بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۵
کد خبر : ۱۳۰۵۱۲
دنیای اقتصاد: روند کسل‌کننده معاملات بورس تهران در کانال 74 هزار واحد بالاخره دیروز شکسته شد و شاخص کل به کانال 73 هزار واحد قدم گذاشت. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهند طی روزهای معاملاتی مرداد ماه پتانسیل بورس برای حرکت به سمت صعود از میل به کاهش آن بیشتر بوده است. در این رابطه کارشناسان محدوده حرکتی شاخص کل را تا پایان تابستان بین ارقام 70 هزار و 500 تا 78 هزار و 500 پیش‌بینی کرده‌اند که البته صعود این بازار قوی‌تر به‌نظر می‌رسد.
«دنیای اقتصاد» محدوده تغییرات شاخص بورس را تا آخر تابستان پیش‌بینی‌ کرد
سقف و کف نوسان شاخص کل

گروه بورس- هدیه لطفی: شاخص کل بورس سرانجام محدوده نوسانی 74 هزار واحدی را ترک کرد و با ثبت افت 98 واحدی در روز گذشته، بار دیگر این نماگر به کانال 73 هزار واحدی بازگشت.

روند نزولی قیمت‌ها در روز گذشته در حالی اتفاق افتاد که شاخص کل سرانجام پایبندی خود نسبت به مدار 74 هزار واحدی را که از ابتدای مرداد ماه در آن در نوسان بود از دست داد و در نهایت با 13/0 درصد کاهش در کانال 73 هزار و 952 واحدی آرام گرفت. یادآور می‌شود دماسنج بازار سرمایه در اواخر تیرماه نیز محدوده 73 هزار واحدی را رصد کرده بود، اما با رشد اندک، مرداد ماه را در کانال 74 هزار واحدی به‌عنوان محدوده مقاوتی قوی سپری کرد که سرانجام روز گذشته شکسته شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» معاملات دیروز نیز طبق روال روزهای اخیر با حجم نه چندان مطلوب خرید و فروش‌ها سپری شد و اکثر گروه‌ها حرکت‌های دسته جمعی را در مدار نزولی قیمت سهام در اختیار داشتند و تنها سهامداران برخی تک نمادها توانستند از این اوضاع نه چندان دلچسب در امان بمانند. به نظر می‌رسد در صورتی‌که بازار سرمایه روند خود را به همین منوال ادامه دهد، شاهد افزایش نااطمینانی و نداشتن رغبت جهت سرمایه‌گذاری در بورس خواهیم بود. به این ترتیب نگرانی سرمایه‌گذاران از این بابت است که آیا رکود حاکم بر معاملات بازار طی ماه‌های گذشته، بازهم در ماه‌های آتی تداوم خواهد داشت یا روزگار دوباره روی خوش خود را به بورس نشان خواهد داد؟ در این راستا احسان حاجی از تحلیلگران تکنیکال بازار سرمایه معتقد است که شاخص کل وضعیت ناامید‌کننده و ریزشی خود را پشت سر گذاشته است؛ در حوالی نیمه تیرماه خیال بسیاری از سرمایه‌گذاران عصبانی از ادامه نزول بازار راحت شد، بنابراین شکست روز گذشته می‌تواند به معنی اتمام روند نزولی بازار باشد، اما به معنی شروع روند صعودی هم نخواهد بود. وی در ادامه افزود: در حال حاضر شرایط بازار در حالت تعادل در محدوده 70 هزار و 500 واحد تا 78 هزار و 500 واحدی با کمی تمایلات فروش ارزیابی می‌شود، این تمایلات با شتاب و قدرت بسیار کم تا تشکیل واگرایی بین نمودار و شاخص MACD ادامه خواهد یافت. حاجی خاطر‌نشان کرد: بعد از تشکیل این واگرایی و بازگشت تمایلات خرید در بازار (با تشکیل کف دوبل یا کف بالاتر) شاهد برگشت شاخص و حرکت به سمت سقف کانال ترسیمی خواهیم بود.

کاهش نرخ سود بانکی؛عامل محرک بازار سرمایه
این در حالی است که با توجه به صحبت‌های معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر هدف‌گذاری جدید تورم برای پایان سال 93 طی دو هفته آتی احتمال آن می‌رود که نرخ سود سپرده‌های بانکی مورد بازنگری قرار گیرد و کاهش یابد. در نتیجه کاهش نرخ سپرده‌های بانکی با توجه به رکود در سایر بازارهای موازی می‌تواند تاحدودی ترجیح سرمایه‌گذاری جهت سرمایه‌گذاری در بورس را افزایش دهد.
دکتر علی طیب‌نیا نیز در نشست علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی درخصوص لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور اعلام کرده که اولویت اول دولت خروج سریع، پایدار و غیرتورمی از رکود اقتصادی است، دولت تلاش خود را در حوزه رونق اقتصادی و خروج از رکود به‌صورت غیرتورمی آغاز کرده است. افزون بر این بنا به گفته طیب نیا، باید نرخ سود بانکی با توجه به نرخ تورم کاهش یابد.
در این راستا مدیر ریسک کارگزاری آگاه، نبود انگیزه کافی برای ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه را مهم‌ترین‌ عامل در کمبود نقدینگی بورس دانست و گفت: برخلاف رسیدن سهام به سطوح جذاب قیمتی خود، نقدینگی و تقاضایی برای سرمایه‌گذاری در بورس وجود ندارد که در صورت تداوم آن شاهد روند نوسانی معاملات خواهیم بود و با توجه وضعیت کنونی حاکم بر بورس، ورود نقدینگی جدید به بورس لازم به نظر می‌رسد. بهراد ابراهیمی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» ورود نقدینگی جدید، کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و حصول نتیجه مثبت در مذاکرات هسته‌ای را محرکی جهت رشد نماگرهای بازار سرمایه دانست و گفت: در حال حاضر قیمت سهام بیشتر شرکت‌ها به محدوده جذابی رسیده اما به دلیل کمبود نقدینگی، پول به اندازه کافی برای خرید سهام وجود ندارد که پیش بینی می‌شود با تصویب کاهش نرخ سود بانکی، منابع از بانک‌ها خارج شده و به سمت بورس انتقال یابد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر امید بازار سرمایه به مذاکرات نیویورک و حاشیه مجمع سازمان ملل و به نتیجه رسیدن مذاکرات 1+5 است که در این صورت نه تنها چشم‌انداز مطلوب‌تری از ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه ایجاد خواهد شد، بلکه رشد منفی اقتصادی نیز بهبود یافته و در نهایت شاهد جهش صعودی نماگرهای بازار سرمایه و افزایش P/E بورس خواهیم بود.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: این دوعامل محرک اصلی برای افزایش قیمت‌ها در بورس بوده و در نهایت میانگین P/E بازار سرمایه به مرتبه 6 افزایش خواهد یافت و به عبارتی دیگر تا این دو موضوع تعیین تکلیف نشوند، امیدی به رشد بازار نیست. مدیر ریسک کارگزاری آگاه معتقد است که شرایط رکودی حاکم بر بازار سرمایه در روزهای اخیر ناشی از ابهامات موجود در فضای سیاسی و اقتصادی است که در این شرایط سرمایه‌گذاران خرد به سمت خرید سهام کوچک رفته که الزاما در این نوع سهام‌ها هیچ خبر بنیادی و مثبتی وجود ندارد و این امر تنها منجر به رواج سفته بازی خواهد شد. وی عامل دیگر تشدید شرایط موجود را انتظار برای تصویب بسته خروج از رکود توسط مجلس دانست و گفت: تجربه نشان داده که همواره بحث‌های زیادی بین دولت و مجلس در تصویب این قبیل موارد وجود دارد و در واقع تا‌کنون مجلس قوانین مربوط به بازار سرمایه را با سادگی و سهولت به تصویب نرسانده است، اما در صورت تصویب بسته مزبور بندهایی از آن از قبیل معافیت‌های مالیاتی، تسویه مطالبات دولت از بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی به نفع بازار سرمایه خواهد بود.

۶ شرکت بورسی به بازار پایه فرابورس منتقل می‌شوند
پس از لغو پذیرش 6 شرکت بورسی از سوی هیات پذیرش، شرکت‌های ایران گچ، پشم بافی توس، کاشی اصفهان، گروه صنعتی سدید، صنایع شیمیایی رنگین و تولی پرس اعتراضات خود را در پی این تصمیم به سازمان بورس ارائه دادند. اما نهاد ناظر پس از بررسی‌ها اعلام کرد که این اعتراضات وارد نیست، در پی این مساله قرار شد تا نماد این شرکت‌ها از بورس به بازار پایه فرابورس منتقل شود. در این راستا رئیس اداره عملیات بازار فرابورس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهار کرد که این مساله از طرف شرکت بورس مطرح شده و تاکنون هیچ اقدامی برای انتقال این 6 شرکت به بازار پایه صورت نگرفته است. بنا به گفته بهنام محسنی در این قبیل موارد پس ازطی مراحل از سوی سازمان بورس، شرکت‌های خواستار درج در بازار پایه باید درخواست پذیرش خود را به کمیته عرضه فرابورس ارائه دهند تا درخصوص موارد اساسی از قبیل درج نام و تعیین معامله در کدام نوع از بازار تصمیم‌گیری شود که این 6 شرکت تاکنون درخواستی به فرابورس نداده‌اند. وی مهم‌ترین مزیت معامله نمادها در بازار پایه را عدم توقف طولانی مدت نمادها دانست و گفت: در بازار پایه توافقی، نمادها با هر میزان انتشار اطلاعات قابل معامله هستند و تنها در صورت برگزاری مجامع شرکت‌ها یا جلسه هیات مدیره درخصوص افزایش سرمایه، نماد مزبور متوقف خواهد شد که این موضوع بزرگ‌ترین حسن برای سهامداران شرکت خواهد بود. محسنی در ادامه خاطرنشان کرد: اما همیشه به سهامداران هشدار داده ایم که برای ورود و خرید سهام معامله شده در این بازار دقت بیشتری داشته باشند چون با توجه به سهولت قوانین قابل درج برای نمادهای بازار پایه، ریسک بیشتری مورد توجه آنهاست که باید سهامداران با اطلاع از این ریسک اقدام به خرید و فروش سهام کنند. وی ارتقای نمادهای این بازار را به بازار اول یا دوم فرابوس منوط به احراز شرایط از طریق بازار فرابورس و همچنین موافقت هیات پذیرش سازمان بورس دانست.

در بازار چه گذشت؟
در بازار دیروز اکثر نماگرها و گروه‌ها با کاهش قیمتی مواجه شدند که در این میان «فارس»، «همراه» و «تاپیکو» تنها نمادهایی بودند که توانستند بر شاخص کل بورس تاثیر مثبت بگذارند و در مقابل «فولاد»، «وغدیر»، «شیراز» و «ومعادن» بیشترین تاثیر منفی را بر این نماگر داشتند. همچنین در این روز شاخص 30 شرکت بزرگ با 8 واحد، شاخص آزاد شناوربا 281 واحد، شاخص بازار اول با 196 واحد و شاخص صنعت با 70 واحد افت مواجه شدند، در این میان تنها شاخص بازار دوم 582 واحد رشد را به ثبت رساند. افزون بر این در جریان معاملات روز گذشته 378 میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش 124 میلیارد تومان در بیش از 45 هزار نوبت معاملاتی داد‌و‌ستد شد که نسبت به معاملات روز گذشته رشد 12 درصدی ارزش و 8/0 درصدی حجم را شاهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر