بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۲
کد خبر : ۱۳۱۲۶۷
با توجه به تمام بررسی‌ها و گزارشاتی که برای مشخص شدن آسیب‌زا بودن امواج پارازیت بر سلامت مردم انجام شده است، اما هیچ نتیجه‌ای بصورت رسمی از این گزارشات به مردم داده نشده است.

به گزارش ایسنا، سلامت نیوز در ادامه نوشت: بنابراین این سوال مطرح است که آیا مردم نمی‌توانند از آنچه که برای سلامتیشان مهم است مطلع باشند؟ آیا یک سال برای بررسی مخرب بودن و یا مخرب نبودن پارازیت بر سلامت مردم کافی نبوده است؟

می‌گوید: فلانی را می‌شناسی، همان که 5 ماهه باردار بود. همین دیروز بچه‌اش را سقط کرد. با تعجب و با نگاهی پرسشگرایانه او را می‌نگرم. او می‌گوید: دکترش گفته، به خاطر امواج پارازیت است. همین چند روز پیش هم یکی دیگر از دوستانم جنینش را سقط کرد. دکتر گفته بود که مغزش کامل نشده است. احتمال دارد که عقب‌مانده باشد. علتش را هم گفته، امواج پارازیت است.

این اولین باری نیست که این جملات به گوش من و شما می‌خورد. حتما بارها از زبان افراد زیادی این جملات را شنیده‌اید. گیجی و خستگی، ناشنوایی مزمن، التهابات و سرطان‌های پوستی، خونی، نخاع و اختلالات هورمونی (عقیم شدن مردان) و مشکلات باروری (در خانم‌های باردار) همه از جمله مواردی هستند که پارازیت را مسبب آن می‌دانند.

پارازیت چیست؟

حتما این روزها همه منشاء پارازیت را می‌دانند. پارازیت موج الکترومغناطیسی از نوع "مایکروویو" است. این امواج معمولاً امواج کوتاه‌برد است و با فرکانس‌های مشابه شبکه‌های هدف یعنی شبیه به همان امواجی که از شبکه هدف فرستاده می‌شود، از یک منبع دیگر به خود شبکه هدف فرستاده می‌شد تا در امواج اصلی که از شبکه هدف فرستاده می‌شود اختلال ایجاد کند.

انواع و اقسام پارازیت‌ها

اگرچه امواجی که از سوی تلویزیون و موبایل و حتی وای‌فای مودم شما در فضا ساطع می‌شود طول عمر شما را کوتاه می‌کنند و حتی روی حیوانات هم تاثیر منفی می‌گذارد اما انگار همه انگشت اشاره‌شان به سوی پارازیت نشانه رفته است.

به طور کلی همان طور که گفته شد، پارازیت امواج الکترومغناطیسی از نوع مایکروویو است که برای ایجاد اختلال در شبکه‌های تلویزیونی فرستاده می‌شود. این نوع موج‌ها به دو شیوه تأثیرگذارند. نوع اول پارازیتی است که روی فرستنده ارسال می‌شود و تاثیری بر جامعه هدف ندارد. اما نوع دوم، پارازیت‌های محلی هستند که به آن پارازیت‌های افقی نیز گفته می‌شود. این امواج توسط دستگاه‌های فرستنده مایکروویو که بر روی دکل‌ها و مناطق مرتفع و بلند نصب می‌شوند، ارسال می‌شود. این دستگاه‌ها با فرکانس متغیری که با توجه به دامنه شبکه مورد نظر ایجاد می‌کنند، بر روی گیرنده‌های ماهواره اثر می‌گذارند و مستقیما دریافت سیگنال توسط گیرنده‌ها را مختل می‌کنند.

به طور معمول برای ایجاد اختلال در دریافت یک فرکانس خاص یا یک محدوده، باید قدرت امواج ارسالی افقی - با توجه به خواست کاربر - برابر یا بیشتر از دامنه اولیه باشد. پس حتی اگر طبق شایعات موجود فرکانس دستگاه جمر یا پارازیت‌ساز هزار برابر دامنه ذکر شده باشد - فارغ از غیر منطقی بودن موضوع - میزان تشعشع برابر با 9 تا 100 MHZ محاسبه می‌شود که همین شاید عاملی برای متهم کردن آن به سرطان‌زا بودن باشد.

مخالفان و موافقان و نظرات ضد و نقیض

پارازیت‌اندازی در ایران هم مخالفان و هم موافقان خود را دارد. عده‌ای دلیل موافقت با آن را تهاجم فرهنگی از طریق رسانه‌های بیگانه می‌دانند و عده‌ای دیگر آن را مضر سلامت شهروندان می‌دانند و با آن مخالفت می‌کنند.

اما در این بین سایت پزشکان بدون مرز اعلام کرده است که اگر شدت امواج پارازیت، میزان در معرض بودن انسان زیاد باشد تأثیر مخربی بر روی سلامت انسان دارد. همچنین گفته شده که امواج مذکور بیشترین تاثیر را روی بافت‌های ماهیچه‌ای دارند و در آنها گرما ایجاد می‌کنند. اما اینکه این نتایج از کدام تحقیقات علمی و توسط چه کسی، چه سازمانی و از چه منبع علمی‌ای به دست آمده مشخص نیست.

علاوه بر این چندی پیش رئیس سازمان صدا و سیما در نشستی در خصوص تأثیر پارازیت بر سلامت شهروندان عنوان کرد: اگر ارسال و دریافت سیگنال‌ها مردم را عقیم می‌کند باید همه‌ مدیران صدا و سیما عقیم می‌شدند چون در سازمانی هستند که قدرت سیگنال‌ها 10 برابر بیشتر است.

از طرف دیگر دکتر محمداسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به گزارش سازمان جهانی بهداشت، گفت: امروزه ثابت شده است که اشعه‌های الکترومغناطیسی که با عنوان پارازیت از آن یاد می‌شود، سرطان‌زا نیستند.

اما از سویی معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست متولی پارازیت در کشور را مخابرات دانست و از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی پارازیت و زیانبار بودن آن در سلامت افراد خبر داد.

اما بعد از اظهارات معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیأت دولت مسئولیت ارسال پارازیت را از وزارتخانه ارتباطات سلب کرد و گفت: بحث پارازیت‌ها مرتبط با وزارتخانه ما نیست، اما کمیته‌ای برای بررسی این موضوع تشکیل شده است.

وی افزود: ما خواهان صدمه به مردم نیستیم و قطعا در بررسی‌های خود اعلام می‌کنیم که آیا این اتفاقات برای مردم مضر هستند یا خیر.

بررسی‌ها به کجا رسید؟

اما این کش و قوس‌ها برای پیگیری سطان‌زا بودن امواج پارازیت تا به اینجا ادامه پیدا کرد که چند روز پیش محمود واعظی، وزیر ارتباطات از بررسی موضوع پارازیت‌ها با حضور هفت دستگاه دولتی خبر داد.

وی در رابطه با بررسی اثرات تشعشعات و فرستنده‌های پارازیت روی سلامت افراد گفت: «سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با همکاری سازمان انرژی اتمی با استفاده از دستگاهی که دارای تجهیزات کامل تشخیص انواع تشعشعات است به بررسی این امواج پرداخت است.»

محمود واعظی در ادامه در خصوص نتایج این گزارشات اشاره کرد و افزود: با توجه به این‌که از وزارت ارتباطات خواسته شده بود که این امواج بررسی و گزارشی تهیه شود؛ این گزارش تهیه شده و پیگیری خواهد شد و وزارت ارتباطات به دنبال آن است که در حین پیگیری گزارش جلوی ضرر امواج مضر به مردم را بگیرد. نقش فرستنده‌های مخابراتی نیز در این گزارش بررسی و مشخص شد امواج این فرستنده‌ها هیچ ضرری برای سلامتی مردم ندارد.

حال با توجه به تمامی این بررسی‌ها و گزارشاتی که برای مشخص شدن آسیب‌زا بودن امواج پارازیت بر سلامت مردم انجام شده است اما هیچ نتیجه‌ای به صورت رسمی از این گزارشات به مردم داده نشده است. بنابراین این سوال مطرح است که آیا مردم نمی‌توانند از آنچه که برای سلامتیشان مهم است مطلع باشند؟ آیا یک سال برای بررسی مخرب بودن و یا مخرب نبودن پارازیت بر سلامت مردم کافی نبوده است؟

با تمامی این تفاسیر بررسی‌ها برای مشخص شدن ضرر و زیان امواج پارازیت همچنان ادامه دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر