بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵
کد خبر : ۱۳۱۲۴۰

مدیرعامل شرکت بورس به حمایت از سهامدارارن پالایشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در بحث پالایشگاهی سازمان بورس به طور جدی سهام پالایشگاه‌ها را پیگیری می‌کند اما بزرگترین حمایت از سهامداران پالایشگاه‌ها شفاف شدن رابطه دولت با پالایشگاه‌ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن قالیباف اصل در نشست خبری امروز خود به بررسی عملکرد شرکت بورس اوراق بهادار در پنج ماه گذشته پرداخت و گفت: ارزش معاملات از ابتدای سال تاکنون 30 هزار میلیارد تومان بوده است که این مقدار به نسبت سال گذشته 12 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. از این مقدار سهم معاملات خرد و بلوک 16 هزار میلیارد تومان است که در مدت مشابه سال گذشته 20 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: حجم معاملات آنلاین 9 هزار میلیارد تومان بوده که افزایش 2 هزار میلیارد تومانی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته است.

وی همچنین گفت: 5 میلیون و 460 هزار دفعه معامله در 5 ماه نخست امسال صورت گرفته که این مقدار در سال گذشته 5 میلیون دفعه بوده است یعنی دفعات معاملات برخلاف ارزش معاملات افزایش داشته است.

قالیباف گفت:‌ معاملات اوراق مشارکت 400 میلیارد تومان بوده که به نسبت سال گذشته 100 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و نشان دهنده رشد ابزار بدهی است. همچنین ارزش روز بازار در حال حاضر 334 هزار میلیارد تومان است که این رقم در ابتدای سال 386 هزار میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار گفت: ارزش اسمی بازار در حال حاضر 82 هزار و 700 میلیارد تومان است که نسبت به 68 هزار و 500 میلیارد تومان ابتدای سال افزایش داشته است. این افزایش به دلیل پذیرش سه شرکت و 10 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه در بورس اوراق بهادار است.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر شاخص بورس 73 هزار و 530 واحد است که نسبت به رقم 79 هزار و 19 واحد در ابتدای سال 7 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: P/E در حال حاضر 5.5 مرتبه است که نسبت به 7.1 مرتبه ابتدای سال کاهش یافته است.

قالیباف بیان کرد: 55 درصد معاملات توسط سهامداران حقوقی و 45 درصد توسط سهامداران حقیقی شکل می‌گیرد. در حال حاضر 320 شرکت در 37 صنعت مختلف در بازار فعالیت می‌کند، کل سود حاصل این شرکت‌ها 59 هزار میلیارد تومان است که 7 هزار میلیارد تومان نسبت به مدت مشابه سال گذشته (13 درصد) افزایش داشته است. رشد سودآوری شرکت‌ها نشان می‌دهد بازار سرمایه جایگاه خوبی برای رشد اقتصاد ملی است.

مدیرعامل شرکت بورس گفت: تا به حال پذیرش قطعی سه شرکت نفت سپاهان، تامین مواد اولیه صبانور و شرکت مسکن شمال شهر انجام گرفته و 10 شرکت نیز در حال پذیرش هستند.

وی خاطرنشان کرد: از سهام شرکت نفت سپاهان 10 درصد در روز اول فروخته شد.

قالیباف اصل افزود: عرضه سهام صکوک ETF و اوراق مشارکت در فرایند انجام است و به زودی عرضه خواهند شد. شش شرکت که شرایط پذیرش در بورس را نداشته‌اند از ابتدای سال لغو پذیرش شدند که اگر شرایط فرابورس را داشته باشند به فرابورس می‌روند و اگر نداشته باشند جذب بازار پایه فرابورس می‌شوند این شرکت‌ها شامل سرمایه‌گذاری سدید، پشم بافی طوس، شرکت تولی پرس، ایران گچ، صنایع شیمیایی رنگین و کاشی اصفهان هستند. البته شرکت کاشی اصفهان در حال بررسی و هنوز به طور قطعی حذف نشده است.

مدیر عامل شرکت بورس گفت:‌ رتبه‌بندی شرکت‌ها براساس حاکمیت شرکتی در حال پیگیری است این حرکت باعث شفافیت بازار سرمایه می‌شود. تصویب شاخص حاکمیت شرکتی در حال بررسی است و در صورت تصویب منتشر می‌شود.

وی گفت:‌آخرین آمار سهام شناور شرکت‌ها نشان می‌دهد 21.62 درصد سهام در بورس شناور هستند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.6 درصد افزایش داشته است.

قالیباف مطرح کرد: شرکت بورس اوراق بهادار تمهیداتی برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته است، در حال حاضر 200 سرمایه گذار خارجی در بورس وجود دارند، همچنین 103 سرمایه‌گذار از ابتدای سال مراجعه کرده‌اند که تعدادی از آن‌ها صرفا برای تجزیه و تحلیل و مشاهده بازار وارد شده‌اند و منتظر نتایج مذاکرات هستند یکی از دلایل مشکلات ورود سرمایه گذار خارجی به بورس بحث نقل و انتقالات پولی است.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار گفت: شرکت‌هایی که وارد بورس می‌شوند باید شرایط پذیرش را داشته باشند ما تا به حال از طرف تیم‌های فوتبال درخواست پذیرش نداشتیم و البته شرایط ورود به فرابورس را هم ندارند. ورود شرکت ایرانسل به بورس در حال پیگیری است و امیدواریم درخواست و پیگیری از طرف خود شرکت هم اتفاق بیفتد.

قالیباف اصل در خصوص برنامه های دولت برای خروج از رکود اظهار کرد: اگر این لایحه تصویب شود و به اجرا برسد آثار مثبتی در بورس می بینیم. کنترل تورم و مدیریت نقدینگی از سیاست‌هایی است که بورس می تواند در آن تاثیرگذار باشد.

مدیر عامل شرکت بورس و اوراق بهادار در ادامه صحبت‌هایش افزود:‌بورس را باید با گذشته مقایسه کنیم نیمه دوم سال 1387 اگر حجم معاملات به روزی سه میلیارد تومان می رسید ما خوشحال می‌شدیم. اما دیروز حجم معاملات 240 میلیارد تومان بود یعنی با این که نقدینگی کم شده است حجم فعالیت در بازار بورس وجود دارد و در صورت تصویب لایحه خروج از رکود دولت وضعیت بهتر می شود. ارزش بورس در پایان سال 1387 ، 47 میلیارد تومان بوده ولی در حال حاضر 334 هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: تحلیل‌ها نشان می‌دهد برای عرضه اولیه باید کمی صبر کنیم ولی اگر عرضه اولیه جذاب و قابل توجهی باشد می توانیم اقدام کنیم.

قالیباف اصل در خصوص خروج افراد حقیقی از بازار بورس و ضرردهی آن‌ها گفت: طبق آمار حقیقی‌ها خارج نمی‌شوند در پنج ماه گذشته امسال 105 هزار کد ایجاد شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 70 هزار کد بوده است یعنی حدود 50 درصد افزایش داشتیم البته به هر حال در بازار سرمایه قیمت‌ها نوسان دارند اما حجم بازار بزرگتر شده است.

مدیر عامل شرکت بورس ادامه داد: اوراق فروش تبعی و ایجاد صندوق توسعه اقداماتی بوده است که برای اعتبار بخشی به سرمایه‌گذاری انجام شده است. در حال حاضر رکود و کمبود نقدینگی یک واقعیت مسلم است که در تمام بازارها وجود دارد. بورس هم یک بازار است اما کم شدن و قفل شدن معاملات را نمی بینیم. حتی با وجود افت شاخص بورس بازار نقدی در جریان است و سرمایه گذاران معاملاتشان را انجام می دهند.

وی بیان کرد:‌ اوراق مشارکت در حال حاضر 400 میلیارد تومان است و در مدت مشابه سال گذشته 300 میلیارد تومان بوده است. این موضوع نشان دهنده این است که نقدینگی می خواهد در بازار بماند حفظ نقدینگی در بازار با ابزارهای مختلف مثل صندوق توسعه هدف ما است.

وی در خصوص برنامه‌های آتی شرکت بورس اوراق بهادار گفت: توسعه تامین مالی از طریق بازار سرمایه ، افزایش شفافیت و نقدشوندگی از اهداف مهم ما هستند و برای هر کدام برنامه داریم مثلا در حوزه تامین مالی، استفاده از ابزارهای جدید، فعال سازی صندوق‌های مختلف مثل صندوق‌های پروژه، صندوق زمین و ساختمان، صندوق بیمه و سقف سهام که به فروش استقراض سهام کمک می کند جزو برنامه‌ها است.

قالیباف اصل افزود: برنامه‌هایی که در حوزه نقدشوندگی دنبال می‌شوند شامل تصویب قوانین مقررات، ارائه ETF های تک سهم یعنی یونیت‌های ETF که به کمک سهام در بازار عرضه شوند، می‌شود.

مدیر عامل شرکت بورس و اوراق بهادار گفت: در حوزه شفافیت نیز برنامه‌های حاکمیت شرکتی مهمترین برنامه ما است.

قالیباف اصل بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون 72 هزار نفر ساعت در تالارهای تهران و مناطق مختلف تحت آموزش سرمایه‌گذاری بورس قرار گرفته‌اند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس عنوان کرد:

مزیت های پذیره نویسی صندوق زمین و ساختمان

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس عنوان کرد:

مزیت های پذیره نویسی صندوق زمین و ساختمان

ارسال نظر