بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۱
کد خبر : ۱۳۰۴۷۴
سعید سهراب پور -قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بنیاد ملی نخبگان در پی ایجاد زمینه هایی برای دعوت به همکاری نخبگان ایرانی خارج از کشور است و با وجود اینکه تعداد نفرات نخبگان ایرانی خارج از کشور، زیاد است ولی بنیاد ملی نخبگان تا حدودی با آنها در ارتباط است.

وی با بیان اینکه زندگی این افراد مهم در ایران باید مورد بررسی قرار گیرد و طبق شرایط دقیق باید از نخبگان دعوت به همکاری کرد، عنوان کرد: بنیاد ملی نخبگان برنامه های زیادی برای دعوت به همکاری نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور دارد ولی این کار مستلزم مقدماتی است و نمی توان به سرعت مقدمات همکاری را در ایران برایشان فراهم کرد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در خصوص فراهم آمدن شرایط ویژه برای نخبگان توضیح داد و گفت: شرایط حقوقی نخبگان در ایران نسبت به کشور هایی که نخبگان ایرانی حضور دارند خیلی متفاوت است و باید شرایط زندگی نخبگان را در ایران فراهم کرد و بعد از این بررسی ها از آنها برای همکاری در کشور دعوت کنیم.

وی تاکید داشت: به عنوان مثال حقوق یک استاد در دانشگاه شریف 2.5 میلیون تومان است و تمام این حقوق دریافتی، جهت اجاره خانه در تهران از بین خواهد رفت، ولی در کشورهای دیگر امکانات زیادی در اختیار آنها قرار می گیرد.

سهراب پور اذعان داشت: دولت باید فکری بکند و شرایط زندگی را برای نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور در ایران فراهم سازد.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه های بنیاد ملی نخبگان دعوت نخبگان ایرانی به کنفرانس هاست اظهار داشت: تنها حضور نخبگان، اساتید و محققان مقیم خارج از کشور به شکل شرکت در سمینارها امکان پذیر است که هر چند وقت یکبار در یک دانشگاه برگزار می شود.

سهراب پور گفت: در سه سال اخیر دو سمینار ریاضی دانشگاه شریف، کنفرانس نانو تکنولوژی در کیش، مرکز تحصیلات تکمیلی زنجان، کنفرانسی در دانشگاه امیر کبیر برگزار شد که در آنها از نخبگان دعوت به عمل آمده است.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه نخبگان ایرانی خواهان آمدن به ایران هستند، افزود: طی نشستی که سال گذشته رئیس جمهور با نخبگان در نیویورک داشت، نخبگان خواهان بازگشت به ایران بودند اما مطمئن نیستند که بعد از بازگشت به ایران استخدام می شوند و شرایط زندگیشان فراهم می آید یا نه؟

وی در شرایط فعلی فقط دعوت در کنفرانسها را راه ارتباط با نخبگان ایرانی مقیم خارج دانست و اظهار داشت: کنفرانس هایی که در دانشگاههای ایران برگزار می شود زمینه خوبی است تا آنها از سطح علمی کشور مطلع شوند و در صدد همکاریهایی در آینده بر آیند.

امکانات بالای امریکا و کانادا برای نخبگان

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه نخبگان ایرانی در درجه اول در کشور های امریکا و کانادا حضور دارند اظهار داشت: کشورهای آمریکا و کانادا امکانات و شرایط مالی زیادی را در اختیار نخبگان قرار می دهند.

وی در ادامه توضیح داد: بعد از آمریکا و کانادا نخبگان ایرانی در کشور های اروپایی بیشتر حضور دارند.

دعوت به همکاری بنیاد ملی نخبگان از میرزاخانی

وی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان از خانم میرزا خانی دعوت به همکاری کرده است، توضیح داد: بنیاد ملی نخبگان 2 بار ازخانم میرزا خانی برنده جایزه فیلدز ریاضی دعوت به عمل آورد، ولی هربار به دلیلی نتوانسته اند در سمینار های ایران شرکت کنند و با این وجود در یکی از سمینار های کشور شرکت داشته اند.

تدوین بانک اطلاعاتی نخبگان در ایران تا سه ماه آینده

سهراب پور در ادامه با توضیح اینکه بنیاد ملی نخبگان در تلاش است تا لیستی از نخبگان، اساتید، دانشجویان و محققانی که در کشور های خارج از ایران مشغول به کار هستند تهیه کند، خاطر نشان کرد: معاونت بین الملل بنیاد ملی نخبگان نزدیک به سه ماهی است که برای تهیه این لیست اقدام کرده است و امیدواریم این لیست تا سه ماه دیگر تکمیل شود.

وی در این خصوص توضیح داد: این بانک اطلاعاتی شامل افراد برجسته از جمله اساتید، پژوهشگران و محققان در مرحله پسا دکترا است.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی از اهواز
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۸
شما لطفا شرایطی رو فرآهم کن که نخبه ها از ایران به خارج نرن، آوردن نخبه از خارج باشه پیش کش!!
ناشناس
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
آخه مشکل اینجاست که دلیل اینکه نخبگان بر نمی‌گردند دقیقاً همون دلیلیه که باعث می‌شه از ایران برن