بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۲
کد خبر : ۱۳۱۱۹۰
شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشی درباره اقدام هوشمندانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در سرنگون کردن پهپاد رژیم صهیونیستی، آن را حاوی پیام های سیاسی متعدد، ارزیابی کرد.

تارنمای المیادین در گزارش خود نوشت: ایران اعلام کرد که یک فروند هواپیمای جاسوسی اسراییل را سرنگون کرده است. اعلام این خبر به ویژه از این جهت که وضعیت مواجهه میان ایران و اسراییل به تدریج کران تا کران منطقه را در بر می گیرد، پیام های زیادی داشت. نخستین پیامی که مجموعه تلاش های به عمل آمده از سوی ایران برای سرنگون کردن و یا نشاندن هواپیماهای جاسوسی از جمله ˈاسکن ایگلˈ آمریکایی دارد، این است که نمی توان به آسانی حریم هوایی ایران را نقض کرد.

خبر سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین اسراییلی توسط سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در نزدیکی سایت نطنز صرفا حلقه دیگری از مجموعه تلاش های یاد شده است که پایانی بر آن متصور نیست. مواجهه بین ایران و اسراییل، جنگ در عرصه های مختلف اعم از تکنولوژی، جاسوسی و حتی قدرت نمایی است. اسراییل با عملکرد خود گویی در پی عرض اندام و اعلام وجود بوده است، اما ایران هم به صراحت پاسخ داده است: هرگاه شروع کنید، ما هم پاسخ می دهیم.

تهران به خوبی می داند که تعدی اسراییل به حریم هوایی ایران در چنین برهه خاصی از زمان نمی تواند بی ارتباط با جنگ غزه باشد، جنگی که به نوعی قدرت ایران را در حمایت از فلسطینیان به نمایش می گذارد.

ولی بحران میان ایران و اسراییل به موشک هایی که از غزه به سمت اسراییل پرتاب می شوند و یا به درگیری غیرمستقیم آنها در مرزهای لبنان، فلسطین و یا حتی سوریه محدود نیست. در حقیقت، پرونده هسته ای ایران به خودی خود از محورهای عمده این رویارویی است و سایت نطنز که پهپاد اسراییلی در نزدیکی آن سرنگون شد، یکی از مهمترین سایت های هسته ای ایران است و اسراییل از سال ها قبل تلاش می کند که نگرانی امریکا و جامعه بین المللی را نسبت به آن برانگیزد.

برخی تحلیلگران در ایران این پرسش را مطرح می کنند که به ویژه با درنظر گرفتن مخاطرات فرستادن یک هواپیمای بدون سرنشین به مناطق بسیار حساس در عمق خاک ایران، آیا این حرکت اسراییل فرار به جلو است؟

پرسش دیگری که مطرح است و پیش بینی می شود پاسخ آن تا چند روز آینده مشخص شود، مسافتی است که هواپیمای یاد شده می تواند طی کند و این که آیا از یکی از فرودگاه های اسراییل برخاسته بود؟ برای رسیدن به ایران چه مسیری را پیمود و یا این که آیا اساسا نیازی به پیمودن یک مسیر طولانی داشت؟

اشتراک گذاری :
ارسال نظر