{mosimage}طی معاملات روز گذشته بازار سرمایه کشور علی رغم آنکه انتظار می رفت اولین واگذاری سهام شرکت های مشمول اصل 44 در سال 87 پس از ماه ها از آخرین عرضه سازمان خصوصی سازی با موفقیت انجام پذیرد متاسفانه این امر محقق نگردید و ...

"> کشتیرانی در گرداب خصوصی سازی غرق شد

بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۰۸:۳۶

{mosimage}طی معاملات روز گذشته بازار سرمایه کشور علی رغم آنکه انتظار می رفت اولین واگذاری سهام شرکت های مشمول اصل 44 در سال 87 پس از ماه ها از آخرین عرضه سازمان خصوصی سازی با موفقیت انجام پذیرد متاسفانه این امر محقق نگردید و ...

کد خبر : ۱۳۰۳۳

کشتیرانی در گرداب خصوصی سازی غرق شد

{mosimage}طی معاملات روز گذشته بازار سرمایه کشور علی رغم آنکه انتظار می رفت اولین واگذاری سهام شرکت های مشمول اصل 44 در سال 87 پس از ماه ها از آخرین عرضه سازمان خصوصی سازی با موفقیت انجام پذیرد متاسفانه این امر محقق نگردید و یکبار دیگر بازار سرمایه شاهد عرضه ای از سوی سازمان خصوصی سازی بود که همانند واگذاری های گذشته با چالش ها و ابهامات زیادی روبرو شد و در آخر نیز نافرجام ماند.

بنا بر گزارش بورس نیوز روز گذشته بورس شاهد عرضه سهام بزرگترین ناوگان کشتیرانی خاورمیانه با تقاضای 190 تومانی سهامداران در ساعات اولیه معاملات بود و این در حالی بود که مبلغ تقاضای سهامداران و فعالان بازار سرمایه در پایان معاملات به 238 تومان رسید.

اما نکته قابل توجه در خصوص این عرضه تمدید 15 دقیقه ای ساعات معاملات بورس و اطلاعیه سازمان خصوصی سازی در این زمان مبنی بر استناد بند "ب" ماده 3 آیین نامه اجرایی قیمت گذرای سهام متعلق به دولت و شرکتهای دولتی در 16 اردیبهشت 87 می باشد که قیمت پایه در مورد سهامی که برای اولین بار از طریق بورس اوراق بهادار عرضه می شود، قیمت کارشناسی بر اساس روش بند "ب" ماده 3 آیین نامه (روش سودآوری) است که بر اساس گزارش سازمان خصوصی سازی قیمت پایه ای که برای سهام "حکشی" توسط کارشناس رسمی تعیین شده بود 3521 ریال عنوان شد و این اطلاعیه خود بهانه ای شد برای کناره گیری بسیاری از خریداران و سرمایه گذاران از خرید سهام "حکشتی" تا نه تنها 60 میلیون از 127 میلیون سهام این شرکت مورد معامله قرار گیرد بلکه نماد "حکشتی" نیز به لیست شرکتهای ناموفق سازمان خصوصی سازی برای اجرای اصل 44 قانون اساسی اضافه شود.

درهمین راستا دکتر علی رحمانی مدیرعامل شرکت بورس پس از عرضه ناموفق سازمان خصوصی خبر از احتمال ابطال 70 میلیون سهم معامله شده سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران داد.

بر اساس این گزارش حسین خزلی خرازی مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی در گفتگو با بورس نیوز و با اشاره به دلایل ناموفق بودن این عرضه اظهار داشت: بازار سرمایه کشور یکبار دیگر و این بار در سال جدید به علت تکرار اشتباهات سازمان خصوصی سازی و عدم حضور کارگزار (مشاور، معرف) و شرکت تامین سرمایه هنگام عرضه اولیه که حلقه مفقوده بورس نیز می باشد نتوانست در اجرای اصل 44 قانون اساسی بدون اشتباه عمل کند.

خزلی خرازی افزود: اگر قرار بود سهام این شرکت با قیمت کارشناسی شده و البته گران سازمان خصوصی سازی عرضه شود پس دیگر دلیلی برای ایجاد رقابت بین خریداران از ابتدای ساعات معاملات وجود نداشت ولی آنچه مسلم است مکانیزم بورس برای عرضه سهام این شرکت روش درستی نبود.

وی با بیان این مطلب که این شرکت با توجه به عدم شفافیت برخی از مسایل خود در بورس عرضه شده است خاطرنشان کرد: در حال حاضر "حکشتی" در برخی از گزارشات خود همانند نحوه دریافت سوخت، EPS شرکت و جایگاه شرکت از لحاظ واکنش به تحریم های احتمالی دارای ابهاماتی می باشد که باید سریعتر رفع شود.

وی گفت: این شرکت در جلسه معارفه خود گزارش توجیهی خاصی به حاضرین نداد که سبب پاسخ دادن به سوالات مبهم این شرکت در ذهن سهامداران شود و سازمان خصوصی سازی با توجه به تمامی این مسایل قیمتی را برای عرضه اعلام نمود که بسیار بالاتر از تصور سهامداران بود و همین امر سبب نافرجام ماندن این عرضه و ابطال 70 میلیون سهم معامله شده این شرکت شد.

خزلی خرازی در پایان گفتگوی خود با بورس نیوز خاطرنشان کرد: در صورتیکه معامله روز گذشته "حکشتی" باطل نمی شد از امروز سهام این شرکت در درصدهای منفی معامله می شد چراکه نظر بازار برای خرید سهام چنین شرکتی 2400 ریال بود نه 3521 ريال.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر