بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۶
کد خبر : ۱۳۰۱۱۳

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، نوبخت در نشست تخصصی اقتصاد کلان در حاشیه همایش خروج از رکود در پاسخ به سؤالات مطرح شدهمبنی بر طولانی بودن دوره مبارزه با رکود اظهار داشت: ما تورم و رکود را برای یک دوره بلندمدت مورد توجه قرار دادیم اما برای دوساله 93 و 94 هم باید برنامه کوتاه‌مدتی داشته باشیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ضمن اشاره به اینکه این بسته پیش‌برنامه‌ای برای برنامه ششم است، تصریح کرد: ما فرصت زیادی نداریم، روزهای طلایی از اقتصاد ایران گذشت و الآن باید از هر فرصتی برای ارائه برنامه استفاده کنیم.

وی به سیاست‌های بودجه‌ای دولت در بسته خروج از رکود اشاره و اضافه کرد: باید تلاش کنیم تا جایی که امکان دارد همه تخصیص‌های دارایی‌های سرمایه‌ای انجام شود.

نوبخت ضمن اشاره به اینکه اعتبارات عمرانی 84.9 درصد اختصاص یافته است، گفت: برای تملک دارایی‌های سرمایه و طرحهای شماره یک 64 درصد تخصیص دادیم اما اگر رها می‌شدیم این پول را هم مجبور بودیم به حقوق و ... بدهیم.

وی ادامه داد: فعال شدن طرحهای عمرانی نیمه‌تمام می‌تواند باعث شود تا کالاهای دپوشده در کارخانه‌های فولاد و سیمان مورد استفاده قرار گیرد.

این عضو کابینه دولت یازدهم همچنین ضمن بیان توضیحاتی درباره استفاده از منابع صندوق توسعه ملی افزود: ما الآن در شرایطی نیستیم که سرریزی از منابع نفتی داشته باشیم و آن را به صندوق توسعه واریز کنیم هرچند در این مدت وجوهی را واریز کرده‌ایم.

معاون رئیس جمهور با اعلام "بیش از 10 میلیارد دلار برای بخش کشاورزی در سال جاری بودجه اختصاص داده‌ایم" گفت: من قبول دارم که اگر تحریک تقاضا شود می‌تواند منجر به تورم شود مشروط به اینکه تحریک تقاضا از سمت هزینه‌های جاری باشد.

* سیف: از مصاحبه‌های رئیس قبلی بانک مرکزی شوکه می‌شدم

به گزارش تسنیم، ولی‌الله سیف نیز در این نشست در پاسخ به سؤالات اقتصاددانان درباره سیستم بانکی و نقش آن در بسته خروج از رکود، اظهار داشت: یکی از پیش‌نیازها برای اینکه بتواند ابزاری مانند بانک اصلاح شود این است که توقع ما از آن به‌مقتضای ماهیتش شود نه استفاده غلطی که 30 سال از نظام بانکی کردیم.

وی با بیان "خیلی از انتقادهای مطرح به نظام بانکی را قبول دارم" افزود: فعالان اقتصادی حق دارند انتظاراتی را از نظام بانکی داشته باشند اما باید توجه کنند که چه‌میزان از منابع این بانک تحت تحریم‌ها، معوقات بانکی، تسهیلات تکلیفی و ... قفل است.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه بانک در واقعیت یک شرکت و بنگاه اقتصادی است، تصریح کرد: اما این فعالیت‌ها نباید بدون محدودیت باشد تا بانک هرکاری می‌خواهد انجام دهد به همین خاطر بستر سیاست‌های بانکی توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود نباید فعالیت‌های بانک‌ها از این نسبت‌ها تجاوز کند.

وی ادامه داد: در این 30 سال که به‌عنوان پادو در نظام اقتصادی کشور فعالیت می‌کردم اولین بار است که در خود دولت وزرا و مسئولان با هم تفاهم دارند.

این عضو کابینه دولت یازدهم همچنین به ذکر خاطره‌ای از زمان مدیریتش در بانک صادرات پرداخت و گفت: در آن مقطع آقای دکتر ... به من زنگ زد و سفارش پروژه‌ای را کرد، من به ایشان تکالیف قانونی را یادآور شدم و تأکید کردم باید پروژه‌های مثبت را انتخاب کنم.

وی با بیان "اگر منطقی نگاه کنیم کار درست می‌شود" به بدهکاران ارزی اشاره و تصریح کرد: این هم یکی از مشکلاتی است که ناشی از بخشنامه‌های متناقض ارزی در دوره‌های قبل است. قبلاً رئیس کل بانک مرکزی مصاحبه‌هایی می‌کرد که من را واقعاً شوکه می‌کرد، اما الآن یک سال است وضعیت آرام شده است.

وی با اظهار "این‌طور نیست که شب بخوابیم و صبح بلند شویم و بخشنامه جدید ارزی بدهیم" گفت: تفاوت تسعیر نرخ ارز در دوره قبل منجر شد حساب بسته شود درحالی که توجهی به تعهدات ارزی بانک مرکزی نشده بود.

سیف در همین ارتباط اذعان داشت: بلاتکلیفی ناشی از بخشنامه‌های ارزی در چندماهه اول دولت همه را در بخشهای مرتبط کلافه کرده بود و برخی مواقع همه برای هم عصبانی می‌شدیم.

وی افزود: همین شد که در بانک مرکزی بخشنامه‌ای صادر کردیم و این تکالیف در آنجا برای بانک و مشتری روشن شده است.

این عضو کابینه دولت یازدهم ضمن اشاره به اینکه بانک‌ها تا یک حدی مجاز به بنگاه‌داری هستند، تصریح کرد: اما برخی بانک‌ها افراط کرده‌اند ولی برخی نیز بی‌گناه هستند اما از این نسبت تجاوز کرده‌اند آن‌هم به این خاطر که دولت به‌جای بدهی خود تعدادی شرکت را به آنها واگذار کرده است.

سیف همچنین به ذکر این نکته پرداخت: ما در بسته و دولت این‌طور تصور کرده‌ایم که بازار سرمایه به‌سمت تأمین مالی بنگاه‌های بزرگ و نظام بانکی به‌سمت تأمین مالی بنگاه‌ها و واحدهای کوچک برود اما این مستلزم ایجاد تحولات در بازار سرمایه است و یک‌باره نمی‌توان چنین سیاستی را اجرا کرد.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تأکید بر "این تفکر که بازار سرمایه رقیب نظام بانکی است را غلط می‌دانم" ابراز امیدواری کرد که از ابزارهای بازار سرمایه به‌خوبی استفاده کند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر