بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۶
کد خبر : ۱۲۹۷۱

درخواست 148 نهادمالی برای مالکیت سهام شرکت فرابورس

کمیته اجرایی راه اندازی شرکت سهامی فرابورس انتخاب شدند

با توجه به تصویب قانون جدید بازار سرمایه و مصوبه شورای بورس در بیستم اسفندماه سال 86 در تشکیل بازار فرابورس، اولین جلسه موسسین شرکت بازار فرابورس به دعوت سازمان بورس و اوراق بهادار صبح امروز درطبقه ششم این سازمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موج، سازمان بورس واوراق بهادار بلافاصله پس از دریافت مجوز شورای بورس درخصوص تشکیل بازار فرابورس طی فراخوانی از کلیه نهادهای مالی ( بانک ها، بیمه ها، شرکت های سرمایه گذاری و کارگزاری) درخواست کرد که تا تاریخ 24 فرورین ماه سال جاری به عنوان موسسین بازار فرابورس شرکت کنند.

طبق مصوبه شورای بورس 20 درصد سهام این شرکت به شرکت بورس اوراق بهادار تهران تعلق می گیرد و حداکثر 60 درصد سهام دیگر این شرکت بین نهادهای مالی از جمله بانک ها، بیمه ها شرکت های سرمایه گذاری و کارگزاران اختصاص داده می شود؛ مابقی سهم نیز به صورت پذیره نویسی به عموم عرضه خواهد شد.

بنابراین پس از گذشت مدت فراخوان 160 شخصیت حقوقی درخواست حضور به عنوان موسسین این شرکت را داشتند که این درخواست در مجموع 262 میلیون سهم را بالغ می شد.

با توجه به سرمایه 5 میلیارد تومانی( معادل 50 میلیون سهم ) این شرکت، تقاضاهای موجود 5 برابر میزان سهم این شرکت بود که سازمان بورس واوراق بهادار با بررسی تقاضاهای موجود بر اساس مقیاسهای خود در مرحله اول 12 تقاضا که از سوی نهادهای غیر مالی ارایه شده بود را حذف کرد.

در این میان 148 تقاضای باقی مانده مربوط به بانک ها، بیمه ها و شرکت های سرمایه گذاری بود که به ترتیب بانک ها، بیمه ها ونهادهای مالی 16 میلیون سهم معادل 31 درصد سهم، شرکت های کارگزاری 3 میلیون سهم معادل 19 درصد، شرکت های سرمایه گذاری استانی 3 میلیون سهم معادل 6 درصد، شرکت سپرده گذاری مرکزی یک میلیون سهم معادل 2 درصد، شرکت مدیریت فناوری بورس تهران 1 میلیون سهم معادل 2 درصد را تحت مالکیت خود قرار دادند.

طبق مصوبه شورای بورس، شرکت بورس اوراق بهادار تهران 10 میلیون سهم معادل 20 درصد را تحت مالکیت خود دارد.

هم اکنون 10میلیون سهم معادل 20درصد برای عرضه به عموم باقی مانده است.

بر اساس گزارش موج، در این جلسه متقاضیانی که حائز رتبه بیش از یک درصد بودند به عنوان موسس دعوت شدند که درمجموع 28 شخصیت حقوقی بیش از یک درصد 51 درصد مجموع سهام این شرکت را دارا هستند.

طبق برنامه ریزی های سازمان بورس و اوراق بهادار باید در هفته سوم مردادماه کلیه عملیات پذیره نویسی و ثبت شرکت انجام شود که در نهایت در پایان مردادماه ثبت شرکت فرابورس صورت گرفته باشد.

همچنین در این جلسه علی حسینی عضو هیات مدیره سازمان بورس واوراق بهادار تاکید کرد که با توجه به الزامی نبودن رعایت سقف سقف 5/2 درصدی در otc طبق قانون بازار سرمایه و مصوبه شورای عالی بورس، امکان مالکیت بیش از 5/2 درصدی برای برخی از مجموعه های بزرگ مانند تامین اجتماعی، سازمان گسترش با زیر مجموعه هایشان وجود دارد.
در پایان این جلسه نیز کمیته اجرایی راه اندازی شرکت سهامی عام در شرف تاسیس انتخاب شدند.

با رای موسسین اولیه ( 28 شخصیت حقوقی)، علی سنگینیان به نمایندگی از شرکت بورس اوراق بهادارتهران، حسین خزلی خرازی به نمایندگی از شرکت کارگزاری بانک کشاورزی، امید قائمی به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی، ابراهیم عنایت به نمایندگی از شرکت کارگزاری بانک سپه، مهدی لری امینی به نمایندگی از سازمان گسترش ( OTC ایدرو)، نخجوانی به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی ، عشقی به نمایندگی ازشرکت داد وستد آریا هیات اجرایی شرکت در شرف تاسیس بازا فرابورس را تشکیل می دهند.

فعالیت های مربوط به جمع آوری وجوه موسسین، پذیره نویسی وبرگزاری مجمع موسسین از جمله وظایف هفت عضو هیات اجرایی این شرکت سهامی عام می باشد.

بر اساس این گزارش، اولین جلسه این هیات چهارشنبه بعداز ظهر بیست وپنجم اردیبهشت ماه به منظور تعیین دبیر کمیته اجرایی تشکیل می شود تا اولین گام برای تشکیل یکی از نهادهای مالی مهم در بازار سرمایه یعنی بازار فرابورس برداشته شود.

گفتنی است که شرکت های سهامی عامی که در بورس اصلی کشورپذیرفته می شوند ابتدا در OTCیا بازار فرابورس با شرایط پذیرش و امکانات معاملاتی سهل تر ازبورس اصلی پذیرفته می شوند.

ضمن این که در برخی از کشورها گردش معاملاتی در بازارهای فرابورس به مراتب بیشتر از بورس اصلی است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر