بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۵
همه این ابراز امید‌ها و هشدار دادن‌ها وقتی به فضای واقعی سیاست برسد، رنگ می‌بازد. روشن است که تفسیر دادگاه و رای ان هم تحت تاثیر سیاست قرار دارد و هم بر آینده سیاست در ایران نیز تاثیرگذار خواهد بود. به عبارت دیگر، این دادگاه در فضای سیاسی نیز، برندگان و بازندگانی خواهد داشت و تعیین میزان این برد و باخت سیاسی نیز تا حد زیادی به ...
کد خبر : ۱۲۹۵۴۴
سال ۹۱ بود که بلیت قطارهای مسافرتی در ‌یک سال، سه بار افزایش قیمت پیدا کرد و ‌ناگفته نماند که در برخی ‌مسیر‌ها این افزایش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد متغیر شد. البته بهانه شرکت‌های مسافرتی و ریل این بود که قطار‌ها به تناسب خدماتشان، باید هزینه‌های متفاتی نیز دریافت کنند. به گزارش «تابناک»، قرار بود با افزایش قیمت‌ها‌، کیفیت خدمات نیز بالا رود، ولی‌ متأسفانه نه تنها این امکان توسط شرکت‌هایی که بیشترشان خصوصی شده‌اند، محقق نشد، بلکه در مواردی کاهش نیز پیدا کرد و هیچ مسئولی نیز درباره افزایش دیرکرد‌ها و کیفیت خدمات پاسخگو نیست. اما افزایش چندباره بهای بلیت قطار‌ها، موجب نارضایتی مسافران شده است. در یک سال گذشته، قیمت بلیت قطار، دست‌کم سه بار به بهانه‌هایي چون شناور‌سازی و یا تعدیل قیمت، افزایش پیدا کرده است. شرکت راه‌‌آهن در ماه رمضان هم به نام خدمات ایستگاهی بار دیگر اقدام به افزایش قیمت بلیت قطار کرده ‌که اعتراض مردم را به دنبال داشته است. بنا بر این گزارش، این افزایش قیمت در ‌سه سال گذشته به اندازه‌ای بود‌ که حتی دست شورای رقابت را نیز در افزایش قیمت خودرو ـ که حتی باعث تکدر خاطر برخی‌ نمایندگان مجلس و رئیس جمهور نیز شده بود ـ از پشت بسته است؛ نکته جالب اینکه شرکت راه آهن برای افزایش قیمت، بهانه‌های گوناگونی ‌برای خود برگذیده است و از عباراتی مانند افزایش بهای بلیت استفاده نمی‌کند. این گزارش می‌افزاید، افزایس ۳۰ تا 40 درصد بلیت در چند وقت گذشته به دلیل شناور‌سازی اعلام شده و افزایش دوباره بهای این بلیت‌ها در ماه رمضان گذشته نیز به نام خدمات رفاهی بوده که منجر به افزایش ۱۰ درصدی شد، حال آنکه هنوز به درستی مشخص نیست منظور از خدمات ایستگاهی چیست‌ و چه تغییری در وضعیت ایستگاه‌ها رخ داده است؛ آیا باد کولر ایستگاه‌ها زیاد شده ‌یا افرادی در ایستگاه‌ها استخدام شده‌اند که به مسافران خدمات ویژه ‌می‌دهند؟ در این باره باید گفت، بحث شناورسازی، ‌خود مبحث جدایی است‌ که این روز‌ها در مقوله مسافرت و خدمات مسافری کابرد بسیاری دارد. پس‌ از اینکه شرکت‌های هوایی با این بهانه بلیت‌های خود را به بالا‌ترین نرخ ممکن رساندند، این بار شرکت‌های ریلی نیز می‌خواهند از این ترفند بهره ببرند. اما در استفاده از این روش این پرسش مطرح می‌شود که چرا دیگر اصناف نمی‌توانند از این شیوه استفاده کنند‌ و چرا در فروشگاه‌ها و ارائه خدمات دیگر نرخ‌ها شناور نمی‌شود. اگر قرار است نرخ‌ها شناور باشد، مغازه‌دار‌ها ‌حتی می‌توانند در زمان پیک مشتری قیمت‌های خود را بالا بکشند و اداره تعزیرات هم حق ندارد در این باره اعتراضی داشته باشد. اکنون بار دیگر و با اینکه در سال جاری یک بار قیمت بلیت‌های قطار افزایش یافته، باز مسئولان راه آهن به این فکر افتاده‌اند که نرخ‌های خود را بالا ببرند.حسن موسوی‌نژاد، مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا‌ با اشاره به اینکه شرکت‌های ریلی فرم‌های آنالیز درآمد ـ هزینه را به راه آهن ‌داده‌اند ـ گفت: شرکت راه آهن در هفته جاری نشستی برای مشخص کردن میزان افزایش قیمت بلیت برگزار خواهد کرد. موسوی‌نژاد با انتقاد به افزایش قیمتی که شرکت راه‌آهن در اوایل مرداد ماه اعمال کرد، افزود: به دلیل اینکه هر افزایش قیمتی شوکی را متوجه بازار می‌کند، این کار اشتباهی بود که انجام شد و بهتر بود با کمی صبر، افزایش قیمت یک بار اتفاق می‌افتاد. مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل رجا در پاسخ به اینکه آیا افزایش به معنای متنوع سازی در نرخ بلیت است یا خیر گفت: منطقی نیست خدماتی که برای آن تقاضای متفاوت وجود دارد، قیمت‌هایش ثابت باشد. درخواستمان این است که نرخ‌ها متنوع سازی شود. محمد دامادی، عضو کمیسیون عمران مجلس‌ گفت: ‌بنا بر اعلام مسئولین راه آهن، احتمال افزایش قیمت بلیت در فصل پاییز هست و شاید بخشی از آزادسازی قیمت بلیت قطار عملیاتی شود و این مرحله از آزادسازی با افزایش ۲۰ درصدی بلیت قطار آغاز خواهد شد. دامادی درباره باید‌ها و نبایدهای آزادسازی نرخ بلیت قطار، با اشاره به اینکه چندی پیش شرکت راه‌آهن در راستای توجیه مالی بهتر شرکت‌های مسافری حمل و نقل ریلی و ارائه خدمات بهتر و با کیفیت بیشتر به مردم با در نظر گرفتن افزایش نرخ حامل‌های انرژی در گام دوم هدفمندی یارانه‌ها، موضوع افزایش محدود نرخ‌های بلیت قطار را در دستور کار خود قرار داد، گفت: پس از این ابلاغیه شرکت‌های ریلی بررسی‌های خود را در این باره انجام داده و هر کدام جداگانه نتایج این بررسی‌ها و میزان افزایش قیمت پیشنهادی با توجه به بررسی‌های تخصصی و منطقی، در هر مسیر را به شرکت راه‌آهن ارائه دادند. نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از اینکه کار بر نرخ‌ها انجام گرفت، شرکت راه‌آهن ایران نیز بررسی‌های مستقلی ‌روی بهای بلیت قطار و آزادسازی نرخ بلیت قطار مسافری انجام دادند. با ‌وجود این، آن گونه که اطلاع‌رسانی شده، فعلا این موضوع عملی نمی‌شود، زیرا این کار‌ نیاز به بررسی و کار کار‌شناسی گسترده دارد و نمی‌توان با بررسی‌های کوتاه‌مدت، ساختار و راهکاری عادلانه و مناسب برای آن یافت. وی گفت: آن گونه که مسئولین راه‌آهن اعلام کرده‌اند، شاید در فصل پاییز، بخشی از آزادسازی قیمت بلیت قطار عملیاتی شود که این مرحله از آزادسازی با افزایش ۲۰ درصدی بلیت قطار آغاز خواهد شد. با این تفاسیر، به نظر می‌رسد که شرکت‌های ریلی جزم خود را جزم کرده‌اند تا قیمت‌های خود را بالا ببرند. هم‌اکنون باید منتظر ماند و دید ‌این بار مسئولان راه آهن کشور چه بهانه‌ای‌ برای افزایش بهای بلیت قطار در نظر خواهند گرفت؟!
اشتراک گذاری :
ارسال نظر