بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸
مستطيل شيشه اي تالار

یک گمان برای فردا

بالاخره شاخص از مدار 74 هزار واحدی دل برید و با یک پله سقوط وارد مدار 73 هزار واحدی شد بطوریکه افت بیش از 98 واحدی شاخص این نماگر را به رقم 73 هزار و 952 واحد رساند.
کد خبر : ۱۳۰۴۶۲
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 93.05.26 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 196 واحد افت به رقم 54447 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 582 واحد رشد عدد 145684 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 98 واحد کاهش به رقم 73952 واحد رسيد.

همچنین در این روز صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 35 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل فولاد مبارکه اصفهان با 20 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 5 واحد افزایش به رقم 800 واحد رسید.

در این شرایط امروز پتروشیمی مارون با 2 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با 0.18 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1862 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 560 میلیارد ریال رسید.

بالاخره شاخص از مدار 74 هزار واحدی دل برید و با یک پله سقوط وارد مدار 73 هزار واحدی شد بطوریکه افت بیش از 98 واحدی شاخص این نماگر را به رقم 73 هزار و 952 واحد رساند.

بنابر گزارش بورس نیوز اگر امروز سه نماد خلیج فارس، همراه و تاپیکو به مدد شاخص کل نیامده بودند میزان افت شاخص بیش از رقم مذکور می بود از همین رو جا دارد تا یک تقدیر و تشکر جانانه از این سه نماد عزیز داشته باشیم.

چند نکته صرفاً جهت اطلاع

گروه خودرویی: حجم معاملات چندان قابل قبول نبود اما نحوه معامله اغلب شرکت های فعال این گروه قابل توجه و امیدوار کننده بود. به نظر می رسد با از تب و تاب افتادن بحث نرخ گذاری خودروهای داخلی و صحبت های رییس شورای رقابت و رییس انجمن خودروسازان مبنی بر عدم تغییر نرخ اعلامی خودروها، کم کم حاشیه های این گروه در حال پایان گرفتن است. طی روزهای اخیر آنقدری که حاشیه ها به این گروه ضربه وارد کرد کاهش 40 درصدی قیمت نمی توانست به آنها لطمه وارد کند. در حال حاضر این گروه یک چیز دارد و دو چیز ندارد؛ قیمت های کف دارند اما پول و اطمینان بازار را ندارند.

گروه دارویی: امروز رییس سازمان غذا و دارو خبر از احتمال افزایش قیمت دارو در نیمه دوم امسال داد که همین موضوع اندکی امیدها را به این صنعت بیشتر کرد. البته امروز روند گروه دارویی نزولی بود و چندان چنگی به دل نمی زد اما در مجموع این گروه نشان داده که هم سودآور است و هم قابل اعتماد و معمولاً با دید بلندمدت ضرری به سهامدارانشان نرسانده است.

"وبانک": اینگونه که دکتر همتی مدیر عامل بانک ملی ایران عنوان کرده احتمالاً باید شاهد یک خانه تکانی در پرتفوی این شرکت باشیم چون قرار است بانک ها از بنگاه داری خارج شوند و این شرکت نیز در اولین گام قصد فروش بلوکی پتروشیمی شازند را دارد.

گروه بانکی: این گروه نیز با توجه به بسته خروج از رکود دولت و برنامه هایی که برای افزایش سرمایه و فروش دارایی های مازادی دارند می توانند شاهد تحول در ساختار مالی خود باشند اما این موضوع چقدر بر سودآوری و اقبال بازار تأثیر دارد هنوز مشخص نیست فعلاً که بازار هیچ اعتنایی به آنها ندارد.

مپنا: اینطور که گفته می شود قرار است طی هفته جاری جمعی از کارگزاران و فعالان بازار سرمایه برای بازدید از کارخانجات این شرکت راهی شوند. به نظر می رسد کار مدیران آن از اثبات حرفی مطلوب بودن وضعیت فعلی شرکت به اثبات عملی رسیده تا شاید بازار باور کند و دست به کار شود.

گروه ساختمانی: گروه ورزشکار بورس همین گروه است. در ورزش موج سواری نظیر ندارند در یک چشم بر هم زدن موجی می آید و در چشم بر هم زدن دیگر می رود. فعلاً تا موج بعدی رفتن برای استراحت.

در پایان امیدواریم حدس و گمانی که برای معاملات روز آتی داریم درست باشد چراکه در این صورت احتمالاً برای مدتی بسیار کوتاه رنگ بازار سبز خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۱
بانک دی کی باز میشه؟؟؟؟؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۹
((از همین رو جا دارد تا یک تقدیر و تشکر جانانه از این سه نماد عزیز داشته باشیم.))

آقای محترم !
شما عدد شاخص برات مهمه یا نابود شدن هر روز سهمهایی که منهای چهارش 5 واحد هم رو شاخص اثری نداره ؟