بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۰
کد خبر : ۱۳۰۵۳۲
کارشناسان زمین شناسی تاکید دارند که امکان پیش بینی قطعی وقوع زمین لرزه وجود ندارد اما برخی خبرها حاکی است در کشوری زلزله خیز مانند ژاپن توانسته اند زمانی هر چند کوتاه، پیش از وقوع این رخداد طبیعی، زنگ های هشدار را به صدا درآورند و بر این مبنا می توان امروز پرسید واقعا امکان پیش بینی زلزله در مورموری ایلام نبود.

اطلاعات ثبت شده در پایگاه اطلاع رسانی لرزه نگاری کشور وابسته به موسسه ژئو فیزک دانشگاه تهران نشان می دهد که از دیروز یکشنبه زمین زیر منطقه مورموری ایلام به حرکت درآمده بود.

روز گذشته 26 مرداد ماه اولین لرزه با قدرت 4.6 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در ساعت 15 و 45 دقیقه برای مورموری ایلام ثبت شد و از این زمان تا زلزله 6.1 ریشتری ساعت 7 و 2 دقیقه صبح امروز دوشنبه شش نوبت دیگر زلزله هایی با قدرت 2.7 تا 4.9 ریشتر در این محدوده تکرار شد.

علاوه بر این در همین مدت پوسته زیرین زمین پنج نوبت با قدرت 2 تا 2.6 ریشتر در زرنه از توابع شهرستان ایوان در استان ایلام که فاصله ای 149 کیلومتری با شمال مورموری دارد لرزیده است.

به نظر می رسد که با نگاهی عامیانه به مجموعه اطلاعات جداول لرزه نگاری و مقایسه آن با زلزله های ثبت شده در ادوار قبل بتوان این سووال را مطرح کرد که آیا با توجه به مجموعه این اطلاعات امکان اعلام هشدار وجود داشت؟

البته بدیهی است این سووال را کارشناسان فن باید پاسخ دهند.

از لرزه صبح مورموری تا ساعت 9 و 30 دقیقه، 21 پس لرزه نیز در این منطقه ثبت شده که یک مورد آن 5 ریشتر و 9 مورد آن بین 4 تا 4.9 ریشتر و 11 مورد نیز بین 3 تا 3.9 ریشتر قدرت داشته است.

در همین فاصله، دو زمین لرزه نیز با قدرت 3.2 درجه در مقیاس امواج درونی زمین، طبس در خراسان جنوبی و گرمسار در سمنان را لرزانده است.

همانطور که در یادداشت دیروز هم با عنوان « روزهای ناآرام زمین در ایران؛ از یک تا 5 ریشتر» بیان شد باید یقین کنیم که هر لحظه زمین زیر پای ما خواهد لرزید و راهکاری نیست مگر آن که از قبل خود را برای مقابله با این رخداد طبیعی آماده کنیم و باور داشته باشیم که همواره پیش گیری بهتر از درمان است.

سیدسعید حسینی 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رحيميان
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۰
باتوجه به اينكه اكثر زلزله ها در تابستان رخ ميده ميشه گفت كه گرماي هوا تاثير زيادي در ايجاد زلزه دارد آنهم به خاطر خشك شدن لايه هاي زيرين زمين وپوك شدن خاك