بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
کد خبر : ۱۳۱۲۳۵

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری فارسنخستین نشست خبری حسن قالیباف اصل مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران پس از ابقاء در سمت خود با حضور خبرنگاران برگزار شد و درباره اتفاقات اخیر بازار و بررسی روند معاملات آن توضیحاتی ارائه کرد.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به آمار معاملات بازار اظهار داشت: ارزش معاملات طی 5 ماه گذشته 30 هزار میلیارد تومان بوده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 42 هزار میلیارد تومان بود.

مدیر عامل بورس تهران گفت: معاملات خرد و بلوک بازار نیز 16 هزار میلیارد تومان است که سال گذشته این میزان 20 هزار میلیارد تومان بود، همچنین آنلاین‌ها نیز با روند روبه رشد حدود 9 هزار میلیارد تومان از داد و ستدهای بازار را به خود اختصاص دادند.

قالیباف اصل با بیان اینکه دفعات معاملات نسبت به سال گذشته روند افزایشی نشان می‌دهد، گفت:‌ تعداد دفعات معاملات از ابتدای سال تا کنون 5 میلیون و 460 هزار دفعه بوده که در دوره مشابه سال گذشته این میزان 5 میلیون دفعه بود، همچنین میزان سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت نسبت به دوره مشابه سال گذشته از 300 میلیارد تومان به 400 میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به ارزش روز بازار که روند کاهشی داشته است، گفت: ارزش روز بازار در ابتدای سال جاری 386 هزار میلیارد تومان بود که هم اکنون به 334 هزار میلیارد تومان رسیده است، شاخص کل هم از رقم 79019 واحد به 73530 واحد رسیده است.

قالیباف درباره میزان داد و ستدهای افراد حقیقی و حقوقی در بازار گفت: در حوزه معاملات حقوقی‌ها 55 درصد معاملات و حقیقی‌ها هم حدودا 45 درصد معاملات بازار را به خود اختصاص دادند که نشانگر حضور فعال شرکت‌های حقوقی و افراد حقیقی در بازار است.

قالیباف اصل درباره آخرین میزان اعلام سود شرکت‌ها به بازار گفت: از مجموع 320 شرکت از 35 صنعت فعال، 59 هزار میلیارد تومان سود به بازار اعلام شده است که این میزان نسبت به سال گدشته با افزایش قابل توجهی با توجه شرایط رکودی و کمبود نقدینگی همراه بوده است.

وی گفت: رشد سودآوری شرکت‌ها نشان از این دارد که بازار سرمایه به لحاظ پتانسیل جایگاه خوبی در اقتصاد دارد.

*پذیرش قطعی سه شرکت در بورس تهران و 10 شرکت در فرآیند پذیرش

مدیر عامل بورس تهران با اعلام این خبر که از ابتدای سال تا کنون 3 شرکت پذیرش شده‌اند گفت: اکنون 10 شرکت در فرآیند پذیرش بورس اوراق بهادار تهران قرار دارند که مراحل برخی از‌ آنها به پایان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط فعلی بازار شرکتی برای عرضه اولیه نخواهیم داشت، گفت: در صورتی وجود شرایط مناسب عرضه اولیه سهام انجام خواهد شد.

وی در مورد لغو پذیرش 6 شرکت از بورس اوراق بهادار تهران گفت: این شرکت‌ها شرایط پذیرش در بورس را نداشتند و با تصمیم هیات پذیرش رای به اخراج آنان از بازار داده شد که در آینده امکان انتقال آنان به بازارهای فرابورس یا بازار توافقی وجود دارد.

*رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس حاکمیت شرکتی/ انجام رتبه‌بندی اولیه بر اساس چک‌لیست برای تمام شرکت‌ها

قالیباف اصل همچنین درباره رتبه‌‌بندی شرکت‌ها بر مبنای رتبه‌‌بندی حاکمیت شرکتی گفت: رتبه‌بندی اولیه در این خصوص انجام شده و شرکت‌ها بر اساس چک‌لیست نظارتی طبقه‌بندی‌ شده‌اند.

وی هدف از رتبه‌بندی شرکت‌ها را افزایش شفافیت، رقابت در پاسخگویی و آمار عملکرد اعلام کرد و گفت: بر همین اساس شرکت‌ها تلاش خواهند کرد تا در شاخص حاکمیت شرکتی با یکدیگر رقابت کنند.

وی درباره میزان شناور شرکـت‌های بورسی گفت:‌شناور شرکت‌ها افزایش 6 دهم درصدی داشته است.

مدیر عامل بورس تهران گفت: در تالارهای منطقه‌ای و تهران 72 هزار نفر ساعت آموزش در حوزه سرمایه‌گذاری و سهام ارائه شده است.

وی درباره افزایش سرمایه این شرکت نیز تاکید کرد: با توجه به تصمیم اخیر سهامداران سرمایه شرکت بورس اوراق بهادر تهران از 45 میلیارد تومان به 90 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که در حال انجام فرآیند ثبت آن هستیم.

*سرمایه‌گذاران خارجی در انتظار رفع محدودیت‌های نقل و انتقال پول

قالیباف اصل درباره میزان ورود سرمایه‌گذاری خارجی از ابتدای سال تا کنون تصریح کرد:‌طی یکسال گذشته تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران خارجی برای آشنایی با فعالیبت‌های بورس اوراق بهادار تهران اعلام آمادگی کردند که یکی از مشکلات عدم ورود سرمایة‌گذاری خارجی بیشتر وجود محدودیت‌های نقل و انتقال پول است.

وی افزود : از ابتدای سال 103 سرمایه‌گذار خارجی جلساتی با مدیران بازار سرمایه داشته‌اند که در نهایت باید در انتظار رفع محدودیت‌نقل و اننقالات پول باشیم.

مدیر عامل بورس تهران حجم سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران خارجی را طی یکسال گذشته 200 میلیارد تومان اعلام کرد که از طریق صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری و دیگر روش‌ها وارد بازار سهام ایران شده است.

وی درباره ورود تیم‌های فوتبال به بورس تاکید کرد: تیم‌های فوتبال تقاضاهایی را به بورس ارسال کردند که با توجه به عدم احراز شرایط قابلیت پذیرش را ندارند.

قالیباف با اشاره به زمان ورود شرکت‌ ایرانسل با توجه به الزامات قانون آن گفت: طی چند مرحله با مدیران ایرانسل پیگیری‌هایی داشتیم و امیدواریم پس از همراه اول و مخابرات این شرکت نیز به تنوع صنعت بازار سرمایه کمک کند.

مدیر عامل بورس تهران درباره لایحه حمایتی دولت از تولید و خروج غیر تورمی از رکود تاکید کرد: در صورت تبدیل این لایحه به قانون آثار مبثت آن را در بازار سرمایه خواهیم دید.

وی در پایان تاکید کرد: از ابتدای سال تا کنون 105 هزار کد معاملاتی جدید صادر شده که نسبت به سال گذشته افزایش 50 درصدی نشان می‌دهد؛ برای توسعه بورس اوراق بهادر تهران تابلویی را که هنوز عنوانی برای آن انتخاب نشده (پیش‌رو یا برتر) بر اساس کیفیت شرکـت‌ها راه‌اندازی خواهیم کرد و در این تابلو قرار است محدودیت نوسان قیمت،‌حجم مبنا و برخی دیگر از محدودیت‌ها برداشته شود؛ این تابلو در مراحل راه‌اندازی قرار گرفته است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر