بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۵
کد خبر : ۱۲۹۹۳۱
سفیر پیشین ایران در عراق اصل موضوع مذاکره ایران و آمریکا در پرونده امنیتی عراق با محوریت مقابله با تروریسم را "بعید" و امری "غیرضروری" دانست.

حسن کاظمی قمی در گفت و گو با  (ایسنا)، با اشاره به ورود نظامی آمریکا در عراق و بمباران مواضع داعش اظهار کرد:‌ آمریکا متهم ردیف اول و حامی جریان تروریستی داعش است. انگشت اتهام درباره جنایاتی که داعش در عراق یا سوریه انجام داده است به دست آمریکا و رژیم صهیونیستی و کشورهای مرتجع عرب است. از این‌رو ورود آمریکا در بحث مقابله با داعش با ابهامات زیادی روبه‌رو است.

او با اشاره به مقطعی که آمریکا به بحث مقابله با داعش وارده شده است ادامه داد:‌ ما شاهد هستیم چندی پیش حملات داعش علیه مسیحی‌ها شدت گرفت و کشتار و پایش‌هایی صورت گرفت و از سویی شاهد واکنش شورای امنیت سازمان ملل هستیم و به دنبال آن آمریکا اعلام کرد می‌خواهد علیه داعش از عراق وارد عملیات شود.

کاظمی قمی ورود آمریکا در این مقطع و موضع‌گیری‌اش نسبت به داعش را نوعی موضع‌گیری طایفه‌یی و قومی دانست و افزود:‌ تا قبل از حوادث اخیر در عراق هرچه‌ قدر مردم این کشور از هر قومی و مذهبی کشته می‌شدند آمریکا حتی برخلاف تعهدات امنیتی‌اش حاضر به همکاری با دولت عراق نشدند. و بعد از اقدامات تروریستی علیه مسیحیان آمریکایی‌ها به این فکر افتادند.

وی افزود: برخی‌ها بر این نظرند که با توجه به مواضع حمایتی‌ آمریکا از اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه ورود آمریکا به عراق ایجاد یک پوشش خبری است تا از اخبار فلسطین بکاهند.

سفیر پیشین ایران در عراق با اشاره به موضع آمریکا مبنی بر این‌که به خاطر منافع‌شان وارد عراق شده‌اند اظهار کرد:‌ براین اساس طبیعی است موضع آمریکا موضعی براساس حمایت از دولت و ملت عراق و علیه جریان تروریستی داعش نیست چون اگر صادق بودند حداقل اقدامی که می‌توانستند انجام دهند این بود که در چارچوب تعهدات امنیتی‌شان با عراق وارد عمل شوند.

این دیپلمات ایرانی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها بر این تصور بودند که با اقدامات داعش و حمایت از بازماندگان بعثی‌ها که در عراق صورت می‌گیرد و سکوت جهانی در مقابل اقدامات تروریستی در عراق می‌توانند بر فضای سیاسی این کشور غلبه پیدا کنند اما این اتفاق نیفتاد و قضاوت مردم با فتوای مرجعیت، بازسازی ارتش عراق و تفوق عملیاتی از سوی دولت و ملت عراق بر داعش موجب شد تا آنچه آمریکا مدنظر داشت محقق نشود.

کاظمی قمی تصریح کرد: در حال حاضر چهره آمریکا بین مردم، دولتمردان و مراجع دینی بیش از گذشته تخریب شده است.

این کارشناس مسایل منطقه و عراق درباره موضع کردها نسبت به اقدام اخیر آمریکا گفت: خطر داعش خطری متوجه یک قوم و طایفه و مذهب نیست بلکه علیه بشریت است و داعش سردمدار موج ناآرامی در منطقه است و اگر در عراق موفق می‌شد دامنه آتش آن به کل منطقه گسترش می‌یافت. برخلاف وعده داعش که گفته بودند اکراد تهدید نمی‌شوند اما امروز یکی از قربانیان اقدامات داعش، اکراد هستند. براین اساس در چارچوب منافع ملی و منافع کردها طبیعی است که اکراد علیه داعش اقدام کنند. داعش اگر فرصت یابد حتی از اربیل هم می‌گذرد و کل مناطق کردنشین را تصرف می‌کنند.

وی با بیان این که حضور گروه‌های تروریستی مثل داعش در منطقه برای به آشوب کشاندن منطقه از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی است اظهار کرد: آمریکا به واسطه این گروه‌های تروریستی جنگ نیابتی در منطقه را دنبال می‌کند.

سفیر پیشین ایران در عراق درباره برخی اخبار مبنی بر همکاری ایران و آمریکا در عراق و حمایت ایران از حملات آمریکا به مواضع داعش تصریح کرد: مسوول پرونده امنیت در عراق دولت این کشور است و هیچ دولتی نمی‌تواند در این‌باره با کشور دیگری وارد عمل شود. براین اساس اصل موضوع مذاکره ایران و آمریکا در پرونده امنیتی برای مقابله با تروریسم در عراق بعید است و ضرورتی هم ندارد.

او افزود: در چارچوب همکاری‌های دو دولت ایران و عراق به شرطی که دولت عراق درخواستی داشته باشد و از آن جا که موضوع مقابله با تروریسم موضوعی انسانی است ایران باید سخاوتمندانه همکاری کند.

کاظمی قمی درباره موثر بودن ورود آمریکا به عراق در مقابله با داعش گفت:‌ آمریکایی‌ها متهم به پرورش تروریسم هستند. اگر آن‌ها از حمایت و پرورش تروریسم دست بکشند دیگر نیازی به اقدام نظامی و بمباران ندارند. ما به یاد داریم که آمریکایی‌ها در ایجاد گروه‌های تروریستی در عراق از 2003 مثل گروه فرق‌الموت متهم هستند و حتی تحت پوشش شرکت‌های امنیتی مثل بلک‌واتر متهم هستند. بزرگ‌ترین خدمت آمریکا به امنیت منطقه و عراق برداشته شدن حمایتش از گروه‌های تروریستی است. 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر