بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۱
کد خبر : ۱۳۰۰۸۵
به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، ولی الله سیف در همایش خروج از رکود تورمی که در محل اجلاس سران برگزار شد، افزود: اعضای دولت برای اجرای بسته خروج از رکود تورمی باور مشترک داشته و انسجام مناسبی در این زمینه دارند.

وی با بیان آنکه در سال های گذشته بخش های مختلف اقتصادی برای تحقق برنامه هایشان به بانک ها مراجعه می کردند اما به دلیل محدویت شبکه بانکی گله مندی داشتند، اظهار داشت: در بسته خروج از رکود به دلیل وجود باورهای مشترک و هماهنگی که اعضای مختلف دولت و تیم اقتصادی دارند، همراهی های مناسبی در راستای محدودیت ها وجود دارد.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: دستاوردهای یک سال گذشته در نظام بانکی همراه با نظم و انضباط پولی بود و این امر اعتماد به نفس ملی ایجاد کرده است.

وی با بیان آنکه دستیابی به نرخ تورم 25 درصدی در پایان سال 93 هدف گذاری شده است، گفت: به طور حتم به اهدافی کمتر از این رقم دست خواهیم یافت.

وی با اشاره به کاهش التهاب ها در بازار ارز، گفت: انتظارات نظام بانکی در حمایت از تولید نسبت به تامین مالی از فعالیت های مثبت اقتصادی صورت گرفته در کشور است.

وی تصریح کرد: تسهیلات نظام بانکی بخشی از مبالغ سررسید شده در سال جاری، افزایش سپرده ها و دریافت تسهیلات سررسید شده است.

وی با بیان آنکه برخی از بانک ها انضباط کامل دارند اما برخی دیگر از آنها به رعایت استانداردها و ضوابطی که بانک مرکزی تعریف کرده توجه کمتری دارند، اظهار داشت: نوسانات سیاستی بانک مرکزی در گذشته به مشکلات دامن می زد لذا برای رفع این مشکل تلاش شد تا ثبات سیاستی داشته باشیم البته ثبات از طریق پایبندی طولانی مدت تر سیاست ها است. 

رییس کل بانک مرکزی گفت: برخی از بانک ها حجم بیشتری از نقدینگی را در بخش های مختلف سرمایه گذاری کردند که براساس برنامه زمانبندی سه ساله از آنها خواستیم اهداف بانک مرکزی را محقق کنند البته این به این معنی نیست که تا سه سال به بانک ها کاری نداریم بلکه هر سال آنها را رصد خواهیم کرد.

سیف ادامه داد: بانک ها باید در خصوص فروش املاک و مستغلات و دارایی های ثابت خود که بیش از 30 درصد باشد اقدام و به سرعت آنها را به نقدینگی تبدیل کنند.

رییس کل بانک مرکزی با انتقاد از پایین بودن نسبت کفایت سرمایه در بانک ها، اظهار داشت: هم اکنون این نسبت به طور متوسط چهار درصد است که باید به هشت درصد برسد، هرچند این مساله در بسته خروج از رکود تورمی نیز دیده شده است.

وی درباره تعیین تکلیف مطالبات غیرجاری نظام بانکی نیز گفت: برخی معتقد بودند پرونده ای که در گذشته در زمان سررسید وصول نشده حتما دارای فساد است و یا سوء جریانی دارد و این در حالی است که بخش عمده ای از این مشکل به دلیل نوسانات شدید اقتصادی ایجاد شده بود. 

وی ادامه داد: بانک مرکزی با همکاری قوه قضاییه قصد دارد 85 هزار میلیارد تومان تکلیف منابعی را که راکد باقی مانده روشن کند که به این ترتیب توان نظام بانکی در تسهیلات دهی افزایش می یابد.

سیف با ذکر اولویت های بنگاه های اقتصادی برای دریافت تسهیلات، گفت: دو ویژگی برای این مساله در نظر گرفته شده که یکی از آنها وجود حداقل مبلغ سرمایه ای در بنگاه ها و صورت های مالی قابل اتکا است. 

رییس کل بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی در شرایط موجود اولویت خاصی را در خصوص هدف خروج از رکود دارد که براساس آن تامین سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی در اولویت بانک مرکزی قرار دارد تا خط تولید به دلیل عدم وجود سرمایه در گردش راکد نماند. 

وی تاکید کرد: در مرحله دوم تسهیلات به طرح هایی پرداخت می شود که به مرحله بهره بهرداری نزدیک است.

به گفته رییس کل بانک مرکزی، اولویتی برای طرح های جدید از محل منابع بانکی در سال 93 وجود ندارد.

سیف با بیان آنکه اقتصاد کشور بانک محور بوده و بازار سرمایه جایگاه خود را در تامین مالی پیدا نکرده است، گفت: باید به این سمت حرکت کنیم که تامین مالی بلندمدت توسط بازار سرمایه و به صورت کوتاه مدت از طریق نظام بانکی انجام شود.

رییس کل بانک مرکزی گفت: هرچند افق نرخ تورم برای پایان 93 حدود 25 درصد در نظر گرفته شده بود اما در شرایطی هستیم که رقم پایین تری برای آن برآورد می شود که هفته آینده آن را مطرح خواهیم کرد.

وی با اشاره به بسته سیاست پولی گفت: در گذشته مقید بودیم که سالی یکبار این بسته را تدوین کنیم اما این بسته هم اکنون متناسب با واقعیات بررسی کارشناسان به شورای پول و اعتبار ارایه می شود.

سیف در پایان گفت: قرار است برای ارایه بودجه سال 93 به مجلس به عنوان اولین سال، میزان تسهیلات تکلیفی به صفر برسد زیرا در گذشته بخش عمده ای از توان بانک ها صرف تسهیلات تکلیفی خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر