بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۳
پرسش شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ از مدیران و حسابرس پدیده

آیا الگوی آمریکایی شرکت"انرون" سرمشق"پدیده" است؟

شرکت انرون یکی از معروف ترین پرونده های رسوایی مالی در قرن حاضر است. این شرکت در سال ۱۹۸۵ توسط کنت لای راه‌اندازی شد و در حالی‌که در سال مالی ۲۰۰۰ میلادی درآمد آن بیش از ۱۰۱ میلیارد دلار برآورد شده بود، در سال ۲۰۰۱ در یکی از پیچیده‌ترین پروسه‌های مالی ایالات متحده، ورشکست اعلام شد.
کد خبر : ۱۳۰۶۴۸

به گزارش خبرنگار بورس نیوز برای آنکه بیشتر با شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ که موضوع فعالیت آن ارزش گذاری سهام است آشنا شوید این شرکت معرفی می شود .

شرکت مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ پس از اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، در تاریخ 1391/08/07 تحت شماره 430029 و شناسه ملی 10320820528 با سرمایه 3.000 میلیون ریال در اداره ثبت شرکت‌های تهران به ثبت رسید.


موضوع فعالیت شرکت:

-توصیه به خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار در بورس و فرابورس، صکوک قابل‌معامله در بورس یا فرابورس، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های مشاع، ابزارهای مشتقه پذیرفته‌ شده در بورس، فلزات گرانبها و دیگر انواع اوراق بهادار؛

-اظهارنظر راجع به روند قیمت یا عرضه و تقاضای اوراق بهادار در آینده؛

-اظهارنظر راجع به ارزش (قیمت‌گذاری) اوراق بهادار؛

-مشاوره در زمینه مدیریت ریسک؛

-مشاوره در زمینه ادغام، تملیک، تغییر و تجدید ساختار سازمانی و مالی شرکت‌ها؛

-مشاوره در زمینه طراحی و تشکیل نهادهای مالی؛

-پذیرش سمت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به استثنای مدیریت.


یک خطای ساده حسابداری! آیا پدیده شاندیز مسیر شرکت انرون را می رود؟

در صورتهای مالی سال 92 شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز تحریفی عجیب به چشم می خورد که نباید آن را صرفا یک خطا یا اشتباه ساده حسابداری محسوب کرد. برای روشن شدن موضوع اطلاعات زیر مندرج در صورتهای مالی شرکت آورده شده است:

آیا الگوی آمریکایی شرکت

حال سوال اینجاست که فروش شرکت مجموعا 82 میلیارد تومان بوده و سرمایه در گردش شرکت هم حدود 500 میلیارد تومان در سال 92 کمتر شده است و از یک رقم منفی 223 میلیارد تومانی به رقم منفی 736 میلیارد تومان رسیده است! پس چگونه است که در صورت جریان وجوه نقد، در بخش فعالیت های عملیاتی رقم عجیب 444 میلیارد تومانی ورود وجه نقد را می بینیم؟

پاسخ اینجاست که در سال 92، شرکت ابنیه و ساختمان شاندیز، شرکت پدیده کیش را از شرکت مادر خود یعنی شرکت بین المللی پدیده شاندیز به مبلغ حدودا 450 میلیارد تومان بدون پرداخت وجه نقد و در ازای ایجاد بدهی به شرکت مادر می خرد. جدای از اینکه این معامله درون گروهی حرف و حدیث های زیادی دارد که در حوصله بحث ما نیست این معامله اساسا یک معامله غیر نقدی است و نباید در صورت جریان وجوه نقد منعکس شود. به بند 56 استاندارد شماره 2 حسابداری ایران توجه کنید:

56 . صورت‌ جريان‌ وجوهنقد تنها منعكس‌كننده‌ اثرات‌ نقدي‌ معاملات‌ و ساير رويدادها است‌. اين‌امر موجب‌ مي‌شود كه‌ معاملات‌ غيرنقدي‌ كه‌ در برخي‌ مواقع‌ در مجموعه‌ معاملات‌ و ساير رويدادهاي‌ واحد تجاري‌ داراي‌ اهميت‌ است‌، از نظر استفاده‌كننده‌ صورتهاي‌ مالي‌ دور بماند. بدين‌لحاظ‌ جهت‌ ارتقاي‌ كيفيت‌ اطلاعات‌ مندرج‌ در صورت‌جريان‌ وجوهنقد و فراهم‌آوردن‌ زمينه‌هاي‌ لازم‌ جهت‌ پيش‌بيني‌ بهتر جريانهاي‌ نقدي‌ آتي‌، افشاي‌ اطلاعات‌ درمورد معاملات‌ غيرنقدي‌ بااهميت‌ در يادداشتهاي‌ توضيحي‌ ضروري‌ است‌.

 از آنجاكه‌ اثر معاملات‌ غيرنقدي‌ ممكن‌ است‌ در هريك‌ از طبقه‌بنديهاي‌ صورت‌ جريان‌ وجوهنقد قرار گيرد، ارائـه‌ اين‌ اطلاعات‌ درصورت‌ تعدد موارد به‌ تفكيك‌ سرفصلهاي‌ اصلي‌ صورت‌ جريان‌ وجوهنقد ممكن‌ است‌ ضرورت‌ يابد.

 از نمونه‌هاي‌ معاملات‌ غيرنقدي‌ مي‌توان‌ به‌ تحصيل‌ داراييهاي‌ ثابت‌ مشهود درقبال‌ تسهيلات‌ مالي‌ يا صدور سهام‌، مبادله‌ موجودي‌ مواداوليه‌ يا موجودي‌ كالاي‌ ساخته‌ شده‌ با دارايي‌ ثابت‌ مشهود، افزايش‌ سرمايه‌ از محل‌ مطالبات‌ حالشده‌ بستانكاران‌ و جايگزيني‌ وامهاي‌ بلندمدت‌ با وامهاي‌ بلندمدت‌ ديگر اشاره‌ كرد.

تغييرات‌ در چارچوب‌ حقوق‌ صاحبان‌ سرمايه‌ كه‌ مبين‌ طبقه‌بندي‌ مجدد حسابهاي‌ تشكيل‌دهنده‌ حقوق‌ صاحبان‌ سرمايه‌ است‌ ازقبيل‌ افزايش‌ سرمايه‌ از محل‌ اندوخته‌ها و تخصيص‌ اندوخته‌ از محل‌ سود انباشته‌، در زمره‌ معاملات‌ غيرنقدي‌ مستلزم‌ افشا تلقي‌ نمي‌شود.

در حالی شرکت ابنیه و ساختمان پدیده بدهی ایجاد شده از بابت خرید پدیده کیش را عملیاتی تلقی نموده و سرمایه گذاری بلند مدت ایجاد شده به دلیل پروژه کیش را معامله ای جداگانه و یک فعالیت سرمایه گذاری در نظر گرفته و خروج وجه نقد آن را در طبقه فعالیتهای سرمایه گذاری به عنوان خروج وجه نقد منعکس کرده. اینکار تحریف و دادن اطلاعات غلط است و معلوم نیست حسابرس محترم بر چه مبنایی گزارش حسابرسی مقبول صادر کرده است.

برای نشان دادن اهمیت موضوع باید توجه داشت که صورت جریان وجوه نقد، عینی ترین و کم قضاوت ترین صورت از بین صورتهای مالی است و تحریف آن کار هر کسی نیست. برای روشن شدن موضوع به کیس شرکت انرون توجه کنید.

شرکت انرون چگونه قانون را عوض کرد

شرکت انرون یکی از معروف ترین پرونده های رسوایی مالی در قرن حاضر است. این شرکت در سال ۱۹۸۵ توسط کنت لای راه‌اندازی شد و در حالی‌که در سال مالی ۲۰۰۰ میلادی درآمد آن بیش از ۱۰۱ میلیارد دلار برآورد شده بود، در سال ۲۰۰۱ در یکی از پیچیده‌ترین پروسه‌های مالی ایالات متحده، ورشکست اعلام شد.

آیا الگوی آمریکایی شرکت

در واقع می توان تصویب قوانین ساربینز آکسلی در جهت شفافیت و حمایت از سهامداران خرد در مجلس امریکا در سال 2002 را تا حد زیادی به رسوایی انرون مرتبط دانست.

 بر پایه این قوانین در ایران نیز در سالهای اخیر فعالیتهای خوبی در جهت شفافیت و حمایت از سهامدار خرد در برابر منافع سهامدار عمده صورت گرفت. آیین نامه های نظام راهبری شرکتی را می توان در این راستا دانست.

مجموعه شرکتهای گروه انرون تقلب های پیچیده ای داشت و در ادبیات مالی یکی از نشانه ها و آلارم های وجود تقلب، همانا وجود معاملات پیچیده، برآوردهای زیاد در صورتهای مالی و معاملات درون گروهی است. در شرکت انرون نیز به طرز عجیبی در سال های منتهی به سال 2000 وجه نقد عملیاتی شرکت از سود عملیاتی آن بیشتر بود:

آیا الگوی آمریکایی شرکت

در توضیح این تحریف که با هدف با کیفیت نشان دادن سود شرکت رخ می دهد باید گفت که بدهی هایی که جنبه تامین مالی دارند به عنوان فعالیت عملیاتی ثبت می شوند زیرا افزایش بدهی یک عامل افزایش دهنده وجه نقد است.

در مورد شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز حتی اگر فرض بگیریم شرکت مادر پولی را به شرکت قرض داده(تامین مالی) و آن شرکت از این محل شرکت پدیده کیش را خریده ( گرچه اینگونه نبوده و رویداد فوق صرفا یک رویداد غیر نقدی است) در این حالت نیز شرکت ابنیه و ساختمان پدیده با آوردن بدهی به شرکت مادر در فعالیت های عملیاتی (در حالی که ماهیت آن فعالیت تامین مالی است) باعث شده است وجوه نقد عملیاتی به شدت متورم شود.

آیا الگوی آمریکایی شرکت

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد علی
Germany
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۷
بی نهایت از بورس نیوز تشکر می کنم

بورس نیوز مچکریم .


خدا قوت
ناشناس
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۶
ای آقای محمد علی که بی نهایت از نویسنده مچکری، مگر به شما چیزی اضافه شده که مچکری؟ کاملا روشن است شما چون به پدیده نپیوسته بودی و از سودش محروم مانده ای و با حضور در بورس ضرر کرده ای، الان که یک نویسنده مغرض و نا آگاه پدیده را با انرون مقایسه کرده، تصور کرده ای پدیده ورشکست خواهد شد و شما از غصه رهایی خواهی یافت. اما خوابش رو مگر ببینی
کهن دیار
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷
به سود عملیاتی دو سال 91 و 92 توجه مجدد بکنید و به جریان نقدی مجددا بپردازید.همانگونه که قبلا گفتم طرف حرفه ای هستش. یکبار دیگر صورت تطبیق یاداشت 24 را بررسی کنید. باتشکر
ناشناس
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۵
خبر مهم مهم مهم :ما باافزایش های جهشی جلوی دروغ ها در خواهیم آمدکه همانقدر سهامداران وفادار هستند.ماهم از راه صداقت وارد خواهیم شدو افزایش هارا صادقانه اعلام می کنیم.ونه اینکه همانند بورس و بانکها,از سود سهام های خودشان غیرواقعی پرداخت کنندوقول 100%داده اندکه تا پایان پروژه شهر رویائی پدیده شاندیز سهام ها کمتر از 20000هزارتومان نخواهد بود.و خیال من و چند نفر دیگر راحت کردند.وگفتند اگر شک دارید می توانید همین الان با افزایش سرمایه تون تسویه حساب کنیدواگر می خواهید که دستور پرداختش را برای شما بدهم.وایشان از ما خداحافظی کردندو رفتند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۹
امیدوارم که مردم عادی در این بازی بازنده نباشند
کهن دیار
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴
مشکل بزرگ ما این است که قانون تجارت متولی اجرا ندارد. تصورکنید طرف یک شرکت سهامی عام را تبلیغ می کند سپس یک شرکت سهامی خاص را به ملت می فروشد. بعد شرکت مادر(تبلیغ شده) به فرعی(قالب شده به ملت) پروژه می فروشد و سود ساختگی ایجاد می کند. حالا قیمت ابنیه را با تعیین خود به عرش می برد و سهم ابنیه را به ملت می فروشد و پول حاصل از فروش سهم ابنیه را در شرکت مادر برمی دارد
حمید
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲
عزیز دل که دم از قانون تجارت میزنی .شرکت پدیده در کدام تبلیغ اعلام کرده بیا سهام بخر.پدیده داره پروژهاشو تبلیغ میکنه ربطی به سهام نداره.دوما تو کدوم تبلیغ شرکت سهامی عامو معرفی کرده؟ مگر اینکه تبلیغ در خصوص رستورانهاش باشه که اونها عام هستن .در غیر اینصورت فقط اسم پدیده شاندیز رو میاره
جعفر
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۵
بورس نیوز جان هرچه بیشتر در جهت تخریب پدیده تلاش کنی نتیجه معکوس می گیری و تبلیغی میشه برای پدیده. پس دست از خصومت بردار و فقط به امورات بورس ویران شده بپرداز که هیچوقت به ما سود نداد.
من که دیگه سرمایمو وارد بورس نمی کنم.بذار تو پدیده به سود برسیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۱
با تشکر ویژه از بورس نیوز و شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ
که جواب مستن میدهند و این افتخار برای بورس نیوز میماند که هشدارهای لازم را داد و به رسالت مطبوعاتی خود سنجیده عمل کرد و نظر موافقان و مخالفان را هم منعکس کرد بهتر است سایر رسانه ها از جمله رسانه های اقتصادی و رسانه های دولتی نیز به پیگیری و اظهار نظر صادقانه داشته تا از یک بزرگ پیشگیری شود تا عده ای بی اطلاع با فروش منزل مسکونی خود اقدام به خرید سهام پدیده میکنند و بعد گرفتار میشوند من به شخصه فردی را سراغ دارم که آپارتمانش را فروخته و سهام پدیده خریده . این درست است که هر کسی مختار است هر شکلی که دوست دارد سرمایه گذاری کند و به کسی ارتباطی ندارد اما انعکاس یک تحلیل وخبر سالم شاید هشداری باشد تا دیگران با احتیاط بیشتری گام در دامی بگذارند که نجات دهندای نباشد و زندگی خود را تباه کنند
حمید
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴
هر کسو تو قبره خودش میذارن .لطفا شما دایه داغتر از مادر نشوید.هر کس هر طور دوست دارد سرمایه گذاری میکند.شما میتونی این عمل رو انجام ندی و فقط نذاره گر باشی
کیکاووس منفرد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۲
تو این مملکت بارها بهم ثابت شده هرچیزی رو علیهش جبهه گیری کردن با سر برید توش هرچیزی که گفتن عالیه سریع الفرار....
تکمبا چقدر علیهش گفتند تا 300 رفت
حسینا از روز استارت چقدر علیهش گفتند گرانه و ارزشش خیلی پاینتره و حباب داره دیدید سهامدارش میلیونر شدند.
و مثالهای دیگه...
حالا هم با پدیده گفتند این خط اینم نشون اگه تا پایان سال تا 16000 تومان نرفت هرچی خواستید بهم بگید همیشه باید خلاف موج حرکت کرد .چون هیچ کس دلسوز شما نیست
کیکاووس جمع
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۹
بنظر نمی رسه تحلیل شرکت هدف حافظ که یک مشاوره سرمایه گذاری هست احساسی باشه در عوض حرفای شما احساسی تره
بزک نمیر بهار میاد
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۶
در مورد حسینا ئرست فرمودین خیلی چوب لای چرخش گذاشتند ولی مسیر خودشو طی کرد . سهام سینا مثل طلاست درسته دیر گرفتم ولی گرفتم یعنی سهام سینا یک تنه جلو زمین خوردن منو در بورس گرفت و گرنه سهامی دارم که هنوز 30%درصد عقبه.
امیدوارم مثل پدیده به سینا گیر ندهند این شرکت یک شرکت معتبره و سهامش بیشتر از قیمت امروزش ارزش داره
مهدی
United States of America
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۵
تراکتوراز هر چهار تا چرخ بی ریختش پنجر و سوراخ سوراخ سوراخ شد.
پدیده 1
تراختووووورر 0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۶
با تشكر . منتظر ادامه انتشار مدارك اين اسكندل تاريخي هستيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۲
امیدوارم که مردم عادی در این بازی بازنده نباشند
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۹
مجموعه پدیده چندین ساله که با صداقت و شرافت داره کار می کنه و اطمینان خاطر سهام دارشو با کار بیشتر و بیشتر کسب کرده

حاضرم شرط ببندم اکثر این افراد منتقد که بیشتر از روی سونیت اظهار نظر می کنند حتی یک بار هم شهرشاندیز و پروژه شهر رویایی رو از نزدیک ندیدند

این توصیه رو برای منتقدین واقعی پروژه دارم قبل از هر نقدی فقط برای یک بار هم که شده بروید و پروژه رو از نزدیک ببیند قول میدم که حتی در یک روز کامل نتونید تمام بخشها رو ببینید
در ضمن اگر بتونید عکسهای سالهای پیش پروژه و حالا شو ببینید خواهید فهیمد که چه زحمتی کشیده شده و پیشرفت پروژه چقدر ملموس و قابل توجه است


دوستان سمپاشی که از روی سوئنیت و به خاطر تجربه تلخ شکستهای خودشان بخصوص در مورد بورس قصد ضربه زدن به سهام داران رو دارند
بدونند در صورت ضرر زدن به سهام داران علاوه بر حق الناس در برابر سهام داران که باید پاسخگو با شند

در مورد قشر کارگر زحمتکشی که در مجموعه گرد هم آمده اند و مشغول کارند و از قشر بسیار ضعیف جامعه هستند نیز مسئول خواهند بود
قشر کارگری که در این وضعیت رکود سنگین بازار مسکن مشهد بشدت مشغول کار در پروژه هستند و خودم به عینه دیدم که حتی از شهرستانهای اطراف مشهد برای کار اینجا آمدند کسانی که در اوج سرما یا گرما حتی دور از خانواده مشغول کارند
ناشناس
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۹
این که نشد حرف مستدل !!!
مگه پدیده مجانی ساخته میشه کلی تسهیلات گرفته و کلی مخارج سنگین را متحمل شده . از همه هزینه ها در رفته سود باید مد نظر باشد نه قیمت کل پروژه .
پروژه بزرگه و یا سهامداران از نزدیک ببینند وو....
اگر ارزش واقعی یک شرکت به بزرگی است برو ذوب آهن اصفهان را ببین پنجاه برابر پدیده بزرگه و خیلی از شرکت های دیگه ... پس باید قیمت هر سهم ذوب آهن 100هزار تومان باشه

طبق آخرین اطاعیه پدیده سود هر سهم 30 تومان است و قیمت واقعی هر سهم طبق فرمول بازار سرمایه با (p/e - 10) که بدهیم قیمت سهم 300 تومان است روزی گندش درمیاد و اونهایی که سهامدار هستن به مشکل که بر خوردند زمین زمان و دولت و همه را مقصر میگیرند و احتمال اینکه مشکل امنیتی هم بوجود بیاد زیاد است
ناشناس
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶
دوست گرامی مباحث را با هم به قصد با بدون قصد مخلوط نکنید. اینجا صحبت از وضعیت کارگران زحمتکش نیست. مگر در مجموعه مهر افرید خسروی با دهها کارمند و کارگر به دلیل سو استفاده های مالی مدیرعامل ان اعدام نشد. مگر بابک زنجانی دهها کارخانه پروژه ساختمانی و غیره ندارد و حالا بعلت فسادمالی در زندان است. اتفاقا نگرانی در مورد این قشر کارگر و قشر زحمتکشانی است که تمامی سرمایه خود را در این مجموعه سرمایه گذاری کرده اند و احتمال از دست رفتن کل سرمایه ایشان وجود دارد.
حمید
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۲
پولدار شدن بی زحمت جای تامل داره اینکه سرمایت در عرض یک سال سه برابر بشه. متاسفانه جامعه ما چون مردمش فکر کردن بلد نیستند و طمع خصیصه ما ایرانیاست رندان جامعه از این مسئله سو استفاده کرده و با تشکیل شرکتهای کذائی و فروش سهام بارشونو میبندن
حمید
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳
عزیزانی که همش دم از سود میزنید به یک سئوال بنده جواب بدهید؟سود چیست؟ و چگونه پرداخت میشود؟
در خصوصو نظر دوستی که احساس میکنه خیلی میفهمه و از اصطلاح گندش در میاد صحبت میکنه .اون چیزی که گندش در میاد شما ها هستین که نمیتونید ببینید فاصله طبقانی در ایران داره به برکت همچین شرکتهایی کم و کمتر میشه.شما هیچ اطلاعاتی از پدیده نداری و فقط در حد حرف شنیدی.
نامجو
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۷
لطفا درباره ایران خودرو سایپا شرکتهای هلدینگ شرکتهای نفتی سایر شرکهای ساختمانی تولیدی خدماتی شرکتهای نفتی و ... حاضر در بورس و فرابورس هم که معضلات پیچیده ای دارند اطلاع رسانی نمایید تا صداقت دلسوزی شما معلوم گردد . قیاس کشورها چه معنی دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۶
دوست عزیزی که همچین صداقت و شرافت مجموعه پدیده حرف میزنی و میگی اگه از مجموعه دیدن کنید دیگه این حرفارو نمیزنید چون در یک روز هم وقت نمیکنید کلشو ببینید

شما اصلا مقیاس 12 هزار میلیارد تومان در ذهنتان میگنجد؟

بگذارید ملتفقتتان کنم :

شهر یزد حدود 100 هزار واحد مسکونی دارد که متوسط متراژ زیربنا را 100 متر در نظر بگیرید با قیمت متوسط 1.2 میلیون تومان که متوسط قیمت هر متر مربع در این شهر میباشد قیمت کل شهر یزد معادل این شهر رویایی شاندیز میشود
ناشناس
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۶
بر اساس کوته بینی شما، پس قیمت یک ماشین مرسدس بنز هم که فقط از چندین کیلو آنهن و لاستیک و پلاستیک تهیه شده (که حالا مگر هر کیلو از اونها چقدر قیمت داره) نباید در بیاد چند صد میلیون تومان. مرد حسابی برو متراژ تجاری پدیده رو حساب کن که بارها دوستان در فرومهای تخصصی پدیده حساب کرده اند اونوقت می فهمی همین الانش سهام پدیده کلی زیرقیمت هست. تازه اگر پدیده تمام قسمتهاش افتتاح بشه که ارزش افزوده تجمعیش ارزشش رو حداق دو برابر هم می کنه. شما با این بینش کم عمقی که داری نمی خواهد غصه ما سهامدارهای پدیده رو بخوری،
حميد
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۸
پديده يك برند هست. فهميدي؟؟؟ تو پرايد 20 ميليون تومني رو با بنز 600 ميليوني مقايسه ميكني؟؟؟
ناشناس
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۵
ثابت کردی بچه یزدی
داریوش
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۲
جناب ملتفت الان قیمت ساخت بالای متری یک میلیون در میاد !!!! احتمالا تو یزد زمینهارو مجانی میدن نه؟ تو که میخوای فرافکنی کنی یکم حداقل نزدیک واقعیت اینکارو بکن که ۴ نفر بتونن حرفاتو باور کنن!!۱
مشهد
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۶
دوست یزدی گرامی فقط تعداد زواری که هر ساله مشهد پذیرایشان است اگر از یزد شما ف عبود کنند شهرتان با خاک یکسان میشود.. کل ساختمانهایی که گفتی سالانه جقدر درآمد زایی میکنند جند نفر داخلی و توریست حاضرند به شهرتان بیایند و دلار خرج کنند!! قیمت تجاری را به سود دهی میشناسند و محک میزنند ن اینکه با مسکونی مقایسه کنند!!! کافیست علی الحساب سری به هایپر مارکت پدیده بزنید تا ببینید در این وضعیت رکود چگونه مردم از این فروشگاه که فاصله قابل توجهی هم از مشهد دارد خرید میکنند... چشمها را باید شست..
سلمان
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۰
پديده رامسر زمين خريده و ميخواد اونجا هم مركز گردشگري بزنه تا آخر هفته يك جهش توپ ديگه داريم. دمت گرم حاج محسن
ناشناس
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳
عالیه
داریوش
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۹
ما تو این مملکت یاد گرفتیم که همیشه به عده بجایی وصلند .حالا شما ومشاوره حافظ .......؟؟؟؟
محمد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۲
+++++++++++

بورس نیوز بدون توجه به سرو صداها به اطلاع رسانی ادامه بده:

اینهایی که سازمخالف می زنند سهامدار واقعی نیستند . اینها از شگردهای پدیده است که چند نفر معدود را بخدمت گرفته که روی کار خوب شما خاکستر بپاشند و آن را خنثی نمایند تا بلکه پدیده بتواند با حیله و تبلیغات گسترده عده ای بیشتر را بدبخت کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۶
فقط میخوایید اون کسایی که رفتن پدیده برگردند تا بازم بتونید از پولشون نوسان بگیرید.
امیری
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۸
خطاب به دوستانی که از شفاف سازی که توسط کارشناسان بورس نیوز عاجزهستند.
مطمئاباشید این گونه شفاف سازی به صرفه وصلاح شماست که سهام دارید کسانیکه ندارند دغدغه ای ندارند پس چرا الکی حساسیت نشان میدهید بروید تحقیق کنید وتصمیم بگیرید همچنانکه خودتان مستحضرید که از این ها توی مملکت مازیاد مشاهده میشود توجه به دولتها بکنید شماگرفتار این بازیها نشوید(مثال بانک آریا)
جواد حسن زاده
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۱
باسلام خدمت بورس نیوز این را بدانید چراغ ظلم ضالم تا ابد هرگز نمی سوزد اگر سوزد شبی سوزد شب دیگر نمی سوزد نردبان این جهان ماه منی ست عاقبت این نردبان افتا دنیست پس مواظب باشین پولهای باد اورده از کشور خارج نشود با احترام
مشهدی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۱
در هر صورت یه خبرهای هست که به این شرکت حساس شدن. خدا کنه سهام دارانش متضرر نشن....
حامد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۴
کور شود هر آن که نتواند رشد پدیده را ببیند !!!
e3a
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲
جالبه برام ارزش بازاری اخابر با پدیده به یه اندازه هست یک نفر پییدا بشه بگه چه طور ارزش مخابرات به این عظمت با پدیده یکی است اینو قبول دارم مخابرات باید تجدید ارزیابی کنه تا ببینیم ارزش واقعیش چقدر هست ولی اگر پدیده خواسته باشه بر مبنای مخابرات ارزش گذاری بشه واقعا به 12هزار میلارد می رسه بسی جای تامل داره
داریوش
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۹
ای بابا برو دنبال کارای قبلیت گفتی دستت درد نکنه بسه دیگه بابا خستمون کردی زندگیتو ول کردی راه افتادی دنبال پدیده هی قیاس مع الفارق میکنی شدی دایه مهربانتر از مادر یادمه فقط در یک روز اگه اشتباه نکنم ۲۶ فروردین ماه بود روزی که شاخص ۱۷۰۰ واحد منفی شد۹۰۰۰ میلیارد تومن خلق الله که همه هم سهامدار خرد و بدبخت بودن دود شد رفت هوا آب هم آز آب تکون نخورد یعنی نزدیک به ۸۰ درصد ارزش پدیده تو یک روز !!!!!
mohammad
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴
به نقل از یکی از پیمان کاران پدیده، این شرکت مطالبات پیمانکاران رو با سهام 8100 تومنی پدیده تسویه میکند. بدون اینکه انتخاب دیگری داشته باشند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱
اگر دقت کنید تمام کسانی که از پدیده دفاع کردن از فیلتر شکن استفاده کردن تا آی پی شون شناسایی نشه. شایدم همشون یه نفرن.
شادمهر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱
چه بسیار افرادی که که خواسته یا ناخواسته به سیاه لشگر پدیده پیوسته اند و در بادکنک آن دمیده اند و بالا رفته اند .....
البته مسافران این بالن که در آسمان دستشان به چیزی بند نیست ، خواه نا خواه منطقی نخواهند داشت و تنها می توانند لجاجت کنند و بالاتر روند که نهایتا سقوطشان فاجعه بار تر خواهد بود...
مطمئن باشند که در هنگام سقوط هیچ پشتوانه ای نخواهند داشت و به ریش همه خواهند خندید که چگونه پولها را جمع و گرد کرده و ...،
تنها و تنها به خاطر دهن بینی یک سری افراد نا آگاه و دمدمی .....
در نهایت هم از نظر دولت و کلیه ارگانهای ،همین خریداران خوش خیال این شرکت هستند که محکوم خواهند بود ....چرا که اصل و اصول سیستم این شرکت و معاملات آن خارج از استاندارد و قوانین شرکتی است...
امید است که قربانیان ، مردمانی نباشند که هست و نیست خود را ببازند.....
مشهد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
من سهامدار پدیده هستم و چهل میلیون ده روز قبل سهام خریدم
برای خود من هم سوال هست چه جوری تو یک روز پدیده 25 درصد سهامش را افزایش داد و هیمنجوری الکی ملت 25 درصد تو یک روز استفاده کردن که البته من هم یکی از انها بودم
به نظر خود ما مشهدی ها انقدر که اینها میگن واحدهای شاندیز ارزش نداره و خیلی چیزهای دیگه
یک چیز دیگه این چند مفری که از پدیده دفاع میکنند تو همه خبرهایی که بورس نیوز تا حالا در مورد پدیده گذاشته همین حرفهای کیلویی را تکرار میکنند، من حسابدار نیستم ولی فرق حرف منطقی و ... را خوب میفهمم.
اسم سهامداران پدیده و خودم را گذاشتم طماع که رو حساب طمع هنوز مانده اند
مهدی سالار
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
سلام پسر جون. 25 درصد واسه کسایی بود که سهامدار قبلی بودند. بعد شما از رو طمع تا فهمیدی سود میده اومدی خریدی. احتمالن 8600 هم خریدی چون با خودت گفتی 4 تا بخرم بعد میشه 5 تا.بله شد 4 تا سهامت 5 تا اما چون سودشو تا 2 ماه قابل فروش نیست حالا که میبینی 8000 میخرن داری میسوزی. خواستی یک شبه سود کنی اما پدیده از تو زرنگتره.بعدشم تا خدا نخواد برگی از درخت نمیفتد ما سهامدارای پدیده تعصبی برخورد نمیکنیم.اگه خدا بخواد یکی از فرش میره به عرش حتی اگه همه ادمها مخالفش باشند و بر عکس اگه خدا بخواد کسی رو از عرش بیاره به فرش براش کاری نداره.پس عاقلانه تصمیم بگیرید.
ناشناس
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۵
شما معلومه كه اصلا مطلع نيستي و الكي داري نظر ميدي ،‌چون اگه شما 10 روز پيش خريد كرده باشي هيچ افزايش سرمايه ايي به شما تعلق نميگيره ،‌افزايش سرمايه مربوط به كساني كه از قبل سهام پديده رو داشتن ،‌ پس فكر كنم خودتم جز كسايي هستي كه كيلويي نظر ميدن
عباس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲
باور کنید افرادی را میشناسم که از مناطق محروم کشور اگر مبلغ اندکی پس انداز داشتند آنها را بردند برای خرید سهام شاندیز
اسماعیلی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۴
سلام -
لطفا مرا راهنمایی کنید قصد ورود به پدیده را دارم این کار را بکنم یا نه؟؟؟

من از اول زياد پديده را قبول نداشتم اما حالا به اين نتيجه رسيدم که قيمت سهام هر روز ميره بالا چرا نخرم . دوستاني که از خوبي هاي پديده ميگويند به نظرم خيلي صادق هستند

تصميم گرفته ام که براي مدتي يک ساله آپارتمانم را بفروشم امشب فروش آپارتمانم به قيمت 700 ميليون تومان انجام ميشود و يک سال ميرم اجاره نشيني .

لااقل اينجا راحت در طي يک سال سرمايه ام دو تا سه برابر خواهد شد و از اين زندگي سخت راحت شوم و در دو سال آينده خيلي خوب با اين ارزش افزوده زندگي کنم
درود بر دوستاني که من را راهنمايي کردند تا پديده را بخرم

لطفا مرا بيشتر راهنمايي کنيد چون زياد اين سهم را نمي شناسم

البته در بورس هم سهام دارم طي اين چند ماه درجا زده . فقط دو تا شرکت بورس کالا و سهام بورس تهران برايم طي يک سال اخير 100% بازدهي داشته
مجتبی
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۱
دوست عزیز وارن بافت میگه هر گاه دیدی همه دارن میفروشن شما خریدار باش و هر گاه دیدی همه میخرن شما فروشنده باش ، بنده به عنوان یک دوست پیشنهاد میکنم عمده پولت رو بنداز توی بانک و یک مقدارش رو از همین سهمهای درب داغون بور بخر که بهتره ،
حمید رضا
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۹
سلام
یک اصل در سرمایه گذاری وجود دارد که با پول مازاد باید سرمایه گذاری کرد.
پولی که اگر باختی به زندگیت آسیب نرسد.
افرادی بوده اند که این کار شما را کرده اند و هرگز دیگر نتوانسته اند صاحب خانه شوند و حتی خانواده آنها از هم پاشیده و سپس دچار مریضی و مرگ شده اند.
حال تصمیم با خودت است که آرامش کنونی را از دست بدهی و روزهای پر استرس و پرریسکی را پشت سر بگذاری یا خیر.
محسن
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۴
دوست عزیز
در سایت codal.ir در قسمت جستجوی اطلاعیه ها نام پدیده رو جستجو کن و آخرین صورت مالی پدیده رو بخون تا ببینی شرکت حسابرس چه نظری داده.
در سهام پدیده باید فقط به صورت چریکی وارد شد. یعنی بخری و هفته بعد بفروشی
عرفان
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۲:۲۶
بورس نیوز عزیز اساسا امتحان کردم نظر منو نمیزاری حالا چرا نمیدونم.به هر حال من از سال 82 حرفه ام حسابرسیه و تو سازمان حسابرسی مشغولم.اینو گفتم تا بدونید تحلیل شمارو متوجه میشم.

من اساسا هنوز صورت مالی این شرکت پدیده رو ندیدم تا قضاوت کنم .ولی تجربه زندگی من میگه اولا هر وقت دیدی عوام به یک سمت درحال دویدن هستند از اون فرار کن مشابه داستان بورس در سال قبل که قدیمیهای بازار هم اسیر کرده و رمانی که دیدی مردم از چیزی فراری هستند اون زمان زمانه وروده به اون بخشه مثل مسکن در حال حاضر .

به هر حال این دوستان داستان انرون و تبانی حسابرس نمیدونن پس متعاقبا درکی ندارن دقیقا به قول بورسیها شارپ بازن و دنبال سفته بازان.

نرود میخ آهنی در سنگ.من در جریان رشد این سهم نبودم ولی از شنیده ها متوجه شدم این سهم تو سال گذشته رشد عجیبی داشته اینجا تو ذهن من یه سوال اساسی پیش میاد در شرایطی که ما رکود اقتصادی بویژه تو بخش مسکن داریم و کاهش قیمت مسکن چطور یه شرکت انبوه ساز اینقدر افزایش داشته تو سود اوری.

به عنوان کسی که در کنار کار حسابرسی شرکت ساختمان سازی دارم تجربه به من میگه ملک در شرایط عالی و تورمی بازدهی 70% 80% داشته که 30 الی 40% سود الباقی تورم به ملک و مصالح که اثر دوبل داره اختلاف فوق هم ناشی از اینه که ملک با توجه به روند رونق و رکودش معمولا هر دو سه سال یکبار قیمت اصلاح میکنه مثل کالاهای دیگه نیست


.به هر صورت از دید من اگه دیدید در سال گذشته سهام یک شرکت رشد خیلی عجیب داشت و منطق نداشت یاد شاخص دی ماه و الان بیافتید اونوقت اصلاح 50 60% سهم ها و بعضا سهامهای سفته بازی 70% اونوقت خواهید فهمید کجا قرار گرفتید.

منتهی فرق اصلی اینجاست که تو بورس وصول پولتون با توجه به ارزش داراییهاست ولی تو این شرکت کار با کرام الکاتبینه.یه سوال ساده اگه داستان این آقایون مثل ... که ارزش داراییهاش به بدهی های اون نرسه چکارمیکنید؟؟


در خصوص اون دوستی که زندگیشو میخاد بفروشه فقط اینو باید بگم چشمان گریان کسایی رو تو 6 ماهه گذشته تو بورس دیدم که به امید پورشه سواری اومدن و پراید زیر پاشونم باختن.

سرمایه دار شدن یا رانت میخاد یا توانایی که تو این تفکر که تفکر عوام با عرض پوزش نمیگنجه .خلاف استدلال فوق دلیلی دارن این دوستان که البته از الفاظشون میشه سطح شخصیتشون و حدس زد با منطق بگین.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
تا الان هرچه سود کردی ناز شصتت تا فواره برنگشته و سقوط نکرده ، دندان طمع را بکن و ارام زندگی کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۲
دوستانی که به نفع پدیده نظر می دهندنظراتشون خیلی تصنعی و تو خالی واحساسیه
حکمت
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۲
چند نکته جهت تنویر افکار مطالعه کنندگان
1. نویسنده محترم در متن دچار مغالطات عظیم شده اند که البته باید دانسته شود علت این مغالطه چیست از جمله :
الف : دغدغه نویسنده روشن کردن ذهن مخاطبان غیر حرفه ای و خریداران عادی سهام پدیده بوده اما در جایی که به سمت اثبات حرف خود رفته از اعداد و ارقام و اصطلاحات و محاسبات کاملا تخصصی مالی بهره برده است . این روش که برخلاف مدعای نویسنده بوده سرمنشا تحلیل و تیجه گیری قرار گرفته است

ب : نویسنده در نکات مهمی که به توجیه قیمت اموال پدیده کمک می کرده کاملا با عجله و سرسری عبور کرده و نکاتی که به زعم خود مهم بوده را تا حدی ملال آور بزرگ نموده است : مثلا وقتی به قیمت زمین در مجموعه شهر رویایی رسیده است با یک اشاره ساده رد شده در حالی که اتفاقا صاحبان اموال غیر منقول اطراف پروژه گواه بر افزایش چشمگیر ارزش این اموال هستند . بر عکس در مورد مشاعات ساختمانی چندان اغراق کرده که گویی راه پله ی خانه ها و آپارتمانها ملک عمومی و در اختیار دولت است . این واضح است که اموال مشاع بین مالکان مشاع است و ارزش خود را داشته و دارد

از این دست مغالطات در مقاله بسیار است
2. استناد نویسنده به اسناد مالس شرکت البته قابل احترام است اما باز در این استناد ایشان از صنعت مغالطه بهره برده و صرفا اطلاعاتی را نقل کرده که کمک به استدلال خود نموده و مصداق یومن ببعض و یکفر ببعض شده و این خود به نوعی پوشاندن حقیقت است . صورت حساب و تراز نامه شرکت یک کل منسجم است و برداشت از آن در خور کارشناسان امر می باشد . اینکه نویسنده بخواهد افکار عمومی را روشن کند ولی از ادبیات محققانه و تخصصی استفاده کند را در اصطلاح نقض غرض یا غرض ورزی می نامند . که البته در فقره سوم در این باب خواهم گفت

3 . شرکت های محترم بورسی از جمله مجموعه حافظ ، نه رندی که جفا کاری می کنند و سقوط ارزش سهام در بورس را که مستقیما از بی تدبیری کارگزاران بورس سرچشمه می گیرد را با نشانه گرفتن مجموعه های خصوصی موفق می خواهند جبران کنند . این البته به قول نویسنده رندی است اما خود واقف است که نه رندی که بد اخلاقی است . شما زمانی که مست جمع آوری سهام خرد مردم در بورس متزلزل کشور بودید باید فکر رکود و سقوط ارزش سهام را می کردند .

همه جای این دنیا متخصصان در کار توسعه مجموعه ی خود هستند و در این گوشه متخصصان جمع می شوند مگر خطی از جایی بیابند و پیراهن عثمان کرده و نقائص خود را بپوشانند . اما سخت در اشتباهند که علت رشد قیمت سهام پدیده صداقت در کار و اعتماد مردم بوده و اعتماد مردم مستقیما از رشد چشمگیر پروژه ها و سرمایه های شرکت ناشی می شود نه سفته بازی و ثبت شرکت های کاغذی همچون بسیاری از شرکت های اختصاصی شده ی بورس .

در پایان توصیه میکنم به خوانندگان محترم برای قیاس بین آنچه نوشته اند با آنچه واقعا وجود دارد به رشد پروژه های پدیده دقت کرده و آن را با یکی از شرکت هایی که در متن مقاله اشاره شده قیاس نمایند . و نویسنده محترم را به انصاف در رقم سطور فرامی خوانم به این ایه شریفه که : ن والقلم و ما یسطرون
حافظ
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۹
این همه پدیده کردید این هم بد یا خوب گفتید ی مقایسه کوچک هم این پدیده رو با شرکت دریای سینا انجام بدید از زمانی که وارد بورس شده نزدیک 600% رشد بی چون چرا داشته اونهم قانونی و شفاف .
اگر روند نموداریشو نگاه کنید با نمودار الیوت روموج سه داره حرکت میکنه و با افزایش سرمایه 77%که انجام داده بزودی نزدیک 60میلیون سهم تازه وارد سهامش میشن .با برداشته شدن تحریمها و ورد کشتیهای بیشتر به بنادر میزان سود هی و در نتیجه اعتبار شرکت هر روز بیشتر خواهد شد و اگر دچار بازی عرضه حقوقی نگردد حالا حالاها این روند ادامه دارد .
دوستان پدیده واقعی اینجاست دربورس فرصت رو از دست ندید چون حقوقی ها دارند سهامو درو میکنند .به امید خدا وضع کلی بورس هم درست میشه . فقط قبل از اینکه در مورد این مطلب قضاوتی کنی اول به نمودار سینا ی نگاه بنداز.
این بورس نیوز هم با پدیده مشکلی نداره داره رسالتشو انجام میده خب بگر پدیده مشکلی نداشته باشه مسیرشو طی میکنه و اگر هم داشته باشه دستش رو میشه و عده کمتری خانه خراب میشن .
حالا اگر خدایی نکرده فردا مسئله ای پیش بیاد همین شما ها که الان نوک پیکان اتهام و افترا و انتقاد رو طرف بورس نیوز گرفتید اولین نفراتی خواهید بود که انگشت ملامت بسمت اینها میگیرید که چرا اطلاع رسانی نکردید . در نهایت شاعر گفت :صلاح مملکت خویش خسروان دانند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۹
\\\" شركت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز سهامی خاص \\\" چند سالی است مردم را از جای جای کشور به مشاركت در اجرای پروژه های بزرگ ساختمانی دعوت میکند این درحالیست این مشاركت از طریق خرید سهام \\\" شركت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز سهامی خاص \\\" (یکی از شركتهای تابعه ی شركت مادر یعنی توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز )انجام میشود در حالیکه طبق ماده 21 قانون تجارت در مورد شركتهای سهامی خاص چنین می خوانیم:

«شركتهای سهامی خاص نمی توانند سهام خود را برای پذیره نویسی یا فروش در بورس اوراق بهادار یا توسط بانكها عرضه نمایند و یا به انتشار آگهی و اطلاعیه و یا هر نوع اقدام تبلیغاتی برای فروش سهام خود مبادرت كنند مگراینكه ازمقررات مربوط به شركتهای سهامی عام بنحوی كه دراین قانون مذكور است تبعیت نمایند»

در حالیکه طبق بند ب ماده 99 قانون برنامه پنجم و ماده 27 قانون بازار سرمایه به وضوح مشخص میشود این شركت از قوانین مربوط به شركتهای سهامی عام هم تبعیت نمی کند.

حالا سوال اینجاست چطور جراید و حتی رسانه ملی نیز با تبلیغات سنگین این شركت را در این امر غیرقانونی یاری می کنند؟ شركت سهامی خاصی که سهامداران آن به چند ده هزار نفر میرسد!

شركت 15 هزار میلیارد تومانی که 1700 میلیارد تومان کارشناسی شده است !!!


بر اساس آنچه که در صورت های مالی \\\" شركت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز\\\" مشخص است سرمایه ثبت شده شركت 1500 میلیارد ریال منقسم بر 1.5 میلیارد سهم هزار ریالی میباشد که بر اساس آنچه از اخبار پس از مجمع سالیانه نیز منتشر شده است سرمایه شركت با 25٪ افزایش به 1875 میلیارد ریال(معادل 1.875 میلیارد سهم) افزایش یافته است.با سرمایه جدید و قیمت 8278 تومانی از سوی سایت وابسته به شركت است که مجموعا ارزش این روز این شركت را به عدد 15500 میلیارد تومان میرسد.عددی که فعالان بازار سرمایه رقمی بسیار کمتر از آن را برای غول های صنعت کشور این روزها در بازار بورس میبینند برای مثال ارزش بازار کل شركتهای ساختمانی موجود در بورس که مجموعه ای از بزرگترین فعالان پیمانكار ساختمانی کشور را نشان میدهد ارزش بازاری در حدود 2 هزار میلیارد تومان با تعدیلات تلفیق دارند.

نكته تاسف بار قضیه جایی است که طبق یادداشت 4-8 صورتهای مالی حسابرسی شده شركت، کل ارزش پروژه 1711 میلیارد تومان از سوی کارشناس دادگستری ارزش گذاری شده است که این رقم نزدیکی بسیاری با ارزش گذاری فعالان بازار سرمایه برای این پروژه دارد این در حالیست بدهی بانکی سنگین 500 میلیارد تومانی این شركت طبق یادداشت 1-17 صورتهای مالی حسابرسی شده تماما با نرخ 30٪ تامین مالی شده و قاعدتا با جرایم تاخیر 6٪ مجموعا 36٪ هزینه مالی بر شركت تحمیل کند نیز میبایست توجه ویژه ای گردد.

مشكل در بازپرداخت تسهیلات و کمبود نقدینگی نیز در یادداشت های 2-17 صورتهای مالی و یادداشت 5 گزارش حسابرس که بخشی از پروژه با 40٪ تخفیف به بانكهای مرتبط اعطا شده است به چشم میخورد.



ارزش گذاری در سیستمی فارغ از عرضه و تقاضا

بخشی از صحبتهای صاحبان شركت در مجمع عمومی سالیانه موید این است که ارزش گذاری کاملا با سلیقه صاحبان سهام و نه در سیستم عرضه و تقاضا شكل میگیرد


از طرفی بند ز از ماده یک قانون444 مجازات اخلالگران نظام اقتصادی کشور بیان میکند تاسیس نمایندگی برای جذب سرمایه و توسعه زنجیره انسانی جرم است :

ز:تأسیس، قبول نمایندگی و عضوگیری در بنگاه، مؤسسه، شركت یا گروه به ‌منظور كسب درآمد ناشی از افزایش اعضاء به نحوی كه اعضاء جدید جهت منفعت، افراد دیگری را جذب نموده و توسعه زنجیره یا شبكه انسانی تداوم یابد.

مطلب فوق مصداق واقعی بخشی از صحبت رییس هیئت مدیره در مجمع سالیانه به شرح زیر میباشد :

موسسه ای به مدیریت آقای عیدی‌زاده نیز ثبت کردیم و نام آن را پشتیبانی سهام پدیده گذاشتیم.

این مطلب در کنار رشد قارچ گونه نمایندگی سهام در شهرستان وضعیت شكل گرفته در دعوت عموم به مشاركت در یک شركت سهامی خاص نقض اشكار قانون را نشان میدهد.همچنین لحن صحبت رییس هیئت مدیره(اقای پهلوان) به خوبی حكایت از قیمت سهام دارد :

«شاید پدیده اولین و آخرین شركت اقتصادی در دنیا باشد که در آن سهام افزایش پیدا می‌کند و قیمت سهم در آن کاهش نمی یابد»

همچنین صورتهای مالی که گویا حسابرس شركت هم از مهرتایید بر آن زده حكایت از یک انحراف در صورت جریان وجه نقد دارد جایی که بند 56 استاندارد شماره 2 حسابرسی نقض شده و بدین شكل شركت سعی در بالا نشان دادن جریان وجه نقد دارد.


در پایان
ارزش روز 15500 میلیارد تومانی در کنار سود ناچیز(وبحث دار) 46 میلیارد تومانی و رشد سه هزار درصدی قیمت سهم در 3 سال اخیر و دعوت غیرقانونی عموم به مشاركت در شركت سهامی خاص، حكایت از شكل گیری جریانی دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۸
جناب حکمت پدیده قابل قیاس حتی با ضایعات این شرکتها هم نیست.اکثراین شرکتها نماد خودکفایی وسرافرازی کشورمان ایرانند.این مهم با تلاش وفداکاری انسانهایی بدست امده که از توان درک شما خارج است.در زمان جنگ تحمیلی بارها بمباران شدند ولی نلرزیدند وچرخ خود کفایی را چرخاندند.چه بسا کارکنان فداکاری که در این راه شهید شدندکه همه میدانند.خجالت بکشید ازاین حرفهای منفعت طلبانه وبرای جیب خودتان از ایه شریفه استمداد نجویید.
حکمت
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸
اولا از شهدا برای بداخلاقی خودتان استفاده نکنید و ثانیا کلام خدا از فرط حقانیت است که شما را عصبانی می کند . شما خودت و تمام همفکرات اینقدر کوته نظر هستید که تصوری از رشد و توسعه ندارید .
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲
این برای اولین باره تو زندگیم که با دیدن فعالیت ها و شفافیت مدیران شرکت پدیده و کسایی که در راه ساختن ایران و رقابت با شرکت های اروپایی و امریکایی چیزی کم ندارن و در خیلی از موارد از اونها سرترند و سود رو تنها برای خودشون نمی خوان به خودم افتخار میکنم که ایرانیممممممم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۷
قابل توجه مسوولین محترم - آیا نباید در مورد پدیده هایی مشابه پدیده شاندیز نگران باشیم ؟





چند وقتی است حرف و حدیث ها در مورد پدیده شاندیز زیاد شده است عده ای کاملا مخالف و عده ای کاملا موافق آن ! در این مجادله موافقان به طمع ورزی و مخالفان به حسادت و عقب ماندن از قافله توسط یکدیگر متهم می شوند. شیوه های خاص عملکرد این شرکت و نگرانی از گسترش غلط الگوی کاری آن , برخی از صاحبنظران اقتصادی را نگران نموده است . در این نوشتار سعی شده با واقع گرایی به این موضوع نگریسته شود.







شگفتیها

1- 80 برابر شدن ارزش سرمایه گذاری توسط سهامدار عمده در کمتر از سه سال ! بر خلاف روال شرکتهای عمرانی مشابه جالب توجه اینکه هنگام پذیره نویسی اولیه شرکت ابنیه ,میزان افزایش ارزش سرمایه گذاری در انتهای پروژه سه برابر تخمین زده شده بود.



2-وجود تبلیغات وسیع ,حرفه ای با بهره گیری از مسوولین ! و در عین حال پوشش بسیار ضعیف اخبار مضر برای شرکت مانند نحوه رسیدگی به تخلفات شرکت و آرا ء جدید دادگاه !



3-شروع و پیشبرد کار, علی رغم عدم تکمیل مجوزهای لازم که بهمراه شکایت وپرونده سازی توسط ارگانهایی مانند جهاد کشاورزی ومسکن و شهرسازی بوده است هر چند ظاهرا شرکت در بعضی دعاوی قبلی محق شناخته شده ولی نتیجه نهایی دادگاه جدید مشخص نشده است.



4-نسبت سرمایه گذاری سهامدار عمده بسیار کم و لی سود حاصله برای وی بسیار زیاد بوده است .تامین مالی توسط موسسات مالی و بانکها ,پیش فروش واحد ها و فروش سهام و معاملات درون گروهی سودآور !صورت می گیرد



5-شهرداری شاندیز به شدت حامی سهامدار عمده بوده و در برابر سایر ارگانهای شاکی ایستادگی می نماید!

6-شرکت ابنیه سهامی خاص است با ده ها هزار سهامدار ! ولی شرکت مادر (توسعه گردشگری ) سهامی عام است با حدود 40 سهامدار ! (ضمنا من که نتوانستم نحوه پذیره نویسی اولیه و خرید و فروش سهام شرکت مادر را پیدا کنم ! شاید شما بتوانید !!)

7-با توجه به نحوه مدیریت سهام و سیر صعودی آن , مردم به سمت آن اقبال پیدا نموده و اخیرا بسیار مشاهده می شود که مردم با فروش منزل خود این سهام را خریده اند.



8- کل شهر رویایی پدیده شاندیز در رهن بانک قوامین است!

9-ارزش سرمایه اولیه 300 میلیون تومانی شرکت ابنیه از سال 88 تا کنون 50 هزار برابر شده است !!

10-علی رغم اطمینان از عدم تکمیل به موقع کل پروژه تا مهر 94 ,روزشمار تبلیغاتی پروژه 47 روز دیگر را نشان می دهد!!





احتمالات

در روند سود آوری شگفتی آور این شرکت احتمالات بدبینانه ای نیز وجود دارد که می بایست توسط مراجع ذی صلاح با همکاری شرکت رفع ابهام و شفاف سازی شود.



1-وجود رانت و تخفیف بسیار زیاد هنگام تغییر کاربری اراضی مورد استفاده و اخذ پروانه



2-هماهنگی با واسطه ها و دلالان (به عنوان کارگزاران غیر رسمی شرکت )جهت تهییج مردم به خرید سهام -نگاهی به قسمت آگهی های تجاری روزنامه خراسان موید این موضوع است مثلا در تاریخ 29 مرداد 93 حدود 40 نفر از این واسطه ها آگهی خرید و فروش داشتند.

3-استفاده از سهام کاغذی جهت معاوضه با دارایی های عینی و استفاده از ارزش افزوده دارایی های عینی جهت افزایش تعداد و قیمت سهام کاغذی (عجب سیکل جالب و بی انتهایی !)

4- اقبال خیل عظیمی از مردم , با توجه به نحوه مدیریت سهام و اعتقاد به نرخ سود بالا در این بازی پولی با نحوه برخورد مسوولین ,این قشر از مردم دیگر خیالشان بابت قانونمندی شرکت راحت شده است .

5-احتمالا یا کاستی هایی در قوانین موجود وجود دارد و یا مسوولین در برخورد با این موضوع اختلاف نظر و یا معذوریت هایی دارند !

6- احتمالا بخشی از ارزش سهام ناشی از امید به آینده و بخشی از قیمت آن ناشی از افزایش میزان هزینه های پروژه می باشد .

ابهامات

1-دلیل دفاع تمام قد شهرداری شاندیز از این طرح و تقابل با ارگانهای معارض چه بوده و نهایتا حق با کیست! آیا این دفاع برای پروژه های دیگر نیز وجود دارد؟ واصولا شهرداری شاندیز چه نقشی در این موضوع دارد.؟



2-در صورت اثبات تخلفات مربوط به پروژه شهر رویایی شاندیز ,آیا میزان جرایم متناسب با سود زیاد آن خواهد بود؟



3-این همه دلال و واسطه حول و حوش شرکت چه می کنند و چرا برخوردی توسط شرکت با آنها نمی شود!

4-نحوه افزایش سرمایه عجیب 500 برابری در سال 90 و نحوه تبدیل سهام 100 هزار تومانی مردم به 500 سهم 200 تومانی !! چگونه بوده است؟



5-افزایش سرمایه 25 درصدی بدون کاهش قیمت سهام , یعنی شرکت با آوردن 37.5 میلیارد در سرمایه شرکت , دفعتا سود 2400 میلیارد تومانی برای خود به ارمغان آورده است !



6- نحوه محاسبه قیمت سهام از ابتدای امر که حتی مورد ابهام حسابرس آن نیز بوده است !



7- علت عدم تمایل ورود به بورس با این حجم وسیع ارزش بازار و تعداد سهامدار



نگرانیها

1-گسترش فرهنگ پیشبرد اهداف با پول (مانند سفارش آگهی 120 میلیون تومانی به یک روزنامه معارض و تبدیل شدن ناگهانی آن روزنامه به یک حامی و نیز احتمال رفع مشکلات حقوقی پروژه با پرداخت پول)

2-الگوبرداری هیجانی شرکت های مشابه و هدر رفت سرمایه های ملی





3- ایجاد فرهنگ دور زدن قانون و پیشبرد اهداف کلان بدون اخذ مجوزهای کافی و قرار دادن مسوولان در برابر کار انجام شده



4- در صورت معاوضه سهام فروخته نشده ای که هر چند وقت هم افزایش می یابد با کالا , می توان واحد پولی جدیدی در آینده به عنوان پدیده متصور شد !



5-افزایش قیمت املاک مناطق کشور و ثروت افزایی با تبلیغات و برندسازی قبل از شروع کار (بدین گونه که شرکت می تواند با استفاده از واسطه های در اختیار و ابزارهایی مانند ارائه سهام به جای نقدینگی ,در مناطقی از کشور زمینهای ارزان قیمتی را بدون ذکر نام پدیده خریداری نموده و با اعلام ناگهانی تعلق آن به این شرکت ,از چند برابر شدن قیمت آن بهره برداری نماید.



6-رقابت نا عادلانه و ضربه خوردن بخشهای مشابه در اقتصاد کشور که کاملا در حیطه قوانین و ضوابط مشغول فعالیت هستند.

7-امکان خروج سرمایه چند هزار میلیارد تومانی جهت شروع پروژه هایی سود آور در خارج از کشور



فرصت ها

1-ایجاد زمینه اشتغالزایی , عمران و آبادانی - بهره برداری از سرمایه های خرد در پروژه های عظیم و سایر مواردی که به طور تفصیلی در سایت شرکت ذکر شده است

نتیجه گیری

فعالیت شرکت که طبق شواهد متقن کاملا ضابطه مند هم نبوده است به همراه نحوه افزایش سرمایه های نامتعارف و شیوه مدیریت سهام چندین هزار میلیاردی آن ,در آینده بخش عظیمی از اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد .در این ارتباط طیف وسیعی از دلسوزان و فعالان اقتصادی را برای کاهش اثرات منفی وافزایش اثرات مثبت این پدیده نو ظهور به تحرک وا داشته است . افرادی که جدای از سود و زیان شخصی و مقطعی ,برای جامعه و اقتصاد نیز نگرانی دارند. و پیگیریهای دلسوزانه ایشان با توجه به روابط و نفوذ شرکت حتی ممکن است تبعات حقوقی نیز برای آنها داشته باشد. در حال حاضر هر چتد منافع تعداد زیادی از مردم با این شرکت گره خورده و به نوعی سپر بلای آن شده اند از مسوولین ذیربط انتظار می رود با کنار گذاشتن محافظه کاری ,ضمن ورود آگاهانه به زوایای پنهان این شرکت ,عموم مردم را نسبت به اجرای صحیح قوانین و ضوابط مطمئن سازند. از رسانه ها نیز انتظار می رود علی رغم درج تبلیغات درآمدزای شرکت ,پیگیر مواردی مانند نتیجه دادگاه شرکت , نحوه اجرای حکم شورای عالی شهرسازی و سایر ابهامات در مورد این مجموعه باشند. در این راستا پیشنهاد می گردد

1-صورتهای مالی توسط تیمی خبره از کارشناسان مجددا مورد بررسی قرار گیرد

2-واسطه ها از حول و حوش شرکت حذف گردند

3-ابهامات ذکر شده بررسی و در صورت اثبات تخلف ,جرایم متناسبی وضع گردد.
امین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱
سلام آقا مهدی من طرفدار تراکتورم در پدیده هم سهام دارم لازم نبود در مورد شکست تراکتور اینجا اظهار نظر کنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۹
باسلام من سهامدارشاندیزم وهمیشه استرس ورشکستگی شرکتودارم ولی طمع نمیذاره بفروشم امیدوارم روزی بشیمون نشم
هشام
United States of America
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۶
فکر میکنم نظر بنده که چند سال خاک این پروژه را خوردم کمی قابل تامل باشه. من خشت خشت این پروژه رو دیدم تو تمام مراحلش نظارت داشتم الان هم دارم این پروژه رو میبینم اونم هر روز. در یک کلام این پروژه یک پروژه شکست خورده. هیچ سودی در این ساخت و ساز نهفته نیست هیچ استقبالی از خرید واحدها نشده اینو میتونید تشریف بیارید ببینید. تمامش یک پروپاگاند الکیه و این رشد سهام تو این بازار راکد دو سه ساله حبابی بیش نیست من که سهامی نخریدم نه اینکه مطمئن نباشم سود نداره چون میدونستم این پروژه شکست خورده و بهای سود کردن من بیچاره شدن یک عده زیادی خواهد بود. امیدوارم کسانی که سرمایه زندگیشونو تو این راه گذاشتن سریع از این بازی خطر ناک بیرون بیان
حمید
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴
من چون ازنزدیک با شرکت پدیده درارتباط بودم هیچوقت جرآت خرید سهام نمیکردم چون همش توخالی وحبابی بیش نیست وخیلی از مردم را موقعی که این حباب بترکه بیچاره وبدبخت میکنه.......والسلام...
محمد حسين عصاران دربان
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۲
«شاید پدیده اولین و آخرین شركت اقتصادی در دنیا باشد که در آن سهام افزایش پیدا می‌کند و قیمت سهم در آن کاهش نمی یابد»
تا كجا ؟
تا چند ؟
اگر قيمت سهام شروع به كاهش كند آنگاه چه پيش مي آيد . ؟
حتي اگر همچنان به افتتاح پروژه هاي بيشتر اقدام كنند . باز هم بايد قيمت سهام افزايش پيدا كند ؟
قابل توجه مسوولین محترم - آیا نباید در مورد پدیده هایی مشابه پدیده شاندیز نگران باشیم ؟ نظر دهنده ناشناس ۱۳۹۳/۰۶/۰۵ ۰۰:۴۷
قطعا كارشناسان مالي اقتصادي زيادي نگران هستند .
اما يادمان باشد اين ساختار براي بار اول در ايران شكل گرفته (به اين شكل چند شركتي ) و با فعاليت ساختماني و مجتمع چند منظوره ساختن
يك اتفاق خوب هم افتاده و ان اينكه بورس نيوز نظرات موافق و مخالف را با هم انتشار ميدهد .
اين اتفاق به اندازه خيلي زيادي ارزشمند است .
شايد ارزشمند تر از زيان ناشي از تركيدن حباب پديده
عباس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۶
من خیلی مفاهیم مالی قید شده در گزارش را نتوانستم دریافت کنم در ضمن من سهام پدیده را با توجه به ریسک آن از سال 91 تا به حال خریداری و اندک اندک افزایش داده ام. اگر اسم اینکار را برخی از دوستان طمع یا خوش خیالی یا ساده اندیشی می خواهند بگذارند از نظر من اشکالی ندارد اما آنچه را که فکر می کنم دوستان بد نیست در تحلیل اشان مد نظر قرار دهند را در اینجا عرض می کنم: 1- من بدنبال یک سود با پذیریش ریسک در یک سرمایه گذاری به ظن خودم حلال بوده و هستم. 2- برای رسیدن به این مقصود از سال 1380 در بازار بورس با سرمایه اندکی که از پول کارمندی داشتم سرمایه گذاری کردم و متاسفانه چون بورس باز نبودم در زمانی که حتی سود در بازار ساخت و ساز بود من که در چند شرکت ساختمانی جمعا 10 هزار سهم داشتم (توس گستر، سامان گستر) نه تنها رشدی را که به نظرم طبیعی می نمود را ندیدم بلکه افت هم از سال 85 به بعد دیدم 3- در طی سالهایی که در شرکت های بورسی بودم این را فهمیدم تا شرکتی وارد بازار بورس شود بایستی از آن جدا شوم زیرا آن شرکت به بازاری وارد می شود که در اختیار دولت است و دولت مشکل ساختاری و به خصوص سیاسی اش به آن شرکت سرایت می کند چه بخواهد چه نخواهد4- در طی این سالها به جز در مجمع سالانه که دیگر حتی در این اواخر زمان برگزاری اش را متوجه نمی شدم هیچ گزارشی از فعالیت های شرکت دریافت نمی کردم اما در همین دوسال عضویتم در پدیده : از نزدیک و از دور (رسانه ملی و تماس تلفنی و خبرنامه) گزارش فعالیت شرکت را دریافت کرده و می کنم. در این مدت دیده ام که چگونه این شرکت در حال انجام بزرگترین کارآفرینی در جهت مناسب ترین کار برای کشور است که ساخت هتل های مناسب برای گردشگری است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۱
اگه 4 تا شرکت مثل پدیده تو ایران کار کنن ایران میشه بهشت این نظر شخصیه منه
نسیمم
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۴
برای سلامتی دادستان محترم مشهد که زودتر مشکل پدیده راحل کند ونگذارد کسی سنگ اندازی کند صلوات