بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
امروز روز خبرنگار است. شاید زیاده خواهی باشد، اما دلمان روز خبرنگار بدون تریبون نمی خواهد. دوست داریم بعد از 364 روزی که می دویم و تحقیر و توبیخ و توجیه می شویم، از هفده مردادی بگوییم که جملاتمان غلیان می کند.
کد خبر : ۱۲۹۶۷۸
نویسنده :
کیوان فر

خودکار جدید و کاغذ سفید به شدت روی مخم راه می روند. نسبت به این دو شیء به شدت احساس گناه می کنم. احساس می کنم به خاطر سهل انگاری من است که این ها اینطور بیکار هستند و از آنها کار کشیده نمی شود؛ اما خبرنگار مرداد را دوست دارد و دلش می خواهد زیباترین تیترها را برای این روزهای بزرگ کنار بگذارد، دوست دارد لا به لای این همه خبر و گزارش و دغدغه روزانه، کمی در روز خودش ننویسد و شاد باشد...

امروز روز خبرنگار است. شاید زیاده خواهی باشد، اما دلمان روز خبرنگار بدون تریبون نمی خواهد. دوست داریم بعد از 364 روزی که می دویم و تحقیر و توبیخ و توجیه می شویم، از هفده مردادی بگوییم که جملاتمان غلیان می کند.

از 16 سال پیش امروز را بهانه کردند برای بزرگداشت خبرنگار، شاید به حرمت قلمی که نخستین بار، آفریننده هستی به آن قسم خورد که بنگارد برای بهتر شدن و جستجوی حقیقت؛ "ن والقلم و مایسطرون"

امروز 17 مرداد است، روز ما، روز خبرنگار. اما یادمان باشد هیچ چیز نمی تواند روز خبرنگار را زنده نگه دارد، چراکه خبرنگار زنده است به حرمت قلمش؛ اما شاید این روز بهانه ای باشد برای به روی کاغذ آوردن گوشه بسیار کوچکی از دغدغه های همیشگی ما خبرنگاران. از این رو بورس نیوز بر آن شد ضمن قدردانی از تمامی خبرنگاران عزیز به ویژه خبرنگاران حوزه بازار سرمایه و تبریک به تمامی آنها به مناسبت این روز، خواسته ها و انتظارات این گروه را از زبان سه تن از خبرنگاران بیان کند که شرح این گفتگو را در ذیل می خوانید.

انتشار اطلاعات و افزایش تعامل مدیران، خواسته اصلی خبرنگاران

سروش خسروی، خبرنگار اقتصادی فعال در حوزه بازار سرمایه و بورس به مناسبت این روز در خصوص دغدغه ها و مشکلات خبرنگاران گفت: در حوزه بازار سرمایه یکی از مهمترین مشکلاتی که برای خبرنگار وجود دارد، نبود اطلاعات و آمارهای شفاف، دقیق، جامع و یکپارچه از عملکرد بخش های مختلف بازار سرمایه است؛ برخلاف تصورات مدیران و مسئولان که معتقدند اطلاعات بیش از حد نیاز نیز منتشر می شود و بزرگترین خطری که بازار سرمایه را تهدید می کند، عدم ارایه اطلاعات و انتشار به موقع آنهاست.

این خبرنگار فعال به برنامه سازمان بورس برای راه اندازی پرتال جامع گزارش های آماری و اطلاعات اشاره کرد و افزود: طی سنوات گذشته سازمان بورس برنامه راه اندازی سامانه ای جامع برای ارایه اطلاعات کامل به کلیه فعالان بازار به ویژه خبرنگاران را داشت که هنوز این وعده تحقق نیافته است.

وی تأکید کرد: در فضای غبارآلود کنونی که اطلاعاتی جامع در دسترس نیست، خبرنگار فعال در حوزه بازار سرمایه در مسیری گام بر می دارد که تنها دو قدمی خود را می بیند. به عنوان مثال به جرأت می توان گفت طی چندین جلسه با مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار جلساتی برگزار شد و این مشکل مطرح گردید که عناوین آماری عملکرد دوره ای این شرکت به تدریج حذف شده است. اما به صراحت این پاسخ از سوی برخی مدیران آن دریافت شد که آمار منتشره از سوی این مجموعه بیش از حد نیاز بوده است.

وی ادامه داد: وجود چنین تفکری در میان مدیران و ناظران بازار خطرناک است، درحالیکه شعار بازار سرمایه شفافیت آن است. اینکه از چه می ترسند و چه عملکردی وجود دارد که نمی خواهند از طریق این آمار افشا شود، مشخص نیست.

از 16 سال پیش امروز را بهانه کردند برای بزرگداشت خبرنگار، شاید به حرمت قلمی که نخستین بار، آفریننده هستی به آن قسم خورد که بنگارد برای بهتر شدن و جستجوی حقیقت؛ "ن والقلم و مایسطرون"

این خبرنگار حوزه اقتصادی و بورس تأکید کرد: چنانچه آمار و اطلاعات در دسترس باشد، خبرنگار برمبنای آن پیش رفته و چکیده آن را در قالب گزارشی دقیق منتشر می کند که خود بهترین آموزش برای تازه واردان و افرادی است که آگاهی و علم کافی برای حضور در این بازار را ندارند.

وی از عدم پایداری و ماندگاری نیروی انسانی در حوزه اخبار اقتصادی به ویزه بورس سخن گفت و افزود: متأسفانه طی این سال ها سرمایه انسانی را در حوزه اخبار بازار سرمایه حفظ نکرده ایم؛ بطوریکه خبرنگارانی وارد آن شده، آموزش دیده و تجربه کسب می کنند، اما به دلیل آنکه منافع خاصی برای آنها وجود ندارد، از این حوزه خارج می شوند و به تدریج صفحات بورسی روزنامه ها هر روز کم رنگ تر شده و در نهایت حذف می شوند. حال آنکه بایستی انگیزه ماندن را در خبرنگاران این حوزه ایجاد و آنها را برای ماندگاری تشویق کرد.

خسروی در خاتمه اظهار داشت: انتظار ویژه و شخصی خاصی ندارم، جز اینکه در وهله اول انتشار آمارها از سامانه ای جامع به درستی انجام شود و مسئولین امر بسترهای لازم را برای خبرنگاران فراهم کنند. مابقی زمینه ها توسط خبرنگاران حرفه ای بازار سرمایه پیگیری شده و به سرانجام خواهد رسید.

خبرنگار رکن چهارم بازار سرمایه/ سیستم ها نمی توانند جایگزین خبرنگار باشند

علی رضایی زاده، خبرنگار فعال حوزه بازار سرمایه نیز در آستانه روز خبرنگار گفت: رسانه و خبرنگار در هر جامعه ای رکن چهارم هستند و این رکن در حوزه بازار سرمایه پس از سرمایه گذاران، کارگزاران و شرکت های فعال در بورس قرار گرفته و نقش مهمی را در این عرصه ایفا می کند. اما در کنار تغییر و تحولات زیادی که در این حوزه رخ داده، هنوز خبر به همان نسبت رشد نکرده است؛ بطوریکه از لحاظ کمی تعداد خبرنگاران حرفه ای فعال در بازار سرمایه بسیار اندک است.

وی تأکید کرد: این در حالی است که در کنار حجم 30 هزار میلیارد تومانی معاملات بورس و نقش 77 درصدی شرکت های فعال آن در تولید ناخالص ملی، بازار سرمایه به تنهایی نمی تواند به جایگاه واقعی خود برسد و به اطلاع رسانی و حضور رسانه ها نیازمند است.

شانزده سال پیش در چنین روزی محمود صارمی خبرنگار ایرانی به دست طالبان به شهادت رسيد و جان بر سر پيمان حرفه ای خویش نهاد .از این رو 17 مرداد به عنوان "روز خبرنگار" در تقویم کشور ثبت شده و هميشه فرصتی برای قدردانی از روزنامه نگاران کشور برشمرده شده است.
وی ادامه داد: در چنین فضایی در وهله اول بایستی انتظار از خودمان را بالا برده و براساس تغییر و تحولات شگل گرفته در این حوزه حرکت کنیم. بطوریکه یکی از مهمترین انتظارات از خبرنگاران فعال در بازار سرمایه بروز رسانی خود نسبت به اطلاعات و ابزارهای موجود در این حوزه می باشد و پس از آن است که می توان از مسئولان و سایر بازیگران و ارکان بازار انتظاراتی داشت.

وی در بیان انتظارات خود از ارکان بازار سرمایه اظهار داشت: اولین انتظار، افزایش تعامل با خبرنگاران است. اکثر مدیران و مسئولان و بازیگران بازار هنگامی که نیاز به اطلاع رسانی دارند، با خبرنگار در ارتباط هستند؛ اما لازم است در مقاطعی آنها نیز در دسترس باشند. چراکه زمانی خبرنگاران به دنبال سوژه خاصی هستند و لازم است پاسخ شفاف به سوال هایشان ارایه شود.

این خبرنگار فعال بازار تأکید کرد: برخی مدیران شرکت ها که البته تعدادشان نیز کم نیست، تنها زمانی که خواستار اطلاع رسانی به ویژه از نوع رپرتاژ هستند، به سراغ خبرنگار می آیند و این یکی از مشکلاتی است که در این حوزه با آن مواجه هستیم. این در حالی است که برای رفع نیاز بازار بایستی خبرنگار در کوتاه ترین زمان ممکن بتواند به مدیران و مسئولان بازار دسترسی داشته باشد؛ چراکه بازار سرمایه نیازمند شفاف سازی هرچه بیشتر در سریع ترین زمان ممکن است. زیرا هر خبر و شایعه ای روند حرکتی سرمایه ها در بازار را تغییر می دهد.

وی در بیان دومین انتظار خود گفت: دومین مورد بازنگری در نوع نگاه به رسانه ها است؛ چراکه بسیاری از مسئولان خود را موظف به پاسخگویی نمی دانند و خود را به خواب آلودگی می زنند و چنین طرز نگاهی شاید به این دلیل باشد که جایگاه رسانه را در بازار سرمایه به درستی نمی شناسند و در اینجا نقش روابط عمومی ها پررنگ می شود تا مدیران از طریق آنها نسبت به نقش این جایگاه توجیه شوند.

رضایی زاده بر لزوم اجرای دستورالعمل رابط سرمایه گذاران تأکید کرد و افزود: دستورالعمل سازمان بورس پیرامون رابط سرمایه گذاران می تواند به افزایش ارتباط دو طرفه میان شرکت ها با رسانه ها کمک کند. اما این دستورالعمل تنها در چند شرکت و آن هم به صورتی فرمالیته اجرایی شده است. شاید یک راه حل اساسی این باشد که برای شرکت هایی که قصد حضور در تابلوی برتر معاملات را دارند، در کنار سایر شاخص ها اجرای این دستورالعمل نیز الزامی شود تا اطلاع رسانی شفاف تر و هر چه بیشتر حداقل در شرکت های بزرگ رعایت شود.

وی چهارمین انتظار یک خبرنگار حوزه بازار سرمایه را از مدیران مسئول و صاحبان رسانه ها عنوان کرد و گفت: این انتظار از صاحبان رسانه ها وجود دارد که امنیت شغلی خبرنگاران را تأمین کنند و به فکر وضعیت اقتصادی و معیشتی آنها نیز باشند. چراکه در دنیا به ویژه آمریکا و ژاپن خبرنگاران بورس جزو گران قیمت ترین خبرنگاران هستند، اما در ایران وضعیت مناسبی برای خبرنگاران این حوزه وجود نداشته و در حجم بالای نقدینگی که سالانه در این بازار جا به جا می شود، خبرنگار سهم ناچیزی دارند. این در حالی است که به اعتقاد من خبرنگار بازار سرمایه با این حجم گسترده گردش منابع مالی و نقشی که در این بخش ایفا می کنند، سالم ترین و کوشاترین خبرنگاران در میان حوزه های مختلف رسانه ها هستند.

اولین انتظار، افزایش تعامل با خبرنگاران است. اکثر مدیران و مسئولان و بازیگران بازار هنگامی که نیاز به اطلاع رسانی دارند، با خبرنگار در ارتباط هستند؛ اما لازم است در مقاطعی آنها نیز در دسترس باشند. چراکه زمانی خبرنگاران به دنبال سوژه خاصی هستند و لازم است پاسخ شفاف به سوال هایشان ارایه شود.
وی ادامه داد: جا دارد وزارت ارشاد، سازمان بورس و شرکت های مرتبط با آن در این رابطه بازنگری کنند و مدیران امتیاز و مسئولان رسانه ها به صورت مستقیم و صندوقی در قالب صندوق سرمایه گذاری خبرنگاران به صورت غیر مستقیم به وضعیت اقتصادی آنها کمک کنند. همچنین لازم است مواردی همچون کمک هزینه مسکن و حداقل حقوق منصفانه برای آنها در نظر گرفته شود تا خبرنگار با دغدغه کمتری وظیفه خود را انجام دهد و وارد برخی حاشیه ها از جمله خرید و فروش سهام نشود.

رضایی زاده در خاتمه سخنان خود گفت: حوزه خبرنگاری از معدود جایگاه هایی است که هیچ سیستمی نمی تواند جایگزین آن باشد و تولید خبر به عهده فرد و نیروی انسانی یعنی خبرنگار است که کمتر به آنها بها داده شده و در شرایطی از آنها استفاده ابزاری صورت گرفته است. امید است بازنگری جدی نسبت به جایگاه خبرنگار صورت گیرد.

گفتگو با بزرگان، کلاس درسی برای خبرنگاران

نازنین نامور نیز از دیگر خبرنگاران بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز اظهار داشت: خبرنگار حوزه بازار سرمایه که باشی همه گزارش های تحلیلی خلاصه می شود در وجود آمار و ارقام که البته اگر دسترسی به آن ممکن باشد، می توانی حرفی هم برای گفتن داشته باشی. اما وقتی برخی مسئولان بازار معتقدند که نیازی به انتشار همه آمارها وجود ندارد و همین مقدار آمار موجود ( بخوانید ناچیز) در دسترس کفایت می کند، شاید دیگر کاری از دست خبرنگار بر نیاید!

وی افزود: مهمترین نکته در حوزه خبری بازار سرمایه شاید، وجود خبرنگاران خبره این حوزه باشد، قلم زدن در حوزه مالی کشور نیازمند آشنایی با ابتدایی ترین واژگان حوزه مالی است، باید خودت اشرافی بر موضوع داشته باشی تا بتوانی آن را به مخاطب هم منتقل کنی، آن هم در بازاری که به دلیل طراحی ابزارهای نوین مالی هر روز مدل جدیدی رونمایی می شود که البته گاه در سکوت، راهی هم به جایی نمی برد؛ چرا که وقتی خبرنگار نتواند درباره آن اطلاع رسانی درستی انجام دهد غالب بازار هم نمی تواند با ابعاد آن آشنا شود و مطلب به محاق می رود.

این خبرنگار فعال بورس اظهار داشت: آموزش خبرنگار؛ موضوعی که با توجه به گسترش بازار سرمایه اجتناب ناپذیر می نماید، امری است که به تازگی چندین بار از سوی متولیان بورس های مختلف در خصوص آن صحبت شده که در صورت انجام می توان به بالا رفتن سطح کیفی مطالب امیدوار بود.

در خاتمه، نامور خواسته خود را چنین بیان کرد: مهمترین خواسته من به عنوان خبرنگار، همراهی متولیان این بازار نه به لحاظ ارائه آمار و اطلاعات و مصاحبه - البته وجودشان جزو بدیهیات است- که برای آگاهی بخشی خبرنگاران در این حوزه است. گفت وگو با زبدگان و متولیان بازار می تواند در عین مصاحبه و تهیه گزارش، کلاس درسی برای خبرنگار باشد تا با لایه های درونی تر بازار آشنا شده و از سطحی نگری دور شود.

چه زیباست اندیشه ای که در مقابل قلم زانو زند....

شانزده سال پیش در چنین روزی محمود صارمی خبرنگار ایرانی به دست طالبان به شهادت رسيد و جان بر سر پيمان حرفه ای خویش نهاد .از این رو 17 مرداد به عنوان "روز خبرنگار" در تقویم کشور ثبت شده و هميشه فرصتی برای قدردانی از روزنامه نگاران کشور برشمرده شده است. در همین راستا بورس نیوز با اغتنام از فرصت پیش آمده، این روز را به تمامی خبرنگاران و اصحاب قلم تبریک گفته و برای خبرنگاران حوزه بازار سرمایه، سلامت قلم و توفیق روزافزون برای ادامه تلاش های رسانه ای را از درگاه ایزد منان خواستار است.

چه زیباست اندیشه ای که در مقابل قلم زانو زند و واژه هایی که در خدمت بیان حق برآید....

همراه همیشگی شما

                                                            خبرنگار


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
شیما
United States of America
جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۶
سلام و دروود

بانک دی بانک دی بانک دی :((((((((((((