بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۳
صنعت ساخت و ساز که همواره در ایران یکی از صنایع پررونق بوده، تنها حدود یک درصد از ارزش کل بازار سهام را به خود اختصاص داده که البته نسبت کوچکی است.
کد خبر : ۱۳۱۰۲۵
نویسنده :
کیوان فر

عرضه اولیه 10 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود به احتمال زیاد طی هفته جاری در فرابورس انجام می شود.

به گزارش بورس نیوز، شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود با سرمایه 20 میلیارد تومانی از شرکت های زیرمجموعه سرمایه گذاری مسکن به شمار می رود و سود هر سهم سال 94 خود را 847 ریال پیش بینی کرده که نسبت به سود 824 ریالی هر سهم سال مالی 93 "ثرود" در آخرین برآوردها تفاوت قابل ملاحظه ای ندارد.

طبق گفته های مدیر عامل این مجموعه در جلسه معارفه، "ثرود" طی گزارش های حسابرسی نشده عملکرد پایان سال مالی 93 حدود 132 میلیارد و 932 میلیون ریال سود انباشته داشته و تقسیم سود 50 درصدی آن معادل 400 ریال سود به ازای هر سهم پیشنهاد هیأت مدیره به مجمع سهامداران خواهد بود.

در آستانه این عرضه اولیه که احتمالاً طی هفته جاری انجام می شود، در نظر داریم وضعیت کلی صنعت ساختمان را در بازار سرمایه بررسی کنیم تا براساس آن محدوده مناسب نسبت قیمت به عایدی سهام "ثرود" نیز ارزیابی شود.

برای محاسبه نسبت قیمت به عایدی مناسب برای سهام "ثرود" هلدینگ های مجموعه را کنار گذاشتیم تا به یک دستی و یکنواختی لازم در شرکت های گروه دست یابیم. بدین ترتیب میانگین این نسبت برای شرکت های فعال در حوزه انبوه سازی حدود 5.5 واحد به دست می آید و براین اساس انتظار می رود "ثرود" در زمان عرضه اولیه بر مبنای سود 847 ریالی به ازای هر سهم، حداکثر محدوده پنج تا شش واحدی را به خود اختصاص دهد.



بررسی صنعت ساختمان به بهانه ورود
بررسی صنعت ساختمان به بهانه ورود
بررسی صنعت ساختمان به بهانه ورود


همانطور که در جدول فوق نیز مشاهده می شود صنعت ساختمان با دو زیر گروه انبوه سازان و املاک و مستغلات به طور متوسط دارای نسبت پی بر ای 5.7 واحدی است که بیشترین نسبت متعلق به سهام ساختمان اصفهان با 66.5 واحد و کمترین آن مربوط به آس پ با نسبت دو واحدی است.

حال باید دید در زمان عرضه اولیه این سهم، سرمایه گذاران چه قیمتی را برای آن ارزنده می دانند و در نهایت سهم با چه نسبت پی بر ای پا به فرابورس خواهد گذاشت؟ اما در آستانه این عرضه اولیه می خواهیم به موضوع دیگری نیز بپردازیم.


بررسی صنعت ساختمان به بهانه ورود


"پدیده" ، دستی که به تنهایی هم صدا دارد!

چگونه یک شرکت غیربورسی چنین ارزشی را دارد؟، حال آنکه برخی شرکت های این گروه همچون سرمایه گذاری مسکن، بین المللی توسعه ساختمان و سرمایه گذاری ساختمان ایران نه تنها از نظر سرمایه بلکه از نظر تخصص فنی و اجرایی و سابقه چند دهه فعالیت موفق، حتی به گرد پای "پدیده" نیز نمی رسند!!
دست نمادی از قدرت و نیرو است و همه می دانیم که یک دست توانایی اش محدود و به تنهایی برای انجام کارهای بزرگ ناتوان است؛ اما آیا تاکنون شنیده اید که یک دست صدا ندارد؟ ما می گوییم دارد.

به گزارش بورس نیوز، شاید به نظر عجیب و سوال برانگیز باشد، در ادامه این گزارش نشان خواهیم داد که چنین موردی نیز امکان پذیر است! "پدیده" همان دستی است که گویا به تنهایی هم صدا دارد. می پرسید چرا؟ جواب این سوال را بایستی در جدول ذیل جستجو کرد.



بررسی صنعت ساختمان به بهانه ورود
بررسی صنعت ساختمان به بهانه ورود


همانطور که در این جدول قابل مشاهده است سهام "پدیده" که در واقع سهام زیر مجموعه آن یعنی شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز است، در مقایسه با شرکت های صنعت انبوه سازی بالاترین ارزش روز بازار را در اختیار دارد. بطوریکه با قیمت 8290 تومان به ازای هر سهم "پدیده " ، ارزش این مجموعه گردشگری رقمی بیش از 12.4 هزار میلیارد تومان به دست می آید.

یک بزرگتر از 21

حال آنکه در میان 21 شرکت ثبت شده نزد سازمان بورس فعال در صنعت ساختمان و انبوه سازی، بالاترین ارزش روز بازاری متعلق به شرکت کیسون است که رقم آن حدود 1200 میلیارد تومان می باشد و معاملات آن صرفاً بر اساس مفاد بند "ب" ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه در بازار پایه توافقی انجام می پذیرد.

پس از آن نیز شرکت سرمایه گذاری مسکن در رتبه دوم جای گرفته تا بر مبنای قیمت پایانی سهم در حدود 172 تومان ارزش بازاری حدود 517 میلیارد تومان را دارا می باشد که با ارزش بازاری شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز قابل قیاس نبوده و از آن بسیار کمتر است. حال آنکه "ثمسکن" خود به تنهایی بیش از 55 درصد از ارزش کل گروه انبوه سازی را در اختیار دارد.

ارزش پدیده سه برابر کل صنعت ساختمان بورس

همچنین طبق محاسبات اینگونه به دست می آید که "پدیده" با این قیمت ها تقریباً سه برابر کل ارزش بازاری این 21 مجموعه قابل معامله در بازار سهام است که رقم بسیار قابل توجه و جالبی به نظر می رسد!

چراکه صنعت ساخت و ساز که همواره در ایران یکی از صنایع پررونق بوده، تنها حدود یک درصد از ارزش کل بازار سهام را به خود اختصاص داده که البته نسبت کوچکی است. حال آنکه شرکت ابنیه و ساختمان در حالی از نظر میزان سرمایه نسبت به بسیاری از شرکت های این صنعت فعال در بازار سرمایه کوچکتر می باشد که در مقابل از نظر ارزش بازاری از تمام این 21 شرکت بالاتر بوده و به نوعی از همه رقبای خود پیشی گرفته است.

اینجاست که کارشناسان صنعت ساختمان بایستی به این سوال پاسخ دهند که چگونه یک شرکت غیربورسی چنین ارزشی را دارد؟، حال آنکه برخی شرکت های این گروه همچون سرمایه گذاری مسکن، بین المللی توسعه ساختمان و سرمایه گذاری ساختمان ایران نه تنها از نظر سرمایه بلکه از نظر تخصص فنی و اجرایی و سابقه چند دهه فعالیت موفق، حتی به گرد پای "پدیده" نیز نمی رسند!!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امینی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵
باسلام مدیران ساختمانی یا نشستند پشت میز حقوق ومزایای آنچنانی می گیرندیااگر اینتورنیست باید باید جواب ارزش پدیده را بدهندالبته کم کاری ساختمانیها آشکار.یکی مثل ثنظام وساختمان ایران اولی 7سال پیش سهمی 100 ت پذیره نویسی کرده هیچ سودی نداده الان 70ت دومی 10سال پیش1000 ت الان300 ت آقایان مگویند بورس حباب داره
رضا مومن
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
یک ضرب المثل قدیمی هست که میگه هر چقدر پول بدی همونقدر آش می خوری!
بورس نیوز عزیز شما می دونید پدیده در سال گذشته چقدر هزینه تبلیغات فقط به صدا سیما داده؟
چیزی بیش از 10میلیارد تومن که در صورتهای مالی منتهی به سال 92 ذکر شده!و در سایت رسمی پدیده قابل دانلوده!
و این مثل انگلیسی رو هم حتما شنیدی که میگه تبلیغات هزینه نیست سرمایه گذاری است!
پدیده با داشتن مدیریتی شجاع ،کادری مجرب و اقتصاددان و تبلیغات باور نکردنی به اینجا رسیده!
حالا خودت بگو آیا پدیده یک دست است یا همه ملت ایران پدیده رو می شناسن و دستهای نامحسوس اون هستن!؟
پس حالا ثابت شد که یک دست هم صدا داره!
ناشناس
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۴
خوبه خودت میگی با تبلیغ قیمتش رو بالا برده نه با تولید و ارزش افرینی و افزایش سود اوری من نمیدونم ادم عاقل 8000 تومن میده به سهمی که سود سالانش 30 تومنه؟!
رضا
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۹
دوست عزیز منظور من نگرفتی!
مشکل همینه که شما به تبلیغات به عنوان سرمایه اعتقاد نداری!
امروزه دنیا با تبلیغات داره می چرخه! و به یک هنر مدرن تبدیل شده!

و این چیزی است که پدیده و امسال اون اعتقاد دارن و پیشرفت کردند!
خود آقای پهلوان در جایی ذکر کرده بودند که برای احداث رستوران شاندیز در جردن تهران 22میلیون هزینه و 28 میلیون تبلیغات کرده و هزینه این تبلیغاتش به علت معروف شدن رستورانش در عرض زمان اندکی جبران شد.
محسن
United States of America
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸
حالا یک عرضه دار پیدا شده چشم دیدنش رو ندارید
جلال
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۹
برادر من شرکت پدیده مقطعی مجبوره که قیمتشو چند برابر سود بانکی هر ده روز ببره بالا والا اولا ملتی که سهمو دارن فروشنده میشن که همچین پولی برای خرید سهمشون وجود نداره در ثانی به علت بالا بردن قیمت مردم همچنان خریدارن و از محل این نقدینگی جواب پیمانکاراشو بتونه بده اما این تا کجا ادامه داره خودشونم نمیدونن
ناشناس
چهارشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۱
ابدا نقدینگی ناشی از فروش سهام هرگز نمیتواند به عنوان هزینه پیمانکار حساب شود
یکراست توجیب مالک میرود
مگر مالک ...خورده کلی هزینه فریب مردم کرده حالا پولش را هم بدهد هزینه ساخت و ساز برای مردم

مردم بروند خودشان در مجمع انشاا... اکثریت هم بشوند خودشان افزایش سرمایه بدهند هزینه پیمانکار بدهند
علی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۶
با سلام خدمت دوستان عزیز بهتر نیست بدور از هر گونه تعصب قضاوت کنیم؟؟
بنده خودم سهامدار پدیده هستم اگر سری به سایت http://hadafhafez.ir/ بزنید خیلی از مسایل برایتان روشن می شود.
دلالان پدیده به خاطر اینکه حجم فروش بالا نرود فقط ذکر میکنند خریدار سهم شما هستیم و خود مسئولان پدیده سعی میکنند شما رو از فروش سهام منصرف کنند که قیمت همین جوری الابختکی نه بر اساس سوددهی شرکت یا عرضه و تقاضا بالا رود.
ما امیدواریم مسئولان بزرگترین شرکت ساختمانی حداقل ارزشی برای سهامداران قائل باشند و هر چه زودتر شفاف سازی کنند. این حداقل حقوق سهامداران پدیده است شفاف سازی همین
با تشکر
شهرام
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۳
شما که خودتون رو سهامدار پدیده معرفی میکنید از شما تعجب میکنم که میگید شرکت سعی در منصرف کردن شما از فروش داره! شما هر زمان خواستید برای فروش مراجعه کنید و یک چک یکماهه دریافت خواهید کرد. خود من هم سهامدار هستم و برای هم خرید و هم فروش به دفاتر شرکت مراجعه کردم ولی تابحال تلاشی برای منصرف کردن سهامداران از فروش سهامشان از طرف شرکت ندیدم.