بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳
کد خبر : ۱۳۰۰۸۰
با بازگشت هیات رژیم صهیونیستی به مصر، مذاکرات قاهره درخصوص غزه از سر گرفته شد، روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نیز جزئیاتی را از این مذاکرات افشا کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، آتش‌بس 72 ساعته‌ای که اخیرا آغاز شد روز اول خود را بدون هیچ نقضی از سوی طرف‌های فلسطینی یا اسرائیلی به پایان رساند.

در همین حال،‌ آویگدور لیبرمن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در مصاحبه با روزنامه یدیعوت آحارونوت گفت: نباید پایان عملیات نظامی در غزه را تا قبل از پس گرفتن جسدهای سربازان اسرائیلی اعلام کرد.

وی تاکید کرد: اسرائیل با آزادی هیچ اسیری فلسطینی موافقت نمی‌کند و تا زمانی که جنبش حماس نوار غزه را تحت کنترل خود داشته باشد اسرائیل بررسی تشکیل اسکله دریایی در غزه را نمی‌پذیرد.

وی تاکید کرد که شرط اسرائیل برای بازسازی غزه این است که سامانه کارآمدی برای نظارت بر مصالح ساختمانی که وارد نوار غزه می‌شود، تشکیل شود و این اطمینان حاصل شود که از این مصالح برای بازسازی و نه برای ساخت تونل‌ها استفاده می‌شود.

از سوی دیگر، روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت که اطلاعاتی بدست آورده است که نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی با کاهش سطح محاصره نوار غزه موافقت خواهد کرد و این اقدام در چهارچوب مذاکرات در قاهره میان رژیم صهیونیستی و گروه‌های فلسطینی با میانجی‌گری مصر صورت می‌گیرد.

این روزنامه اعلام کرد: اسرائیل با پرداخت حقوق کارمندان دولت در نوار غزه از طریق یک طرف سومی موافقت خواهد کرد.

همچنین این توافق حاصل شده است که مساحت ماهی‌گیری در سواحل غزه گسترش یابد و با شش مایل این امر آغاز می‌شود. همچنین مصالح ساختمانی اما تحت نظارت شدید وارد نوار غزه خواهد شد.

این یدیعوت آحارونوت نوشت: پیش‌بینی می شود که اسرائیل به صورت نهایی با دو برابر کردن تعداد کامیون‌هایی که از طریق گذرگاه کرم ابوسالم وارد نوار غزه می‌شوند موافقت کند تا تعداد این کامیون‌ها روزانه به 600 برسد.

منابع اعلام کردند که رژیم صهیونیستی تعداد مجوزهای ورود از طریق گذرگاه بیت حانون را بیشتر خواهد کرد و همچنین سطح ورود ساکنان نوار غزه به اراضی اشغالی و کرانه باختری بیشتر خواهد شد.

یدیعوت آحارونوت اعلام کرد که هنوز توافقی در خصوص اسکله دریایی نشده است.

در همین حال، طرف‌هایی از جنبش حماس اعلام کردند که در صورتی که رژیم صهیونیستی با سایر درخواست‌ها موافقت کند می‌توان بررسی مساله فرودگاه و اسکله را به تعویق انداخت اما در این حالت طرف‌هایی از جنبش حماس خواهان این امر خواهند شد که رژیم صهیونیستی به صورت اولیه با ساخت فرودگاه و اسکله موافقت کند.

این روزنامه نوشت که رژیم صهیونیستی تا به این لحظه با ساخت اسکله دریایی یا فرودگاه در نوار غزه مخالفت کرده است و این امر به بهانه نگرانی این رژیم درباره استفاده گروه‌های فلسطینی از این امکانات برای انتقال سلاح است.

عاموس یدلین، رئیس سابق سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی و از اعضای هیات مذاکره کننده این رژیم در قاهره چند روز قبل اعلام کرده بود که ممکن است این شرط برای ساخت اسکله گذاشته شود که این اسکله غیرنظامی و تحت نظارت باشد.

وی تصریح کرد که ساخت این اسکله چهار سال به طول می‌انجامد.

یک منبع نزدیک به هیات فلسطینی نیز اعلام کرد که این مذاکرات میان هیات‌های فلسطینی با اسرائیلی با میانجی‌گری مصر بدون جدول زمانی مشخص ادامه دارد.

این منبع اعلام کرد که مذاکرات عمیق و دشوار بوده اما این وجه اشتراک وجود دارد که تمامی طرف‌ها تمایل دارند به توافق دست یافته و به تشدید حملات بازنگردند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر