بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳
کد خبر : ۱۲۹۷۸۰
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: سوابق فعالیت‌های سفارت انگلیس مداخله در امور داخلی کشور ما بوده و سفارت انگلیس هم باید در برابر خساراتی که به سفارت ایران در لندن وارد شده، غرامت پرداخت کند.

سیدحسین نقوی‌ حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در مورد بازگشایی سفارت انگلیس در تهران، گفت: براساس مقررات و عرف بین‌الملل و کنواسیون‌های مختلف، به‌ویژه کنوانسیون‌ وین، حفاظت و حراست از سفارتخانه‌ها به‌عهده دولت میزبان است و اگر خسارتی به آن‌ها وارد شود، دولت میزبان باید خسارات آن‌ها را بپردازد.

وی در ادامه افزود: حرف ما با دولت انگلیس این است که به سفارت دولت جمهوری اسلامی ایران در لندن نیز حمله و به اموال ما هم خسارت وارد شده و یک نفر در جریان این حمله جان خودش را از دست داده است، بنابراین اگر قرار باشد مقررات بین‌المللی اجرا شود، مسلماً دولت انگلیس هم باید به ما غرامت بپردازد، زیرا مسئولیت بین‌المللی متقابل است و حرف ما با دولت این است که ما با برقراری ارتباط با هیچ کشوری منهای آمریکا و رژیم صهیونیستی، بحث و حرفی نداریم و با همه کشورها خواهان روابط مسالمت‌آمیز هستیم، اما سفارتخانه انگلیس نباید به جاسوسخانه تبدیل شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با یادآوری "سوابق فعالیت سفارت انگلیس نشان می‌دهد که آن‌ها به‌دنبال امور دیپلماسی و کنسولی نیستند و هدفشان انجام اقدامات مداخله‌گرایانه در کشور ماست" گفت: شاخص دخالت دولت انگلیس در امور داخلی کشور ما، دخالت‌ آن‌ها در فتنه سال 88 بود به‌طوری که سفارت انگلیس در جریان فتنه 88 نقش خیلی مؤثری را در هدایت فتنه‌گران و ایجاد آشوب در امور داخلی کشورمان ایفا کرده که این خلاف تمامی کنواسیون‌های بین‌المللی است.

نقوی‌حسینی تصریح کرد: اگر انگلستان مجدداً بخواهد سفارتخانه‌اش را بازگشایی کند، فقط باید در چارچوب وظایف دیپلماتیک و کنسولی خودش عمل کند. حرف ما این است که این کشور نباید در امور داخلی کشور ما دخالت داشته باشد، بنابراین ما مخالف ارتباط و یا بازگشایی سفارتخانه نیستیم، بلکه خواهان برقراری روابط دیپلماتیک با این کشور هستیم اما این روابط باید در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی باشد.

وی در ادامه با بیان "دولت انگلیس هم باید غرامت خسارت‌هایی که به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن وارد شده و خسارت‌هایی که ناشی از دخالت این کشور در امور داخلی کشور ما در جریان فتنه سال 88 متوجه مردم و نظام ما شده است را نیز بپردازد" تأکید کرد: دولت و دستگاه دیپلماسی ما باید در مورد بازگشایی سفارت انگلیس در تهران با هوشیاری به این نکته توجه داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در بخش دیگری از سخنانش بازگشایی سفارت انگلیس در تهران را منوط به مجوز و یا مصوبه مجلس ندانست و افزود: پس از ایفای نقش انگلیس در فتنه سال 88 که دخالت در امور داخلی کشور ما و ایجاد آشوب علیه نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، مجلس مصوبه‌ای داشت که براساس آن دولت را ملزم به کاهش سطح روابط با دولت انگلیس می‌کند.

نقوی‌حسینی در همین زمینه تصریح کرد: پس از مصوبه مجلس، مردم خودشان عکس‌العمل نشان دادند و ماجراهای دیگری گذشت و سفارتخانه‌ تعطیل شد و دولت فرصتی پیدا نکرد که این مصوبه را اجرا کند، اما در همان مصوبه تبصره‌ای آوردیم و به دولت اختیار دادیم که هرگاه تشخیص داد دولت انگلیس متنبه شده و در چارچوب وظایف دیپلماتیک و کنسولی خودش عمل می‌کند، دولت بتواند در این سطح روابط را برقرار کند، بنابراین چون این اختیار به دولت داده شده، دولت نیازی به مصوبه مجلس برای بازگشایی سفارتخانه انگلیس ندارد.

وی با تأکید بر این نکته که تشخیص متنبه شدن و یا متنبه نشدن دولت انگلیس به‌عهده دولت است، گفت: به‌طور قطع، مذاکراتی که بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت انگلیس انجام می‌شود و نیز نحوه حل اختلافات موجود بین دو طرف، مشخص می‌کند که دولت این کشور تا چه‌میزان متعهد بوده قصد دارد که در آینده در چارچوب قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌ها عمل کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: تغییر سطح روابط با دولت انگلیس نیز براساس مصوبه مجلس به‌عهده دولت گذاشته شده و دولت می‌تواند در سطح سفیر، کاردار و یا سطح بالاتری با این کشور ارتباط برقرار کند اما همواره باید به نقش مداخله‌جویانه دولت انگلیس در امور داخلی کشور ما که شواهد آن در طول سالیان متمادی وجود دارد، توجه داشته باشد و بر این اساس نسبت به بازگشایی سفارتخانه این کشور اقدام کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر