان جورابی اشکالی ندارد امّا اگر آن، زینت به حساب آید باید آن را از دید نامحرمان بپوشاند.

۷پرسش: زنی که روی خود را نمی گیرد می تواند موهای صورت و ابروان را بردارد و پودر طبیعی و سبک بر صورت بزند؟

پاسخ: برداشتن موی صورت، و باریک کردن ابروان، مانع از بازگذاشتن رو نمی شود به شرط آنکه از وقوع در حرام، ایمن باشد و بازگذاشتن صورت به انگیزه نگاه نامحرمان، نباشد امّا پس از به کار بردن پودر و وسایل آرایشی، پوشاندن صورت واجب است.

۸پرسش: برخی آرایشگاههای زنانه به کارگر زن، احتیاج دارند آیا یک زن مسلمان می تواند در چنین آرایشگاهی مشغول کار شود و زنان بی حجاب را اعم از مسلمان و غیر مسلمان که در برابر مردان نامحرم، آرایش کرده ظاهر می شوند، آرایش کند؟

پاسخ: اگر آرایش کردن آنان، نوعی ترویج فساد و اشاعه گناه، محسوب گردد او چنان حقی را ندارد امّا تحقّق این عنوان، بعید به نظر می رسد.

۹پرسش: آیا زن با حجاب تنها می تواند از مرد نامحرم رانندگی یاد بگیرد در صورتی که هنگام آموزش، بیم وقوع در حرام هم نباشد؟

پاسخ: با وجود ایمنی از فساد، جایز است.

۱۰پرسش: اگر پوشیه و نقاب زدن بر چهره در یک شهری مایه شگفتی و پرس و جو شود و لباس شهرت تلقی گردد واجب است آن را کنار گذاشت؟

پاسخ: واجب نمی شود مگر زمانی که پوشیه زدن بر صورت توجّه بیشتری را جلب کند و یا مردم شهر آن را زشت و غیر عادی بشمارند و لباس شهرت به حساب آید که کنار گذاشتن آن واجب است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۰
بیکارید واقعا !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۵
بیرون گذاشتن قسمتی از روسری از زیردچار آیا اشکال دارد. آی کیو این هم سئوال بود کردی
ناشناس
Netherlands
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۷
با توجه به بند 5 و 6 پوشيدن ساپورت جايز است. قابل توجه مجلسيان محترم
ناشناس
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵
kash ba tavajjaohe bishtari mikhundi
پوشیدن چنان جورابی اشکالی ندارد امّا اگر آن، زینت به حساب آید باید آن را از دید نامحرمان بپوشاند.
جاوید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۴
عقب گرد.
اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲
اسلام در اصل بسیار دین اسانی است زخارفی که ما به ان بسته ایم به اینروز افتاده است.در طواف هم زن و مرد کنار هم با لباس کم مشکلی ندارند
مجید
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۴
چون قران گفته حجاب واجب است بس باید عمل کنیم زیرا قران معجزه است وبعداز۱۴۰۰سال کسی نتوانسته مثل انرا بیاورد حتی امریکا واسراییل هم با این همه قدرت عاجرمانده انند یعنی همان گفته قران که جن وانس هم جمع بشوند نمیتوانند مثل قرآن را بیاورند.
پرهیزکار
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۴
در علم روانشناسی روز اصطلاحی است به نام محدوه آسایش (Comfort Zone)مراد از این اصطلاح این است که هر فردی تعریفی ناخودآگاه از محدوده آسایش دارد و هرگاه این محدوده بنا به هر دلیلی نامتعادل شود ارامش ان فرد نیز بهم می ریزد. روانشناسان معتقدند که چنانچه در جامعه ای این محدوه آسایش وسیع باشد بحدی که فرد تفاوت چندانی بین سبک زندگی خود در خانه و جامعه مشاهده نکند آن جامعه مصون از تضاد بوده و در نقطه تعادل قرار دارد توصیه روانشناسان این است که اولا این محدوده آسایش باید خودآگاه شود و دوما مطابق با نیاز های روز با مهارت آموزی های بیشتر توسعه یابد. برای درصد قابل توجهی از زنان در جمهوری اسلامی حجاب از جمله اعمالی است که در محدوده آسایش آنها قرار ندارد و سازمانی نیز وجود ندارد که بخواهد با ابزار های علمی و روانشناختی این پدیده را سامان دهد. آنچه که شنیده می شود گشت و نیروی انتظامی است. در حالیکه توصیه امام اول شیعیان توجه به ضروریات روز در ترتبیت فرزند است ولی ظاهرا در نخبگان کسی به این موضوع توجه ندارد «فرزندان خود را به عادات و آداب خود مجبور نکنید؛ زیرا آنها برای زمانی غیر از زمان شما خلق شده اند.» (نهج البلاغه گفتار 240)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
برداشت كلي من از حجاب اين است كه دين مبين اسلام بعضي چيزها مثل مو و قسمتهايي از بدن را گفته است بپوشانيد اما در خصوص زيورآلات و انواع لباسها يك قاعده كلي است كه اگر احساس كند منجر به توجه نامحرم به وي شود نبايستي اين كار را انجام دهد چنانچه در مورد زدن پوشيه در جايي برداشتن آن را واجب ميشمرد
اما اين سئوال هميشه در ذهن من باقي است افرادي كه امروزه به دنبال نفي حجاب آن هم از طريق اثبات آن در مسائل ديني هستند باور ندارند بسياري از لباسهايي كه در جامعه استفاده ميشود محرك نامحرم است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
بورس نیوزه!!