بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸
کد خبر : ۱۳۰۱۱۷
با اعلام وصول استیضاح وزیر علوم دولت یازدهم، مشخص شد که ستاره اقبال این وزارت خانه برای دولت روحانی مطابق نیفتاده است و رئیس جمهور ایران، در کنار مشکلات عدیده داخلی و خارجی با یک پدیده دیگر به نام وزارت علوم مواجه است. 

وزارتی که از همان روزهای ابتدایی دولت، اصول گرایان با رای منفی به میلی منفرد، اولین وزیر پیشنهادی دولت به مجلس، عزم خود را برای کنترل این وزارتخانه نشان دادند. مخالفت آنها حتی باعث شد که روحانی، از معرفی توفیقی به عنوان وزیر به مجلس منصرف شود.

در همان روزها حجت الاسلام صدیقی در خطبه‎‌های نماز جمعه رئیس جمهور را خطاب قرار داد و گفت«دانشگاه‌ها فضای آرام و مذهبی دارند و توسعه علوم دانشگاهی با سرعت خوبی در آنها پیشرفت دارد از شما می‌خواهیم جلوی انتخاب وزیر علوم یا روسای دانشگاه‌هایی که بوی فتنه می‌دهند یا جریان‌های سکولاری که قصد نفوذ به دانشگاه‌ها دارند، را بگیرید.»

بعد از کش و قوس‌های فراوانی، رضا فرجی دانا، از مجلس اصول گرایی نهم رای اعتماد گرفت تا داستان، مجلس و وزارت علوم دولت روحانی آغاز شود. از زمان حضور فرجی دانا در ساختمان وزارت علوم ولی او بیشترین تذکر را از نمایندگان مجلس دریافت کرده است به گونه ای که تاکنون بیش از 100 نماینده مجلس به فرجی دانا در خصوص ادامه تحصیل دانشجویان ستاره دار، انتصاب جعفر توفیقی و جعفر میلی منفرد به عنوان مشاور عالی و معاون آموزشی وزارت علوم، اتفاقات 16 آذرماه (روز دانشجو) در برخی دانشگاهها از جمله خواجه نصیرالدین طوسی، بلاتکلیفی دانشجویان بورسیه دکتری و برخی موارد دیگر، تذکر داده اند.

زمستان سال گذشته فرجی دانا در راستای همین تذکرات زیاد، به عنوان دومین وزیر کابینه، از مجلس کارت زرد دریافت کرد. وی هر چند در دفاع از اتفاقاتی که رخ داده توضیحاتی ارائه داد اما نمایندگان با 73 رای موافق، 149 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 240 نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از دفاعیات فرجی دانا و توضیحاتش در خصوص انتصابات در این وزارتخانه قانع نشده اند.

حالا بعد از گذشت 9ماه از دوران وزارت فرجی دانا، نمایندگان مجلس تصمیم به استیضاح این وزیر دولت روحانی گرفتند تا اولین استیضاح دولت روحانی رقم بخورد. این استیضاح که به ابتکار گروهی از اصولگرایان مجلس با پنجاه امضا تنظیم شده است نزدیک به یک ماه  پیش بوسیله الیاس نادران نماینده تهران و از طراحان استیضاح به هیات رئیسه مجلس ارائه شد.
متن درخواست استیضاح وزیر علوم به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی

با سلام و تحیت

احتراما همان‌گونه که مستحضرید دانشگاه‌های کشور محل تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و دانشمند و کانون اصلی تولید علم و دانش در کشور است و به واسطه همین ارزش و اهمیت است که حضرت امام(ره) دانشگاه‌ها را کارخانه انسان‌سازی و ضامن استقلال کشور دانستند و رهبری معظم انقلاب، اسلامی شدن آن را خواستار شده و تولید علم و تسریع در دانش‌اندوزی و تولید علم را از اولویت‌های ایران اسلامی برشمردند.

با عنایت به شرایط ویژه‌ای کشور و ضرورت عبور عزت‌مندانه از مقابله با جنگ تحمیلی اقتصادی، نظام سلطه به رهبری آمریکا، لزوم آرامش و دقت نظر در پرهیز از ایجاد تنش و افراط در محیط‌های علمی صدچندان می‌نماید.

باکمال تاسف شیوه مدیریت جناب آقای دکتر فرجی‌دانا وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری خلاف مصالح کشور و انتخاب رویه‌ای است که مانع رشد تولید علم و در عوض قرار دادن دانشگاه‌ها در معرض تندروی و افراط است که با شعارهای دولت یازدهم نیز تعارض دارد و حاصلی جز عقب‌افتادگی کشور و بی‌ثباتی در حوزه علم و فناوری و ایجاد زمینه تنش و التهاب‌آفرینی در جامعه نخواهد داشت که نشانه‌های آن کاملا آشکار است.

از این‌رو ما امضاکنندگان، مطابق اصل 89 قانون اساسی به دلایل ذیل خواهان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به علت عدم پایبندی ایشان به رویه‌های قانونی، مصالح کشور، مشی اعتدال و وعده‌های داده شده در زمان رای اعتماد مجلس و به تبع آن ایجاد و فراهم‌سازی بستر و ترویج افراطی‌گری در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی هستیم.

1- عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته‌شدگان قانونی بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی و متاسفانه ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دوره‌ها علیرغم تاکید مراجع ذیصلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی اساتید اخراج شده توسط هیئت‌های رسیدگی به تخلفات و یا مراجع ذیربط دانشگاه‌ها

2- اعزام گروه‌های سیاسی بعضا دارای سوابق تندروی، کارشناسان، ارزیابی عملکرد روسای دانشگاه‌ها که زمینه ایجاد تنش را در دانشگاه‌ها فراهم نموده و تغییر شیوه انتخاب روسای دانشگاه‌ها برخلاف رویه‌های جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و خلاف دستور صریح ریاست محترم جمهوری

3- منصوب نمودن انصار دارای سوابق مشخص در فتنه 88 در مسئولیت‌های مهم ستادی وزارتخانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاه ها و نصب افراد دارای سوابق تند افراطی بویژه در مدیریت‌های میانی دانشگاه‌ها

4- عدم مواجهه درست با تحرکات سیاسی ضدانقلاب و ضدنظام برخی عناصر فعال در دانشگاه‌ها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضددینی و گرایشات شدیدا قومی و تجزیه‌طلبانه و یا الهادی در محیط‌های دانشگاهی و احیای برخی تشکل‌های افراطی و آشوب‌طلب


با اعلام وصول این استیضاح حالا باید دید که دولت چه واکنشی به این استیضاح و عملکرد مجلس نشان خواهد داد. بسیاری از تحلیل گران سیاسی اعتقاد دارند که در جریان این استیضاح، شاهد همکاری فشرده روحانی و لاریجانی هستیم و این دو رئیس قوه تلاش خواهند کرد فرجی دانا از استیضاح به سلامت عبور کند. رایزنی‌های لاریجانی در مجلس و دفاع روحانی از وزیر می‌تواند آبی باشد بر آتش استیضاح کنندگان.

اولین استیضاح ها در دولت احمدی نژاد چه زمانی کلید خورد؟

این استیضاح در حالی که هنوز دولت به یک سالگی خود نرسیده است، بازهم اذهان عمومی را به سمت رابطه مجلس و دولت احمدی نژاد سوق می‌دهد که چگونه است همین اصول گرایان در مجلس هفتم، رفتاری به غیر از این با دولت احمدی نژاد داشتند.

اولین استیضاح در دولت محمود احمدی نژاد مربوط به وزیر کشاورزی در مهرماه 85، یعنی یک سال و چند ماه پس از روی کار آمدن دولت نهم. استیضاحی که با رای منفی نمایندگان به سرانجام نرسید و محمدرضا اسکندری توانست همچنان سکاندار وزارت کشاورزی در دولت نهم باقی بماند. از زمان وزارت اسکندی 14 ماه می‌گذشت و این در حالی است که فرجی دانا تنها 8 ماه سکان هدایت وزارت علوم را به عهده گرفته است.

دومین استیضاح دولت احمدی نژاد نیز در اردیبهشت 86 یعنی در سال دوم دولت نهم اتفاق افتاد. فرشیدی وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد توسط نمایندگان استیضاح شد که این استیضاح نیز رای نیاورد. 

اولین استیضاح موفق مجلس در قبال دولت نهم، مربوط به وزارت کشور و مرحوم علی کردان در آبان سال 87 بود. یعنی سه سال بعد روی کار آمدن دولت و آنهم نه به دلیل عملکرد بلکه به علت دروغ گویی وی به نمایندگان در مورد مدرک تحصیلی.

حالا باید از نمایندگان مجلس پرسید، در حالی که دولت درگیر مذاکرات هسته‌ای و بحران‌های اقتصادی است، طرح موضوع استیضاح آنهم در این مدت کوتاه از عمر دولت، کار درست و ثوابی است؟ استیضاح کنندگان در حالی از وزیر علوم گلایه دارند که اساتید و دانشجوان دانشگاه‌ها در نامه‌هایی جداگانه حمایت خود را از فرجی دانا اعلام کرده‌اند. 

اصرار نمایندگان بر استیضاح نشان می‌دهد، که این رفتار رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است تا خدمت به کشور و مردم. 

در کنار فرجی دانا، وزرای دیگری نیز در معرض استیضاح قرار دارند که می توان از حمید چیت چیان، وزیر نیرو و محمود حجتی، وزیر جهاد کشاوزی نام برد که پس از آنها نام وزرایی چون محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، سید محمود علوی، وزیر اطلاعات،‌ علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات،‌ محمود آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، علی طیب نیا،‌ وزیر اقتصاد و امور دارایی و ... نیز به گوش می رسد.


منبع: نامه

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۵
استیضاح وزرا اگر از روی ایجاد اختلاف یا ضعیف نشان دادن دولت باشد خلاف است و باید موارد استیضاح قبلا مورد مطالعه قرار بگیرد بعدا اگر مشکلی بود و قابل بود نیازی به استیضاح نیست .مملکت ما در برابر دشمنان خارجی باید یکپارچه ایستادگی کند کسانیکه مانع تراشی میکنند و در اتحاد مجلس و دولت و کل نظام تفرقه اندازی میکنند باید شناسایی شوند امروز اتحاد بین سه قوا و حمایت ملی بهترین سد مقابله با دشمنان میباشد