بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۲
کد خبر : ۱۳۱۱۷۶
ایسنا نوشت:

معاون بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: راه گذر از بحران کم آبی در کشور مدیریت تقاضا و مصرف و کنترل پرت آب است که تمام برنامه‌ها را در این زمینه تدوین کرده‌ایم.

حمیدرضا تشیعی در حاشیه همایش کنترل نشت آب در تاسیسات آبی با حضور هیات ایتالیایی در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که ایران در مقایسه با استانداردهای جهانی فعالیت خوبی انجام داده است گفت: کشور ما در شرایط خشکسالی شدید است و محدودیت منابع برای ما راضی کننده نیست. بنابراین باید آب بدون درآمد کنترل شود.

وی با اشاره به تفاوت بسیار قیمت تمام شده آب با نرخ فروش اظهار کرد:‌ در این شرایط ۳۰ درصد فرسودگی شبکه داریم اما با تلاش صورت گرفته سالانه ۰.۸ درصد از تلفات آب را کاهش داده‌ایم که معادل صد میلیون متر مکعب آب است.

معاون بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصریح کرد:‌ در برنامه پنجم توسعه فعالیت‌هایی منجر به کاهش تلفات آب پیش بینی شده اما متاسفانه با تخصیص ۷۰ درصد تنها ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان برای این امر داده می‌شد. این درحالی است که ۶۹۰ میلیارد تومان برای کاهش تلفات لازم است.

تشیعی با اشاره به لزوم عنایت دولت و مجلس به مقوله کاهش میزان آب بدون درآمد در کشور گفت: اقدامات تمام شرکت‌ها در شهرها ماه به ماه و فصل به فصل رصد می‌شود اما عامل محدودکننده ما برای کاهش میزان‌ آب بدون درآمد عدم تخصیص اعتبارات لازم است.

وی با اشاره به این‌که برای کاهش تلفات آب سال گذشته ۴۰ نفر از کارکنان شرکت آب و فاضلاب ژاپن برای کسب تجربه و دانش اعزام شده‌اند گفت:‌ در صورتی که تامین مالی صورت گیرد هیچ مشکلی برای کاهش تلفات آب نداریم.

معاون بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در پایان خاطرنشان کرد:‌ براساس شاخص‌ قیمت سال ۸۸ برای کاهش تلفات ۶۹۰ میلیارد تومان هزینه لازم است تا سالی ۱.۷ درصد از حجم تلفات کاسته شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز با تاکید بر این‌که کاهش هدر رفت و مدیریت مصرف آب بخشی از نیاز موجود به آب را تامین می کند گفت : با نگاه اقتصادی متوجه می شویم که حفظ هر متر مکعب آب بسیار اهمیت دارد و با این نگاه دولتمردان قانع می‌شوند که اعتبارات لازم را برای کاهش تلفات آب انجام دهند.

علی اصغر قانع در حاشیه همایش کنترل نشت آب در تاسیسات آبی با حضور هیات ایتالیایی در جمع خبرنگاران با تاکید بر این‌که‌ منابع آب کشور محدود شده و رشد و توسعه همچنان ادامه دارد گفت: تاکنون به دنبال منابع جدید آب بودیم اما به خاطر خشکسالی‌های مستمر منابع طبیعی کم شده و بسیار تحت تاثیر شرایط قرار گرفته‌اند.بنابراین باید به فکر مدیریت مصرف باشیم.

وی تصریح کرد: به دلیل پایین بودن تعرفه‌های آب و تفاوت بسیار قیمت تمام شده با نرخ فروش آن به مشترکین تاکنون نتوانستیم تاسیسات را به روز کنیم لذا تاسیسات مستهلک شده و این مساله باعث تلفات آب در شبکه شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تاکید بر این‌که باید نگاه فنی و اقتصادی به تلفات آب داشته باشیم گفت: یک قسمت از مدیریت مصرف به منازل برمی‌گردد اما پیش از منازل در حوزه عملیاتی ما آب بدون درآمد باید مدیریت شود و یکی از مشخصه‌های این کار کاهش تلفات آب است.

قانع تاکید کرد: حفظ منابع آب هزینه بسیار محدودتری نسبت به تبعات تلفات آب دارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۳
ما کمبود آب داریم مشکل برق بی کاری....بعد چطور به این نتیجه رسیدیم که باید افرایش جمعیت بدیم....؟!