بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۸
کد خبر : ۱۳۰۰۷

رییس هیات مدیره بورس کالا: تهیه امید نامه طلا برای انجام معاملات آتی در بورس کالا

حسین ملا حسین آقا رییس هیات مدیره بورس کالا درگفت وگو با خبرنگارموج، درخصوص اجرای معاملات آتی در بورس کالا، به نهایی شدن مراحل برای آغاز فعالیت این معاملات اشاره کرد.

وی از طلا به عنوان دسترس ترین کالا برای انجام معاملاتی آتی نام برد.

وی با بیان اینکه" شرکت بورس کالا اقدام به تهیه امید نامه طلا نموده است"، اظهار داشت: معاملات آتی تجربه جدیدی در فعالیت های معاملاتی کشور است لذا تلاش بورس کالا بر این است که این تجربه از کالایی آغاز شود که ابعاد آن روشن تر و فضای معاملاتی آن فراهم تر است و جامعه نسبت به آن آگاهی و شفافیت بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه" در معاملاتی آتی، معاملات فیزیکی مطرح نیست"، ادامه داد: 90درصد معاملات آتی مربوط است به سازماندهی افرادی است که علاقمند به پذیرش ریسک معاملات وانجام معاملات الکتریکی هستند.

تعرفه واردات طلا در کشور

ملا حسین آقا با اشاره به بالا بودن تعرفه واردات طلا ، بر کاهش این تعرفه به منظور افزایش واردات طلا از مبادی رسمی تاکید کرد.

وی تصریح کرد: هر چه واردات رسمی طلا افزایش یابد امکان عرضه و معاملات بورسی آن نیز افزایش می یابد.

وی ادامه داد: وقتی تعرفه طلای به نحوی است که وارد کنندگان آن ترجیح می دهند که آن را از مبادی غیررسمی وارد نمایند طبیعتا امکان انجام معاملات آن در بورس کشور فراهم نمی شود.

کارمزد معاملات طلا در بورس کالا

رییس هیات مدیره شرکت بورس کالا در پاسخ به این سوال که " اتحادیه فروشندگان طلا از کارمزد معاملات ناراضی هستند؟"، اظهار داشت: کارمزد معاملات طلا با توجه به شرایط و ویژگی های آن دربورس کالا تعیین شده است که این مساله مشکلی را ایجاد نمی کند.

وی با بیان اینکه "هیات مدیره بورس کالا هدفش افزایش کیفی معاملات است نه کسب کارمزد"، ادامه داد: مسایلی که در چارچوب بورس کالا باشد، قابل رفع است و انجام معاملات این کالا بیشتر تحت تاثیر مسایل بیرونی است.

همکاری اتحادیه طلا فروشان با بورس کالا

وی در خصوص همکاری اتحادیه طلافروشان با بورس کالا، گفت: آنها به انجام معاملات طلا در بورس کالا راغب هستند و مخالفت خاصی از سوی آنان در بورس کالا وجود ندارد.

وی ادامه داد: بیشترین بحث در معاملات طلا در بورس کالا مربوط به تعرفه واردات است که آن هم باید اصلاح شود.

کالاهای جدید در بورس کالا

ملا حسین آقا با اشاره به تشکیل کمیته پذیرش کالاهای جدید در بورس کالا گفت: در خصوص ورود کالاهای جدید به بورس کالا بحث هایی در مورد مشتقات مربوط به نفت است که امید نامه آنها در حال تهیه است.

وی تصریح کرد: بیشترین تلاش بر این است که پتروشیمی ها و مشتقات نفت بتوانند با حجم و تنوع بیشتری دربورس عرضه شوند.

وی ادامه داد: از هفته جاری جلسات کمیته پذیرش آغاز می شود

آزاد سازی محصولات پتروشیمی

وی یاد آورشد: بر اساس مصوبه دولت بورس کالا محل عرضه محصولات مشتق شده از نفت و صنایع زیر دستی نفتی است که این مساله به معنای آزاد سازی محصولات پتروشیمی است.

وی با بیان اینکه " اما این کالاهای مورد معامله باید درکمیته پذیرش بررسی و پذیرش شوند"، از پذیرش به این مفهوم تعریف استاندارهای کالا نام برد که با روشن شدن شرایط تحویل کالا، قیمت کالاها در فضای رقابتی تعیین شود.

ملا حسین آقا از تعهدات شرکت های پتروشیمی به عنوان عاملی نام برد که ورود محصولات پتروشیمی در بورس کالا را با تاخیر مواجه ساخته است.

وی ادامه داد: بخش عمده ای از تعهدات قبلی شرکت های پتروشیمی انجام شده است که این امرمنجر می شود تا به تدریج حجم عرضه هایشان در بورس افزایش یابد.

وی افزود: با فعال شدن هیات پذیرش در هفته جاری، شاهد این خواهیم بود که محصولات پتروشیمی موقعیت مناسب خود را در بورس پیدا کنند.

رینگ صادراتی

وی با بیان اینکه " بورس کالا تمام زمینه های اجرایی را برای عرضه نفتا به طور کامل فراهم کرده است"،از نفتای سبک وسنگین به عنوان اولین کالاهایی نام برد که رینگ صادراتی با انجام معاملات آنها افتتاح می شود.

وی ادامه داد: رینگ صادراتی در هفته جاری افتتاح می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر