بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰
کد خبر : ۱۳۰۲۰۰
وزیر خارجه سابق آمریکا در یادداشتی در نشریه «ویکلی استاندارد» نوشت ایران حق غنی سازی اورانیوم ندارد با این حال در صورت موافقت برای غنی سازی محدود باید زمان گریز هسته ای ایران بیش از یک سال باشد.

به گزارش تسنیم؛ وزیر خارجه سابق آمریکا در یادداشتی در نشریه «ویکلی استاندارد» نوشت ایران حق غنی سازی اورانیوم ندارد.

هیلاری کلینتون افزود من همیشه در زمره افرادی بودم که برای ایران حق غنی سازی اورانیوم قائل نیستند. برخلاف ادعای ایران، چنین چیزی بعنوان حق غنی سازی وجود ندارد. این کاملاً بی اساس است. چنین حقی وجود ندارد. من کاملاً آگاه هستم که به هیچ عنوان یکی از اعضای میز مذاکره نیستم، اما فکر می کنم که مهم است که یک سیگنال به تمامی آنهایی که آنجا هستند ارسال شود که بدون اینکه مجموعه روشنی از محدودیت ها بر ایران اعمال نشود توافقی نمی تواند حاصل شود.

نامزد احتمالی ریاست جمهوری آمریک در ادامه نوشت: ارجح این است که هیچ غنی سازی صورت نگیرد. موضع جایگزین می تواند این باشد که غنی سازی بسیار محدودی انجام شود که قادر به گریز (هسته ای ) نباشند... می خواهم که این دوره بیش از یک سال باشد. فکر می کنم باید بیش از یک سال باشد. غنی سازی صفر باعث می شود خیال همه راحت شود. با این حال اگر آنها برای رأکتور تحقیقاتی تهران و یا تحقیقات عملی به مقداری اورانیوم غنی شده نیاز دارند، هرگز نباید از غنی سازی ۵ درصد فراتر روند.

کلینتون در پایان افزود: اگر ما در حال مذاکره هستیم، درباره تعداد محدودی سانتریفیوژ، که تحت نظارت دائم است باید گفتگو کنیم. غنی سازی صفر درصد اولویت من است.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا که به احتمال زیاد وارد رقابت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود، اخیرا به طرز گسترده ای به انتقاد از سیاست های هم حزبی خود، بارک اوباما روی آورده است. وی با حضور در محافل مختلف این کشور به دنبال کسب حمایت جریان های سیاسی و لابی های این کشور است. 

وی چند روز پیش نیز در مصاحبه با مجله «آتلانتیک» با اتخاذ رویکردی سخت و انعطاف ناپذیر علیه ایران پرداخت و گفت که همواره اعلام کرده است که ایرانی ها حق غنی سازی ندارند. گریز هسته‌ای به بازه زمانی اطلاق می شود که از تصمیم برای ساخت سلاح هسته ای تا تهیه مواد لازم برای یک بمب هسته ای به طول می انجامد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر