بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶
کد خبر : ۱۳۱۲۰۵

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری فارس،ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی با حضور در برنامه پایش اقدامات یک ساله کل بانک مرکزی را تشریح کرد.

رفع ابهام بخش نامه ها و ثبات ارز در سال گذشته

وی با بیان اینکه عمده اقدامات بانک مرکزی در یک سال گذشته در 2 موضوع رفع ابهامات بخشنامه‌ها و ثبات ارز بوده است، ادامه داد: در زمینهرفع ابهامات بخشنامه ها، یکی از مشکلات سال های 91 و 92 ابهامات بخشنامه‌های بانک مرکزی به ویژه بخشنامه‌های ارزی تبدیل ارز مبادله ای به ارز مرجع بود. یکی از کارهای فشرده درباره اصلاح بخشنامه‌های ارزی، روابط بانک مرکزی و بانک ها را شفاف کرد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره ثبات نرخ ارز گفت: معتقدیم تولید، اشتغال و صادرات نیاز به ثابت نرخ ارز دارد. اکنون بازاری با ثبات نرخ ارز داریم.

وی افزود:در تیرماه 93 نسبت به تیرماه 92، قیمت متوسط نرخ ارز 6 درصد کاهش یافته است. در این مدت نوسان نرخ ارز نیز 70 درصد کاهش یافته است. این امر نتیجه همکاری تیم دولت و انضباط پولی کشور است.

سیف با بیان اینکه یکی از مشکلات بانکداری در ایران که نتوانسته خود را با مدل های روز تطبیق دهد، دولتی بودن بانک ها است، افزود: همواره از نظام بانکی انتظار بوده که از تولید حمایت کند و فعالان بانک های خصوصی گلایه دارند که تحت فشار بخش های دولتی و تکلیفی قرار گرفته اند.

وی گفت: آنچه بانک ها را حساس می کند که سرمایه خود را تامین کنند، استاندارد حاکمیت شرکتی است که یکی از موارد این استاندارد، کفایت سرمایه است. بانک باید پایدار باشد و حجم سرمایه، قدرت بانک را نشان می دهد. بانک برای بازدارندگی و حیات باید قدرت داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه یکی از برنامه ها تقویت پایه سرمایه بانک ها است، یادآور شد: در زمینه سرمایه ثبتی و تسهیلات برخی بانک ها تخلف دارند اما برخی بانک ها اصرار دارند که در چارچوب مجاز حرکت کنند. بانک‌ها موظف اند طی 5سال سرمایه ثبتی خود را به 30 درصد بازگردانند. در گذشته طی بخشنامه‌ای سرمایه بانک ها از 30 درصد به 70 درصد افزایش یافته بود که اکنون بازگرداندن به 30 درصد به سرعت قابل تحقق نیست.

کسی نمی تواند برای نیاز خود، بانک تاسیس کند

وی تاکید کرد: در ایران هیچ سهامداری نمی تواند به دلیل نیاز خود، بانک تاسیس کند. بانک ها موظف اند به مشتری های غیرسهامدار نیز تسهیلات و امکانات بیشتر بدهند. بانک‌ها موظف هستند در پایان هر ماه گزارش مربوطه را به بانک مرکزی ارائه کنند و اگر از نرخ مشخص عدول کرده باشند جریمه می شوند. سپرده گذار باید مطمئن باشد بانک از محل سپرده ها براساس اصول صحیح تسهیلات می دهد.

سیف اعلام کرد: امسال شرایط را به نحوی کرده ایم که هیچ بانکی نمی تواند مجمع سالانه برگزار کند مگر اینکه تقسیم سود مشاع بین سپرده گذار و بانک را حسابرس تایید کند. در گذشته برخی بانک ها روش هایی را اعمال می کردند که در حق سپرده گذار اجحاف می شد.

برنامه‌ای برای ارائه مجوز جدید تاسیس بانک نداریم

وی درباره تسهیلات لاوصول گفت: تسهیلات بانک‌ها باید در سررسید وصول شود که بنا به دلایلی از جمله نوسانات نرخ ارز، وصول نشده است. در شرایط فعلی خروج از رکود، باید سراغ بنگاه هایی برویم که شانس احیا شدن را دارند. اگر بانکی تصور می کند که با تزریق منابع جدیدبه بنگاهی می‌تواند باعث احیای آن شود باید این کار را انجام دهد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین اعلام کرد:برنامه‌ای برای ارائه مجوز جدید تاسیس بانک نداریم و اولویت ساماندهی بانک‌ها است.

سیف درباره سهامداران بانکی اظهار کرد: اکنونبر سهامداری مخفی تمرکز شده است و در حالیکه بانک ها دارای سهامدار هستند اما بانک مرکزی نمی تواند آن را مسئول خطاب کند. تغییر این دیدگاه در حال بررسی است و نیاز به اصلاحیه مجلس دارد.

وی همچنین با بیان اینکه معیارهایی که برای محاسبه سود بانک ها در سال استفاده می شود ناشی از تفاوت قیمت اسمی هر سهم بانک و سود عرضه شده بانک است، ادامه داد: به واقعبانک های دولتی زیان ده هستند و برای بانک های خصوصی نیز سود 20 تا 25 درصدی محقق شده، طبیعی است.

به گفته وی بانک های واگذار شده خصوصی نیستند بلکه در مسیر خصوصی شدن قرار دارند.

استفاده از بانکداری بدون ربا، به جایبانکداری اسلامی

سیف در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر سعی می کنم عبارت بانکداری اسلامی را به کار نبرم و به جای آن از بانکداری بدون ربا استفاده کنم، گفت: اکنون در دستورالعمل ها و ضوابط اثری از ربا نیست. بانک ها ما به التفاوت نرخ سود را پرداخت می کنند، گرچه در برخی شعب کم توجهی هایی می شود. در واقع حرکت ازبانکداری اسلامی به سمت بانکداری بدون ربا است. مردم مقایسه می کنند و می گویند که در فلان کشور غیر اسلامی نرخ سود کمتر از کشور اسلامی ایران است. در پاسخ به آنها می گویم که باید نرخ تورم را کنترل کنیم تا بانکداری بدون ربا خود را نشان دهد.

وی افزود: اکنون با تجدید نظر در سقف وام مسکن غیر مهر، مبلغ وام به 35 میلیون تومان و برای زوج ها به 50 میلیون تومان افزایش یافته است.

سیف با اشاره به اینکه در گذشته یکی از بدترین روش های تامین مالی برای مسکن مهر انتخاب شده بود، یادآور شد:از 100 هزار میلیارد تومان پایه پولی 43 هزار میلیارد تومان برای مسکن مهر بود و حجم عظیم نقدینگی را به جامعه سرازیر کرده بود. اکنون با بهترین روش تصمیم گرفته شد که در عین تکمیل مسکن مهر، آثار تورمی از بین برود.

وی در پاسخ به این سوال که در سال 92 در هنگام کاهش نرخ ارز، چرا با اظهار نظری باعث افزایش توقف کاهش نرخ و افزایش قیمت ارز شدید، گفت: در آن زمان پیش بینی این بود که این کاهش بادوام نیست و باعث می‌شود که عده ای دچار تزلزل در تصمیم گیری شوند و در آینده مشخص شد که این پیش بینی صحیح بوده است. در نتیجه اقدام آن روز، نرخ ارز ثبات یافت.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: یکی از برنامه‌ها ساماندهی بازار غیر متشکل پولی است که طبق آماری 25 درصد از حجم فعالیت های پولی را شامل می شود. درباره ساماندهی نام موسساتی با نام‌ها مذهبی، بخشی از کار انجام شده و کار با جدیت دنبال می‌شود و اگر بانک مرکزی در این کار موفق نبود بدانید که کوتاهی کرده است. نام موسسه ثامن الحجج اصلاح شد و نام موسسه عسگریه نیز صرف نظر از نام مذهبی، یک نام است.

علت توزیع اسکناس های نوی با امضای رئیس کل سابق

وی در پاسخ به سوال دیگری علت توزیع اسکناس‌های نوی بانک مرکزی با امضای رئیس کل سابق را صرفه جویی عنوان کرد و گفت که این اسکناس‌ها قبلا چاپ شده بوده اند.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال دیگری با بیان اینکه اخیرا با بررسی های انجام شده، سرعت پرداخت های قرض الحسنه افزایش یافته است، افزود: اما حجم متقاضیان قرض‌الحسنه زیاد است و باید مدت زمان انتظار کاهش یابد.

وی همچنین گفت: اکنون نباید برای حذف سه صفر یا چاپ اسکناس های نو عجله کنیم زیرا نیاز به بازسازی پولی داریم. در سال 95 که تورم تک رقمی شد و در اوضاع با ثبات این تصمیم ها منطقی خواهد بود.

شرعی شدن جریمه دیرکرد با اتخاذ نام «وجه التزام »

سیف با اعلام اینکه ایده جدیدی به نام کیف پول الکترونیک در دستور کار است که در آن شهری بدون اسکناس و مدیریت با موبایل را خواهیم داشت، ادامه داد: پایلوت این طرح در کیش در حال اجرا است و در صورت موفقیت در کشور اجرایی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که وقتی در اسلام جریمه دیرکرد حرام است، چرا در نظام بانکی جریمه گرفته می شود، گفت: موضوع شرعی این کار طبق مصوبه شورای نگهبان و با نام وجه التزام حل شده است. جریمه دیرکرد یک مکانیزم انضباطی است تا تسهیلات یک بار مصرف نشود.

وی درباره زمان کاهش نرخ ارز، گفت: کسانی که نسبت به قیمت دلار حساس هستند باید ثبات قیمت دلار را مدنظر داشته باشند. تلاش این است که اجازه ایجاد التهاب نوسان ارز داده نشود.

*پیشنهاد 50 میلیارد دلاری به آقای رئیس کل

وی درباره اقدام به اخذ رشوه از سوی برخی کارمندان سیستم بانکی، گفت: از مردم می خواهم با همت جمعی از فساد رشوه جلوگیری کنند. سایت بانک مرکزی و بخش نظارت بانک مرکزی با جدیت این موضوع را دنبال می کند و اطمینان می‌دهیم که در صورت گزارش مورد توسط مردم، مشکلی برای گزارش دهنده پیش نخواهد آمد. بارها افرادی به من مراجعه می کنند و می گویند مبالغی بالایی مانند 50 میلیارد دلار دارند که می خواهند وارد کشور کنند و وقتی می گویم حواله کنید ناپدید می‌شوند. این موضوعات و پیشنهادهای وامی، دام هایی است که برای افزار ساده لوح پهن می شود.

سیف در بخش دیگری گفت: حجم نقدینگی بانک های کشور 500 هزار میلیارد تومان و 485هزار میلیارد تومان مانده نظام بانکی است و قدرت تسهیلات دهی 240هزار میلیارد تومان بود که اکنون به 280هزار میلیارد تومان رسیده است.

نمی توان قیمت آینده ارز را پیش بینی کرد

وی از دستاوردهای دولت یازدهم را کنترل و کاهش تورمدانست و افزود: مردم می پرسند که پس چرا قیمت اجناس بالا رفته است؟ باید گفت که تورم به معنی افزایش قیمت است و کاهش تورم یعنی سرعت افزایش قیمت پایین آمده است.

سیف همچنین گفت: به شرط اینکه شرایط بین المللی به ثبات برسد پس از 5 ماه می توانیم دلار را تک نرخی کنیم.

وی ادامه داد: مبنای قیمت ارز آزاد تعادل عرضه و تقاضا است و بازار قیمت را مشخص می کند. به این دلیل نمی توان برای ارز آزاد قیمتی را در آینده پیش بینی کرد.

سیف گفت: بخش مسکن در رکود است و تولید نمی شود، نیاز داریم که طبق متوسط بتواند برای تهیه مسکن برنامه ریزی کند.

روایتی از آخرین روز سال که دولت تصمیم گرفت شبانه دست در جیب بانک ها کند

وی در بخشی دیگر یادآوری کرد: یکی از کارهای عجیب دولت دهم، برداشت شبانه از بانک ها بود که در آخرین روز از سال و شبانه دولت تصمیم گرفت دست در جیب بانک ها کند. اکنون مانده ایم که با این اقدام چه کنیم. آیا آن را جزء بدهکاری دولت قرار دهیم که تبعات خود را دارد. بنا داریم به روشی آن را جبران کنیم. این موضوع به معنی عدم تخلف بانک ها نیست بلکه موضوع تخلف به طور جداگانه بررسی می‌شود.

وی گفت: در گذشته برای گشایش اسنادی، هر کس قصد داشت با ارز مبادله ای گشایش کند باید ارز را نقد می خرید و بعد گشایش می کرد، اکنون بانک مرکزی اعلام کرده که پرداخت 30 درصد کفایت می کند.

گیتی پسند پول های مردم را جای دوری نبرده است

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی دیگر اظهار کرد:موسسه گیتی پسند در برهه ای از زمان از اعتماد مردم سوء استفاده کرده اما معتقدم که منابع را جای دوری نبرده است.

وی درباره محمود رضا خاوری گفت:همکار سابق من در مسیر غلطی گام برداشت و بدتر اینکه رفت. اما فکر می کنم حتما زمانی باید در محاکم قضایی ایران پاسخگو باشد.

سیف درباره محمود بهمنی هم گفت:تلاش هایی کرد اما در شرایط مدیریت قبل نمی توانست کارهایی را انجام دهد.

وی همچنین درباره احمد توکلی گفت: دیر قانع می شوند و دیر نظرشان را تغییر می دهند اما از ایشان می خواهم که توضیحات را گوشی کنند و اگر قانع کننده بود بپذیرند.

وی همچنین درباره ستار عبدلی گفت: از آقای افخمی خواهش کردم موضوع را از ابتدا ریشه یابی کنند و دنبال شود.

بابک زنجانی راننده نوربخش نبوده است/او به تنهایی نمی توانسته پیچیده عمل کند

سیف در پایان اظهار کرد: معتقدم که بابک زنجانی به تنهایی نمی توانسته تا این حد پیچیده عمل کند تا جایی که به اندازه 2 میلیارد و 600 میلیون دلار به این فرد اعتماد شود. وی اکنون چنین پولی را برای بازگرداندن ندارد. شنیده هایی نیز مطرح شده که راننده آقای نوربخش بوده که هیچ یک از مدارک از جمله سوابق کارگزینی این حرف ها را تایید نمی کند و نمی دانم با چه هدفی این حرف ها را اعلام کرده است.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹
قبلا هم گفته ام انقلاب همانند درختی بوده که هرس نشده و این مانع رشد ان میشود همچنین این دلیلیست که نمیگذارد همه ملت در سایه این درخت زندگی کنند .مد نظر خیلی از اقایون افراطی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۵
اقای سیف با دسته کورها طرف نیستید ابله شمردن مخاطب بسیار ناجوانمردانه است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
برای بانک ها سود 25 درصد و بالاتر مجاز شمرده می شود ولی برای حقوق کارگر و کارمند در نهایت 20% افزایش حقوق در نظر گرفته می شود ؟ برخی از صنایع ، محصولاتشان را به هر قیمتی که بخواهند عرضه می کنند و با وجود جیب های خالی مردم دولت افتخار به کاهش نرخ تورم کرده و همچنین دم از بهبود و رونق اوضاع اقتصادی می کند ؟