بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۶
کد خبر : ۱۳۱۳۴۱
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به اینکه قابلیت سانتریفیوژهای ایران از 1.5 تا 2 سو به 24 سو در سانتریفیوژهای نسل 8 ارتقا یافته است، گفت: این سانتریفیوژهای جدید در برابر سانتریفیوژهای نسل قبل غول آسا است، ما هنوز به این سانتریفیوژها گاز تزریق نکرده ایم و نیاز به دستور رئیس جمهور دارد.

به گزارش مهر، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان صبح امروز در یک برنامه تلویزیونی گفت: دوستان سازمان انرژی اتمی در اراک در حال بررسی بازطراحی راکتور هستند و در همین راستا نیز روز گذشته جلسه ای با وزارت خارجه داشته ایم.

وی در خصوص ساخت بیمارستان هسته ای با اشاره به اینکه اقدامات برای ساخت این بیمارستان شروع شده است، بیان کرد: قدم های اولیه را برداشته ایم، این اقدام نیاز به هزینه زیاد دارد و موقعیت مناسبی را می طلبد.

صالحی گفت: اولین قدم تولید داروهای fpg برای تجهیزات پت است که مشکلاتی در این زمینه داشته ایم و هر بیمارستانی که می خواست این دستگاه را داشته باشد باید سیتروپرون خریداری می کرد در حال حاضر دولت بودجه لازم را تامین کرده و سازمان انرژی اتمی در این راستا سرمایه گذاری کرده است.

وی گفت: تا یکسال و نیم دیگر شاهد تولید fpg با استانداردهای بین المللی خواهیم بود.

صالحی تصریح کرد: امکان سنجی های خوبی درباره جدیدترین تجهیزات پرتوی مانند چاقوهای جراحی مجازی که با پرتو جراحی انجام می دهند صورت گرفته، پرتون تراپی آخرین راه معالجه سرطان است که ما در این خصوص عقب بودیم و بیماران ما مجبور بودند با هزینه های سنگین به خارج سفر کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: یک بیمارستان کوچک به عنوان الگو در این خصوص تاسیس خواهیم کرد و امیدواریم تا انتهای دولت تدبیر و امید بخش بزرگی از بیمارستان را در تهران افتتاح کنیم.

وی همچنین درباره تولید سانتریفیوژهای دامی برای واکسن های دامی نیز گفت: قرارداد 10 سانتریفیوژ 40 هزار دور را با وزارت بهداشت دبسته ایم و ان شاء الله سانتریفیوژهای 80 هزار دور نیز تولید خواهیم کرد.

صالحی در پاسخ به این سئوال که آیا تولید این سانتریفیوژها بر خلاف توافق صورت گرفته با 1+5 نیست، اظهار داشت: این حق ماست. بر اساس برنامه اقدام مشترک تحقیق و توسعه قیدی ندارد و ما در چارچوب برنامه اقدام سانتریفیوژ IR8 را معرفی کردیم که هر سانتریفیوژ 24 سو است.

وی با اشاره به اینکه سانتریفیوژهای اولیه تولید ایران قرار بود از نظر طراحی هر سانتریفیوژ 3 سو باشد بیان کرد: اما چون قدم اول ساخت سانتریفیوژهای ایران بود هر سانتریفیوژ 1.5 تا 2 سو قابلیت نشان می داد که این اشکال در نسل جدید سانتریفیوژها رفع شده و تا 24 سو است و اندازه این سانتریفیوژهای جدید در برابر سانتریفیوژهای نسل قبل غول آسا است.

صالحی گفت: ما هنوز به این سانتریفیوژها گاز تزریق نکرده ایم و نیاز به دستور رئیس جمهور دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سال آینده یک سمینار بین المللی در امر واکسن سازی در تهران برگزار خواهد شد و دستاوردهای جمهوری اسلامی نمایش داده می شود، اظهار داشت: آمادگی خود را برای تولید سانتریفیوژهای پیشرفته برای کشورهای در حال توسعه در چارچوب قوانین بین المللی اعلام می کنیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر