بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۲
کد خبر : ۱۳۰۲۹۵
سایت المانیتور در گزارشی برگزاری سلسله دادگاه‌های مهدی هاشمی را ترفند جدید افراطیون برای تضعیف آیت الله هاشمی و کاهش شانس وی برای تصدی ریاست مجلس خبرگان خواند.

به گزارش نامه نیوز، در گزارش این سایت آمده است؛ یک سال پس از پیروزی نامزد مورد نظر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، «حسن روحانی» به عنوان رئیس جمهوری ایران، شانس هاشمی برای انتخاب به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری در حال افزایش است. در مقابل، به نظر می رسد، اصولگرایان در ایران تلاش می کنند تا با زندانی کردن یکی از پسرانش، به هاشمی حمله کرده و وی را تحت فشار قرار دهند.

در تاریخ دوم آگوست، نخستین جلسه از دادگاه مهدی هاشمی، دومین پسر هاشمی رفسنجانی پشت درهای بسته و به ریاست قاضی، محمد مقیسه، برگزار شد. مقیسه به صدور احکام طولانی مدت زندان علیه روزنامه نگاران، فعالان دانشجو و مقامات اصلاح طلب معروف است.

لیست اتهامات هاشمی، تاکنون منتشر نشده است با این حال، در تاریخ چهارم آگوست، یک روز پس از دومین جلسه از دادگاه، سخنگوی قوه قضائیه ایران تایید کرد که اتهامات علیه هاشمی شامل جرائم اطلاعاتی و فساد اقتصادی است.

یک تحلیلگر مسائل سیاسی ایران به المانیتور در این باره گفت: پرونده هاشمی، تا حد بسیار زیادی به تمایل گروه های تندرو اصولگرایی برای کنترل هاشمی وابسته است.

وی افزود: رفسنجانی اساسا قادر به مهار راست افراطی درون دولت ایران است. دلایل بسیاری بر این موضوع وجود دارد. نخستین دلیل آن این است که وی رابطه خوبی با مراجع و روحانیون قم دارد. هاشمی همچنین بروکراسی تاثیرگذاری در اطراف خود دارد و از حمایت به موقع اصلاح طلبان برخوردار است. این دو موضوع منجر به تلاش برای کنترل آیت الله شده است.

المانیتور در ادامه به سلسله فشارهایی که بر هاشمی رفسنجانی پس از انتخابات سال 88 و همچنین بازداشت دختر وی اشاره کرده و می نویسد که هاشمی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نام نویسی می کند که با رد صلاحیت وی و پیروزی نامزد متبوعش در این انتخابات همراه می شود.

این سایت در ادامه می نویسد: دولت روحانی به طور ویژه به دولت رفسنجانی در سال های گذشته شباهت دارد که اکنون منجر به افزایش نفوذ روحانی شده است.بیژن نامدا زنگنه، وزیر نفت ایران، محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، عباس آخوندی و محمد علی نجفی دیگر وزرای دولت روحانی کسانی هستند که بخشی از دولت هاشمی را تشکیل می دادند.

مهمترین موضوع در این باره این است که آیت الله مهدوی کنی اکنون در کما است و آیت الله رفسنجانی اکنون فرصت آن را دارد که رئیس مجلس خبرگان شود، دادگاه پسرش اما به نظر می رسد تلاش جدیدی برای تضعیف هاشمی باشد و کاهش شانس وی باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر