بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳
معاملات امروز در این نماد با جابه جایی نزدیک به 47 میلیون سهم در حالی انجام شد که حقوقی خریدار نزدیک به 64 درصدی این تعداد سهام بود؛ در حالیکه عمده این تعداد سهام از جیب پرتفوی حقیقی هاعرضه شد. حال باید دید علت رشد قیمت نزدیک به 40 درصدی این سهم طی یک ماه اخیر چیست؟
کد خبر : ۱۳۰۷۴۵
نویسنده :
کیوان فر
با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 93.05.29 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 30 واحد رشد به رقم 54348 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 169 واحد افت عدد 145999 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 3 واحد افزایش به رقم 73905 واحد رسيد.

همچنین در این روز "اخابر" با 54 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "حکشتی" با 27 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.80 واحد افت به رقم 806 واحد رسید.

در این شرایط امروز "ذوب" با 0.35 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "جم" با یک واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1408 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 679 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، بازار سهام امروز نیز روندی بدون نوسان و با ثبات را سپری کرد و گرچه طی معاملات دیروز "حکشتی" یدک کش شاخص شد، اما امروز در جهتی عکس حرکت کرد تا پس از چرخش 180 درجه ای نسبت به معاملات روز قبل، بیشترین تأثیر منفی را از خود به نمایش گذارد.

بدین ترتیب کشتیرانی در حالی دیروز با رشد نزدیک به هشت درصدی قیمت سهام به تابلوی بورس برگشت که امروز سه درصد عقبگرد کرد و تا تشکیل صف فروش نیز پیش رفت.

در دیگر نمادهای تأثیر گذار جدال بزرگان را شاهد بودیم؛ بطوریکه بیشترین آثار مثبت و منفی طی معاملات امروز از سوی آنها مشاهده شد؛ "اخابر" و "رمپنا" در جهت مثبت و "فولاد"، "فارس"، "پارسان" و نیز "ومعادن" پس از "حکشتی" در جهت منفی. اما باید دید پیروزی با کدام جناح است؟

چند نکته صرفاً جهت اطلاع:

"حسینا": طی معاملات امروز نیز در حالی تا دامنه نوسان منفی قیمت سهام پیش رفت که این سهم دوباره با رشد قیمت همراه شد تا همچنان در مسیر صعودی استوار باشد و با این روند معاملاتی سهام خود بر اعتقاد برخی برای پایان روند مثبت قیمت خط بطلان بکشد.

"وبیمه": معاملات امروز در این نماد با جابه جایی نزدیک به 47 میلیون سهم در حالی انجام شد که حقوقی خریدار نزدیک به 64 درصدی این تعداد سهام بود؛ در حالیکه عمده این تعداد سهام از جیب پرتفوی حقیقی هاعرضه شد. حال باید دید علت رشد قیمت نزدیک به 40 درصدی این سهم طی یک ماه اخیر چیست؟ آیا رفتار سفته بازان علت اصلی آن بوده و یا اتفاق جدیدی در سهم افتاده که بازار از آن بی خبر است؟

خودرویی ها: نمادهای این گروه نیز پس از اعلام خبر شورای رقابت پیرامون همکاری خودروسازان برای کاهش سه درصدی قیمت فروش برخی محصولات طی روز گذشته، امروز نیز همچنان بی اقبال بودند. گرچه در مقابل آنها بسیاری از قطعه سازان تا تشکیل صف های خریداران پیش رفتند.

ایران ارقام: عرضه عمده بلوک 19.9 درصدی از سهام "مرقام" نیز امروز به ارزش 273میلیارد ریال توسط شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان به قیمت پایه 3427 ریال عرضه شد که فروش معامله مذکور پس از احراز شرایط قطعی خواهد بود. شنیده ها حاکی از آن است که یکی از زیرمجموعه های آن خریدار این بلوک می باشد.

گروه بانکی: اما مهمترین خبری که در ساعت پایانی معاملات امروز منتشر شد بخشنامه بانک مرکزی به کلیه بانک ها و مؤسسات اعتباری تحت نظارت خود بود تا از ابتدای شهریور ماه سال جاری نرخ های 10 درصدی در سود سپرده های کوتاه مدت اعمال شود.

بدین ترتیب نرخ سود سپرده های کوتاه مدت ویژه ای که قبل از تاریخ 93.2.13 با نرخ ها و شرایط خاص ایجاد گردیده بودند، بایستی صرفاً با نرخ 10 درصد سود پرداخت کنند.

این بخشنامه در حالی صادر شده که ابتدای امسال برخی بانک ها با پیشنهاد نرخ های بالاتر از مصوبه بانک مرکزی به حساب های ویژه خود سود پرداخت می کردند و این موضوع همزمان با رکود بازار سرمایه و شرایط فرسایشی معاملات بورس موجب خروج بخش زیادی از نقدینگی از این بازار به سمت بانک ها شد. در حالیکه صدور این مصوبه در صورت اجرا می تواند منتهی به بازگشت نقدینگی ها به بازار سهام شده و محرکی برای بهبود تقاضا در بورس شود. گرچه بایستی دید بانک ها به صورت واقعی این بخشنامه را به اجرا می گذارند و یا باز هم مشتریان خاص و نور چشمی های بانک ها از آثار چنین بخشنامه هایی مصون خواهند ماند؟!

در خاتمه، بایستی منتظر ماند و دید که آیا بورس طی روزهای آتی به این خبر واکنشی نشان خواهد داد و یا بدون توجه از کنار آن عبور خواهد کرد!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۷
مردم آنقدر احمق نیستند که با کم شدن سود بانکی داروندار خود را در بورس ببازند. هدف بعدی تورم مسکن است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۱
کاهش نرخ سود بانکی باعث میشه بخش عظیمی از سپرده ها که نزد بانکهای کوچک بدلیل اعلام نرخهای بالا بمنظور جذب سپرده، جذب شده بود به همون بانکهای بزرگ برگرده ولی ایندفعه با نرخ خوب برای بانکهای بزرگ مثل صادرات ملت و تجارت.
خودش میشه جذب سپرده با سود پرداختنی پایین.
همیشه اخبار خوب واسه بانکهاست.
البته بانکهایی که اوراق مشارکت منتشر کردن هم بیشتر میتونن بفروشن. مثل . . .
حمید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۴
سلام بورس نیوز جان. باید درنظر داشت آخه بورسی که حجم معاملاتش پایینه و نقدینگی اصلا وجود ندارد عرضه اولیه میذارند؟اکثر سهم ها به قیمت کف سالیانه خود رسیده اند مثل سپاها که کف سالیانه 187 است آخه سهامدار چه گناهکی کرده؟امروز بعضی از سایتها نوید عرضه اولیه را میدادند عرضه اولیه ثرود.به نظر شما الان وقت عرضه اولیه است؟هنوز عرضه اولیه پاکشو و شسپا براتون تجربه نشده
صداقت خواه
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۲
در پاسخ به اون دوستی که نوشته تورم بعدی در حوزه مسکن است..
شما کافی است که سری به بنگاه محله خودتان بزنید و علت اصلی رکود مسکن را بپرسی قطعا پاسخ این است که علت اصلی، پائین آمدن توانائی خرید مردم است. یعنی در همین قیمتهای فعلی مردم توانائی خرید ندارند حالا شما چطور انتظار داری که تورم هم ایجاد شود اونوقت از کجا خریدار پیدا میکنی.
دولت در طرح نا پخته ای با طرح صندوقهای پس انداز درصدد افزایش وام مسکن است. و دریافت وام بالاتر را با افزایش توانائی خرید برابر میداند. در حالیکه همین حالا هم خیلی از بانکها با وثیقه ملکی حاضر به پرداخت وامها بالا هستند. گذشته از این همین وام 45 میلیونی هم ممکن است در شهرستانها خیلی ها را خانه دار کند . درحالیکه هیچ تمایلی برای گرفتن وام به علت عدم توانائی باز پرداخت وجود ندارد.
پس تردید نکنید که تورم بعدی قطعا در حوزه مسکن نخواهد بود.
امینی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹
باسلام درباره وبیمه هیچ اتفاقی نیافتاده حقوقی3/21زیر 110 تعدادی فروخته درحالی که زیر110 باید 30میلیون می خرید.خدا عالم خودتان حدس بزنید
جذر
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۳
اگر دولت بدهی به بانکها و پیمانکاران و سازمانهای بیمه یی را پرداخت کند رونق به همه ی بخشهای اقتصاد باز میگردد، در شرایط فعلی کاهش نرخ سود سبب سرگردانی پول و تقویت تورم میشود و افزایش سود سبب گسترش رکود میگردد، پس نرخ سود بانکی در شرایط رکود تورمی ابزار کنترلی ثانوی است.
درحالیکه بازپرداخت بدهی های دولت باعث علاج کمبود نقدینگی شرکتهای طلبکار و کمتر شدن قیمت تمام شده تولیدات به دلیل کاسته شدن از نیاز به تسهیلات بانکی با نرخ بالا میگرد، که این خود باعث کاهش واقعی و نه دستوری سود سپرده ها میشود. به نظر میرسد دولت راه را برعکس میرود، هرچند که در کوتاه مدت برای بورس مثبت خواهد بود